Spring naar bijdragen

xs2richard

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    10
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over xs2richard

  • Rang
    Member

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Vul ik nog even aan dat die snelheid voor de snelweg minimaal 60 km/h is en voor een autoweg 50 km/h
  2. Nou, laat ik eens een kleine update geven :) Ik heb zoals gemeld dus uiteindelijk gekozen om alles zelf te gaan halen en betalen, na een prettige intake en contact ben ik gestart bij verkeersschool van Buuren in Pijnacker. Qua theorie heb ik een klassikale methode gehad, dit werkt voor mij het beste omdat ik een stok achter de deur heb en daar verwacht werd. In totaal was deze cursus verdeelt over 3 weken waarin er op dinsdagavond, donderdagavond en zaterdag overdag uitleg en les gegeven werd. Na deze drie weken heb ik op maandag alle drie de theorie examens bij het CBR gedaan en alles gelukkig in één keer gehaald. Na het theorie deel ben ik gestart met de praktijk, bij de intake heeft de instructeur ingeschat dat ik 20 uur nodig zou hebben. In 6 weken heb ik de lessen gedaan met variantie tussen de 2 en 4,5 uur rijden, die 4,5 uur rijden veel tegen! Ik was niet gewend om zo lang achter elkaar te rijden en zeker niet bijna alleen maar door de bebouwde kom en over tientallen rotondes met fietsers van alle kanten! Ik had al respect voor de chauffeurs maar nu zeker :) Vanmorgen tussen 08:00 en 09:00 was het dan zover voor het praktijk examen door de examinator van het CBR en ondanks wat zenuwen toch alles onder controle kunnen houden. Klein beetje geluk dat er weinig fietsers waren omdat deze regio herfstvakantie heeft. Uiteraard waren er wat kleine op en aanmerkingen maar gelukkig ben ik wel geslaagd! Na dit examen heb ik ook meteen de toets besloten terrein gedaan en ook deze succesvol afgesloten, deze toets viel mij eigenlijk reuze mee! Gewoon rustig aan want je hebt tijd genoeg en bij twijfel een keertje steken om het zeker weten te halen. Volgende week dinsdag alleen nog de praktische toets en dan kan ik mijn rijbewijs C met code 95 aan gaan vragen. Ik heb besloten om eerst wat ervaring op te gaan doen met de bakwagen en begin volgend jaar het CE rijbewijs te gaan halen.
  3. Ben jij of een collega aan het klussen in Den Haag? 🙂
  4. Ik heb de informatie alleen maar uit de voorlichtingsavond, ik ben er ook niet mee verder gegaan maar als Pieter er voor kiest om het toch via Loos te doen is het in ieder geval een waarschuwing om goed op te letten! Tijdens de voorlichtingsavond ergens in juni vertelde ze mij al meteen dat als ik door zou gaan met het gebeuren ik pas in september de testdagen kon doen wegens vakantie's en dat in de tussentijd er geen stappen gemaakt werden. Het allerbeste advies is inderdaad om het zelf te doen maar ik begrijp dat niet iedereen het geld zomaar heeft liggen en dan kan de STL subsidie weg een oplossing zijn ( met alle voor en nadelen :) ). Laat je in ieder geval heel goed informeren voor je je handtekening ergens plaatst!
  5. Zoals je misschien in mijn topic gelezen hebt zat ik een beetje met dezelfde vragen en zit ik ook in dezelfde leeftijdscategorie ( over 3 maanden word ik 40 ) Je kan inderdaad via diverse werkgevers/uitzendbureau's je rijbewijs C/CE gaan halen, ik heb gekeken voor deze trajecten bij Simon Loos, Consolid en Randstad. De goedkoopste manier is via Simon Loos met hun "les met Loos" programma ( https://www.simonloos.nl/les-met-loos/ ), voor een vast bedrag van €1495.- haal je je CE rijbewijs inclusief eventueel herexamens. Je komt direct in dienst bij Simon Loos en gaat gedurende je opleiding aan het werk in de loods als magazijnmedewerker/belader, als je je C hebt gehaald en er is een bakwagen beschikbaar ga je daar op rijden en dan ondertussen je CE halen. Na slagen krijgen je een contract van minimaal 32 uur voor 1 jaar maar vrees niet, dat zullen in de praktijk veel meer uren worden. De verschuldigde €1495.- betaal je in het jaar af. Winkeldistributie/horeca distributie lijkt mij niet mijn ding (365 dagen per jaar kan je werken, supermarkten zijn tegenwoordig altijd open en moeten dus bevoorraad worden! ) maar anders was ik voor dit traject gegaan denk ik. Randstad biedt ook zo'n soort constructie aan maar betaal je maximaal 1607 euro zelf echter dit is exclusief eventuele her-examens, zak je dus een keer dan gaat het je meer kosten! Tevens heeft Randstad een aantal extra voorwaarden die niet erg spannend zijn: je moet bijvoorbeeld alle lessen volgen, op tijd zijn enz enz ( op de informatiedag waren er al mensen die daar moeite mee hadden......) Bij Randstad kom je pas in dienst voor 1 jaar nadat je je rijbewijs hebt, hoe je in de tijd dat je je opleiding volgt inkomen krijgt is jouw probleem, het hele traject duurt circa 4 tot 6 maanden. Ook hier betaal je je opleiding in dat jaar af. Grote kans dat je hier ook in winkeldistributie komt maar er zijn ook mogelijkheden voor beton, afval en ander soort werk. Consolid was zelfde verhaal als Randstad maar een exact bedrag kreeg ik niet te horen, was ergens tussen de 1600 en 3000 euro inclusief medische keuring enz enz. Pensioen was geloof ik ook iets minder. Ik heb het geluk dat ik alles zelf kan betalen dus uiteindelijk heb ik besloten om het zelf te doen om alles zelf in de hand te houden en zelf te kunnen kiezen waar ik wil gaan werken, als ik alles in 1 keer haal dan kost het hele rijbewijs C+CE totaal circa 6000 euro. In 2018 is dit nog aftrekbaar van je inkomstenbelasting, in 2019 geloof ik niet meer! Ik ben reeds gestart met C en als ik deze heb ga ik hoop ik op de bakwagen aan de gang te kunnen maar ik ga wel meteen door met CE. Zeer waarschijnlijk start je salaris bij de gesubsidieerde manier in C0 als instap op de bakwagen, dat is €1943,77 bruto per maand bij 40 uur exclusief toeslagen en overwerk. Bij CE start je waarschijnlijk in D0 en dat is €2069.43 (bij Simon Loos weet ik dat niet zeker voor de tijd dat je in de loods werkt! ) Omdat ik vrij ben om te kiezen waar ik wil werken heb ik de mogelijkheden om beter te onderhandelen, realistisch werd er verteld dat afhankelijk van de nood bij de werkgever ik in C2/C3/C4 op de bakwagen zou kunnen starten Qua rijschool kan ik je helaas niets adviseren want ik les in de regio Den Haag maar weet wel dat Randstad bijna alles doet met E&R opleidingen ( https://www.e-r-opleidingen.nl/ ) Hoop je iets wijzer gemaakt te hebben , succes en hou ons op de hoogte!
  6. Uiteindelijk heb ik besloten, mede ook door jullie advies, om alles zelf te gaan halen/betalen en het hele STL gebeuren opzij te schuiven. Afgelopen donderdag heb ik mijn eerste intake gehad bij de verkeersschool ( en direct de weg op! Even spannend maar wel enorm leuk! ) en morgen start de theorieopleiding al! Als alles goed gaat heb ik in tweede week september de theorie examens en eind oktober de praktijk examens. Dank jullie wel voor jullie hulp! :)
  7. Dank jullie wel voor jullie advies, ik neig steeds en steeds meer naar inderdaad zelf alles behalen en betalen. Het is dan wel een flinke investering maar zoals Gamer ook al zei heb ik dan wel vrije keuze. Hoe staan jullie werkgevers nu tegenover startende chauffeurs? Geven ze die überhaupt een kans of neemt men ondanks de tekorten alleen chauffeurs met ervaring aan?
  8. Meestal zit je er 1 jaar aan vast maar ik ga inderdaad met je mee, je kunt makkelijker van werkgever wisselen als je het zelf betaald.
  9. Niet echt een vraag maar meer een gedachte waar jullie eens je licht over willen laten schijnen :) Na ruim 20 jaar in een winkel gestaan te hebben heb ik nu door omstandigheden van verhuizen en een vrijwillige bedrijfsbeëindiging van mijn vorige werkgever de kans om te gaan doen waar ik als kleine jongen al van droomde: (nationaal) vrachtwagenchauffeur worden. Dankzij dit forum waar ik al veel ervaringen heb gelezen en een aantal gesprekken met potentiële werkgevers heb ik denk ik een redelijk compleet beeld gekregen van de leuke en minder leuke kanten, ik denk dat ik dus redelijk goed in kan schatten hoe en wat. Ik heb op dit moment een WW uitkering maar begin het na 3 weken wat zat te worden thuis :) Stap 1 is natuurlijk het rijbewijs en de bijbehorende papieren halen en daar twijfel ik een beetje over. Optie 1 zou het zij-instroom traject zijn van de STL, grote voordeel hiervan is natuurlijk de relatief lage kosten dankzij de subsidie en daarnaast ook nog de baangarantie maar ik zie als nadeel het relatief trage traject ( einde augustus pas de eerste testdag en dan daarna pas beginnen)en met name banen in de winkeldistributie wat mij minder leuk lijkt Ik neig meer naar stukgoed/containers/tank transport. Optie 2 is om zelf alles te bekostigen wat natuurlijk een bak meer geld kost ( gelukkig kan ik het betalen) maar dan heb ik geen baangarantie al vraag ik mij hoe erg dat is in deze tijd waarin een groot te kort aan chauffeurs is ( maar in hoeverre nemen ze ook mensen zonder ervaring aan? ). Ik denk er dan aan om met spoed het rijbewijs C en Code 95 te halen om zo snel mogelijk aan het werk te kunnen op de bakwagen en rijervaring op te doen en later het rijbewijs E er bij te halen op mijn vrije dag. Via deze weg ben ik natuurlijk vrijer om zelf mijn werkgever te kiezen. Wie heeft er een verstandige opmerking, overweging of commentaar? Kom maar op :)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...