Gisteren heb ik m'n tweede rijles gehad, dubbel blokuur en mijn "thuis droog oefenen met de versnellingen" (klinkt stom) heeft zeker geholpen. Ik hoefde nu niet meer na te denken tijdens het schakelen wat weer een stukje rust geeft, plus dat ik nu meer gevoel in het aangrijpingspunt kon leggen en de pook meer tijd gun om in de versnellingen te laten glijden. Mooi soepel op- en terugschakelen dus. Ik begin wat meer te wennen aan de wagen, hou een goede plaats op de weg aan, rij makkelijker de maximum snelheden op de binnenwegen en maak beter gebruik van het uitrolvermogen. Ook was hij zeer tevreden over het op tijd klaar zijn voor kruisingen en rotondes.
Maar niet alles gaat mooi soepel natuurlijk en vooral het continue letten op de uitzwaai achter of juist het "vriendelijk afdwingen" van je eigen benodigde ruimte als je een haakse bocht moet maken, heeft nog wel enige training nodig. Voor de verandering hebben we een flink stuk Randwijkse Rijndijk gereden en dat was soms wel wat zweten. De ruimte voor fietsers is nog wel voldoende zolang je je snelheid daarop voldoende aanpast, hard gaat het eigenlijk sowieso niet, heb een keertje de 45 aangetikt en dat vond ik hard zat. De dijk ken ik goed, heb 'm vaak op de motor gereden maar nu was het een compleet nieuwe ervaring. Ik vond het nu maar niets...
Het tweede deel hebben we wat beter behapbare wegen gereden, maar wel met veel bermmeubilair, schuin staande lantaarnpalen en bomen en lastige bochten waar je je gemakkelijk in kunt vergissen qua snelheid. Ook wat smallere wegen in wat dorpjes genomen waar ik soms wat ogen tekort kwam en soms iets moest uitwijken om een andere vrachtwagen voldoende passeerruimte te bieden. Overigens heb ik nu geen struiken meer geraakt, alleen een paar keer toch nog net met een achterwiel een randje gepakt.
Volgende week donderdag mag ik weer op pad, met een andere instructeur, want mijn huidige instructeur heeft zijn enkel zwaar verzwikt. Misschien uit de cabine gesprongen?