Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 19-07-19 in all areas

  1. Nou, daar gaat 'ie dan... Gisterochtend de eerste rijles gehad in een wat oudere Volvo, vergelijkbaar met de lengte waarmee ze op m'n werk rijden, dat is wel prettig. De handbak was vrij stug en heeft 3 versnellingen laag & hoog met een splitter die in principe alleen in de hoge groep wordt gebruikt. Van 3 naar 4 moet ik dus naar 1H en dat voelt heel vreemd. Net als in 4 de hoek om of om al heel vroeg weer op te schakelen. Eerst een paar rondjes gereden over industrieterrein Medel (Tiel), daarna "naar buiten". Natuurlijk denk ik nog heel veel na met schakelen, het automatisme gaat vanzelf komen. Wel speelde ik zoveel mogelijk met de splitter. Vooral binnendoor en soms een klein stukje snelweg, eerst even wennen aan hoe de wagen reageert, proberen zo vloeiend mogelijk te rijden, anticiperen deed ik al maximaal maar nu moet dat nóg meer, altijd klaar zijn voor de bocht en continue 2x zoveel spiegels iedere 10-15 seconden controleren. Gedurende het eerste blokuur gaf de instructeur overal aanwijzingen, waarvan ik waarschijnlijk maar de helft heb onthouden doordat ik met zoveel nieuwe dingen bezig ben en tegelijkertijd het juiste gevoel tracht te krijgen met de wagen. Onderweg seinden een aantal tegenliggers met grootlicht, was wel irritant want ik dacht daardoor dat ik iets fout had gedaan. Bleek niet het geval, waarschijnlijk begroetingen van collega's of oud-leerlingen. Nou ja, het blijft in ieder geval irritant. Zwaai dan gewoon! Na een kwartier pauze, gingen we opnieuw op pad en kreeg ik alleen routeaanwijzingen. Ik mocht nu naar eigen gevoel en inzicht handelen, hij gaf alleen advies wanneer dat echt nodig was. Wel probeerde hij een alledaags gesprek te voeren om te testen of mij dat zou afleiden (zei hij naderhand). Hij heeft 1x iets moeten bijremmen omdat ik niet snel genoeg klaar was met terugschakelen (de bak schakelt wat stroef en kost dus meer tijd dan gepland) bij een iets afdalende weg richting een rotonde, de 12 ton drukt dan dus meer door dan ik aanvankelijk had gedacht. De 2e keer ging ik met de rechter spiegels door wat struikgewas net na een rotonde op een 60-km-weg met tegemoetkomende auto's, de snelheid was nog erg laag, waarbij hij de wagen liep stoppen om eventuele takschade te voorkomen. Weet ik dat ook weer. Na afloop heeft hij zijn bevindingen verwoord en vond dat het voor een eerste les, best goed ging. De bakbediening was boven zijn verwachting, kijken en waarnemen waren goed, risico-analyse is uitstekend voor auto en motor, maar voor een vrachtwagen moet het een stukje beter worden. Ik snap ook waarom. Ruimtekussen en rijstijl waren prima en de mentale rust die ik heb en houd tijdens het rijden vond hij heel goed. Er moet gewerkt worden aan het tijdig klaar zijn met alles voordat de bocht/rotonde wordt genomen, het nóg verder anticiperen en het sneller bedienen van de versnellingsbak. Allemaal dingen die nu nog niet er in kunnen zitten maar wat steeds makkelijker/beter zal gaan naar mate het aantal lesuren. Anders gezegd, het komt allemaal vanzelf en dan zal alles steeds makkelijker gaan. Oefening baart kunst. Dus... Al met al ben ik blij met het verloop van deze kennismaking, ik vond het ook voor mezelf best oké gaan maar mijn doel is dat het een automatisme gaat worden, dat ik niet meer hoef na te denken over welke stappen ik moet doen om dit/dat te bereiken. Dat nadenken is vrij vermoeiend. Maar ik heb het naar m'n zin gehad en het smaakt absoluut naar meer. De volgende keer zullen we in de omgeving van Amersfoort gaan oefenen want de examenlocatie blijkt Leusden. Maakt niet uit, ik moet ook kunnen rijden in minder bekende regio's...
    3 points
  2. Klinkt allemaal heel bekend. Ik zag vorige week die les Volvo in Ede.. zat alleen een jonge knaap achter het stuur, dat kon jij dus niet wezen. Komende lessen zal inderdaad de focus zijn op het eruit halen van 'de snelheid'.. waarna je, met een beetje pech, tijdens het examen weer te horen krijgt dat het wel een tandje sneller mag. Binnenspiegel van je personenauto afplakken .. dan ga je vanzelf wel meer in je spiegels aan beide zijden kijken. In Leusden examen voor praktijk? Ik heb daar destijds wel theorie examen gedaan. Ik ben pas nog in die straat geweest daar.. en zie toch niet echt een opstelplaats voor vrachtwagens daar voor mogelijk zoals je het in Utrecht (Vechtsebanen) zo mooi hebt. .. Personenwagens doen daar in Leusden wel examen inderdaad. Beetje de weg weten in het gebied waar je moet afrijden is zo slecht nog niet.. had ik wel profijt van. Vooral als er een 'gemeen' weggetje in zit met een hoogte beperking bijvoorbeeld. Grote kans dat je dan getest wordt op het voortijdig correct lezen van de bebording.
    2 points
  3. Het was een oude auto van zurel geweest die 141 . Misschien dat die er iets mee gedaan hebben. Dat weet ik niet maar dat roffel geluid zat er wel in al .. Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
    1 point
  4. In de Volvo ook hoor geen probleem.
    1 point
  5. In de M.A.N. 2 telefoons op de blauwtand
    1 point
  6. Zeker wel. Heb op de radio ook 2 telefoons aangesloten.
    1 point
  7. Dat hoort in dit werk. Als kuikens gevangen worden snachts staat er ook dikke schaal brood klaar voor de vangploeg.
    1 point
  8. Hangt van je telefoon af. Veel nieuwere telefoons hebben daar geen problemen mee. Lukt het niet om verbinding te maken, kijk dan ook even of er niet te veel toestellen in het geheugen staan. Veel radio’s/carkits weigeren nieuwe apparaten als hun geheugen vol staat met gebruikers.
    1 point
  9. Haha ja inderdaad! Er werd ons al verteld dat we niet de eersten waren en het al meermaals doorgegeven was. Afgezien van dat adres werkt de jumbo routeboek app prima vind ik. Je scant de qr code op het rittenmanifest en je krijgt instructies (vooruit of achteruit oid) met kaartje en soms ook een fototje. Komende woensdag begin ik met zelfstandig ritten rijden. 💪het valt me nog steeds zo op dat de sfeer daar zo leuk is. Vooralsnog heb ik het prima naar mijn zin daar. 👍 Ohja de radio is best fijn, goed geluid! 😉 geen usb, maar wel een aux in en bluetooth. De bluetooth is geloof ik alleen voor de bijbehorende jumbomobiel, ik moet nog even testen of 2 tegelijk ook kan. Altijd handig.
    1 point
  10. Dat komt regelmatig voor. Het beste is het in Oostenrijk>>> Snitsels en bradkartofelen en snaps en halve liters na het lossen. Duitsland komt dat ook voor, maar geen snaps en halve liters, omdat we daar meestal niet blijven staan na het lossen
    1 point
  11. Gisteren 700 meter voor losadress Vsnaar kapot. Reparatie tijdens het lossen, en toen we klaar waren was de auto ook weer toppie. Boerin had de olie in de frituurpan heet en dus toen we klaar waren friet, frikandellen en kroketten Scania monteur kon ook nog ff een vorkje mee prikken
    1 point
  12. Nou syme65 van zich zelf ! ! Wij moesten wel een stukkie pijp in de uitlaatpot frommelen
    1 point
  13. Ok, terug naar het onderwerp. 😉 Vandaag had ik mijn eerste inwerkdag bij de jumbo. Super locatie, erg leuke collega's en de vrachtwagen waarin ik reed was erg netjes en nieuwer dan de leswagen. De ritten waren ook leuk, dronten en enschede. In enschede wel per ongeluk bij de lidl ingeparkeerd (krap daar!) door een foute routeaanwijzing vd planning, maar ook wel weer grappig. 🤣 Daarna toch de nieuwe jumbo gevonden met een dock als beloning. 😉 Al met al een erg leuke dag van 12u gehad, op naar de volgende! 👍
    1 point
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden