Spring naar bijdragen

Silvos

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    13
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Silvos

  • Verjaardag 07-08-1988

Silvos's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

2

Waardering in de gemeenschap

  1. Beste mede-chauffeurs, Ik heb de afgelopen jaren nauwelijks gewerkt als chauffeur en daardoor geen uren opgebouwd, ik val nog in de eerste regeling die voor 10 september 2016 vernieuwing moet hebben. Nu ik een leuke baan gevonden en mijn werkgever wil ook meebetalen maar ik kan alleen 's avonds cursus volgen. Ik wil dus graag een e-learning module gebruiken (ik ben vrij handig met computers) maar ik kon via google geen duidelijk aanbod vinden, ik krijg lokpagina's met dubieuze informatie of rijscholen ver in het land. Wie weet er rijscholen die code 95 middels e-learning geven in de avonduren in de regio Zeeland/Rotterdam/Breda? - Ik ben bereid om te reizen (woon in Zeeland) tot Rotterdam of Breda, lokale rijscholen hebben geen aanbod hierin - Het hoeft niet supergoedkoop te zijn, voor het praktijkgedeelte heb ik al wat geregeld - Ik vind het niet erg om losse modules te doen bij verschillende rijscholen/opleiders Alle tips en reacties zijn welkom, eventuele avondcursussen zonder e-learning mogen ook. Groeten, Silvos
  2. Goedenavond mede-chauffeurs, Ik wilde even een korte vraag stellen. Ik ga binnenkort aan de slag bij een bedrijf als chauffeur gecombineerd met koerierswerk. Soms zal ik op de lichte bestelwagen zitten met B-rijbewijs afgewisseld met ritten op een normale bakwagen met C-rijbewijs. Nu beschik ik over alle relevante papieren en een paar jaar ervaring maar ik heb nog geen salarisonderhandelingen gehad. Nu was ik nieuwsgierig wat de mogelijkheden zijn; - 1 contract waarbij alle uren worden verloond conform de beroepsgoederenvervoer CAO. - 2 contracten waarbij de uren als koerier worden verloond volgens het minimumloon en de uren als chauffeur conform de beroepsgoederenvervoer CAO. Weet iemand hoe een bedrijf dit kan/mag oplossen? Daarnaast vroeg ik me nog af hoe dit zit met combinatieritten. Mij lijkt dat je bijvoorbeeld niet 8 uur op de bestelwagen mag zitten en daarna zonder pauze nog 3 uur op de vrachtwagen? (dit is een hypothetisch voorbeeld). Graag jullie reacties, Groeten, Silvos
  3. Bedankt voor de tip, maar onze aanpassingen/diensten zullen zich meer focussen op het reguliere interieur en exterieur van de vrachtwagen. De voertuigen bij Van Venroy zijn meer gericht op promotie van diensten buiten de transportmarkt om/meer een mobiele winkel. Bedankt voor de reactie. Met name de suggestie om iets met bruikleen/promotie te doen vind ik interessant. Denk je dat bedrijven hier welwillend tegenover staan? De meeste van onze diensten richten zich specifiek op de truckersmarkt. We gaan bijvoorbeeld de spiegelkappen 3d-printen. Dit is iets wat voor vrachtwagen(liefhebbers) interessanter is en eerder zal gebeuren dan bij de gemiddelde bestelwagen. Daarnaast valt een mooie torpedo natuurlijk veel meer op dan een oude transit. Ik kan zo 1,2,3 niet vinden in google welke lexmond je bedoelt. Wat betreft het eurovignet, ik dacht inderdaad dat je dit niet nodig had onder de 12 ton. Maar onduidelijk is of dit de maximum massa is of het gewicht op dat moment. Bedankt voor de tip, staan best mooie dingen tussen, maar om binnen nu en 4 uur het ding al aan te schaffen is me iets te snel ;-) De truck zelf moet als het ware het visitekaartje worden dus ik ben er nog niet uit of een bakwagen verstandiger is. Kan natuurlijk wel handig zijn als je een keer wat spullen mee moet vervoeren. Wat betreft code 95, ik vond het volgende op http://www.evo.nl/site/code-95-vrijstellingen Europese code 95 vrijstellingen: Voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel vervoer van personen of goederen voor privé-doeleinden Voertuigen die materieel of uitrusting vervoeren die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft, mits het rijden met het voertuig niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is. (in Nederland wordt hier maximaal 12 uur rijtijd per chauffeur per week aan verbonden)
  4. Beste Forumleden, Ik ben op dit moment bezig als eigen ondernemer in 3d printing. Nu wilde ik samen met enkele bevriende ondernemers een promotieactie op zetten om te laten zien wat wij gezamenlijk kunnen leveren/doen. Het blijkt erg lastig te vinden om een bedrijf te vinden wat al onze diensten tegelijk wil afnemen, daarom wilde wij gezamenlijk zelf een vrachtwagen aanschaffen (liefst met iets van sponsorkorting) om deze te voorzien van onze diensten. De keuze gaat specifiek uit naar een vrachtwagen omdat we hier al onze diensten in kunnen verwerken. Het voertuig zal onder andere voorzien worden van ge3dprinte onderdelen, een nieuwe laklaag, logo's en belettering en een vernieuwd interieur en gebruikt worden om onze diensten te promoten bij evenementen zoals het truckstarfestival, de truck grandprix, truck-pull evenementen en lokale evenementen gedurende de komende zomermaanden. Nu beschik ik wel over een vrachtwagenrijbewijs maar weinig ervaring als chauffeur, laat staan de aanschaf van een vrachtwagen. Dit topic is dus bedoeld om een paar vragen op te helderen over het aankoopproces en de aanverwante kosten van het eigendom en gebruik van de truck. - Trekker of bakwagen? Ik heb flink zitten zoeken en het aanbod in trekkers is groter. Echter de mogelijkheden om er reclame op te zetten is minder en ze rijden minder comfortabel zonder last op de schotel - wel kunnen wij een trekker makkelijk kwijt op onze bedrijfsparkeerplaats. Voor een bakwagen zouden we moeten zoeken naar een stallingsruimte. - Aanschafbedrag? De voorkeur gaat uit naar een 2e hands betaalbare truck van 20.000 euro of minder excl. BTW. Mijn voorkeur gaat zelf uit naar een Scania T-serie vanwege hun opvallende uiterlijk en het feit dat het merk wat meer het imago heeft van het opleuken en verfraaien van vrachtwagens. Ze zijn echter vrij zeldzaam dus misschien heeft iemand een suggestie die betrouwbaarder of betaalbaarder is. - Staat van het voertuig? Er is wat budget beschikbaar om het voertuig te onderhouden maar we willen dit zo goedkoop mogelijk houden omdat we de truck maximaal een half jaar gaan gebruiken. Ik kan op internet meer dan genoeg trekkers vinden met kilometerstanden tussen de 300.000 en 1.500.000 kilometer maar ik kan niet beoordelen of deze nog probleemloos rijden. Dit staat vaak ook niet bij de advertentie vermeld. We zullen naar verwacht niet meer dan 5000 km afleggen in een half jaar tijd. Graag hoor ik van jullie ervaringen hoe groot de kans is dat een gebruikte truck onderhoud nodig heeft bij dit kilometrage. - Belastingen? Ik heb een en ander uitgezocht en als we het voertuig op naam van een bedrijf zetten vallen de vaste lasten mee. Voor een euro 1 tot euro 3 truck bedraagt de wegenbelasting rond 25 euro per maand. Het voertuig zal een vaste chauffeur krijgen dus ook de verzekering valt niet al te hoog uit met 50-75 euro per maand. Ik zag echter ook nog wat over BZM. Nu gaan wij het voertuig niet inzetten om bedrijfsmatig goederen te vervoeren maar door het voertuig voor promotiedoeleinden te gebruiken is het gebruik wel commercieel. Ik kan niet achterhalen of we hiermee vrijstelling kunnen krijgen voor de BZM. Ook willen we een aantal evenementen in Duitsland langs, en ook hier is niet duidelijk of er vrijstelling geldt van MAUT. - Nascholing? Ik heb zelf een groot rijbewijs maar mijn code 95 verloopt binnenkort. Nu heb ik even gekeken naar de vrijstelling voor code 95 maar ik kwam hier niet helemaal uit. Het lijkt erop dat er sowieso een vrijstelling is voor recreatief vervoer. Deze vrijstelling lijkt doorgevoerd op Europees niveau maar in Nederland geldt een beperking van maximaal 12 uren per week. Kan iemand duiden of ik zonder code 95 een vrachtwagen kan rijden met bovenstaand doel binnen Europa? - Verbruik? Dit is denk ik verreweg de grootste kostenpost. Ik verwacht dat zeker een oudere vrachtwagen niet meer dan 1:3 rijdt. Ik vroeg me echter af of het nog veel verschil maakt dat er geen (zware) trailer achter hangt en of 1:4 a 1:5 haalbaar zou kunnen zijn met een zuinige rijstijl? -Waardevastheid? Dit is een beetje een subjectieve vraag, maar wat wij natuurlijk het mooiste zouden vinden is als we de truck met winst zouden kunnen verkopen na 6 maanden om enige van de kosten te dekken. Dit is natuurlijk moeilijk in te schatten, maar ik benieuwd wat jullie denken. Stel je koopt een vrachtwagen van 16.000 euro uit bouwjaar 2001 met 700.000 km op de teller dit je na een half jaar verkoop met een nieuw interieur, nieuwe lak, velgenbehandeling en wat onderhoud en 705.000 km op te teller. Zou hij dan meer opleveren? Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat de strekking enigszins duidelijk is, ik heb hopelijk in jullie ogen ook voldoende vooronderzoek gedaan, Graag hoor ik jullie meningen en reacties, elke suggestie is welkom, Groeten, Silvos
  5. Nou ik ben 23 jaar en woonachtig in Zeeland. Door een persoonlijke meevaller heb ik nu echter budget voor de aanschaf van een gebruikte vrachtwagen. Op dit moment doe ik meer administratief werk maar ik heb ook een cursus autotechniek gevolgd en een groot rijbewijs. Daarnaast verwacht ik dat de truck in de toekomst ook voor zakelijke doeleinden van pas zou kunnen komen (op dit moment niet) dus het zou een pre zijn als hij in ieder geval een bruikbare vangmuilkoppeling had, maar een schotelkoppeling is beter. Maar het voornaamste is dat het gewoon een hobby is, iets waar in de wintermaanden mee bezig kan zijn door te klussen en in de zomermaanden door te toeren. Ik verwacht 2-4x per jaar een korte of langere vakantie. Ik hoop dat dit mijn bedoeling een beetje verduidelijkt. Het is ook niet erg als hij niet rendabel is, een hobby mag geld kosten zolang ik maar niet leegloop op vaste lasten of extreme onderhoudskosten bij relatief weinig gebruik.
  6. Bedankt voor alle reacties, ik zit inderdaad nog steeds de voor en nadelen te bekijken van keuren als camper of als vrachtwagen. Een (korte) bakwagen zou misschien ook interessant kunnen zijn, de ruimte die je nu overhoudt (zon 2,5 bij 3 meter) is minimaal. Ook zit het er niet echt uit, heb namelijk een plaatje gevonden van iemand die het heeft gedaan; het mooiste zou natuurlijk zijn om zoiets te creëren als hieronder; echter het moet een meerjaren hobby-project worden waarbij ik zoveel mogelijk zelf doe (aangezien ik geen oneindig geld heb voor dit project) maar ondergenoemd voorbeeld is natuurlijk wel ontzettend moeilijk zelf te bouwen...
  7. Bedankt voor de tip, ik ga eens even de site van mammoet bekijken! In principe zou ik willen combineren. Voordeel van een losse trekker is inderdaad dat hij als losse trekker te gebruiken is, en hoewel dit op dit moment niet echt meerwaarde voor mij biedt zou dat in de toekomst van pas kunnen komen. Daarnaast vermoedt ik dat een losse trekker goedkoper is in brandstof verbruik (??). En hij is bovendien handzamer qua formaat. Ik houdt sowieso een leefruimte van over van ruim 3 x 2,4 x 2 meter. Dit lijkt me opzich ruim voldoende. Bedankt voor de tip, er staat helaas niet veel info bij. Het liefst zou ik zelf zo'n bak maken / inrichten omdat het een echt hobby-project wordt.
  8. Goedenavond allemaal, Ik hoop dat ik met deze specifieke vraag in dit forumgedeelte juist zit. Mijn plannen zijn om in de nabije toekomst een trekker om te bouwen tot camper. Dit is nogal een project, maar om de waarde(daling) van de trekker te behouden en te kunnen profiteren van de voordelige wegenbelasting van vrachtwagens ten opzichte van campers wilde ik een afzetbak bouwen, de wet vereist namelijk dat om de vrachtwagen als vrachtwagen te behouden er geen vaste doorgang mag zijn naar de woonruimte en de woonruimte afzetbaar moest zijn. Vanwege het aanbod en de prijs wilde ik echter kiezen voor een losse trekker en daar een woonruimte 'op monteren' door middel van de schotelkoppeling. Ik heb al informatie gevonden over een truck en ik heb mogelijkheden om een afzetbak te maken. Echter weet iemand of het mogelijk is op die los op een schotelkoppeling te monteren/ cq welke zaken er nodig zijn om hier een wettelijke en stabiel combinatie van te maken? Het geheel zou er ongeveer zo uit moeten zien; Bij voorbaat dank voor alle reacties,
  9. Ik heb bij 4 verschillende bedrijven elk 2 tot 3 dagen gewerkt wat 2 volle weken maakt. Daarnaast was het gewoon puur een gevalletje van dat ze bijna iedereen lieten meerijden en daarna de meest ervaren persoon uitkozen of constateerde dat het inwerken te lang ging duren (1 bedrijf was zoals gezegd te zwaar werk, er was ook 1 bedrijf die me gelijk internationaal wilde laten rijden met zeer veel verschillende ladingen, dat wordt natuurlijk best een grote stap als je net je papiertje hebt). Ik woon zelf in Zeeland, waar het werk natuurlijk niet voor het oprapen ligt en omdat ik momenteel geen eigen vervoer heb is het ook lastig om ergens te komen. Ik doe nu tijdelijk pakketpost bezorgen wat opzich best bevalt maar het is natuurlijk niet op de truck zitten en het betaalt ook minder. Heisterkamp is voor mij geen optie, volgens routenet 270 km enkele reis.
  10. Nouja, zonder zelfsingenomen over te komen denk ik toch echt wel een redelijke chauffeur te zijn; ik heb geen problemen met overwerk/weekendwerk, ik klaag weinig, ken mn verantwoordelijkheden en zet me in voor het bedrijf; ik heb echter 0 km ervaring op de truck. En dan zeggen ze in deze economische vervelende tijden je doodleuk aan de kant (nadat je 2 dagen van 10 uur hebt meegereden). Opzich is dat ergens wel logisch. Maar iedereen moet een keer beginnen en daarnaast vind ik het zwak dat je iemand dan fulltime laat werken voor niks en daarna zegt jammer maar helaas. Het excuus was namelijk 3x dat het teveel werk zou worden om mij in te werken (iets wat dus niet aan mij ligt mag ik aannemen je moet ergens beginnen) , en 1x dat het werk lichamelijk te zwaar voor me zou zijn (bedrijfsafval op de vuilniswagen/ ik kreeg die grootste containers van 2000 liter niet in beweging omdat ik niet zo stevig gebouwd ben).
  11. Ik ben ook op zoek naar werk, ik zit momenteel na eindeloze afwijzingen bij een koeriersbedrijf maar dat is natuurlijk niet het echte werk. Dingen als gratis proeftijd heb ik al eens geprobeerd; resultaat bij 4 verschillende bedrijven 2 weken lang 50 uur gewerkt en vervolgens van allemaal gehoord; helaas. Koopman lijkt me ook wel interessant, jammer alleen dat etten-leur voor mij vrij ver reizen is.
  12. Ik heb zelf slechte ervaringen met uitzendbureau's. Zal niet zeggen welk uitzendbureau maar er werd een hoop beloofd en nagenoeg niets waargemaakt (dat was bij mij in ieder geval het geval; heeft natuurlijk ook te maken met de huidige economische situatie). Daarnaast heb ik in het algemeen weinig vertrouwen in uitzendbureau's en detacheringsbedrijven omdat je vaak eerder een nummertje dan een persoon bent. Ik geef dan ook de voorkeur aan een zelfstandig bedrijf.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden