In 20 jaar is er veel veranderd in winkeldistributieland. Tenminste bij de meeste DC's wel.
Het is veel vrouwvriendelijker geworden
Je moet er alleen een beetje handigheid in krijgen al moet er bij sommige winkelketens nog wel best veel kracht gebruikt worden.
Maar overal zoeken ze chauffeurs voor dit werk, dus je hebt het tegenwoordig voor het uitkiezen, al zal je bij de enen meer km maken dan bij de andere keten.
Voor AH vind ik het minst zwaar werk en ik heb nog nooit commetaar gehad omdat ik niet uit kwam met mijn manifest uren.
Ik vraag mij wel eens af of er chauffeurs zijn, niet van horen zeggen, die de uren die ze te kort komen niet vergoed hebben gekregen van hun werkgever?
Ik zie dat manifest meer als inschatting hoe laat je bij een winkel bent zodat ze daar rekening mee kunnen houden.
Dat ze niet nét allemaal in de kantine zitten, en de pompwagens aan de andere kant van de winkel staan.
Overigens kunnen de winkels, in ieder geval bij AH, op de pc zien hoe laat deze aankomt.
De containers worden met een pompwagen voor je in de wagen gezet. Met lossen moet je wel eens iets omzeten, maar daar krijg je ook de tijd voor.
Het is zeker niet zo dat je wanneer je 3 winkels mee hebt om te lossen, je ook van 3 winkels fust mee moet nemen!
Het is zeker niet verstandig om te lopen stressen.... wat niet kan kan niet.
Schade rijden is het laatste wat je wilt, dus haast.... nee volgens mijn werkgever is dat de verkeerde werkhouding. Dus betaald hij ook alles maar....wat hij dus ook doet.
In de winkeldistibutie mag je geen haast hebben onder het rijden, voor je het weet heb je iemand onder je wagen leggen.
Wel zou het zo kunnen zijn dat met gaat vragen hoe het komt wanneer jij altijd uren te kort hebt en een ander niet.
Overigens zijn er gerust wel instructies over veilig lossen en dan nog wat, wat zijn scholieren.
Wordt het personeel al jonger of worden wij al ouder
Voor de chauffeur geldt:
* maximaal 3 ladingdragers op de klep (dus geen 4 of 5)
* lichtste container in het midden
*klep laten zakken en stilhouden vlak voor kantelpunt 8
* pas na teken van de lossers de klep laten kantelen
* lossen met "hulpmiddelen" zoals een Grolschbeugel, om bediening laadklep vast te zetten, is ten strengste verboden!
Voor de winkel-medewerkers geldt:
* lossen met 2 personen achter de klep
* houdt minimaal 2 meter afstand totdat klep stil hangt
*sta in spreidstand en plaats één voet op de klep (druk wielstoppers in)
*geef teken aan chauffeur dat klep kan kantelen
* begeleidt containers van de klep
* draag veiligheidsschoenen! (verplicht voor eigen winkels vanaf 1 januari 2018, voor franchise geldt dringend advies)