Spring naar bijdragen

danny.dijk

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Niedersachsen, DE

Recente profielbezoeken

1574 profielweergaven

danny.dijk's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

32

Waardering in de gemeenschap

  1. Bedankt. Ik zal me in deze verdiepen [emoji2] Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  2. Hallo heren! In een vorige discussie heb ik gevraagd of ik gek zou zijn in Duitsland te gaan werken. En na me contract te hebben gezien en gesproken te hebben met mijn werkgever ben ik tot de conclusie gekomen dat ik gek zou zijn om lang in Duitsland te blijven werken. € 2100 brutto. Vast loon. Geen overuren, wachturen. Alleen € 12 per dag eet geld. Nou heb ik hier een aantal maanden stage gelopen en maak weken van 60 uur. Die € 2100 bruto komt in Duitsland neer op € 1450 netto! En dan nog € 240 eet geld. Ik heb mijn baas verteld dat mensen in Duitsland wel een beetje koekoek moeten zijn om voor dat te werken. Ik heb een contract getekend tot november 2017 maar kan elke maand voor de 15de opzeggen. Ik heb hem ook verteld dat ik me gewoon 100% zal blijven inzetten maar dat ik wel langzaam aan een baan zou gaan zoeken in NL. Hij vond dat geen probleem maar wel jammer. Weet er iemand of er bedrijven in de grensgebieden rond Groningen en Drenthe nog chauffeurs zoeken? Veendam, Winschoten, Emmen, Hoogezand, Groningen, etc. Ik ben in bezit van ADR (basis) en CE en bestuurderskaart natuurlijk... Deze heb ik allemaal in april 2017 behaald. Ik heb al gereden met koeltransport, kippers, en... afschuif opleggers??? Het liefst zou ik internationaal rijden. Mijn Duits is goed in woord en schrift. Ik zou ook het liefst Nederland-Duitsland of Nederland-Scandinavië rijden. Alvast bedankt voor de input :)
  3. En wat als mijn werkgever mij om 10:00 ergens heen stuurt. Dit is de geplande tijd. Maar de oplegger is niet niet gereed? Ik rij in 12:45 weg. Moet ik dan op beschikbaar staan? En behoord mijn werkgever dit als salaris te betalen? Laatst was er een Nederlander die sinds vrijdag avond stond te wachten toen wij zaterdag om 10:00 weg reden. Toen wij met een oplegger rond 19:00 weer terug waren stond hij er nog steeds... Is dat zijn eigen tijd dan of niet zijn werkgever hem ook gewoon betalen? Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  4. Ben gewoon 100% kaaskop... Woonlasten... Je weet toch niks over mijn woonlasten. [emoji28] Mijn lasten zijn gewoon ongeveer hetzelfde als toen ik in Nederland woonde. Alleen betaal ik veel minder jaarlijkse belastingen. Betaal wel... €240 gas per maand... Hoe zou dat komen? [emoji3] Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  5. Ik dacht bruto... . Heb gekeken wat ik dan over zou houden... €200 belasting er af, €200 rente (pensioen zeg maar), en 14% zorgverzekering... Iets van €175. Dan zou ik iets van €1500 over houden netto. Met ongeveer ruim genomen €300 eet geld. Ben gemiddeld 2 nachten, uitzondering 3 nachten van huis. Dus dan zou ik €1800 netto uitkomen denk ik. Maar dit lijkt me dan toch voor 38 uur... En werk meer dan 38 uur. Wacht met smart op contract. Kijken wat er allemaal in staat. Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  6. Tja... Mijn proefperiode zit er op... Had graag wat meer hier rond willen hangen maar ben druk bezig geweest met rijden en collega's kennen. Ik heb een aanbod gekregen van het bedrijf waar ik mijn onbetaalde proefperiode heb gedaan. Tja, schijnt normaal te zijn in Duitsland of zo. Alle bedrijven in de regio willen me een salaris geven tussen €1700-1900. Het bedrijf waar ik heb gewerkt biedt me €2100. €12 euro eet geld en €24 als ik 24 uur aan één stuk weg ben (niet thuis dus). Dit is per dag. Is dit redelijk, goed of slecht? Zou ik in Nederland meer verdienen als 34 jarige zonder ervaring? Alvast bedankt forumleden [emoji4] Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  7. Ik ben officieel sinds 10 april werkzaam... Ik geloof nu 6 weken. Heb een halve dag meegereden en verder ben ik alleen gelaten. De laatste twee weken rij ik af en toe koeltransport van Sögel naar Hamburg. Normaal rij ik kippenmest met een kipper if... Hoe heet zo'n ding in Nederlands... Schuifbodem??? En op de terugweg Kompost, Grind, zand, pellets, e.d. Deze ritjes gaan mij goed af. De wegen in Duitsland zijn slecht en erg nauw. Dorp in dorp uit elke 5 kilometer. Waarbij de S bochten meer op een W lijken... Ik werk ook onder tijdsdruk... Maar ik denk niet zo erg al in de horeca. Ik denk gewoon dat je rustig de tijd moet nemen en niet onder druk moet gaan werken. Dan maak je fouten. Als je 10 klanten nog niet aan kan moet je met je werkgever praten dat je minder klanten moet doen. Ik was gisteren ook bij een klant. Ik ben hier 45 minuten bezig geweest mijn los plek te bereiken. Het terrein was te smal. De mensen daar moesten pallets en al weg halen omdat de bochten anders niet te nemen waren. Bocht rechts... Recht door. Achteruit. Bocht links. Achteruit en rechts. Daar moest ik lossen. Ik wist toen ik het zag dat het een hele opgave zou worden maar na iemand daar verteld te hebben dat ik nog maar net begonnen was ging hij netjes achter me vrachtwagen staan en me begeleiden. Als we met koeltransport rijden dan rijden we meestal met meerdere vrachtwagens achter elkaar. Ik heb vanaf het begin duidelijk gemaakt geen hulp te willen. Alleen als ik er om vraag. Kortom... Praat met je werkgever. Je zal vast niet zoveel als je ervaren collega's verdienen dus in theorie zou je ook minder werk kunnen doen. Of ergens beginnen waar je niet onder druk staat. Het is een mooi beroep en we hebben allemaal mindere en gewoon klote dagen. Heb ook wel heel snel geleerd dat je vooral schijt moet hebben aan veel wat er om je heen gebeurd. Laat auto's maar aan de kant gaan. Ik ga niet met 40 ton de berm in bijvoorbeeld. Rij ook geen meter achteruit voor een auto. Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  8. Volgens Duitse transport websites is de chauffeur verantwoordelijk om deze rust te nemen en niet de werkgever. Hoe moet dat in de praktijk uitpakken dan? Verstuurd vanaf mijn T08 met Tapatalk
  9. danny.dijk

    Mijn eerste drie dagen

    Mooie bumper hé Rob? Het stort me niet zo... Zit binnen en als ik buiten ben heb ik het te druk er op te letten. Ben erg blij met alle advies die ik krijg. Iedereen heeft een ander perspectief op dingen en je kan altijd nog wat nieuws leren. Nieuw of 20 jaar in het vak. Zo heb ik geleerd dat ik liever in een schakelbak rij (rijschool) dan in een automaat. Maar ja, dat is niet een keuze die ik mag maken. Ben heel blij met me DAF voor de rest. Doet wat ie moet doen. Rijden en stoppen! Als ik al me papieren binnen heb mag ik een ritje Leer -> Dresden doen. Kijk er naar uit! Duurt helaas (of juist goed... heb ik nog tijd te leren ) nog een week of 4-5. Ik was geen "kwartiertje" aan het maken... Alhoewel dat een goed idee is Wist gewoon niet beter. Na een boze blik en weet ik veel wat voor handgebaren allemaal snap ik het wel... Eerst even rond kijken en netjes ruimte over laten.
  10. danny.dijk

    Mijn eerste drie dagen

    Dinsdag 11 april... 03:30... de wekker gaat. Lieve vrouwtje gaat er uit om koffie te zetten en brood te smeren. 10 minuten later krijg ik koffie op bed. "Wakker worden!". Volgende keer misschien niet om 00:30 naar bed gaan, haha! 04:30 zie ik mijn collega op het werk. "Moin, gute morgen". We stappen in een oude DAF XF, 410 PK met 911K KM op de teller. Komt uit 2010. Het is een automaat (grrr!). Na enige uitleg over wat wat doet, gaan we onderweg. Ongeveer twee handen speling op het stuur. Me collega rijdt met gevaar voor ons leven naar de plek waar we turf moeten laden. Uurtje verder zijn we daar. Even uitleg over de kipper... en laden maar. 10 minuten verder gaan we naar het los adres. Ook weer een uur rijden. Trailer netjes gelost. Nu is het mijn beurt! Met zo veel speling op het stuur viel niet te rijden... We zijn heelhuids aangekomen om weer te laden en mijn collega vroeg of ik terug wilde rijden naar het los adres. Ik heb het vriendelijk afgewezen voor iedereens veiligheid. Mijn collega rijdt. Ondertussen afgesproken om vrachtwagen te wisselen. We rijden de rest van de dag met die van mijn collega. Zelfde DAF met 800K op de teller en 50PKjes meer. "Mijn" trainee DAFje wordt ondertussen gemaakt. Vol plezier in een goede vrachtwagen rijdt ik weer naar het laad adres. Laden, en weer lossen. Me collega had een afspraak in het ziekenhuis en werd opgehaald. De laatste toer was voor mij alleen. Bij het laad adres aangekomen, even 10 minuten bezig met de vrachtwagen op zijn plek te krijgen. Kraanmachinist vol begrip... dus alles goed. Weer even lossen, kipper schoonmaken en terug naar de zaak. 18:00... Gaaaaap, ben kapot! Woensdag... Niks op aan te merken... Kreeg alleen op me donder van andere chauffeurs dat ik niet op de laad plek me afdekzeil moest vast maken. Zelfde gezeur bij de losplaats. Beetje sneller lossen ja! Donderdag... wat een kl%^& dag! De los plaats was zo nat... ik kwam vast te zitten. Ik ben er uit getrokken door de kraan... toen achteruit op de plek zien te komen. Was me niet gelukt. Een andere chauffeur heeft me netjes geholpen... beetje uitgelegd en al. Ik krijg naar zeggen later een MAN tot beschikking. Deze DAF is eigenlijk een vervang wagen als er één in de garage staat. Ik ben over me werkgever goed te spreken. Duidelijk, aardig en begripvol... en (nog wel) geduldig. Jammer dat hij zoveel oude "rotzooi" heeft... Vrijdag... Goede vrijdag! In Duitsland in ieder geval wel. Lekker vrij en dinsdag mag ik kippenpoep rijden... lekker!
  11. Zo, vorige week dinsdag mijn zijn chauffeursdiploma behaald. Ik ben nu helemaal klaar! Dacht ik tenminste... haha. Ik naar de gemeente. Rijinstructeur zei dat me rijbewijs klaar zou liggen en gelijk mee kon nemen. Dame verteld me dat het 2-3 weken duurt en of ik nog even € 28 bij wil betalen voor code 95! Gevraagd of ik me bestuurderskaart kon aanvragen. Nee, eerst rijbewijs (hebben rijbewijs nummer nodig blablabla). Nou, mag ik dan een voorlopig rijbewijs? JA! Kost € 8 en je mag alleen in Duitsland rijden. Ik naar me toekomstige werkgever. Hij blij, ik blij... Ik mag stage lopen tot ik me rijbewijs en bestuurderskaart heb. Je krijgt dan een soort vrijstelling omdat je stage loopt. Moet wel elke KM en tijdstip grondig documenteren, maar het mag. Nagevraagd bij diverse instanties... en het mag. Mooi. Morgen begint me eerste dag! Ik ga om en om met een collega rijden. Tuinaarde. Rustig aan, geen tijdsdruk etc. Overmorgen mag ik alleen rijden. "Mijn" vrachtwagen wordt morgen door iemand anders gebruikt omdat die van hem in de garage staat. Ik ga de komende weken vooral tuinaarde, krijt (voor de papierfabriek in Dörpen) en... bah... kippenmest vervoeren. Allemaal vrij makkelijke klussen volgens mijn werkgever. Dus zo maar naar bed, de wekker gaat om 03:30!
  12. danny.dijk

    Noudi jarig

    van harte gefeliciteerd
  13. Heren... Volgens Duitse media is het anders. Fahrpersonalgesetz Zum Jahreswechsel ist auch wieder eine Änderung des Fahrpersonalgesetzes (FPersG) ein Thema, durch die es Fahrern verboten wird, die regelmäßige Wochenruhezeit im Lkw zu verbringen. Weil die EU-Kommission mit einer Klarstellung der unionsweit gültigen Sozialvorschriften auf sich warten lässt und auch Deutschland die Lkw-Nomaden nicht in den Griff kriegt, drängen nun die Bundesländer auf einen deutschen Alleingang. Die Arbeit der Fahrer soll so organisiert werden, dass diese die in der EG-Verordnung 561/2006 als Minimum vorgeschriebenen 45 Stunden am eigenen Wohnort oder am Ort des Unternehmenssitzes und dort in einer festen Unterkunft mit Sanitäreinrichtungen und ausreichenden Versorgungsmöglichkeiten verbringen können. Das fordert der Bundesrat aktuell in einer Stellungnahme zu einer geplanten Novelle des Fahrpersonalgesetzes – und geht damit über das hinaus, was die Bundesregierung in diesem Oktober vorgelegt hat. Bei vorab abgesprochenen Abweichungen ist eine Dokumentationspflicht vorgesehen, bei Zuwiderhandlung soll beiden ein Bußgeld drohen, schlägt die Länderkammer vor. Am 26. Januar 2017 könnte der Bundestag bereits die Änderung beschließen, sodass sie kurz darauf in Kraft treten würde. Vor einem Jahr war ein ähnlicher Vorstoß von Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt an rechtlichen Problemen und Umsetzungsvorbehalten gescheitert. De chauffeur moet in zijn eigen woonplaats of standplaats van de onderneming zijn rust nemen, mits daar sanitaire en verzorgingsmiddelen zijn. Dit doen ze niet om ons te pesten, maar om de zogenaamde "LKW-Nomaden", die maanden achter elkaar rijden, rijden en rijden te "beschermen". Ik denk dat er veel bekeuringen uitgeschreven zullen worden, met name voor het Oostblok. Er zijn trouwens ook geruchten dat ze in Duitsland de rij- en rusttijden veel strenger willen gaan aanpakken. Als een Duitse chauffeur zijn tijden niet in bedwang houdt dan krijgt hij 3 punten in Flensburg en de werkgever verliest zijn licentie. Hoe dat zit met andere lidstaten en niet EU-landen??? Misschien wel rijverbod in Duitsland... En of de geruchten waar zijn??? Geen idee. Maar ik denk dat er heel veel bedrijven hun licentie zullen verliezen mocht het in gaan... Of de "goedkopere" chauffers worden minder aantrekkelijk omdat zij zich ook heel goed aan de regels moeten houden. Welk transportbedrijf wilt immers zijn licentie verliezen?
  14. Aha, daar zit het dus. Nou Ger, we zullen elkaar vast wel tegen komen zonder het te weten
  15. Ja... er staat hier ergens in de buurt een papierfabriek. Maken ook nogal wat herrie, vooral in het weekend. Sirenes en harde knallen. Ach, hoor 't toch niet meer. Zou ook niet weten waar de fabriek precies zit Ger komt dus vaak in de buurt?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden