Spring naar bijdragen

NC750xd

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    0
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

59 Excellent

Over NC750xd

  • Rang
    Newbie
  • Verjaardag 03-08-1970

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Culemborg
  • Interests
    Motorrijden, techniek, transport

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. NC750xd

    Complete newbie: René

    Nu ik dus zelf distributie rij (ook al is het geen vrachtwagen) ervaar ik nu pas hoe weinig geduld automobilisten hebben en welke ronduit gevaarlijke situaties ze creëren. Ook die kleine bakwagen MOET men inhalen voordat ze alsnog de afrit opvliegen. Vandaag stond ik in een rustige straat in een Haarlemse woonwijk, aan beide zijden vol met geparkeerde auto's dus ik paste er nog net tussen, midden op straat dus. Rustig de klant bediend, wilde daarna wegrijden, kwam er mij een auto tegemoet en seinde dat ik maar effe achteruit moest gaan. Niet dus... Ik kroop gewoon vooruit, hij ging uiteindelijk achteruit, blij was hij niet. Het zal best lastig geweest zijn met zo'n Kia Sorento... Gisteren was ik bij een van onze vrachtwagenchauffeur meegegaan dus ik had gezien hoe hij dat deed... En zo leer ik iedere dag weer wat.
  2. NC750xd

    Complete newbie: René

    Ik probeer de "overlast" zoveel mogelijk te beperken, maar ja, als er auto's geparkeerd staan op een losplaats, dan zet ik mijn bus gewoon er naast en doe mijn werk. Dat ik ze dan blokkeer als men weg wil, is hun probleem, ik lig daar niet wakker van hoor. Is de winkelstraat te smal of te druk, dan zet ik de bus iets verderop zodat er geen onnodig gevaarlijke situaties ontstaan. Een beetje geven en nemen dus.
  3. NC750xd

    Complete newbie: René

    Nee, het Zuid Holland gedoe voor de eerste keer alleen op pad, was een foutje van de planner, of een test hoe ik me zou houden. Alle ritten die daarna volgden was een combinatie van stedelijk gebied, buitenwijken van grote steden en buitengebied. Prima te doen, genoeg tijd om van de omgeving te genieten en ok nog redelijk op schema te blijven. En goed voor jezelf zorgen doe ik ook, zoals na iedere bezorging een paar slokken water/sap en tijdens het rijden naar een andere plaats wat te eten. Ook zijn er altijd 2x 15 minuten rustpauze in het ritplan opgenomen.
  4. NC750xd

    Complete newbie: René

    Tijd voor een UPDATE na 2,5 weken werken. Het bedrijf (Odin, Geldermalsen) is echt totaal anders dan ik gewend was, maar wel absoluut in positieve zin! Iedereen is aardig en behulpzaam, er is goede communicatie en ik merk dat er aandacht is voor de mens (meedenken, ondersteunen en de gezondheid). Ik heb een gecombineerde functie: als planner van de ritten voor de boodschappen-bezorgdienst, en als B-chauffeur in diezelfde bezorgdienst. Later zal ik ook als CE-chauffeur ingezet gaan worden in de groothandel- en winkeldistributie. Door ziekte van een aantal chauffeurs heb ik nog te weinig instructie gehad om zelfstandig een ritplanning te kunnen maken en heb voornamelijk de distributie gedaan van boodschappen aan particuliere klanten en voorraden aan de eigen winkels. Het is de hectiek op kantoor en het chaotische en agressieve stadsverkeer waar ik erg aan moet wennen. In mijn vorige carrière als boekhouder hou ik van een duidelijke structuur en van orde. Hier is dat ongetwijfeld ook alleen zie ik dat nog niet, kan ook niet want ik kom net kijken. Moet groeien en dat kost tijd. Geeft niets, komt vanzelf. En om goed met druk stadsverkeer om te gaan, moet ik ook leren, door mijzelf wat minder bezwaard en opgejaagd te gaan voelen als ik een 5 minuten een straatje blokkeer. De bezorgdienst gebeurt met 3,5T bakwagens voor geconditioneerd vervoer, qua afmetingen wat ik gewend was (camper-formaat). Ik heb 1 dag met begeleiding gereden in Amsterdam, de volgende dag alleen op pad gestuurd, helaas meteen naar de centra van de grootste steden in Zuid Holland. In het diepe gegooid dus en met mijn veel te nette rijstijl, resulteerde dat in een oplopende achterstand op het tijdschema. Ik dacht soms dat ik gek werd. Gelukkig werden de klanten hiervan op de hoogte gesteld door een afdeling op kantoor, die ook precies mij konden "tracken" waar ik was. Lange dag, vol gestart om 11:00 uur en weer leeg terug op depot om 22:00 uur. De dagen daarna kreeg ik ritten in o.a. Noord Holland en Gelderland, waar het verkeersbeeld wat prettiger was en ik veel beter (en soms exact) op tijdschema bleef. De fysieke belasting is ook wel een dingetje, het is best pittig en na 4 dagen in de bezorgdienst had ik best wel pijnlijke polsgewrichten, maar dat is allemaal heel logisch te verklaren. In plaats van een half uur fysiotherapie (krachttraining) per week, ben ik nu dagelijks minimaal 3 uur aan het duwen, trekken, tillen, bukken, draaien en lopen. Ruim 4 jaar geen echt dagritme te hebben gehad en ook thuis geen zware activiteiten te hebben hoeven doen, vergt dit natuurlijk ook veel meer energie. 's-Avonds kom ik thuis en voel me moe, maar ik weet ook precies waarvan en dat is best wel oké. Na nog geen 3 weken kan de broeksriem een gaatje strakker, is de buik iets geslonken en zie ik er fitter uit volgens mijn naasten. Maar vooral een stuk vrolijker en vól met verhalen. Ik begin handigheid te ontwikkelen in het pre-checken op de juiste goederen, het manoeuvreren met zware rolkarren, het vastzetten van de lading en de administratieve afhandeling van de documenten en ritregistratie. Dit werk is een erg goede "work-out" om alle spieren sterker te krijgen en in combinatie met een juiste belasting op het lichaam en gewrichten, zal "de last" die ik hiervan nu ondervind, verminderen. Afgezien van de moeite die het nu nog kost, heb ik het helemaal naar mijn zin en heb ik werk wat ik graag wilde: rijden, fysiek bezig zijn, veel contact met collega's en klanten, waardering krijgen en aan het eind van de dag met een zeer tevreden gevoel naar huis gaan. Ook is het erg fijn dat ik weer iets te vertellen heb thuis.
  5. NC750xd

    Complete newbie: René

    @tiny Ik moest het nog wel een béétje zinnig maken hè...
  6. NC750xd

    Complete newbie: René

    @Durashift Het detacheringsbureau geeft intern les (eigen wagen en instructeur), maar enkele weken geleden is er een nieuw klasje begonnen dus de tijd dat dit duurt, moet ik wachten. Had ik geen longontsteking gekregen dan was dit alles 6 weken eerder gaan lopen en had ik dus op tijd kunnen instappen. Maar goed, het is niet anders. Op zich niet erg dat het "traject" nu iets meer tijd in beslag neemt - dit is vandaag ook kortgesloten met het bedrijf en was akkoord - en hierdoor heb ik de kans om de theorie zelf af te ronden (als het verder ook meezit natuurlijk). Morgenochtend worden de detacheringsformaliteiten bij het bureau afgewikkeld en wordt de planning van de opleiding grotendeels uitgestippeld voor zover mogelijk. Misschien dat ik alles op zak heb eind dit jaar en anders een kwartaal later. Alle verschillende facetten op kantoor zal ongetwijfeld de nodige aandacht en moeite gaan kosten, maar daarover was het bedrijf ook heel helder (geen probleem en je roeit niet alleen). Kortom, ik heb genoeg achter de kiezen gehad (vanochtend zelfs nog een over-ijverige mondhygiëniste ) om alles lekker over me heen te laten komen en hierin mijn eigen weg te vinden.
  7. NC750xd

    Complete newbie: René

    Update... De pijpleiding is gespoeld, ben net terug van een kennismakingsgesprek bij een groothandel- en winkelbedrijf in biologische levensmiddelen. De functie is een combinatie van distributie (aan winkels, bedrijven, zorginstellingen en particulieren) en kantoorwerk/planning/magazijn/ad-hoc. Fijn gesprek, platte organisatie en korte lijnen. Lijkt mij erg interessant en ook ideaal om op deze manier het bedrijf goed te leren kennen. Heb er een goed gevoel bij, ook van de fysieke belasting verwacht ik geen problemen te ondervinden. Ook mijn gesprekspartners waren erg positief op alle vlakken en dat ik snel m'n draai zal vinden op de werkvloer. De kogel werd meteen al afgeschoten en drie minuten later was 'ie door de kerk. Overmorgen beginnen! Totdat ik het groot rijbewijs heb (opleiding via detacheringsbureau) zal ik voornamelijk bijrijder op de vrachtwagen & chauffeur op de bakwagen (B) zijn om alvast de routes/locaties/klanten te leren kennen. Salaris... Ach, na 4 jaar thuis is dat niet heel belangrijk meer, maar de beloning is reëel en absoluut acceptabel als "starter", toeslagen komen daar nog bovenop. Eindelijk dus weer aan de bak, straks weer dikker beleg op brood (), ook straks echt kunnen genieten van onze vakantie in Noorwegen en met een blij gevoel de toekomst betreden.
  8. NC750xd

    Complete newbie: René

    Het zij zo, maakt ook eigenlijk niet uit hoor. Ik doe de theorie in m'n eigen tijd en tempo, nu heb ik dus langer de tijd hiervoor. Ik neem aan dat ik gewoon praktijklessen kan volgen, ook al heb ik nog niet alle theoriecertificaten. Eerst een baan hebben (er zit wat "in de pijpleiding"), en dan volgt de rest vanzelf.
  9. NC750xd

    Complete newbie: René

    Bergen? Nee joh, da's het Zuiden. Wel een erg leuke (natte) stad. Nee, dit keer geen dikke camper-reis (erg kostbaar) maar vliegen we rechtstreeks naar Trondheim, alwaar een auto klaar staat om onze thuisbasis te bereiken, zo'n 4 à 5 uur Noordwaarts te rijden. Lekker midden in de natuur, vrijwel niemand in de buurt maar wel elanden die 's nachts rondom je huis grazen, 's morgens wat hout hakken voor de kachel, tegen de avond een beekforel (proberen) te hengelen voor bij het avondeten. En om de dag met de auto er op uit om lekker te toeren en de tourist uit te hangen of een beer of poolvos in het vizier (van de verrekijker...) te krijgen. Maarre, rookwaar kun je volgens mij veel goedkoper in Duitsland halen, of heb je een speciaal adresje? Hoe dan ook, aan mij heb je niets helaas.
  10. NC750xd

    Complete newbie: René

    Ik had me even verkeken op dat het best druk kan zijn bij de examencentra van CBR... Kan pas op 20 mei terecht wat betekent dat ik straks tijdens onze relax-vakantie in midden-Noorwegen wat extra leesvoer nodig zal hebben om de dagen door te komen. Gelijk maar doorpakken met V2C en V3C...
  11. NC750xd

    Complete newbie: René

    Anderhalve maand verder wegens een zware longontsteking, ach ja, kon er ook nog wel bij. Tijd zat, was "toch thuis"... Maar ik heb deze nutteloze tijd heel nuttig besteed door 2 boeken te kopen om alvast de Vakbekwaamheid 1 (theorie RV1) te leren, toch best verrassend wat ik "op mijn leeftijd met 30 jaar rijervaring" nog kan bijleren. Medio april ga ik slagen voor dit examen, moet lukken. Vorige week was ik weer fit genoeg om weer eens bij een ander bedrijf een dagje een chauffeur lastig te mogen vallen. Om 03:00 uur bed uit, rustig m'n ritueel kunnen doen, om 04:00 uur in het autootje, half uurtje later op de zaak, kennismaken met mijn chauffeur, bakkie goede koffie erbij. Vertrokken met de motorwagen (Volvo FM) om 5:15 uur richting België (Vlaanderen), 12 adressen te gaan, zowel bedrijven als particulieren. Allemaal verschillende soorten goederen, wel alles op pallets, van rijst tot kopieerpapier. Heb alles ook mogen doen: deuren, laadklep, elec.pompwagen, verkeersregelaar of lastige-hoek-spiegel spelen indien nodig. Chauffeur en ik vormden een uitstekend team. Weer veel nieuwe informatie gekregen, mocht ook het stuur overnemen zodat hij binnen z'n rijtijd bleef, en hoewel ik hierop geen "nee" wilden zeggen, leek het mij juridisch gezien geen verstandige keus. Toen pas wist hij dat ik nog geen chauffeur was... Wel een groot compliment voor mij vind ik (hij zag mij voor vol aan), tegenslagje voor hem bleek later. Een aantal adressen waren incompleet of gewoon niet goed aangegeven waardoor er relatief veel rijtijd niet nuttig kon worden besteed en dat is jammer. De laatste 2 adressen gingen wij sowieso niet meer op tijd halen en eenmaal weer terug op de zaak (20:30 uur), was de chauffeur ook 12 minuten over zijn maximale rijtijd gegaan. Soms moet je wel denk ik. Hij rijdt regelmatig op België en heeft dan meestal 6 à 7 adressen, dus ik vermoed dat de planning de rit heeft samengesteld voor dubbele bezetting of hoe zoiets wordt genoemd. Na afloop nog even nagebabbeld en daarna een stukje achter elkaar aan via de A2 huiswaarts. Kortom... ... Het was een lange en super-gezellige dag maar ook absoluut een hele leerzame. Fysiek gezien een eitje, ook het afstapelen van de pallets kopieerpapier, goede vervanging van de sportschool. Toffe gast een beetje leren kennen, wie weet kom ik hem nog eens tegen. En natuurlijk een goede indruk achtergelaten dus wie weet eindigt dat via-via weer in een mooie baan. Afgelopen maandag mijn ervaringen teruggekoppeld naar mijn netwerkcontactpersoon, hij was duidelijk blij dat dit mij zo goed was bevallen en gaf mij meteen weer 2 andere contacten uit zijn netwerk. Dit diezelfde middag opgepakt waarvan er eentje op dit moment al heel positief is en er ook al stappen gezet kunnen worden naar een baan. Wellicht (en hopelijk) staat er binnenkort op tafel... (nou, ik heb het weer lekker kort gehouden... )
  12. NC750xd

    Complete newbie: René

    Dat was dus ook precies waar ik fysiek achter wilde komen. Regelmatig kun je bij de klant wel hulp krijgen, maar net zo vaak ook niet en moet je dus alleen onhandig grote stoelen of zware 3-zitsbanken lossen. Nu had ik de hulp van de chauffeur en hij van mij, dan gaat het allemaal wel soepel. Ik ben blij met dit kijkje in de keuken en zo word ik alsmaar wijzer. En ik weet verdomd goed waar de grens ligt van mijn lichaam, dus wees gerust. Belangrijkste is het vinden van de beste combinatie tussen fysieke belasting en persoonlijke voorkeuren. Ik weet zeker dat het er is, iets met potjes en dekseltjes. Komt goed hoor!
  13. NC750xd

    Complete newbie: René

    Tijd voor een kleine update dacht ik zo, ook leuk voor jullie. Ben verder gegaan met een opfriskuurtje van mijn cv. Mijn werkhistorie is niet nuttig voor mijn carrièreswitch, wie ik ben en wat ik wil is veel belangrijker in dit stadium. Diverse contacten dit laten beoordelen om feedback te krijgen en weer een aantal stappen kunnen zetten. Tijdens een gesprek met een bedrijf, heeft het mij al een baan aangeboden zodra ik C of CE op zak heb (komt dit vaker voor?), een uitzendorganisatie is erg geïnteresseerd en ga ik binnenkort uitgebreid mee in gesprek, en via mijn eigen netwerk ben ik weer een dag op pad geweest bij een transporteur van meubels waarbij ik lekker heb mogen sjorren en sjouwen om de zwaarte van dit meer fysieke werk te ervaren. Ging mij heel goed af, geen problemen ervaren met m'n lichaam maar weet ook dat dagelijks dit werk wel te zwaar kan worden. Absoluut een leerzame dag gehad, leuke klik met de chauffeur, veel lol gehad en veel onderwerpen van het vak behandeld. Lange dag, 04:00 uur op, 05:40 uur aanwezig, 06:00 uur laden, 07:15 uur op pad naar 27 adresjes in Noord-Holland, de stormige wind had wel eens teveel invloed op de trailerdeuren openen/sluiten (chauffeur vloog door de lucht en belandde in het gras, heb ik helaas gemist), 18:30 uur terug bij het dock en even nagepraat. Bedrijf kan mij introduceren bij een ander bedrijf om daar eens een dag mee te lopen (palletwerk). Altijd goed. Ook heb ik onlangs voor de lol een RV1-examen gedaan en scoorde 70%: 2 vragen fout in het onderdeel verkeer (iets met trams...) en 13 vragen fout over de techniek en rijtijdenwet. Toch was ik best tevreden want ik had uiteraard nog geen C-theorieboek ingekeken en de B-theorie is alweer bijna 30 jaar geleden... Vandaag maar eens de boeken voor RV1 besteld dus dan heb ik weer wat interessants te lezen in plaats van voor de tv te hangen...
  14. NC750xd

    Complete newbie: René

    TON is ook online te lezen.
  15. NC750xd

    Complete newbie: René

    Vandaag is goed bevallen, ik had mij op zwaar werk voorbereid maar dat viel heel erg mee. Om 4:30 uur bed uit, rustig aan opstarten (ik heb een hekel aan haasten), 45 minuten rijden en om 6:40 uur op DC. Duurde even voordat ik m'n bezoekerspasje had, daarna m'n chauffeur begroeten, aandokken en koffie drinken terwijl er geladen werd, erg relaxt. Elektrische pompwagen er in, deuren dicht, zegelen en gaan. Vriendelijke chauffeur, deed WD nu 5 jaar bij Tielbeke, mijn vragen werden uitgebreid beantwoord, veel ervaringsverhalen en praktijkvoorbeelden van andere soorten transport en wat toekomstgerichte tips. Het manoeuvreren vanuit de cabine volgend, maakt het nog indrukwekkender dan vanaf een afstandje. Gewoon knap werk, mag gezegd worden. We hadden mazzel dat we steeds dichtbij de deur konden staan, dat is wel eens een heel ander verhaal en loop je je goed warm. Het was best fris vandaag... Kan me ook goed voorstellen dat rolwagens aanzienlijk meer duw- en trekwerk kost. De afwisseling van ontspanning (rijden) en lossen/retouren (winkels), en kant-en-klare routes afwerken zonder tussendoor-spoedjes of ongewenste interventie van kantoor, komt heel prettig op mij over. Weer thuis vond mijn vrouw mij minder enthousiast dan gisteren, maar het zal de bulk informatie zijn die in het koppie verwerkt moet worden, die dat zo doet lijken. Het was absoluut een interessante en leerzame dag! Ben nu ook heel benieuwd naar een kijkje in de keuken bij andere transportsoorten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...