Spring naar bijdragen

Jan.

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    10
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Jan.'s Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Dat is het hem nu juist. Ik durf hier te zeggen dat dit jou conclusies zijn en geen harde uitspraken van ILT of andere regulierende partijen. Er staat wel iets, maar is dit ook van toepassing op ZZP-ers in de branch? Jou interpretatie. En om op detail te reageren. Ik ben geen ondernemer die bussen heeft, ik verricht geen personenvervoer. Ik rijd een toeringcar als chauffeur, in opdracht van een klant. Wezenlijk verschil. Maar net zoals als jij, en vele anderen, hebben de partijen die er wel een keuze en uitspraak over zouden moeten maken het er ook moeilijk mee. We zijn er, maar er is niks officieel geregeld. Enige officiele uitspraak waar wij ZZP-ers het mee moeten doen binnen besloten busvervoer is een uitspraak van de rechter in 2014. Deze had een iets andere insteek, maar geeft wel enige richting. https://www.taxipro.nl/touringcar-2/2015/06/09/zzp-touringcarchauffeur-valt-niet-onder-cao-besloten-bus/ Maar laten we die discussie hier niet voeren. Was niet het onderwerp van de draad.
  2. En jij moet misschien beter lezen. Het was niet de combo NIWO - tacho, maar NIWO - ZZP. Maar je hebt helemaal gelijk, niet geheel nieuw, maar zeker nog zaken te ontdekken en te leren.
  3. Je heb helemaal gelijk G.J. Krol. Volgens de wetten en regels die men nog op ZZP-ers kan loslaten is dat een lijn die door ILT gehandhaafd wordt. Ik moet zeggen dat ik een betere woordkeuze had kunnen nemen. Niet mijn verantwoordelijkheid, maar meer een gewenste uitgangspositie. Als ZZP-er is het natuurlijk in mijn allegrootste belang om boetes ....... door mijn fout ...... door het niet tijdig corrigeren op rijtijden overtredingen, ze zien aankomen als een volgende opdracht zich aanbiedt, voor de klant te vermijden. Zeer slecht voor je reputatie zoals je zult begrijpen. Maar volgens de nu geldende gehandhaafde regels heb je helemaal gelijk. En om op je vraag terug te komen, ja ik heb de mogelijkheid om van de originele opdracht af te wijken. Beter gezegd, planning en invulling is aan mij. Ik krijg een adres, detail omschrijving en een bestemming. De rest is tussen mij en de klant in de bus. Ik heb contact gehad met Continental/CASU en enkele andere aanbieders. Maar ook met http://www.tacho.nu. Deze bieden de digiFobII aan, de download key http://www.tacho.nu/product/digiFobII en een webomgeving, IDHA-online [http://www.tacho.nu/nieuws/cloudsoftware.html]. Voor 4 euro nogwat per maand [geen affeliate] een van de goedkoopste oplossingen waar een mobiel element en een voorspellende rijtijden module in zit. En mobiel en voorspelling zijn voor mij cruciaal. Ik heb een maand van testen komen en kan zo zien of het past bij wat ik zoek. Ik houd jullie op de hoogte.
  4. Dank voor de reacties en de tips heren, Het is allemaal best simpel. Ik ben inderdaad zelf verantwoordelijk voor het handhaven van de rijtijdenwet. Met meerdere klanten weten ze van elkaar niet wat ik aan uren al heb verreden en wat er dus nog beschikbaar is. De download die mijn klanten maken van mijn kaart ga ik uiteraard niet elke keer opvragen. Wat een gedoe en zeker niet klant vriendelijk. Crusiaal in dit verhaal is niet alleen het goed opslaan, verwerken en facturen. Maar vooral het inzicht in wat ik aan uren nog beschikbaar heb per .... wat de klant op dat moment vraagt. Het komt regelmatig voor dat men belt en vraagt of ik volgende week een 10 daagse Kroatie kan rijden. Nou nee, duidelijk. Maar een weekendje Berlijn waarschijnlijk wel. En om dit zeker te weten en boetes te voorkomen moet ik een beter inzicht hebben. Alles met het handje bijhouden, kan wel, lukt ook aardig, maar kan beter en gespecificeerder. We snuffelen door.
  5. Niwo is alleen voor beroepsgoederen vervoer met een laadvermogen van boven de 500 kg? Ik ben touringcar chauffeur en zit binnen besloten personen vervoer. En ik heb zelf ook geen touringcar bussen, dus ook geen Communautaire vergunning zoals Kiwa voorschrijft nodig aangezien ik niet voldoe aan: Ik zit nog in een stukje niemandsland. Wordt aan gewerkt door instanties, vakbonden, etc. Iemand anders nog ervaring met download tools en bijbehorende software om rijtijden en zaken te administreren?
  6. Bedankt voor de reactie Scania 440. Ik begrijp het denk ik al. Ik ben geen vrachtwagen chauffeur maar touringcar chauffeur. Mogelijk zit daar het verschil. K, bedtijd. Morgen weer vroeg op.
  7. Bedankt voor de reacties heren. Ondanks dat er weinig geregeld is in de CAO en op andere belangrijke zaken heb je als ZZP chauffeur geen bedrijfskaart nodig om op voertuigen te mogen rijden. Men is bezig om ZZP chauffeurs wettelijk te erkennen en hier ook zaken voor in de CAO e.d. op te nemen. De belastingdienst en de ILT hebben geen probleem met ZZP-ers zolang administratie, btw afgifte e.d. in orde zijn. En ik weet hoe een tachograaf werkt. Bedankt. :-) En als je handig bent met Excel, kun je je gedownloade bestand importeren in een Excel en heb je je uren precies. Hoef je niks meer handmatig te doen. Is maar een suggestie. Ik heb al een uitgebreid admin pakket. Het overzicht voor facturering is op orde. Het is het overzicht en de voorspelling van uren gerelateerd aan de rijtijdenwet waar ik naar op zoek ben. En ik heb al behoorlijk gezocht naar een apps, excel bestand of op de markt verkrijgbare software pakketen om rijtijdenwet gerelateerd inzicht en controle te krijgen. Tot op heden niks wat past of betaalbaar is. Maar zoals gezegd ik heb wat zaken gevonden die mogelijk een oplossing bieden. Werkgever? Ik heb geen werkgever, ik ben zelfstandige chauffeur. En mijn klant vragen om mijn probleem op te lossen door overzichten/copiën op te vragen, is niet wat ik bereid ben te doen. Te omslachtig en ik denk niet iets waar een klant op zit te wachten. Het mooie van een ZZP chauffeur is dat er alleen een factuur betaald moet worden. Verder niks. Geen geregel, geen gedoe.
  8. Dag heren, Het is moeilijk om handmatig, ondanks gedege aantekeningen en administratie de uren administratie op orde te houden. Vooruit kijken wat nog mogelijk is aan uren voor als er een klant belt [ZZP chauffeur hier] word dan alleen maar moeilijker. Een gede excel help je een behoorlijk eind op weg, maar is niet safeproof. Om mogelijke boetes en problemen met klanten voor te zijn ben ik op zoek naar een klant en klare oplossing. Hebben jullie tips, eigen ervaringen of misschien informatie om dit probleem op te lossen? Ik hoor van download units waarmee je je eigen chauffeurskaart kan uitlezen en met een goede software oplossing voor op de PC een correcte uren administratie bij kunt houden. Blijft nog de sporadise schijven tacho die dan handmatig toegevoegd moet worden, maar daar is mee te leven. Ik weet van de firma Hek BV in Enschede die een Tacho2Safe download unit hebben waar zowel de chauffeurskaart als de tachograaf mee uitgelezen kan worden mits er in de laatste een bedrijfskaart zit. Denk niet dat klanten daar aan mee willen werken, maar ok ..... Iemand hier ervaring mee? Kent men andere, mogelijk betere systemen? Is met zo een opzet een goede urenadministratie bij te houden? En nog belangrijker, is er een goede inschatting mee te maken wat er nog aan uren beschikbaar is? Wat kosten deze systemen? Is er mogelijk een andere methodiek die beter werkt? Wat is jullie ervaring? Alvast bedankt.
  9. Jan.

    rij- en rusttijden excel

    We zijn weer in Nederland. Link is prima Ger, bedankt. Dokus inmiddels een verzoek gedaan. Bedankt voor de support heren.
  10. Dag dames en heren, Nieuw op dit forum. Hoi. Internationaal touringcar chauffeur die ZZP is gegaan en naarstig op zoek is naar goed werkende tools. Na zelf verschillende zaken gemaakt te hebben is er een goede basis voor facturatie, gewerkte uren etc. Wat ik nu nog mis is een is een rij- en rusttijden excel. Ik heb pogingen gedaan maar mijn excel kennis is redelijk basis om zo iets complex in elkaar te schuiven. Over de periode van het afgelopen jaar zoek opdrachten in alle richtigen op het net gedaan om zoiets boven water te krijgen. Sommige excel sheets zijn veel belovend maar voor alle gevonden excel sheets geld dat ze meestal beperkend en niet volledig zijn. Een zoek opdracht in dit forum gaf me draadjes van al enkele jaren geleden, en ook weer sheets die niet volledig zijn. De ham vraag dan ook ... weten jullie van een Excel die goed omgaat met de rij- en rusttijden wetgeving? Mogelijk hebben mijn zoekopdrachten hier niet alle goede resultaten gegeven? Alvast bedankt voor de moeite.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden