Spring naar bijdragen

jdinverbazing

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    540
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

  • Gewonnen dagen

    1

Over jdinverbazing

  • Rang
    Zeer gewaardeerd poster

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Je zal ze maar voor je deur hebben staan...

    Nee, jij ziet mij altijd je rechts inhalen.... :-)
  2. Je zal ze maar voor je deur hebben staan...

    Ik rijd wel veel maar maak gebruik van de laad en losmomenten om dan ook maar tegelijkertijd de pauze's in te vullen. Op die manier hoef ik eigenlijk nooit bij benzinepompen of soortgelijke vreettenten een stop te houden. Dat past ook bij mijn ongemak die ik steeds weer ervaar als ik op die plekken dan toch een stop maak en het hele terrein vergeven van buitenlandse chauffeurs zie staan. Op weg naar mijn werk telde ik es op de elke 10 vrachtwagens die ik inhaalde 8 roemenen, bulgaren of soortgelijke buitenland chauffeurs. Het lijkt wel of de Nederlandse chauffeur op de Nederlandse wegen steeds zeldzamer wordt (dat is natuurlijk niet zo maar je krijgt zo wel de indrukt). Ik houd mijn pauze's dan ook nog altijd en bij voorkeur tijdens het rijden.......
  3. Je zal ze maar voor je deur hebben staan...

    En daarom sta ik uit principe (bijna) nooit stil bij welke stop-gelegenheid dan ook...
  4. Loonverschillen tussen "Oost" en "West"

    Nouuuu... Dat vergelijken wordt al stuk gemakkelijker als je je bedenkt dat al die Oost-Europese collega's hier zowat permanent rondrijden (ik zie ze dagelijks komen en gaan bij Koops in Zeewolde) en dus dat 'goedkope salaris' voor een groot deel dan toch alhier in Nederland moeten spenderen aan de pomp. Vaak zie ik die jongens ook alleen wel even met den trekker los van de trailer bij ons de supermarkt induiken voor de broodnodige supplementjes en zo meer. Overigens kreeg ik vorige week nog het verhaal van een Belgische (van Marrokaans of Algerijnse origine.., dat dan wel weer) chauffeur dat hij netto 355,- euro per week verdiende en zijn overuren 'zwart' kreeg uitbetaald. Van zijn netto salaris (rond de 1000,- euro) kon hij zijn vaste lasten betalen en van het zwarte geld kon hij zijn vrouw en 2 kindjes kleden en voeden. Zo zat hij dan toch op een 1600,- euro per maand. Dat verhaal haalt dan wel enigzins het verhaal onderuit dat Belgische chauffeurs de duurstbetaalde chauffeurs zijn. Edoch, dit is natuurlijk maar 1 voorbeeld c.q. verhaal. Rode draad van het verhaal is en blijft dan toch dat (transport) werkgevers op wat voor manier dan ook proberen die salariskosten omlaag te drukken en hóe ze dát doen daar krijgt eigenlijk niemand concreet een vinger achter. Totdat er weer es zo'n Oost-europeaan met zijn loonstrookje bij de FNV zijn beledigde gelijk gaat proberen te halen (en gelijk heeft ie). En dan heb je ineens wel fysiek bewijs.
  5. CE chauffeur zoekt baan.

    Bakker Logistiek zoekt o.a. in Heerenveen, Zeewolde , Nijkerk en Tilburg ondermeer pendelchauffeurs voor in de avond en de nacht. Ik rij vanuit Zeewolde en mijn starttijden liggen tussen de 17:00 en 18:30 en maak gemiddeld zo 8 uurtjes per rit. Sociaal is Bakker omdat men daar probeert de chauffeur zoveel mogelijk tegemoet te komen qua werktijden en zo. Gemiddeld zit ik wel op 40 uur per week. Verder moet je mij niet willen vragen naar mijn beleving daar. 'T is ook wel op een 0-uren contract maar werk is er altijd. Ik doe het er voorlopig voor want na januari doen zich waarschijnlijk weer meer mogelijkheden voor. Succes ! Ow ja, ik rijd uiteraard wel voor een uitzendbureau nl. Accent /Covebo en zij werven actief chauffeurs.
  6. Aan-afkoppelen trailer.

    En dit soort handzame tips zie ik nou nóóit voorbij komen in RTL Transport (alwaar ik een trouw kijker van ben en me iedere keer wéér afvraag waarom ik toch blíjf kijken naar dat kutprogramma want het is en blijft natuurlijk een promotie-serie van een klein uur), maar dit soort mooie verhalen en anekdotes zou voor een jongeling die graag op die grote vrachtwagen wil zitten, goud waard zijn (en de transportsector ook ............ denk ik). Maar ja...
  7. Aan-afkoppelen trailer.

    Altijd weer fijn om wat lullige en bijdehante tips van Rob te krijgen. Echter , ze verdienen natuurlijk wel een respons. Bij deze dan: Sinds een aantal maanden moet ik iedere dag twee trailers omkoppelen (ruilen) . Ik zet een 'lege' af en koppel een 'geladen' trailer weer aan.. Die lading bestaat vaak uit loeizware metalen of metalen op aan elkaar gespijkerde europallets. De trailers worden mbv. een heftruck geladen. Het laden met een heftruck kán voor wat drukverlies op de assen zorgen. Lang verhaal kort; Die lege trailer die ik heb achtergelaten vind ik derhalve eigenlijk nooit in zijn 'originele stand' terug. Vandaar mijn verlaging van de vering , het lichtelijjk ophogen van diezelfde vering bij het afkoppelen en dan daarna maar hopen dat ik bij het omkoppelen niet al te veel problemen tegenkom. Het overkomt mij ook regelmatig dat ik met een andere trekker op pad word gestuurd voor exact dezelfde handelingen. En daarbij heb ik gemerkt dat de ene trekker de andere niet is . En dat zit em dan met name in de hoogtestand van de trekkers. De ene trekker staat ietwat hoger of lager op de trekas dan de andere. Zo ben en blijf ik mij er altijd even van bewust dat je verrekte goed moet blijven opletten bij het af en aankoppelen van de trailers. Omdat de trailers altijd genageld staan aan het dok, durf ik em dan ook gewoon wel door te drukken naar achteren waarbij de pootjes al dan niet een opdoffer krijgen. We praten over het verschuiven van de pootjes van centimeters dus met het 'verbuigen van de pootjes' valt het reuze mee. De mooiste tip alhier heb ik ook al toegepast nl. alle slangen aankoppelen behalve de rode. Want: ik heb niet heel veel ruimte tussen de trekker en de trailer en kom er dan ook vaak als een doorgesmeerde stoker achter vandaan. Met het niet aansluiten van die laatste rode slang voltooi ik dan het aankoppelen en het naar voren 'drukje ter controle'. En succes maar weer met dit verhaal !! :-) Dankjewel Rob !
  8. Aan-afkoppelen trailer.

    Ik rij de laatste maanden alleen maar trailers zonder koelmotoren. Dat betekent dat ik wat meer ruimte heb om de slangen aan te koppelen. Mét koelmotoren zette ik de trailer eerst en vooral even op de trailerhandrem. Zo creeërde ik wat ruimte voor mezelf en sloot dan eerst de slangen aan en drukte em dan naar achteren. Trailerhandrem eraf en klaar was J.D. Veiligheid voor alles zal ik maar zegg'n. Heden ten dage koppel ik trailers die loeizwaar beladen met staal en ijzerwaren zijn. Die staan al geladen voor mij klaar. Bij dit soort ladingen drukt de trailer al heel zwaar op zijn pootjes. Trekker eronder , luchtvering wat omhoog, pootjes omhoog en dan de vering weer laten zakken en je zal zien: De trekkeras zakt heel aardig naar benee. Sowieso, met de trekker al aangekoppeld onder de trailer wil dat nog niet zeggen dat de pootjes al vrij van de grond zijn. Daar zul je de vering van de trekker toch echt nog even een stukje voor omhoog moeten laten komen. Lukt dit alles dan nóg niet dan resteert het laatste redmiddel nl. de zwengel helemaal indrukken en dan maar op z'n lichtste 'verzet' de pootjes omhoog draaien. Je doet er dan heel wat langer over maar edoch, pootjes komen los.
  9. Aan-afkoppelen trailer.

    -Achteras-luchtvering laten zakken -Achteruit naar de trailer -Schotel net onder het kopschot steken -Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en kijken waar de schotel zich bevindt (net onder de trailer) -Luchtvering achteras omhoog brengen zodanig dat je de trailer omhoog ziet komen (een cm. of 10 is genoeg) -Instappen en rustig naar achteren laten glijden of rijden -Bij het horen van gebons stoppen en naar voren rijden ter controle dat de trailer nu geborgd aan den trekker zit (als je het goed gedaan hebt kun je niet naar voren want de trailer houdt je tegen) -Vóór het UItstappen , altijd op de handrem (NOOIT VERGETEN !!!!!!) en nogmaals de luchtvering een stuk omhoog brengen - kijk naar de pootjes - komen die los van de grond dan is het oké en kun je de pootjes zonder tegenwerking omhoog draaien (doe je dit niet dan heb je een wereld aan werk om die kutpoten los van de grond te krijgen). -Omlopen en naar de poten lopen en omhoog draaien - tegelijkertijd kijk je ook even of de kingpin geborgd is ( en dat is meestal wel zo) -Slangen aankoppelen (kijk of de verlichting dan ook direct werkt - je had dus al met verlichting' aan' van de trekker moeten rijden -Omlopen terug naar de cabine en vering laten zakken naar rijstand (gewoon op die groene kutknop drukken en dan doet ie het vanzelf) -Ter controle kun je op je dashboard kijken naar een al dan niet geel brandend lampje die aangeeft dat hij 'nog niet' op zijn rijstand staat. Op het dashboard zit een knop waarmee je dat dan alsnog kunt regelen (brandend lampje verdwijnt als vanzelf). -Handrem eraf en rijden maar... :-) Succes ermee.....
  10. Flexibel werken in het transport

    Nee, dat zal. Maar wel een 'gerenommeerd bedrijf' en die wilde jij genoemd hebben. Faillissementen zijn vaak niet 'regio-gebonden'.
  11. Flexibel werken in het transport

    Van Maanen Transport... in ehh... waar zat die ook alweer ? Amersfoort ?
  12. Flexibel werken in het transport

    En kijk, wederom iemand die goed kan duiden wat de evt. oorzaken zouden kunnen zijn. En ik ben het volledig eens met Albert in deze. En inderdaad, je zou toch zeker eerst wel even vooraf willen onderzoeken wat voor vlees je in de kuip haalt maar helaas. Nee , dat gebeurt vaker niet dan wel. Blind vertrouwen in zichzelf en het onverwoestbare geloof dat 'alles wel goed zal komen danwel op z'n pootjes zal belanden'. Deze van Albert is een hele mooie en slaat de spijker op z'n hersens.
  13. Flexibel werken in het transport

    Maar die rijtijdenwet begint voor de nieuwe chauffeur toch pas een rol te spelen nádat hij zijn rijbewijzen heeft gehaald en aan het werk is gegaan ? Pas dan ervaart de nieuweling de beperkingen van die wet financieel of anderwijs. Voor de binnenlands rijdende chauffeur is het nog steeds mogelijk werkweken van 55 uren te maken. Verdiend dan misschien nog niet heel veel maar deze mensen hebben in de meeste gevallen geen alternatieve andere baankeuzes (denk ik). Er moet dus wat anders spelen. Er gaan heel veel chauffeurs met pensioen - en er stromen veels te weinig nieuwe chauffeurs in om dit op te vangen. Misschien is het imago van de chauffeur en het transport zo langzamerhand aan gort vanwege slechte verdiensten, files, ongelukken enzovoorts enzovoorts.
  14. Flexibel werken in het transport

    Dus er zijn nooit en niet 'chauffeurs met een vast contract bij gerenommeerde bedrijven' ontslagen ? Waarom lijkt mij dit nou dan toch iets sterk uitgedrukt ? Volgens mijn observaties alhier (en er is een apart forumpje voor alhier) zijn er , dacht ik, toch diverse 'gerenommeerde bedrijven' kopje onder gegaan. Mee eens ?
  15. Flexibel werken in het transport

    'O jawel hoor. Dat is namelijk een al heel oude waarheid. 'Goed personeel' is verrekte lastig te vinden en dat is van alle tijden. De observatie die ik toen echter deed was dat vastgesteld was dat er in de periode 2016/17 giga-tekorten zouden gaan ontstaan aan chauffeurs (kneuzen of niet) en daar werd ik volledig op afgefakkeld. Bestond niet. Roepen ze al jaren. 'T is nog een kutberoep ook (en daarom willen de jongeren niet meer) (gek genoeg gaven sommigen met dit argument dan toch ook nog ongewild een goede reden voor de tekorten in wording). Awel heren, zijn we het eens met de constatering ? Als dat zo is kunnen we daarna wel praten over waarom er dan toch zo weinig mensen kiezen voor het chauffeursvak en sterker nog, waarom zoveel mensen na een periode op de bok afhaken. En volgens mij hebben we al meer dan genoeg redenen daaromtrent hier mogen lezen. Betaling. Afgedwongen/opgelegde en doorgeschoten 'flexibiliteits-eisen'. Wie er nog meer kan noemen nodig ik van harte uit (zonder het gif en venijn graag).
×