Spring naar bijdragen

tstle

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    16
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

13 Good

Over tstle

  • Rang
    Member

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Lees je eigen bericht nog eens: "gewoon rust invoeren op de tacho als de auto stil staat, dan is er niks aan de hand! Sterker nog, denk dat elke agent een giga harde plasser krijgt van al die rust op de tacho." en "Of anders der eerste periode op werken laten staan, en de tweede periode zet je hem wel op pauze, om het wat ‘geloofwaardiger’ te laten lijken" Waar ben je dan mee bezig? Vervolgens mij een vreselijk figuur noemen. Ga je schamen. Misschien moet je eens met een agent mee als die de nabestaanden slecht nieuws gaan brengen nadat een vermoeide vrachtwagenchauffeur achterop een file is geklapt. Ondertussen wel klagen over oostblokkers die frauderen, maar het hier gewoon aanmoedigen. Hypocriet is dat. Het blijft bijzonder dat op een chauffeursforum de verstandigste opmerking door het inhurende bedrijf zelf al wordt gemaakt in de openingspost, namelijk het idee om 2 chauffeurs in te zetten.
  2. Een bedrijf komt hier vragen waarom een chauffeur in de knoop komt met de tacho. Het lijkt erop dat deze chauffeur volgens de regels werkt en netjes de tacho op overige werkzaamheden zet terwijl hij de benen uit z'n lijf loopt om podia te laden/lossen en misschien wel op te bouwen. Na 14u zit z'n dag erop en is die blij dat ie z'n bed in kan duiken. De wetgeving is er onder andere zodat mensen niet als robots worden ingezet maar ook gezond kunnen werken en oud kunnen worden. Vervolgens gaan hier een stel beroepschauffeurs aan de ondernemer vertellen dat hij z'n chauffeur kan aanraden om tacho fraude te plegen zodat 'ie minder kan slapen, langer kan werken etc. Echt waar?!? Je moet gewoon zeggen, dit zijn de regels, zoveel uur werken, zoveel uur rust. Tacho gebruiken zoals het hoort en dat is dat. Gun die man ook z'n rust. Iedereen die zegt 'ga die tacho maar urenlang op rust zetten terwijl je aan het sjouwen bent'. Die gun ik het om op hun 55e bij een bedrijf te werken wat failliet gaat. Waardoor door het uwv goedgekeurd ontslag krijgen. Liefst in een tijd van crisis waar je de chauffeursbanen met zoeken met een vergrootglas. Inmiddels met 55 jaar toch wat traag en wat rugklachten. Dan bij een baas terechtkomen waar je het werk niet volhoudt omdat hij eist dat je de tacho op rust gaat zetten en zodoende niet aan je werkelijke rust komt. Dat niet volhouden en geen verlenging krijgen van het eerste contract, daarna lekker je huis en spaarrekening opeten om vervolgens de bijstand in te gaan tot het pensioen. Serieus, wat een kortzichtig volk hier.
  3. Ik kom in de wandelgangen distributiecentra genoeg Nederlanders die internationaal rijden. Ook de verre afstanden, Scandinavie, Polen enz. Pas sprak ik nog een Bulgaarse chauffeur, die verdiende 2300 netto voor volle bak rijden. Minder dan een Nederlander maar het is echt niet zo dat die voor een appel en een ei rijden. Ben wel benieuwd naar de Girteka tarieven trouwens
  4. Er zijn verschillende banen in het transport. Zie je graag veel nieuwe mensen en heb je graag afwisseling dan moet je geen werk gaan doen waarbij je steeds uren staat te wachten op een grauw industrietterrein. Maar als je je van rust en regelmaat houdt dan is dat misschien juist wel fijn etc. Standaard nadeel is wel dat je zelden weet hoelaat je klaar bent. Stress; hangt denk ik voor een groot deel van jezelf af. Sommige chauffeurs denken dat ze alles moeten doen wat de planning zegt, gaan stressen om alles voor elkaar te krijgen of het nu kan of niet, anderen geven de grenzen aan van wat wel en niet kan en daarmee klaar. Je moet zelf tegengas geven. Niet iedereen heeft een even sterke persoonlijkheid om dat te doen. Stress in het verkeer, vergeleken met rijden op een busje vind ik het een verademing. Met een busje denkt iedereen dat je hem wel even aan de kant gaat zetten zodat ze erlangs kunnen. Met een vrachtwagen accepteren mensen meer dat ze pech hebben en zullen moeten wachten of omrijden. Als vrachtwagenchauffeur krijg je minder vaak een grote bek van automobilisten dan wanneer je koerier bent op een busje. De enige stress met de vrachtwagen is dat mensen voor je langs schieten bij op- en afritten. Voor de rest halen vrachtwagenchauffeurs als je het mij vraagt zelf de stress op de hals door geen afstand te houden. Daardoor heb je weinig reactietijd en sta je constant op scherp. Terwijl je door weinig afstand houden en steeds inhalen slechts een paar minuten eerder aankomt. Als je tijdens het rijden constant op scherp staat doordat je denkt steeds te moeten inhalen en kort afstand te houden dan zit je onnodig energie op te vreten. Ik hou altijd een hele ruime afstand. Ook al staat het ineens stil voor me dan hoef ik alleen maar het gas los te laten en op het einde een beetje bij te remmen. Het jammere is dat andere chauffeurs denken dat ik langzaam rij omdat ik afstand hou en dus perse moeten inhalen. Daarna willen ze er natuurlijk strak weer voor waardoor ik m'n 'ruimtekussen' weer kwijt ben. Dat er maar 5 meter tussen mijn neus en hun truck zit nadat ze mij hebben ingehaald dat boeit ze niet. Oh en stel je gaat lopen stressen en komt 3 minuten eerder aan, vervolgens mag je een half uur wachten op een vrachtbrief ofzo, tja. Je kan in 5 seconden van leven naar dood gaan; check dit filmpje op 9:42. Hier moeten 3 chauffeurs remmen; 1 kan uitwijken maar heeft hij tijd genoeg gehad om te spiegelen? 2 ook maar rijdt wel schade en gebruikt de vluchtstrook 3 rijdt grote schade en is misschien wel gewond of kan het niet navertellen. Rugklachten is een groot risico. Op de grote distributiecentra waar veel chauffeurs lopen valt het echt op. Kijk maar eens hoe chauffeurs van hun truck naar het kantoortje lopen, de ene loopt krom, de ander loopt mank etc. Velen klimmen langzaam in de truck. Als nieuwe chauffeur doe je je best en dat houdt in dat je ook veelste zware pallets over ongeschike grond gaat proberen te verplaatsen. Hierbij heb ik al meerdere keren m'n rug verrekt. Helaas kom je pas achter de ernst van rugklachten als het te laat is. In het transport is veiligheid een papieren tijger. De sfeer is vooral 'het moet mee en snel', 'als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat' etc. Dus dat houdt in toch maar even onverantwoord tillen, toch maar even laden of lossen zonder de juiste hulpmiddelen etc. Je wilt ook niet onderdoen voor je collega's dus dat helpt ook niet mee om grenzen aan te geven. Aangezien we tegenwoordig tot 67+ moeten werken denk ik persoonlijk dat je beter in een uitkering kunt gaan zitten dan je rug te vernielen voor een tientje netto per uur. Maar de meeste chauffeurs denken hier anders over zie ik om me heen. Vergeet ook het vele zitten niet. Dit schijnt ongezonder te zijn dan roken. Als autorijden je niet veel energie kost dan is het wel te doen. Ik ben liever 6 uur aan het lossen en 6 uur aan het rijden op een dag dan dat ik 8 uur in een magazijn zou moeten lopen. Maarja, leuk werk? Ik spreek chauffeurs van allerlei bedrijven bij klanten en als je zo samen zit te wachten in een hok dan zijn mensen wel eerlijk. Wat ik vaak hoor is dat ze het niemand zouden aanraden om chauffeur te worden, eerst iets anders proberen. Dit waren even wat nadelen; ik vind het voor 90% gewoon heerlijk werk laat dat duidelijk zijn.
  5. Het was voor mij ook erg bijzonder om te zien dat ruim driekwart van de transportbedrijven die vacatures plaatst niet de moeite neemt om vervolgens te reageren op mijn beleefde vraag of de vacature nog open stond. Mijn cv hadden ze dan nog niet gezien dus dat kan het probleem ook niet zijn. Pas als ze echt omhoog zitten dan gaan ze eens in de inbox kijken of er nog wat tussen zit. Ik heb het vermoeden dat ze vacatures plaatsen niet omdat ze direct iemand nodig hebben maar puur om de kaartenbak gevuld te houden met recente sollicitanten. Begrijpelijk natuurlijk want om pas mensen te gaan zoeken op het moment dat de wagen stilstaat is ook niet handig.
  6. Ja dat zou ik ook denken. Maar nu worden mijn snipperdagen dus opgebruikt door het bedrijf op dagen dat zij minder chauffeurs nodig hebben. Ik snap wel dat het werkaanbod wisselend is bij transportbedrijven vergeleken met andere banen maar ik vraag me dus af wat nou normaal is en hoe daar mee moet worden omgegaan.
  7. Nee, donderdag 27 dec en vrijdag 28 dec staan als snipperdag. Dit zijn de dagen na kerst. Ik hoefde niet te werken toen maar hoorde dat pas op het laatst en ging er gewoon vanuit dat dit normale werkdagen zouden zijn. Maar omdat er weinig werkaanbod was stond ik dus niet op de planning en zat ik dus thuis.
  8. Sinds kort werk ik in loondienst als chauffeur (TLN cao). Ik ging er vanuit dat kerst en nieuwjaarsdag gewoon doorbetaalde vrije dagen zijn en dat de andere dagen gewoon werkdagen zijn. Rond de feestdagen was het rustig op het werk. Dus hoorde ik steeds einde van de middag dat er de volgende dag geen route was. Nu zie ik dat die dagen staan ingeboekt als snipperdag. Oftewel ik ben daar vakantiedagen voor kwijt. Maar die dagen heb ik niet vrij gevraagd en ik was gewoon beschikbaar om te werken en daar hield ik ook rekening mee. Er was mij ook niets verteld dat het een rustige tijd zou zijn of dat ik best een weekje op vakantie kon ofzo. Is dit normaal dat als je uitgeroosterd wordt een dag vantevoren dat het van je vakantiedagen af gaat?
  9. Nu is er werk zat en kan je idd zo ergens anders gaan werken als het je niet bevalt. Maar als de volgende crisis komt(en die komt er) dan zouden alle chauffeurs die niet veel uren willen maken een probleem hebben. 'de jeugd' schijnt sowieso minder te willen werken als ik de nieuwsberichten mag geloven. De kans om wat te verdienen, het idee is natuurlijk dat het uurloon omhoog zou kunnen zodat mensen wat verdienen. Niet dat je maar 24/7 moet rijden. Als mensen niet genoeg kunnen verdienen binnen de uren van de rijtijdenwet en daardoor geen chauffeur meer willen worden dan zullen bedrijven meer moeten gaan betalen. Dan heb je dus meer bereikt voor de chauffeurs dan wanneer je als maar meer moet gaan werken om maar aan een redelijk loon te komen. Uiteindelijk willen bedrijven de chauffeurs zoveel mogelijk uren laten maken voor een leefbaar loon maar liefst niet meer dan dat. Nu kan een chauffeur met 40u per week gewoon leven. Dat gaat dan gewoon 60u worden.
  10. In het filmpje zegt de agent ook dat de opbouw de gesloten deuren nodig heeft voor de stevigheid. Bij het meten valt het me trouwens op dat ze de veer stangen/deur vangers of hoe je het ook noemt niet meenemen bij het meten. Maargoed, conclusie is dus dat de agenten hier fout zitten omdat de deur een bewegend deel is?
  11. Is het in NL toegestaan om met een of twee open deuren te rijden? Dus helemaal open geklapt en dan een spanband er omheen zodat ze niet terug waaien. In dld lijkt het niet te mogen maar ik vroeg me af hoe dat hier is en of het met 1 deur bijv. wel mag. Filmpje;
  12. Een vraag hoe krijg je sneeuw van het dak 's ochtends?
  13. Misschien kan je een voordelig kort proeflesje afnemen bij een rijschool?
  14. Je kan het uitleggen dat je niet wilt betalen omdat zij de afspraak niet nakomen. De kans is alleen groot dat zij daar geen boodschap aan hebben. Het punt is ze weten dan dat jij weg wilt. Dus als ze in de toekomst dus toch niks meer met je te maken hebben dan willen ze natuurlijk wel die centen terugzien. Het hangt er vanaf of er in die overeenkomst duidelijk staat dat het op voorwaarden is, dus dat je dan inderdaad fulltime als chauffeur mag werken. Als dat niet op papier staat dan denk ik dat een rechter er geen boodschap aan zal hebben. Het bedrijf biedt je tenslotte gewoon werk aan. Als je niet wilt betalen dan kunnen ze een incasso inschakelen. Maar dat zullen ze pas doen als je ontslag hebt genomen. Want zolang je nog in dienst bent kun je je natuurlijk ziek gaan melden en dat kost ze een hoop geld en gedoe. Naast de genoemde opties door de anderen kan je misschien ook vragen of je parttime kunt gaan werken en iets erbij zoeken? Maar als het werk je tegenstaat dan kan je ook gewoon ander werk zoeken. Voor 600,- verlies zou ik niet op een plek blijven waar het niet bevalt. Die 600,- is ook niet echt verlies want je hebt nu wel ADR natuurlijk. Gewoon de eer aan jezelf houden. Ander werk zoeken en ze veel succes wensen. Het is niet alsof ADR chauffeurs voor het oprapen liggen momenteel:) Zeker als je uitzendkracht bent dan kun je per direct opstappen. Een goede les voor mensen, bij ADR, opleidingen en andere kosten waarvoor je moet tekenen moet je goed nadenken. Gaan ze je ontslaan/niet verlengen als je het niet doet en wil je graag blijven, dan sta je zwak. Maar als je geen zin hebt om vast te zitten en net zo makkelijk ander werk zoekt dan zou ik nooit tekenen voor zo'n overeenkomst. Laten ze je het dan maar cadeau doen als ze je zo graag willen. Als ze dan ook nog een marktconform salaris bieden dan hoeven ze zich niet druk te maken dat je gelijk weg bent zodra je het hebt. Het is ook wel weer duidelijk dat je een worst is voorgehouden van alleen werken als chauffeur. Zo hebben ze je lekker gemaakt om die overeenkomst aan te gaan.
  15. Wat bedrijven aan zzp koeriers? Ik heb het jarenlang gedaan. Ik kreeg +-200,- ex btw voor een dag van +- 11 uur. Hierbij moest ik +- 375km rijden. Voertuig was een bestelauto. Na een beetje rekenen kwam ik dus uit op een zzp tarief van zo'n 12,- ex btw per uur. Af en toe was er geen werk en dat hoorde ik dan pas op het laatste moment. Dus geen kans om iets anders te plannen. Ik weet ook van bloemenroutes, paar uurtjes werk en daar kreeg je dan 60,- voor. Wat wel goed schijnt te zijn is Dynalogic. Maar, dit zijn verhalen. De praktijk is zelden rooskleurig. De concurrentie is bizar in deze markt. Je werkte bij een drukkerij? Als zzp'er ga je waarschijnlijk niet meer verdienen dan wanneer je 60u in de drukkerij zou werken. Maar je mag wel de voordelen inleveren die loondienst biedt. Nog even heel eerlijk/realistisch. Bijna niemand haalt z'n Niwo om daarna te beginnen. Wat ze bijna allemaal doen in deze sector is simpelweg beginnen met rijden zodra ze een opdrachtgever hebben. Mocht het echt nodig zijn dan huren ze een vergunning of gaan die ooit eens zelf halen. Bestelbussen krijgen amper controle dus de pakkans is zo laag dat de meesten gewoon gaan rijden. Helaas is dit de realiteit vandaag de dag.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...