Spring naar bijdragen

Leximero

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    5
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Leximero's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Kleine aanvulling: Gisteren even op de tekst gelet: "CLUTCH DOWN" ... Dit moet zijn N-H-2-N, waarna de tekst "START AUTO" verschijnt.
  2. Ik vermoed dat het te maken heeft met een te lage snelheid. Waarschijnlijk reed je na het uitrollen vrijwel stapvoets op het moment dat je weer gas begon te geven. De versnelling blijft bij het uitrollen namelijk in stand 5 of 6 staan (afhankelijk van de startversnelling). Bij het nemen van bijvoorbeeld rotondes of afslagen kan hij in die versnelling blijven. Als de snelheid verder af neemt, schakelt hij pas terug als de kopping wordt ingetrapt. Bij zulke lage snelheden kan hij namelijk zonder gebruik van de koppeling niet meer schakelen. Hij geeft dan inderdaad een alarmtoon, en in het display verschijnt de waarschuwing dat je de koppeling in moet trappen. Als je zo'n situatie vooraf ziet aankomen kun je dit voorkomen door zelf al op tijd naar een lagere versnelling terug te schakelen met de flipperpook. Of anders dus even kort de koppeling gebruiken, maar dit kost even extra tijd. PS, het veranderen van de startversnelling is geen drastische aanpassing hoor! Kan juist heel goed zijn om te doen. En hij is aan het eind van de dag ook zo weer terug in de automatische stand te zetten (N-D-2-N) Succes!
  3. Joostje en anderen, Ik zie dat dit item al wat ouder is, dus ik neem aan dat je de auto onmiddels al wat beter kent Maar voor wie nog geintresseerd is, ik rij zelf ook op een zelfde Scania P 340 met automaat. De H is inderdaad de HILL stand. Hierbij schakelt de automaat pas op hogere toeren. Dit is bij normaal gebruik zeker niet nodig en verbruikt namelijk ook meer brandstof. Ik wil hem wel eens inschakelen bij een volle vracht op heuvelwegen bij bijvoorbeeld 's Heerenberg of Doorn. Bij gebruik van de kickdown op het gaspedaal schakelt de automaat inderdaad ook later. Deze funtie is bij onze auto's echter geblokkeerd vanwege brandstofbesparing. Weet je trouwens ook dat je met deze automaat de startversnelling kunt instellen??! Doe dit door de automaat vanuit de N naar A te schakelen, vervolgens een hogere of lagere versnelling te kiezen, en direct weer terug naar N te schakelen. Op het display verschijnt dan bijvoorbeeld: START 3. Je kunt zo kiezen tussen START 3 of 4, alles lager of hoger resuteert in START AUTO. Ik gebruik bij weinig of matig gewicht meestal START 4, bij zwaardere vrachten START 3. Het veranderen van de startversnelling heeft ook gevolgen voor het schakelpatroon van de automaat, en het terugschakelen. Bij START 3 schakeld de automaat bij lage snelheden bijvoorbeeld terug naar 5, terwijl bij START 4 de 6e versnelling wordt gekozen. (12-bak)
  4. Bedankt alvast voor jullie reacties! Het ziet er dus inderdaad naar uit dat mijn vermoeden juist is, en dat het wel degelijk mogelijk moet zijn. Wat ik mij nog wel afvraag is of in deze praktijkgevallen de 4 daagse werkweek ook letterlijk in de arbeisovereenkomst zijn opgenomen, of dat dit slechts een mondelinge overeenkomst is. Marcel1970, hoe is dat bijvoorbeeld bij jou geregeld? En als jij een vrije dag op neemt, krijg je dan dus ook 10 uur daarvoor terug?? AngeliqueBS, wat jij zegt is ook waar. Op zich is een 36-uren contract niet heel verkeerd, maar een 40-uren contract blijft natuurlijk beter! Nu mogen ze mijn contract inderdaad niet zomaar verlagen. Maar in mijn contract staat nu het aantal werkdagen niet vermeld, dus kunnen ze me waarschijnlijk ook verplichten weer 5 dagen te gaan werken!?.. Dus moet ik me óf hard maken voor een contract aanpassing naar 40 uur in 4 dagen, óf akkoord gaan met het 36 uren contract. Nadeel hiervan blijft inderdaad het basisloon bij ziekte en verlof, en dat overuren pas na 40 uur voor 130% worden vergoed... Wordt dus nog vervolgd...
  5. Hallo allemaal, Ik zou graag willen weten of er hier chauffeurs zijn die een 40-uren contract hebben en per week 4 dagen (of minder) werken? Bij mijn huidige werkgever ben ik ooit begonnen met een 40-uren contract verdeeld over 5 dagen. Gezien de lange werkdagen ben ik op een gegeven moment 4 dagen gaan werken. Dit leverde alsnog gemiddeld ±50 uur per week op, voor mij voldoende. Nu is mijn werkgever ineens van mening dat deze 4-daagse werkweek eigenlijk alleen mogenlijk is met een (max) 36-uren contract. In de CAO beroepsgoederenvervoer is hier weinig over te vinden, behalve dan dat de arbeidstijd per dag minimaal 6 uur en maximaal 10 uur bedraagt. Of dit dus op contract ook 4x10 uur mag zijn, staat weer niet vermeld. Mijn vraag is dus of er chauffeurs zijn die deze situatie kennen, en die bijvoorbeeld wel 4 dagen werken met een 40-uren contract, of anders weten of dit juridisch gezien wél of niet mogenlijk is. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en/of praktijk voorbeelden!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden