Joostje en anderen,
Ik zie dat dit item al wat ouder is, dus ik neem aan dat je de auto onmiddels al wat beter kent Maar voor wie nog geintresseerd is, ik rij zelf ook op een zelfde Scania P 340 met automaat. De H is inderdaad de HILL stand. Hierbij schakelt de automaat pas op hogere toeren. Dit is bij normaal gebruik zeker niet nodig en verbruikt namelijk ook meer brandstof. Ik wil hem wel eens inschakelen bij een volle vracht op heuvelwegen bij bijvoorbeeld 's Heerenberg of Doorn.
Bij gebruik van de kickdown op het gaspedaal schakelt de automaat inderdaad ook later. Deze funtie is bij onze auto's echter geblokkeerd vanwege brandstofbesparing.
Weet je trouwens ook dat je met deze automaat de startversnelling kunt instellen??! Doe dit door de automaat vanuit de N naar A te schakelen, vervolgens een hogere of lagere versnelling te kiezen, en direct weer terug naar N te schakelen. Op het display verschijnt dan bijvoorbeeld: START 3. Je kunt zo kiezen tussen START 3 of 4, alles lager of hoger resuteert in START AUTO. Ik gebruik bij weinig of matig gewicht meestal START 4, bij zwaardere vrachten START 3. Het veranderen van de startversnelling heeft ook gevolgen voor het schakelpatroon van de automaat, en het terugschakelen. Bij START 3 schakeld de automaat bij lage snelheden bijvoorbeeld terug naar 5, terwijl bij START 4 de 6e versnelling wordt gekozen. (12-bak)