Spring naar bijdragen

nstl

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    40
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

nstl's Achievements

Rookie

Rookie (2/14)

  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Week One Done Rare

Recent Badges

27

Waardering in de gemeenschap

  1. Ja dat klopt helemaal. Het kan zeker niet bij elk bedrijf en het is ook niet voor iedereen aan te raden. Ik had eerst een vaste baan bij een transportbedrijf. Die heb ik opgezegd en uiteindelijk heb ik dan een bedrijf gevonden waar het wel kon. Het blijft een afweging. Er zijn ook nog eens veel bedrijven die niet redelijk willen betalen.
  2. Geen Niwo en ook geen eigen auto. Ik hoef nog geen lampje te vervangen. Het bedrijf waar ik voor werk is dan ook geen transportbedrijf en doet geen vervoer voor derden. Alleen m'n werkschoenen, handschoenen en een pen breng ik mee. Het ondernemersdiploma heb ik wel gehaald maar ik blijf me afvragen wat ik zou opschieten met een Niwo vergunning. En tja, alles wordt duurder, dus waarom ik niet? Eigenlijk had ik het beter moeten doen trouwens want toen ik m'n tarief noemde was hun enige vraag 'wanneer kun je beginnen' Bijv. een zeecontainer is van 600,- naar 15.000,- gegaan volgens het AD. https://www.ad.nl/geld/hierdoor-worden-producten-in-de-winkel-duurder-spullen-bij-action-kunnen-niet-zo-goedkoop-blijven~aa0778ee/'
  3. Eindelijk begint het eens leuk te worden voor chauffeurs. Tenminste als je de CAO uit het raam gooit en als opdrachtnemer achter het stuur kruipt:) Van een schamele D3 naar 35,- ex per uur en dat op de bakwagen. Loon en tarief is natuurlijk niet 1 op 1 te vergelijken maar een vooruitgang is het zeker. Heb zelfs nog reiskostenvergoeding voor de volle afstand. Dat kan je in loondienst wel vergeten 😅 Het leuke tov andere beroepen is, je zit zo aan de 10 facturabele uren per dag. Het invullen van m'n factuur sjabloon in excel kost me ook nog eens minder tijd dan vroeger toen ik nog naar ondoorgrondelijke loonstrookjes zat te turen.
  4. Zolang de economie niet inzakt kan je nog wat eisen ingewilligd krijgen als chauffeur. Zodra er weer een crisis is zal het wat kariger zijn. Ik heb weleens een tv item gezien van een eigen rijder die al ging rijden voor een daggeld onder de 100,- euro... Ook gehoord van een chauffeur uit Groningen die zat te smeken om dagelijks in Utrecht op een vuilniswagen te mogen rijden, zo moeilijk was het om aan werk te komen.
  5. Hema mag dan wel karig kan zijn met hun cao, maar uiteindelijk hebben ze hierdoor wel moeite om personeel te vinden. In een dure stad als Utrecht betaal je je tegenwoordig scheel aan huur.
  6. Ja, het is heel bijzonder dat er blijkbaar nog chauffeurs zijn die accepteren dat ze zomaar minder krijgen dan waar ze recht op hebben. Ook niet netjes van de bedrijven dat ze het op zo'n manier presenteren naar chauffeurs dat die daardoor denken dat het klopt. Loonstrookjes zijn ook niet altijd erg duidelijk waardoor het lastig is om alles te controleren.
  7. Sprak een paar jaar terug iemand die bij st vd brink werkte. Ze moesten op zaterdag gaan werken. Maar alleen als ze doordeweeks al 40u hadden gemaakt zou het 150% zijn.. anders gewoon 100%. Hij vond het wel logisch.
  8. Dat is inderdaad echt een positieve uitschieter daar. Al is zo'n 'dienstverband' daar beter te vergelijken met een zzp'er hier. Maar dan zonder sociaal vangnet en met ziekte ben je ook de sigaar. Evengoed een mooie beloning daar. Het chauffeurstekort is hier nog niet echt nijpend. Als bijv. in de IT de tekorten groot zijn dan strooien ze met leuke extra's. In het transport fronsen ze al de wenkbrauwen als je vraagt om nieuwe veiligheidsschoenen 😅 Chauffeurs zijn solisten. Organiseren zich niet of amper. Praatjes hebben ze wel maar alleen als de baas niet in de buurt is:) Grote veranderingen zie ik niet snel gebeuren. Beste optie is om zelf te gaan rondshoppen.
  9. Op youtube staan ook wat video's over dat tekort. Het leuke is die zijn gemaakt door chauffeurs zelf. Salaris is daar echt waardeloos en er schijnt weinig respect te zijn voor chauffeurs. De boetes zijn er ook aanzienlijk en de controles zijn er ook intensief. Als klap op de vuurpijl ook nog de hele dag op de verkeerde weghelft moeten rijden Het schijnt dat er genoeg chauffeurs zijn (althans mensen met een vrachtwagenrijbewijs) maar die bedanken ervoor. Maar wel mooi dat het licht begint te dagen dat het beter is om een chauffeur 20% meer te betalen dan om een oogst weg te moeten gooien omdat er niemand meer achter het stuur wil kruipen.
  10. Ah dan blijkt het inderdaad anders te zitten. Werkgevers in het transport zien dan inderdaad geen kans om af te wijken. Zeker niet omdat ze op andere vlakken ook altijd netjes binnen de lijntjes blijven 😁
  11. Ze mogen er niet van afwijken in negatieve zin. Ze mogen wel degelijk meer bieden. Dat is het idee van een CAO. Het is het minimale waar mensen recht op hebben. Maar er zijn nogal wat bedrijven die blijven roepen dat ze vast zitten aan de cao terwijl dat dus niet zo is. Maargoed ik zie wel wat kleine veranderingen. Zo zie ik af en toe dat ze de E-schaal bieden. Of ze gebruiken wel uitzendbureaus voor de werving maar kopen dat gelijk af zodat ze de chauffeur gelijk een vaste baan kunnen bieden. Zodra de economie weer instort dan slaat alles weer om natuurlijk.
  12. https://www.telegraaf.nl/financieel/34305944/tekort-chauffeurs-loopt-hard-op-vol-gas-op-werving 7000 chauffeurs tekort. Er wordt nu vol ingezet op hogere lonen, meer respect en betere arbeidsomstandigheden meer werving De rest van het artikel kan ik helaas niet lezen
  13. nstl

    Navigatie app

    Ja klopt het is de gedachte die soms heerst van het minimaal voldoen aan de behoefte. Maar in de praktijk bespaar je op jaarbasis heel wat uurtjes en liters door iets meer gereedschap mee te geven. Truck navi en daarnaast een tablet op het dashboard voor google maps, bedrijfsnamen zoeken etc. Hoewel Google geen truck routes kent is het soms wel handig voor wat extra info over de route. Of een dubbele truck navi. Die van de boordcomputer en daarnaast een tomtom. Geeft toch net wat meer opties om te overwegen. Dusja ik verbaas me dat sommige bedrijven geen interesse hebben om chauffeurs sneller op hun bestemming te krijgen. Toen ik koeriers was mocht je na 2 minuten zelf zoeken al bellen en dan keek het callcenter mee. Op de vrachtwagen heb ik regelmatig een half uur staan wachten op de meest simpele dingen. Het mag wat kosten:D
  14. nstl

    Navigatie app

    Door de jaren heen weten bedrijven dat de meeste chauffeurs toch wel gaan investeren in een dure TomTom. Dus bieden ze zelf een goedkope navi aan en zeggen succes ermee. Waar ze zich alleen op verkijken is dat er een paar chauffeurs zijn die het vertikken en dus gewoon met de goedkope navi rondrijden. Zo werkte ik voor een bedrijf die wel een trucknavi op de boordcomputer had maar het abo voor file info vonden ze te duur. Zelf controleerde ik op m'n telefoon of de voorgestelde route geen files had. Maar er waren collega's die doodleuk elke file mee pakten. Sowieso vind ik transportbedrijven een stuk gieriger dan normaal. Bijv. eerste werkdag geen salaris. Noemen ze dan een snuffeldag. Sparen voor bedrijfskleding... wat een grap.
  15. 3,5 en 3,25 %. Helaas zijn de huizenprijzen 12,9% gestegen tov vorig jaar..... https://www.nu.nl/economie/6140871/huizenprijzen-gaan-steeds-harder-alweer-sterkste-stijging-in-twintig-jaar.html
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden