Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 17-07-19 in all areas

  1. Nou, daar gaat 'ie dan... Gisterochtend de eerste rijles gehad in een wat oudere Volvo, vergelijkbaar met de lengte waarmee ze op m'n werk rijden, dat is wel prettig. De handbak was vrij stug en heeft 3 versnellingen laag & hoog met een splitter die in principe alleen in de hoge groep wordt gebruikt. Van 3 naar 4 moet ik dus naar 1H en dat voelt heel vreemd. Net als in 4 de hoek om of om al heel vroeg weer op te schakelen. Eerst een paar rondjes gereden over industrieterrein Medel (Tiel), daarna "naar buiten". Natuurlijk denk ik nog heel veel na met schakelen, het automatisme gaat vanzelf komen. Wel speelde ik zoveel mogelijk met de splitter. Vooral binnendoor en soms een klein stukje snelweg, eerst even wennen aan hoe de wagen reageert, proberen zo vloeiend mogelijk te rijden, anticiperen deed ik al maximaal maar nu moet dat nóg meer, altijd klaar zijn voor de bocht en continue 2x zoveel spiegels iedere 10-15 seconden controleren. Gedurende het eerste blokuur gaf de instructeur overal aanwijzingen, waarvan ik waarschijnlijk maar de helft heb onthouden doordat ik met zoveel nieuwe dingen bezig ben en tegelijkertijd het juiste gevoel tracht te krijgen met de wagen. Onderweg seinden een aantal tegenliggers met grootlicht, was wel irritant want ik dacht daardoor dat ik iets fout had gedaan. Bleek niet het geval, waarschijnlijk begroetingen van collega's of oud-leerlingen. Nou ja, het blijft in ieder geval irritant. Zwaai dan gewoon! Na een kwartier pauze, gingen we opnieuw op pad en kreeg ik alleen routeaanwijzingen. Ik mocht nu naar eigen gevoel en inzicht handelen, hij gaf alleen advies wanneer dat echt nodig was. Wel probeerde hij een alledaags gesprek te voeren om te testen of mij dat zou afleiden (zei hij naderhand). Hij heeft 1x iets moeten bijremmen omdat ik niet snel genoeg klaar was met terugschakelen (de bak schakelt wat stroef en kost dus meer tijd dan gepland) bij een iets afdalende weg richting een rotonde, de 12 ton drukt dan dus meer door dan ik aanvankelijk had gedacht. De 2e keer ging ik met de rechter spiegels door wat struikgewas net na een rotonde op een 60-km-weg met tegemoetkomende auto's, de snelheid was nog erg laag, waarbij hij de wagen liep stoppen om eventuele takschade te voorkomen. Weet ik dat ook weer. Na afloop heeft hij zijn bevindingen verwoord en vond dat het voor een eerste les, best goed ging. De bakbediening was boven zijn verwachting, kijken en waarnemen waren goed, risico-analyse is uitstekend voor auto en motor, maar voor een vrachtwagen moet het een stukje beter worden. Ik snap ook waarom. Ruimtekussen en rijstijl waren prima en de mentale rust die ik heb en houd tijdens het rijden vond hij heel goed. Er moet gewerkt worden aan het tijdig klaar zijn met alles voordat de bocht/rotonde wordt genomen, het nóg verder anticiperen en het sneller bedienen van de versnellingsbak. Allemaal dingen die nu nog niet er in kunnen zitten maar wat steeds makkelijker/beter zal gaan naar mate het aantal lesuren. Anders gezegd, het komt allemaal vanzelf en dan zal alles steeds makkelijker gaan. Oefening baart kunst. Dus... Al met al ben ik blij met het verloop van deze kennismaking, ik vond het ook voor mezelf best oké gaan maar mijn doel is dat het een automatisme gaat worden, dat ik niet meer hoef na te denken over welke stappen ik moet doen om dit/dat te bereiken. Dat nadenken is vrij vermoeiend. Maar ik heb het naar m'n zin gehad en het smaakt absoluut naar meer. De volgende keer zullen we in de omgeving van Amersfoort gaan oefenen want de examenlocatie blijkt Leusden. Maakt niet uit, ik moet ook kunnen rijden in minder bekende regio's...
    7 points
  2. VID-20190716-WA0004.mp4
    4 points
  3. Das ut ergste om op die rustige wegen te rijden>>> slaapverwekkend en in ut donker nog vermoeiender
    2 points
  4. dan zul je toch eens deze richting uitmoeten komen want ik denk dat je nog zou verschieten hoeveel er hier problemen hebben om nog maar te parkeren , en ook niet iedereen kan wakker blijven op die eenzame "rechte" wegen ,
    1 point
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden