Spring naar bijdragen

Rianne

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    88
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

Rianne's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Als je de chauffeurs haalt via je eigen UZB in Polen, zul je de vrachtwagens dan niet in een apart maar eigen verhuurbedrijf zitten? Ik vermoed dat die kans wel heel groot is. En er is niemand die je verbiedt om vrachtwagens te verhuren aan een buitenlandse ondernemer. Waarschijnlijk zullen zowel het UZB als het verhuurbedrijf als het transportbedrijf allemaal aparte bedrijven zijn die natuurlijk 'gewoon' zaken met elkaar mogen doen. Dit soort ondernemers kijkt gewoon waar ze iets het goedkoopste kunnen kopen en zetten dan weer specifieke bedrijfjes op die alleen datgene doen waarvoor ze zijn opgericht. Al die bedrijfjes samen zorgen voor de winst voor de (enige) eigenaar van al die bedrijfjes. Nadeel is dat wij met zijn allen kunnen zeggen dat deze gang van zaken niet goed is maar dat het wel een neveneffect is van onze vrije markt. Of je die vrije markt wel of niet wilt lijkt me andere discussie.
  2. Rianne

    standplaats ?

    Dat doet hij toch ook, hij gaat met de fiets naar de zaak. Als hij ergens anders naartoe moet als normaal lijkt het mij ook heel normaal dat de werkgever dat vraagt. En ja, dan heeft hij ook recht op reiskostenvergoeding vanaf de eerste kilometer want hij legt die kilometers af voor zijn werkgever en in opdracht van zijn werkgever. Ze vallen dus niet onder woon-werk-verkeer. Erger nog, zelfs voor de rij- en rusttijdenregeling telt deze reistijd mee als rijtijd.
  3. Eerst even wat punten rechtzetten. Zowel de TLN- als de KNV-CAO zijn CAO's waarvan niet afgeweken mag worden, niet in positieve zin en niet in negatieve zin. Zoals reeds gezegd staat er in beide CAO's dat "alle diensturen worden uitbetaald onder aftrek van de werkelijk genoten dagelijkse rust en onder aftrek van de in bijlage VII beschreven pauzetijden". Dit betekent dus dat een werkgever verplicht is om deze pauzetijden in minder te brengen. Het maakt daarbij niet uit of je minder (of meer) pauze maakt. Iedere werkgever die deze pauzetijd niet in mindering brengt of slechts gedeeltelijk in mindering houdt zich niet aan de CAO en is dus in overtreding. Zoals gezegd, er mag ook niet in positieve zin worden afgeweken van de CAO. Verder was hetgeen wat Bollo zegt, alleen die booturen betalen die vallen tussen 8.00 uur en 18.00 uur, de normale manier van betalen in de KNV-CAO. Dit is, dacht ik, pas in de huidige CAO veranderd in dezelfde regeling als in de TLN-CAO. Waar het echter hierbij voornamelijk draait is de vraag of je in de CAO nogmaals dingen moet regelen die ook al geregeld zijn in wetgeving of besluiten. Moet je in de CAO nogmaals regelen dat iemand pauze moet nemen en die tijd dus niet uitbetaald krijgt als dit ook al in de arbeidstijdenwet en het arbeidstijdenbesluit vervoer is geregeld. Zou het makkelijk zijn om dit niet 'vastgezet' te regelen maar opener te laten dat de pauze genoten moet worden die wettelijk verplicht is en dat deze pauze dus niet uitbetaald wordt. Hiermee sluit de pauze ook automatisch meer aan bij het soort werk wat je doet.
  4. Rianne

    contract uren

    Nee, pas nadat je meer als 40 uur gemaakt hebt worden het extra uren. Voorbeeld: Maak je van maandag t/m vrijdag maar 35 uren en op zaterdag 5 uren dan krijg je over deze 5 uren een toeslag van 50% want het 100%-gedeelte zit al in je basissalaris. Maak je op de bewuste zaterdag 9 uren dan krijg je er dus 5 betaald tegen 50% en 4 betaald tegen 150%. Voorbeeld Maak je van maandag t/m vrijdag maar 27 uren, op zaterdag 7 uren en op zondag 6 uren dan krijg je op zaterdag alle uren voor 50% uitbetaald en op zondag alle uren voor 100%. Ook hier zit het 100%-gedeelte al in je basissalaris. Alleen al uren boven de 40 uren moeten extra beloond worden, geteld vanaf de maandag. De beloning is dan voor overuren 130%, zaterdaguren 150% en zondaguren 200%. Kom je op zaterdag en/of zondag (nog) niet aan de 40 uren dan krijg je over de uren tot 40 een toeslag van respectievelijk 50% en 100%.
  5. Rianne

    vraag over eigen vervoer??

    Omdat het voor iedere andere werknemer al in 1993 is ingevoerd. Dus die zijn er naar 16 jaar inmiddels wel aan gewend. Het transport was destijds uitgezonderd en valt sinds 2005 dus wel onder deze richtlijn. Doordat andere bedrijfstakken er al zo'n lange tijd mee werken zijn er inmiddels ook al diverse rechtspraken geweest, ook voor het Europees Hof, en is/was men binnen Europa ook weer bezig met een verruiming naar 60 uur per week. Hiermee is dus ook de vraag beantwoord hoe het zit in het eigen vervoer. Zolang je werknemer bent val je onder de 48-urige werkweek.
  6. Rianne

    out of scope verklaring

    Het enige wat ik nog mis in deze verklaring is de begin- en eindkilometerstand. Vooral omdat een garage toch nog vaak even een proefrit maakt en er dan toch meerdere kilometers ontbreken is het wel handig als deze er wel bijstaan. Moet daarbij wel erkennen dat andere garages dit nog totaal niet voor elkaar hebben. Heb zo'n verklaring enkele weken terug ook bij de Mercedes gevraagd maar kreeg een kladje mee waarop ook al meer geschreven was met daarop dat een stempel van de betreffende garage, de kilometerstanden en een handtekening. Daar kun je iets mee in Frankrijk...
  7. Wie of wat vervuilender is, is moeilijk te zeggen. Zet een nieuw schip dat 400 containers kan laden tegenover 400 vrachtwagen van 5 jaar oud en het schip wint makkelijk. Maar, anders dan bij vrachtwagens, is de levensduur van een schip rond de 35-40 jaar. Dus hoe ouder het schip, hoe makkelijker dat de vrachtwagens kunnen winnen. Dat er dus goede subsidie-regels komen voor het versneld verjongen van de scheepvaart is alleen maar goed. En dat soort subsidies zie je ook in het wegtransport. Knelpunt in het spoorvervoer is het spoor tussen Mainz en Mannheim. Veel transport tussen Noord en Zuid en tussen West en Oost moeten via dit stuk en wachttijden tot 2 dagen zijn ook redelijk normaal. En ook hier geldt dat het materiaal dat gebruikt wordt op het spoor een veel langere levensduur heeft dan een vrachtwagen. Doordat een vrachtwagen een relatief korte levensduur heeft en dus heel snel milieuvriendelijker zal worden lijkt het mij redelijk logisch om de andere modaliteiten te bevoordelen zodat ook zij sneller milieuvriendelijker kunnen worden. Wat zeer beslist niet zou mogen gebeuren is het wegvervoer te gaan benadelen en dit ten goede laten komen aan de andere modaliteiten. Verder vind ik het een beetje vreemd dat 'de Groenen' het hier nu moeten ontgelden terwijl slechts 1% van alle stemmers heeft tegengestemd. En ik kan me niet voorstellen dat die andere 99% allemaal 'Groenen' zijn.
  8. Rianne

    tussendoor uitlezen

    Nog toch nog even het antwoord op de vraag voor diegene die dat willen weten. Ja, je mag de chauffeurskaart verwijderen tijdens de werktijd om deze uit te lezen. Het uitleesapparaat kopieert niet alleen de gegevens van de kaart maar schrijft er ook op wanneer de kaart wordt uitgelezen en zo is het dus weer voor een controlerende instantie mogelijk om te zien dat de kaart is gekopieerd.
  9. Voor zover ik gisteren begrepen heb was hij bezig met het reservewiel onder de auto.
  10. Kijk even naar de kop boven de tekst: verbod flitspalen info navigatiesystemen Dus heb je een nieuw tomtom dan kun je die beter thuis laten of je moet weten hoe je deze info kunt uitzetten.
  11. Rianne

    48 uur en eigenrijders?

    ZZP-er staat voor Zelfstandige Zonder Personeel en is het algemeen gebruikte woord voor (zoals het woord al zegt) een zelfstandige zonder personeel. In de transporttak worden deze zelfstandige vaak eigen rijders genoemd, een stukje jargon dus. Wil je voor jezelf beginnen dan zou ik gaan kijken wat je kosten zijn en wat je zelf wilt overhouden. Dan weet je hoeveel je moet verdienen en hoe hoog jouw tarief minimaal moet zijn.
  12. Dat weet ik ook héél zeker. Van elke dag die een chauffeur weg is € 30 ontvangen lijkt mij ook wel iets.
  13. Het probleem zal niet zozeer zijn of de werkgevers het kunnen betalen. Het grootste probleem is de Belastingdienst. Er zijn afspraken gemaakt dat de onkostenvergoeding maximaal evenveel mag stijgen dan je loon. Wordt de onkostenvergoeding meer verhoogt dan het loon dan gaan we er inkomstenbelasting over betalen. Voor de makkelijkheid ga ik even uit van ronde bedragen dus voor een hele dag weg krijg je € 40. Je wilt deze verdubbelen naar € 80 maar gaat er dan wel belasting over betalen. Waarschijnlijk zullen de meeste chauffeurs uitkomen op circa 37% belasting dus dan lever je € 30 weer in. Je krijgt er dan dus net € 10 bij en het zal nooit meer belastingvrij worden. Eerlijk gezegd zie ik dan het nut van die verdubbeling dan niet.
  14. Rianne

    48 uur en eigenrijders?

    Waarschijnlijk zegt het merendeel van de werknemers in Nederland dat zij heel goed zelf kunnen beslissen hoeveel ze willen werken. Alleen telt dat niet voor iedereen in Europa. Dat er regels gemaakt worden om uitbuiting van werknemers tegen te gaan lijkt me alleen maar een goed streven. En natuurlijk is het nu makkelijk zeggen dat die werknemers daar zelf maar voor moeten zorgen maar als je niet of in veel minder vrijheid bent opgevoed dan de Nederlander is dat toch een heel stuk moeilijker. Dit neemt niet weg dat we de gevolgen hiervan voor ons zo klein mogelijk moeten proberen te houden. De Europese Richtlijn uit 1993 die de 48-urige werkweek voorschrijft zal niet meer afgeschaft worden maar we kunnen wel proberen de gevolgen voor de chauffeurs te beperken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden