Spring naar bijdragen

Basdriver

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Den Haag

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Basdriver's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

4

Waardering in de gemeenschap

  1. Het is en blijft een dievenbende. Ik vind het Engelse systeem met een aparte pas veel beter, dan hoef je alleen de, veel goedkopere, pas te vervangen en niet je hele rijbewijs.
  2. Dat weet ik, maar omdat ik er wel voor betaald krijg en werk via een 0-uren contract (vooral vanwege de vergunningen), is het dus beroepsmatig in de zin van de wet, maar hobby matig voor mij omdat het slechts een paar keer per jaar zal zijn en naast mijn gewone werk op de vrachtwagen.
  3. Volgens het CBR zou het inderdaad bij de eerst volgende verlenging goed moeten komen.
  4. Ik heb met de VCA van gisteren m'n 1e dag voor de vernieuwing al binnen en ik heb nog meer in de planning staan voor dit jaar, dus dat moet geen punt zijn om voor 2020 de boel gelijk te trekken.
  5. Ah, dat klinkt een stuk logischer. Ik had gisteren cursus/examen voor verlenging van mijn VCA, daar heb ik het gevraagd, maar dat was niet m'n vaste rijschool.
  6. Ja dat is natuurlijk altijd ná dat ik er niks meer aan heb. ;-) Heb inmiddels het rijbewijs opgehaald en jawel, code 95 geldig tot 2021, terwijl de DQC kaart geldig was tot 2019. Niet te volgen! Maar, de bus/touringcar staat op geldigheid tot 2020. Navraag vandaag leert dat de code 95 voor de bus maar 4 jaar geldig is en voor de vrachtwagen 5. Geen idee waarom dat dan weer is, vooralsnog zouden alle gemaakte cursus uren wel voor alle rijbewijzen blijven gelden, volgens de rijschool. Maar dat betekent wel dat als ik mijn bus geldig wil houden (want ik ga ook hobby matig (maar wel betaald) nog af en toe voor een touringcar bedrijf rijden), ik iedere 4 jaar moet verlengen. Wat een geldklopperij allemaal!
  7. Ja daar zeg je wat, had ik niet een bij stil gestaan. Maar in de UK had ik destijds mn DQC zo gekregen met mn Engelse rijbewijs als ik het in Nederland had afgemaakt. Kan me voorstellen dat er meer landen zijn die niet zo achterlijk moeilijk doen. Maar ik ben echt gebeld door de RDW met de vraag waarom ik maar 1 certificaat van 7 uur mee stuurde. (Al had ik het met een begeleidend schrijven ook al uitgelegd.) Volgens mij bied de RDW wel een "uitvoer bewijs" voor als je het om wilt zetten in het buitenland. Wellicht dat daar de kneep zit, want dat kan in de UK kennelijk niet.
  8. Even een update voor het geval er in de toekomst iemand zoekt op dit onderwerp. De aanvraag van het omzetten is goedgekeurd, maar niet zonder omwegen. Ik heb nu volgende week in ieder geval tot 2019 mijn code 95 geldig op mijn rijbewijs. Echter, voor mensen die ook tegen dit probleem aan lopen of nu in het buitenland wonen en werken en daar hun nascholingsuren maken, even een waarschuwing: Je moet alle certificaten die je krijgt goed bewaren! Zonder de certificaten heb je een ondertekende en controleerbare verklaring nodig dat je de nascholing volgens de richtlijnen hebt gevolgd. Ik had de mazzel dat ik 4 dagen in Nederland had gevolgd en nog 1 certificaat uit Groot Brittannië had. ALLEEN EEN DQC KAART IS NIET GENOEG! Dat is de belangrijkste waarschuwing. Ook van andere EU landen heb je echt die deel certificaten nodig dus bewaar ze goed. (Oh en je krijgt de certificaten niet meer terug nadat je ze opgestuurd hebt!)
  9. Na lang zoeken heb ik uiteindelijk in de APV gevonden wat ik zocht, de officiële lijst met plekken waar het gedoogd wordt. Ik heb inmiddels ook een chauffeur hier uit de buurt gesproken, met een kleine C1 bakwagen en die heeft me ook nog wat tips gegeven, aangezien de motorwagen van de combi die ik mee krijg niet zo groot is zonder de aanhanger. Ik denk dat ik er wel uit kom. Voor toekomstige zoekers, hier de officiële lijst van de APV:
  10. Bedankt voor die info, hier zou je uit opmaken dat alleen de Engelse "DQC card" voldoende zou zijn. Maar op de RDW site staat: (...) Stuur het ingevulde formulier samen met het originele vakbekwaamheidsdocument en een originele verklaring van uw buitenlandse werkgever (...) En dat is nou net wat ik niet kan aangezien die werkgever er niet meer is. En ik snap zowiezo niet wat ze bedoelen want ik kan mijn vakbekwaamheid ook halen zonder op dat moment daadwerkelijk werkzaam te zijn als beroepschauffeur. Overigens zie ik nu dat ik kennelijk binnen 10 werkdagen reactie moet krijgen dus dan maar hopen dat het gewoon goed is, dan is het snel rond.
  11. Dank je wel, Poeldijk had ik inderdaad ook in gedachte, maar een paar jaar terug hadden ze daar nog wel de neiging om alle accessoires en spiegels van je wagen te jatten, en het is net wat verder weg. Wel onhandig dat ze van de gemeente niet op hun website zetten waar de uitzonderingen zijn voor het parkeren van grote voertuigen.
  12. Ik heb de afgelopen jaren in Wales, Groot Brittannië gewoond en gewerkt. Bij mijn verhuizing destijds heb ik mijn rijbewijs eenvoudig kunnen omwisselen voor een Engels rijbewijs. In 2013 heb ik daar mijn DQC, ofwel code 95, gehaald met een geldigheid tot 2019. Nu blijkt dat ik voor het omzetten hiervan bij de RDW een "werkgeversverklaring" moet overleggen van de buitenlandse werkgever. Dit kan echter niet, want die is failliet. Ik heb ook geen idee wat voor verklaring ze van me willen. Destijds heb ik 4 keer 7 uur scholing gevolgd in Nederland, de certificaten daarvan heb ik opgestuurd naar de Engelse autoriteiten en daarna de laatste 7 uur daar gevolgd. Ik heb nu dus alléén het certificaat van die laatste 7 uur, want die andere heb ik nooit terug gekregen. Wel staat het nog in het systeem bij de RDW, maar de geldigheid als zodanig is nu natuurlijk verlopen. Ik heb nu dat ene certificaat, mijn nog geldige "DQC card" (bewijs van het halen van "code 95/vakbekwaamheid" in GB, met pasfoto) met uitleg opgestuurd naar de RDW. Ik heb nog geen reactie, maar vandaag hield een potentiële werkgever wel de boot af, omdat ik voor hem toch echt een geldige beroepscode nodig heb. Heeft iemand enige ervaring met het omzetten van vakbekwaamheid? Iemand die weet hoe het juridisch zit? Ik snap niet dat een "DQC card" die in heel Europa (inclusief Nederland) voor mij rechtsgeldig was als geldige vakbekwaamheid, nu niet voldoende is om dat om te zetten naar de Nederlandse code 95...?
  13. Na jaren in het buitenland gewoond en gewerkt te hebben ben ik sinds kort terug in Nederland. Terwijl ik nog wacht op het terug omzetten van mijn rijbewijs en code 95, ben ik druk aan het shoppen voor werk. Vandaag kreeg ik van een potentiële werkgever de vraag of ik mijn wagen ook mee naar huis kan/mag/wil nemen. De wil is er zeker, maar ik kom via de website van Gemeente Den Haag en ook via Google niet ver als het gaat om het mógen vast te stellen. Ik woon tijdelijk in de Bloemenbuurt in Den Haag, zijn er lokaal bekende mensen die mij kunnen zeggen of, en zo ja waar, ik eventueel een vrachtwagen (bakwagen of combinatie) mag/kan parkeren tijdens de nachtelijke buiten-dienst uren? Alvast bedankt! (Overigens heb ik voor mijn verhuizing op vrachtwagen en touringcar gewerkt in de regio's Rotterdam, Westland en Den Haag, zowel als landelijk en internationaal. Ik ben dus plaatselijk redelijk bekend.)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden