Spring naar bijdragen

tstle

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    11
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over tstle

  • Rang
    Member

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Ja dat zou ik ook denken. Maar nu worden mijn snipperdagen dus opgebruikt door het bedrijf op dagen dat zij minder chauffeurs nodig hebben. Ik snap wel dat het werkaanbod wisselend is bij transportbedrijven vergeleken met andere banen maar ik vraag me dus af wat nou normaal is en hoe daar mee moet worden omgegaan.
  2. Nee, donderdag 27 dec en vrijdag 28 dec staan als snipperdag. Dit zijn de dagen na kerst. Ik hoefde niet te werken toen maar hoorde dat pas op het laatst en ging er gewoon vanuit dat dit normale werkdagen zouden zijn. Maar omdat er weinig werkaanbod was stond ik dus niet op de planning en zat ik dus thuis.
  3. Sinds kort werk ik in loondienst als chauffeur (TLN cao). Ik ging er vanuit dat kerst en nieuwjaarsdag gewoon doorbetaalde vrije dagen zijn en dat de andere dagen gewoon werkdagen zijn. Rond de feestdagen was het rustig op het werk. Dus hoorde ik steeds einde van de middag dat er de volgende dag geen route was. Nu zie ik dat die dagen staan ingeboekt als snipperdag. Oftewel ik ben daar vakantiedagen voor kwijt. Maar die dagen heb ik niet vrij gevraagd en ik was gewoon beschikbaar om te werken en daar hield ik ook rekening mee. Er was mij ook niets verteld dat het een rustige tijd zou zijn of dat ik best een weekje op vakantie kon ofzo. Is dit normaal dat als je uitgeroosterd wordt een dag vantevoren dat het van je vakantiedagen af gaat?
  4. Nu is er werk zat en kan je idd zo ergens anders gaan werken als het je niet bevalt. Maar als de volgende crisis komt(en die komt er) dan zouden alle chauffeurs die niet veel uren willen maken een probleem hebben. 'de jeugd' schijnt sowieso minder te willen werken als ik de nieuwsberichten mag geloven. De kans om wat te verdienen, het idee is natuurlijk dat het uurloon omhoog zou kunnen zodat mensen wat verdienen. Niet dat je maar 24/7 moet rijden. Als mensen niet genoeg kunnen verdienen binnen de uren van de rijtijdenwet en daardoor geen chauffeur meer willen worden dan zullen bedrijven meer moeten gaan betalen. Dan heb je dus meer bereikt voor de chauffeurs dan wanneer je als maar meer moet gaan werken om maar aan een redelijk loon te komen. Uiteindelijk willen bedrijven de chauffeurs zoveel mogelijk uren laten maken voor een leefbaar loon maar liefst niet meer dan dat. Nu kan een chauffeur met 40u per week gewoon leven. Dat gaat dan gewoon 60u worden.
  5. tstle

    Rijden met open deuren?

    In het filmpje zegt de agent ook dat de opbouw de gesloten deuren nodig heeft voor de stevigheid. Bij het meten valt het me trouwens op dat ze de veer stangen/deur vangers of hoe je het ook noemt niet meenemen bij het meten. Maargoed, conclusie is dus dat de agenten hier fout zitten omdat de deur een bewegend deel is?
  6. Is het in NL toegestaan om met een of twee open deuren te rijden? Dus helemaal open geklapt en dan een spanband er omheen zodat ze niet terug waaien. In dld lijkt het niet te mogen maar ik vroeg me af hoe dat hier is en of het met 1 deur bijv. wel mag. Filmpje;
  7. tstle

    ff een tip

    Een vraag hoe krijg je sneeuw van het dak 's ochtends?
  8. tstle

    Meerijden als cadeau

    Misschien kan je een voordelig kort proeflesje afnemen bij een rijschool?
  9. Je kan het uitleggen dat je niet wilt betalen omdat zij de afspraak niet nakomen. De kans is alleen groot dat zij daar geen boodschap aan hebben. Het punt is ze weten dan dat jij weg wilt. Dus als ze in de toekomst dus toch niks meer met je te maken hebben dan willen ze natuurlijk wel die centen terugzien. Het hangt er vanaf of er in die overeenkomst duidelijk staat dat het op voorwaarden is, dus dat je dan inderdaad fulltime als chauffeur mag werken. Als dat niet op papier staat dan denk ik dat een rechter er geen boodschap aan zal hebben. Het bedrijf biedt je tenslotte gewoon werk aan. Als je niet wilt betalen dan kunnen ze een incasso inschakelen. Maar dat zullen ze pas doen als je ontslag hebt genomen. Want zolang je nog in dienst bent kun je je natuurlijk ziek gaan melden en dat kost ze een hoop geld en gedoe. Naast de genoemde opties door de anderen kan je misschien ook vragen of je parttime kunt gaan werken en iets erbij zoeken? Maar als het werk je tegenstaat dan kan je ook gewoon ander werk zoeken. Voor 600,- verlies zou ik niet op een plek blijven waar het niet bevalt. Die 600,- is ook niet echt verlies want je hebt nu wel ADR natuurlijk. Gewoon de eer aan jezelf houden. Ander werk zoeken en ze veel succes wensen. Het is niet alsof ADR chauffeurs voor het oprapen liggen momenteel:) Zeker als je uitzendkracht bent dan kun je per direct opstappen. Een goede les voor mensen, bij ADR, opleidingen en andere kosten waarvoor je moet tekenen moet je goed nadenken. Gaan ze je ontslaan/niet verlengen als je het niet doet en wil je graag blijven, dan sta je zwak. Maar als je geen zin hebt om vast te zitten en net zo makkelijk ander werk zoekt dan zou ik nooit tekenen voor zo'n overeenkomst. Laten ze je het dan maar cadeau doen als ze je zo graag willen. Als ze dan ook nog een marktconform salaris bieden dan hoeven ze zich niet druk te maken dat je gelijk weg bent zodra je het hebt. Het is ook wel weer duidelijk dat je een worst is voorgehouden van alleen werken als chauffeur. Zo hebben ze je lekker gemaakt om die overeenkomst aan te gaan.
  10. Wat bedrijven aan zzp koeriers? Ik heb het jarenlang gedaan. Ik kreeg +-200,- ex btw voor een dag van +- 11 uur. Hierbij moest ik +- 375km rijden. Voertuig was een bestelauto. Na een beetje rekenen kwam ik dus uit op een zzp tarief van zo'n 12,- ex btw per uur. Af en toe was er geen werk en dat hoorde ik dan pas op het laatste moment. Dus geen kans om iets anders te plannen. Ik weet ook van bloemenroutes, paar uurtjes werk en daar kreeg je dan 60,- voor. Wat wel goed schijnt te zijn is Dynalogic. Maar, dit zijn verhalen. De praktijk is zelden rooskleurig. De concurrentie is bizar in deze markt. Je werkte bij een drukkerij? Als zzp'er ga je waarschijnlijk niet meer verdienen dan wanneer je 60u in de drukkerij zou werken. Maar je mag wel de voordelen inleveren die loondienst biedt. Nog even heel eerlijk/realistisch. Bijna niemand haalt z'n Niwo om daarna te beginnen. Wat ze bijna allemaal doen in deze sector is simpelweg beginnen met rijden zodra ze een opdrachtgever hebben. Mocht het echt nodig zijn dan huren ze een vergunning of gaan die ooit eens zelf halen. Bestelbussen krijgen amper controle dus de pakkans is zo laag dat de meesten gewoon gaan rijden. Helaas is dit de realiteit vandaag de dag.
  11. Mensen het is 2018. Kijk om je heen. Steeds minder mensen willen vrachtwagenchauffeur worden. Zelfs de Polen zien in dat ze beter in de bouw kunnen werken of iets anders en daarmee een stuk meer kunnen verdienen. Kosten rijzen de pan uit tegenwoordig. Kijk eens hoe duur woningen / huur is tegenwoordig. Andere lasten stijgen ook. Er is dus geen enkele reden om voor een habbekrats als D0 aan het werk te gaan. Bezorgers van AH (met B rijbewijs) verdienen al meer! Namelijk €13,22 bruto p/u inclusief ADV-toeslag. Daar komt nog vakantiegeld bovenop. Jongens van 18 - 21 zijn dat, met amper rij ervaring. Waarom gaan mensen dan voor MINDER met een duur C(E) rijbewijs op zak aan de slag? Ik ben zelf begonnen in D3 met mijn C rijbewijs, eigenlijk nog niet veel maar ik had nog geen rijvervaring op de vrachtwagen. Is er een chauffeurstekort? JA, maar, niet alle bedrijven zien dat al goed in. De reden is dat het tijdens de crisis erg makkelijk was voor ze. Daarom gaan ze door op de oude voet. Totdat ze echt geen reservechauffeurs meer hebben. Pas dan gaan ze inzien dat de zaken inmiddels anders liggen. Bij zo'n bedrijf moet je dus terecht zien te komen. Nu moet ik wel zeggen, doordat zoveel bedrijven nog in het verleden leven qua salarissen, voorwaarden etc kan het nodig zijn om bijv. in D0 of C te starten. Maar zodra je de rijervaring hebt kan je overstappen. Tijdens de eerste weken heb je natuurlijk het meeste risico om schade te rijden. Vandaar dat dat iets is om even door te komen. In die tijd moet je dus ook nog niet moeilijk doen over salaris. Ik zag mijn eerste werkdagen eigenlijk gewoon als een betaalde lange rijles! Zelfs al zou ik niet door mijn proeftijd komen dan was het daarom alsnog mooi meegenomen. Maar na een paar weken kun je lezen en schrijven met zo'n wagen. Dan is het dus wel zaak om je marktwaarde eruit te halen. De economie is booming. Ik ken een verpleegkundige die zzp'er is geworden. Die mag 550,- ex factureren per dag. Het moet maar eens klaar zijn met dat gierige gedoe in het transport. Bedenk trouwens ook eens dat de voorwaarden heel wat minder gunstig zijn dan veel andere banen. Die hele CAO is trouwens niet je vriend, die CAO staat aan de kant van de werkgevers. STL, TLN etc zijn er allemaal voor zichzelf of voor de werkgevers. Het is alleen maar loonmatiging wat de klok slaat. Die hele CAO is onzin. De schalen beginnen zo laag dat je zelfs al zit je halverwege alsnog maar een laag loon hebt, terwijl ze je de indruk geven dat je hoog zit. Want je zit al in D, F etc!!! nou joepie. Bekijk het eens anders, een modaal salaris is 2980 bruto per maand voor 40 uur werken. Leg daar die TLN schalen eens naast. Om te huilen dus. Steeds minder mensen worden nu chauffeur, omdat er ook zelfrijdende wagens aankomen. Daarom moet je nu dus gewoon een goed loon krijgen voor zolang het nog duurt. Je kunt best een tijdje werken voor een laag loon zolang JIJ het bedrijf meer nodig hebt dan zij jou. Bijv. omdat je rijervaring moet opdoen of ervaring met een specifieke vorm van transport. In tegenstelling tot wat TLN je wil laten denken duurt dat helemaal niet jaren. In een paar weken heb je het meeste wel gezien! Met een half jaartje/jaar draai je gewoon volwaardig mee. Dus er is geen enkele reden om een chauffeur jarenlang te laten wachten op een hoger salaris.
×