Vanochtend had ik mijn laatste les, dit keer met (weer) een andere instructeur met 40 jaar ervaring en inmiddels parttime gepensioneerd.
Hij was mijn bijrijder en gaf me hier en daar nog wat tips uit zijn praktijkervaring. Mijn examenspanning was halverwege de ochtend geheel verdwenen en ik begon zelfs zin in het afrijden te krijgen. Om kwart over twaalf zaten we in het CBR examencentrum Leusden voor een half uurtje relaxen.
Tegen enen was ik aan de beurt, even kennismaken, rondje om de wagen, beetje humor erbij en gaan. Mijn passagiers hadden het gezellig en hielden elkaar aan de praat. Prima, dan kon ik mij mooi concentreren op de rit en hoefde ik me niet zo bekeken te voelen. Eerst stukje snelweg, afslag Barneveld, via Terschuur naar weet-ik-veel-waarlangs-allemaal. Wel mooie wegen, veel natuur, smalle dorpskernen, genoeg afleiding en voldoende afgewisseld met stukjes N-weg. Halverwege ergens bij gebrek aan een put, bij een roldeur aangemeerd, dat was in principe ook het enige stukje solo. Daarna via andere landelijke wegen terug naar Leusden. Bijna "thuis" en ik vond het zelfs jammer dat het alweer voorbij was.
De heren verdwenen naar binnen terwijl ik de tacho netjes moest afsluiten. Weer aan het bureau vroeg de examinator hoe ik het vond gaan, nou ja, ik had wel fijn gereden, hij vond dat ook en feliciteerde mij.
Dus, mooi geslaagd hiervoor.
Rest alleen eind september nogmaals de toets besloten terrein, die dan wel normaal haalbaar moet zijn. Een wagen van 9m80 fileparkeren in een vak van 10m, is knap lastig. Pylonnetje weghalen die volgens het CBR ook weggehaald mag (moet) worden, en je hebt ineens 8m extra. Daarin past het wel. Het was een communicatiefoutje zeg maar...