Spring naar bijdragen

NC750xd

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    0
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    1

Waardering in de gemeenschap

111 Excellent

Over NC750xd

  • Rang
    Newbie
  • Verjaardag 03-08-1970

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Culemborg
  • Interests
    Motorrijden, techniek, transport

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. NC750xd

    Complete newbie: René

    Doe eens even rustig knul... Er zit geen anti-verblindingsstand op waardoor ik hem naar boven toe heb gedraaid. Bovendien zie ik méér in beide buitenspiegels dan menig andere automobilist in hun binnenspiegel.
  2. NC750xd

    Complete newbie: René

    De binnenspiegel van m'n auto gebruik ik al 7 jaar niet meer, en in campers en bakwagentjes zijn die sowieso nutteloos. Het links-rechts spiegelen is dus een automatisme. Verstuurd vanaf mijn moto g(7) power met Tapatalk
  3. NC750xd

    Complete newbie: René

    Nou, daar gaat 'ie dan... Gisterochtend de eerste rijles gehad in een wat oudere Volvo, vergelijkbaar met de lengte waarmee ze op m'n werk rijden, dat is wel prettig. De handbak was vrij stug en heeft 3 versnellingen laag & hoog met een splitter die in principe alleen in de hoge groep wordt gebruikt. Van 3 naar 4 moet ik dus naar 1H en dat voelt heel vreemd. Net als in 4 de hoek om of om al heel vroeg weer op te schakelen. Eerst een paar rondjes gereden over industrieterrein Medel (Tiel), daarna "naar buiten". Natuurlijk denk ik nog heel veel na met schakelen, het automatisme gaat vanzelf komen. Wel speelde ik zoveel mogelijk met de splitter. Vooral binnendoor en soms een klein stukje snelweg, eerst even wennen aan hoe de wagen reageert, proberen zo vloeiend mogelijk te rijden, anticiperen deed ik al maximaal maar nu moet dat nóg meer, altijd klaar zijn voor de bocht en continue 2x zoveel spiegels iedere 10-15 seconden controleren. Gedurende het eerste blokuur gaf de instructeur overal aanwijzingen, waarvan ik waarschijnlijk maar de helft heb onthouden doordat ik met zoveel nieuwe dingen bezig ben en tegelijkertijd het juiste gevoel tracht te krijgen met de wagen. Onderweg seinden een aantal tegenliggers met grootlicht, was wel irritant want ik dacht daardoor dat ik iets fout had gedaan. Bleek niet het geval, waarschijnlijk begroetingen van collega's of oud-leerlingen. Nou ja, het blijft in ieder geval irritant. Zwaai dan gewoon! Na een kwartier pauze, gingen we opnieuw op pad en kreeg ik alleen routeaanwijzingen. Ik mocht nu naar eigen gevoel en inzicht handelen, hij gaf alleen advies wanneer dat echt nodig was. Wel probeerde hij een alledaags gesprek te voeren om te testen of mij dat zou afleiden (zei hij naderhand). Hij heeft 1x iets moeten bijremmen omdat ik niet snel genoeg klaar was met terugschakelen (de bak schakelt wat stroef en kost dus meer tijd dan gepland) bij een iets afdalende weg richting een rotonde, de 12 ton drukt dan dus meer door dan ik aanvankelijk had gedacht. De 2e keer ging ik met de rechter spiegels door wat struikgewas net na een rotonde op een 60-km-weg met tegemoetkomende auto's, de snelheid was nog erg laag, waarbij hij de wagen liep stoppen om eventuele takschade te voorkomen. Weet ik dat ook weer. Na afloop heeft hij zijn bevindingen verwoord en vond dat het voor een eerste les, best goed ging. De bakbediening was boven zijn verwachting, kijken en waarnemen waren goed, risico-analyse is uitstekend voor auto en motor, maar voor een vrachtwagen moet het een stukje beter worden. Ik snap ook waarom. Ruimtekussen en rijstijl waren prima en de mentale rust die ik heb en houd tijdens het rijden vond hij heel goed. Er moet gewerkt worden aan het tijdig klaar zijn met alles voordat de bocht/rotonde wordt genomen, het nóg verder anticiperen en het sneller bedienen van de versnellingsbak. Allemaal dingen die nu nog niet er in kunnen zitten maar wat steeds makkelijker/beter zal gaan naar mate het aantal lesuren. Anders gezegd, het komt allemaal vanzelf en dan zal alles steeds makkelijker gaan. Oefening baart kunst. Dus... Al met al ben ik blij met het verloop van deze kennismaking, ik vond het ook voor mezelf best oké gaan maar mijn doel is dat het een automatisme gaat worden, dat ik niet meer hoef na te denken over welke stappen ik moet doen om dit/dat te bereiken. Dat nadenken is vrij vermoeiend. Maar ik heb het naar m'n zin gehad en het smaakt absoluut naar meer. De volgende keer zullen we in de omgeving van Amersfoort gaan oefenen want de examenlocatie blijkt Leusden. Maakt niet uit, ik moet ook kunnen rijden in minder bekende regio's...
  4. NC750xd

    Complete newbie: René

    @iveco 35c17 In de eerste 3 x 5 lesuren zal ik het meeste moeten leren, de uren daarna zal het voornamelijk oefenen zijn om de ruwe randjes er af te polijsten. Inderdaad is een pauze van 4 weken vrij lang maar ik verwacht niet dat mijn gevoel daardoor teveel verdwijnt. Ik heb wel een aantal jaar ervaring met verlengde bestel-/personenbusjes, kleine bakwagens en campers tot 8 meter lengte, ik ben altijd wel weer vrij vlot gewend daaraan. De locatie voor de beide toetsen ligt op een half uur rijden van de standplaats - ik heb een voorkeur voor toeristische routes - dus in die tijd ben ik wel weer gewend. Komt goed.
  5. NC750xd

    Complete newbie: René

    Die dubbele blokuren zullen zeker genoeg energie kosten, aan de andere kant heb je ook volop de tijd om ver buiten je eigen regio te oefenen. De distributieritten gaan vaak naar de Randstad waar genoeg uitdagingen zijn. Ook zat pauzeplekjes voor een stevige bak koffie met een taartje. Dat is ook het mooie van met de chauffeur meekijken, letterlijk, ik leer iedere keer weer een hoop bij. Ook het spiegelen doe ik onbewust continue, als motorrijder ben ik gewend om alles om me heen in de gaten te houden en gebruik te maken van winkelruiten en schaduweffecten om bewegende objecten waar te nemen, nog voordat ik die daadwerkelijk kan zien. Ik zal dinsdagmiddag bomvol verhalen zitten (en een brede glimlach) dus zal proberen er een beknopte samenvatting van te maken...
  6. NC750xd

    Complete newbie: René

    Op 16, 23 en 30 juli heb ik de rijlessen, 5 uur per keer. Mocht ik extra lessen nodig hebben dan kan dat in augustus worden gedaan. Op 29 augustus zijn de Praktische Toets en Toets Besloten Terrein gepland, 2 september weer 5 uur les en de volgende dag 4 uur les voorafgaand aan het rijexamen. Ik heb geen idee hoe snel ik vertrouwd raak met de bakwagen, de afmetingen en het manoeuvreren maar ik laat alles lekker relaxt over me heen komen. Ik weet ondertussen door het bijrijden meer dan voldoende "lastige adressen" waar ik op kan oefenen en ik ga er vanuit dat de instructeur het mij ook moeilijk gaat maken. Prima, kom maar op!
  7. NC750xd

    Complete newbie: René

    Dank dank voor jullie felicitaties! Naar wat mij is verteld, is dat ik sowieso deze maand start met de rijlessen dus inderdaad @1934, als je een motorwagen van Logistic Force schuddend voorbij ziet komen, zit ik waarschijnlijk achter het stuur.
  8. NC750xd

    Complete newbie: René

    Weer een kleine (maar belangrijke) update... Wegens aanhoudende drukte op het werk, had ik nog niet veel theorie kunnen leren. Mijn detacheringsbureau had mij enkele weken geleden gevraagd om hun theorieklas bij te wonen, dus ik heb in totaal 3 dagen in de schoolbanken gezeten. Het was zeker interessant en is een mooie aanvulling op mijn zelfstudie. Ik kreeg ook meteen de datum van de examens door: 3 juli al...! Ik moest dus even schakelen en heb de afgelopen dagen vrijwel ieder uur besteed aan de theorie, samenvattingen maken en oefenexamens maken. Gisterochtend was het moment daar. Toch wel enigszins gespannen maar eenmaal aan de beurt en gestart met het V2C-examen, nam de rust de overhand. Na een klein half uur was ik klaar, ik had sowieso 48 vragen goed, die twee andere vragen bleken ook inderdaad fout te zijn. M.a.w. ruimschoots geslaagd met een score van 9,6 dus. Wow... Lekker gevoel is dat... Gelukkig kon ik versneld doorgaan met het V3C-examen (slechts 20 minuten wachten i.p.v. een uur), bestaande uit 3 van elkaar losstaande casussen met ieder 15 vragen. Zeer aandachtig lezen en belangrijke gegevens noteren op het klad-A4tje om niets over het hoofd te zien. Ik had er bijna een uur over gedaan, achteraf gezien veel informatie waarmee niets gedaan hoefde te worden. Maar ook een aantal vieze valkuilen waarop je in de fout kon gaan. Over 5 vragen was ik niet helemaal zeker, daarvan bleken er 3 fout beantwoord te zijn. Dus ook voor dit examen ben ik met een 9,3 ruimschoots geslaagd! 's-Middags met m'n vrouw gaan shoppen in Best en mijzelf getrakteerd op flitsende Bata veiligheidsschoenen met BOA-sluiting (zaten als gegoten en waren ook nog eens flink afgeprijsd, dus meteen maar 2 paar van meegenomen ). De praktijklessen zullen rap volgen. Kom maar op, ik heb er zin in!!
  9. NC750xd

    Complete newbie: René

    Afgelopen week ben ik als bijrijder ingezet voor de groothandel-/winkeldistributie, als letterlijke hulpkracht voor de vrij nieuwe chauffeuse bij het afleveren van de vaak erg zware rolcontainers. Ongelijke bestrating, stoepranden en deurdrempels zijn soms vrijwel onneembare obstakels. Ikzelf ben (nog) geen krachtpatser maar het is een uitstekende leerplek om handigheid te krijgen in het laden en lossen, en om de lege fusten in een nog volle wagen in te passen (Tetris spelen in het groot). En van tapdansen op de laadklep (voetbediening...) en proberen de herrie van de rolco's voor de omwonenden te beperken om 6 uur 's ochtends, tot een soms niet meewerkende stuwbalk en een ongewenste zelf-lossende spanband. Het lijkt zo simpel totdat je het zelf ervaart. Daarnaast leer ik alvast klantlocaties met elk hun bijzonderheden van losplaats e.d. en kan de kunst van de soms onmogelijk lijkende manoeuvre-kunstwerkjes een beetje afkijken. De navigatie is erg sloom (TomTom) en dat geeft wel eens wat frustratie bij de chauffeuse, dus mijn nuchterheid en richtingsgevoel komen regelmatig van pas. En zo leren we van elkaar. Aan het vroege opstaan (2x om 03:30 uur en 2x om 02:00 uur) en daardoor meteen na Sesamstraat het bed induiken kan ik nog niet wennen, voelt erg oncomfortabel en dat is normaal. Zolang ik fysiek lekker bezig ben is er niets aan de hand, maar vanaf het eind van de ochtend kak ik tijdens het bijrijden ineens in. Hier maakt de chauffeuse misbruik van door de LDWS te activeren. Komende week weer ongeveer dezelfde werktijden dus om indutten (proberen) te voorkomen, denk ik dat ik het handboek van de vrachtwagen (Scania P250 bakwagen) maar ga lezen, is nog nuttig ook. Afijn, mijn dagritme is dus naar de kl... maar het zal ongetwijfeld wennen. Zondag eindelijk weer eens een ritje met de motorclub doen, zie ik die lui ook weer eens. Bijkomend voordeel: na een dagje toeren heb ik nooit moeite om vroeg het bed in te kruipen en een uurtje of acht in coma te zijn. Tot later maar weer!
  10. NC750xd

    Complete newbie: René

    Voor wie het interessant vindt, weer een kleine maar wel fijne update... Op 18 mei weer huiswaarts gegaan na 3 weken relaxen in Noorwegen, wel wat te koud en nat voor de tijd van het jaar, de Noren snakken naar de zomer. Nu is het stukken beter, maar goed, dit was niet de update... De volgende dag had ik nog even de theorieboeken doorgebladerd en maandag het examen voor deel 1 (Verkeer & Techniek) gedaan. Helaas had ik 2 dingetjes door elkaar gehaald en had dus 2 vragen fout. Ik wilde voor een 10 gaan maar het werd dus een 9,6. Ook heel mooi en in ieder geval geslaagd, da's het belangrijkste. De komende maanden worden de boeken voor deel 2 en 3 een paar keer doorgelezen, waarschijnlijk in juli of augustus hiervoor het examen doen. Lekker in m'n eigen tempo. Groetjes!
  11. NC750xd

    Complete newbie: René

    Nu ik dus zelf distributie rij (ook al is het geen vrachtwagen) ervaar ik nu pas hoe weinig geduld automobilisten hebben en welke ronduit gevaarlijke situaties ze creëren. Ook die kleine bakwagen MOET men inhalen voordat ze alsnog de afrit opvliegen. Vandaag stond ik in een rustige straat in een Haarlemse woonwijk, aan beide zijden vol met geparkeerde auto's dus ik paste er nog net tussen, midden op straat dus. Rustig de klant bediend, wilde daarna wegrijden, kwam er mij een auto tegemoet en seinde dat ik maar effe achteruit moest gaan. Niet dus... Ik kroop gewoon vooruit, hij ging uiteindelijk achteruit, blij was hij niet. Het zal best lastig geweest zijn met zo'n Kia Sorento... Gisteren was ik bij een van onze vrachtwagenchauffeur meegegaan dus ik had gezien hoe hij dat deed... En zo leer ik iedere dag weer wat.
  12. NC750xd

    Complete newbie: René

    Ik probeer de "overlast" zoveel mogelijk te beperken, maar ja, als er auto's geparkeerd staan op een losplaats, dan zet ik mijn bus gewoon er naast en doe mijn werk. Dat ik ze dan blokkeer als men weg wil, is hun probleem, ik lig daar niet wakker van hoor. Is de winkelstraat te smal of te druk, dan zet ik de bus iets verderop zodat er geen onnodig gevaarlijke situaties ontstaan. Een beetje geven en nemen dus.
  13. NC750xd

    Complete newbie: René

    Nee, het Zuid Holland gedoe voor de eerste keer alleen op pad, was een foutje van de planner, of een test hoe ik me zou houden. Alle ritten die daarna volgden was een combinatie van stedelijk gebied, buitenwijken van grote steden en buitengebied. Prima te doen, genoeg tijd om van de omgeving te genieten en ok nog redelijk op schema te blijven. En goed voor jezelf zorgen doe ik ook, zoals na iedere bezorging een paar slokken water/sap en tijdens het rijden naar een andere plaats wat te eten. Ook zijn er altijd 2x 15 minuten rustpauze in het ritplan opgenomen.
  14. NC750xd

    Complete newbie: René

    Tijd voor een UPDATE na 2,5 weken werken. Het bedrijf (Odin, Geldermalsen) is echt totaal anders dan ik gewend was, maar wel absoluut in positieve zin! Iedereen is aardig en behulpzaam, er is goede communicatie en ik merk dat er aandacht is voor de mens (meedenken, ondersteunen en de gezondheid). Ik heb een gecombineerde functie: als planner van de ritten voor de boodschappen-bezorgdienst, en als B-chauffeur in diezelfde bezorgdienst. Later zal ik ook als CE-chauffeur ingezet gaan worden in de groothandel- en winkeldistributie. Door ziekte van een aantal chauffeurs heb ik nog te weinig instructie gehad om zelfstandig een ritplanning te kunnen maken en heb voornamelijk de distributie gedaan van boodschappen aan particuliere klanten en voorraden aan de eigen winkels. Het is de hectiek op kantoor en het chaotische en agressieve stadsverkeer waar ik erg aan moet wennen. In mijn vorige carrière als boekhouder hou ik van een duidelijke structuur en van orde. Hier is dat ongetwijfeld ook alleen zie ik dat nog niet, kan ook niet want ik kom net kijken. Moet groeien en dat kost tijd. Geeft niets, komt vanzelf. En om goed met druk stadsverkeer om te gaan, moet ik ook leren, door mijzelf wat minder bezwaard en opgejaagd te gaan voelen als ik een 5 minuten een straatje blokkeer. De bezorgdienst gebeurt met 3,5T bakwagens voor geconditioneerd vervoer, qua afmetingen wat ik gewend was (camper-formaat). Ik heb 1 dag met begeleiding gereden in Amsterdam, de volgende dag alleen op pad gestuurd, helaas meteen naar de centra van de grootste steden in Zuid Holland. In het diepe gegooid dus en met mijn veel te nette rijstijl, resulteerde dat in een oplopende achterstand op het tijdschema. Ik dacht soms dat ik gek werd. Gelukkig werden de klanten hiervan op de hoogte gesteld door een afdeling op kantoor, die ook precies mij konden "tracken" waar ik was. Lange dag, vol gestart om 11:00 uur en weer leeg terug op depot om 22:00 uur. De dagen daarna kreeg ik ritten in o.a. Noord Holland en Gelderland, waar het verkeersbeeld wat prettiger was en ik veel beter (en soms exact) op tijdschema bleef. De fysieke belasting is ook wel een dingetje, het is best pittig en na 4 dagen in de bezorgdienst had ik best wel pijnlijke polsgewrichten, maar dat is allemaal heel logisch te verklaren. In plaats van een half uur fysiotherapie (krachttraining) per week, ben ik nu dagelijks minimaal 3 uur aan het duwen, trekken, tillen, bukken, draaien en lopen. Ruim 4 jaar geen echt dagritme te hebben gehad en ook thuis geen zware activiteiten te hebben hoeven doen, vergt dit natuurlijk ook veel meer energie. 's-Avonds kom ik thuis en voel me moe, maar ik weet ook precies waarvan en dat is best wel oké. Na nog geen 3 weken kan de broeksriem een gaatje strakker, is de buik iets geslonken en zie ik er fitter uit volgens mijn naasten. Maar vooral een stuk vrolijker en vól met verhalen. Ik begin handigheid te ontwikkelen in het pre-checken op de juiste goederen, het manoeuvreren met zware rolkarren, het vastzetten van de lading en de administratieve afhandeling van de documenten en ritregistratie. Dit werk is een erg goede "work-out" om alle spieren sterker te krijgen en in combinatie met een juiste belasting op het lichaam en gewrichten, zal "de last" die ik hiervan nu ondervind, verminderen. Afgezien van de moeite die het nu nog kost, heb ik het helemaal naar mijn zin en heb ik werk wat ik graag wilde: rijden, fysiek bezig zijn, veel contact met collega's en klanten, waardering krijgen en aan het eind van de dag met een zeer tevreden gevoel naar huis gaan. Ook is het erg fijn dat ik weer iets te vertellen heb thuis.
  15. NC750xd

    Complete newbie: René

    @tiny Ik moest het nog wel een béétje zinnig maken hè...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...