Spring naar bijdragen

Localton

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    31
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

61 Excellent

Over Localton

  • Rang
    Junior Lid

Recente profielbezoeken

1319 profielweergaven
  1. Jeetje, je ziet die lange selfiestick helemaal niet....
  2. Nou, https://www.facebook.com/GomesTrucks/posts/gisterenmiddag-met-trots-afgeleverd-bij-deen-supermarkten-in-hoorn-nummer-6-en-7/1215529481920343/ in September 2018 dus............ Hoog, laag, met bed, zonder bed, het maakt mij niet uit. Ik vind hoog lekkerder rijden omdat je bijvoorbeeld in Engeland net over een heg kan kijken. Maar eens in de zoveel tijd doe ik een half dagje kort pendelwerk tussen 2 loodsen en dan vind ik een 460 pk Globetrotter XXL met standairco, ACC en nog een zootje van die afkortingen, gewoon een hoge kutauto en blijf ik dat zenuwe stuur heen en weer klappen.
  3. Ik wil meer DRS-zones met de bijbehorende knop op het stuur! Vooral bij weefvakken waar 2 snelwegen met druk vrachtverkeer samenkomen en je op de linker baan rijdend ergens een plekje tussen alle vrachtwagens op de rechter baan moet zien te vinden. Ik word gek van dat treintje rijden en dan vooral in heuvelachtig gebied waar je voorganger telkens een paar kilometer per uur terugzakt. Alle auto's van mijn baas staan afgesteld op de maximum 90 km/h; ik rijd dat meestal niet, maar het is wel lekker dat dat dan tenminste kan.
  4. https://www.girteka.eu/2242-girteka-logistics-signs-record-breaking-contract-for-2000-new-volvo-fh-units-with-volvo-trucks.html Girteka bestelt voor ca. 150 miljoen aan Volvo''s met hulp van een financier (?). Bij Volvo ging de vlag uit, want de levertijd is niet belangrijk en de productie draait door ook al verdienen ze bijna niks aan deze order. Een jaar later blijken ze ineens als pre-owned tegen relatieve "dumpprijzen" (10 tot 15 mille onder richtprijs) aangeboden te worden op de West Europese markt (zie https://www.classtrucks.com) Volvo Finance in de rode vlekken, want op alle leasetrucks kan ineens worden afgeschreven. West-europese dealers in paniek, want "scherpe" offertes voor nieuw kunnen de prullenbak in, want de inruilers zijn onverkoopbaar. Dit soort trucs ontstaat alleen als er een financier bestaat die geld teveel heeft en er eigenlijk niks mee kan. Nou mag jij morgen aan de Rabobank of ING vragen of je even voor 150 miljoen vrachtauto's mag kopen.Of je even je balans en winstprognoses voor de komende 3 jaar meeneemt en hoofdelijk wil meetekenen als je ten minste goed bent voor 150 miljoen...
  5. Ik word als opstapper steeds vaker gebeld voor ritten naar klanten waar Oostblokkers niet meer mogen komen (vooral vanwege fouten door gebrekkige talenkennis). De goeie Litouwers (en die zijn er) willen wel voor een Nederlandse baas internationaal rijden maar ze hebben ondertussen wel loonschaal E en de weekendtoeslagen ontdekt! En wat ik begrijp van een Litouwse collega worden verschillende Litouwse en Letse transportbedrijven behoorlijk in het zadel geholpen (lees gesponsord) door Russische banken, zodat deze invloed kunnen uitoefenen via de logistiek op de Europese economie (en het handelsembargo kunnen omzeilen) en ook geld in West-Europa kunnen verdienen. Het blijft apart dat een Vlatana vanaf 1991 van 2 oude importtrucks kan groeien naar 1200 auto's in een land waar de Economie nou niet echt denderend draait. Volgens deze collega zijn de meeste Baltische-staten-chauffeurs toch ook meer pro-Russisch dan pro-EU. (zie ook "Pro-Russische partij wint verkiezingen in Letland"). En lees dan eens: https://roadstars.mercedes-benz.com/nl_NL/magazine/transport/01-2017/vlantana-from-lithuania-wants-climate-friendly-transport.html Maar in Brussel slapen ze rustig verder en denken dat alleen de Chinezen met hun 5G-technologie andere bedoelingen hebben.
  6. U haalt 2 dingen door elkaar. Als u over de "rust"-uren waarin de chauffeur gewoon keihard voor u werkt, gewoon 40 Euro per uur betaald, kan de "zelfstandige" gewoon een normaal pensioen afsluiten. Andere vraag is waarom deze chauffeur niet gewoon in loondienst is en u gewoon de riante pensioenpremie voor hem afdraagt. De adviezen van ervaren (maar kennelijk kortzichtige) chauffeurs dienen in mijn ogen 2 doelen. Het voorkomen van torenhoge boetes van overheden die er genoegen inscheppen zoveel mogelijk geld bij de burgerij op te halen op basis van een wet die door iedereen in de branche op zijn minst als rammelend wordt gezien. En ten tweede, als je je tacho correct bedient en daardoor op vrijdagmiddag op 2 uur van huis 45 uur moet gaan maken op een overvolle parkeerplaats vol met collega's waar je geen zinnig woord mee kan wisselen, dan staat de week er op de tacho zo veel mogelijk op rust.
  7. Of hebben hun grootrijbewijs in dienst gehaald, zijn nooit chauffeur geweest, maar laten het nu verlopen omdat het vrachtwagenrijbewijs nog maar 5 jaar geldig is in plaats van 10. Elke 5 jaar een keuring + nieuw rijbewijs is toch ten minste 100 Euro voor de niks. En dan is er de categorie die nog af en toe beroepsmatig reed, maar geen zin heeft om Code 95 te halen en dus ook maar helemaal stopt.
  8. Maar het is toch de wetgever die deze houding heeft veroorzaakt. Jouw "sores" levert voor een werkgever een risico op van vele tienduizenden euro's. Het risico van loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid. Hoe sociaal je het misschien ook vindt, het deugt niet. Een kennis van mij heeft zijn kleine familiebedrijf kapot zien gaan door de loondoorbetaling en het conflict dat hij kreeg met de verzekering (die niet wilde uitbetalen omdat er de mogelijkheid was van aangepast werk, terwijl de chauffeur gewoon zijn loon opeiste). En voor die ondernemer restte slechts de bijstand en de schuldsanering. Er zijn absoluut hufters onder de bazen en misschien nog wel meer dan in andere bedrijfstakken, maar in een vechtmarkt blijven toch alleen de keiharde bazen overeind, dat heeft de politiek zo veroorzaakt (ik heb net een tarievenlijstje van Girteka gezien, nou internationale chauffeurs maak je borst maar nat).
  9. Localton

    Luik

    Nou de kinderen van Roger hebben zich via een advocaat als burgerlijke partij aangemeld en eisen dat de chauffeur wordt vervolgd voor moord en weer in hechtenis wordt genomen, omdat "Roger een vredelievende man was die slechts gebruik maakte van zijn recht om te demonstreren". Ik ben benieuwd hoe die cabine er uitgezien zou hebben als het geen vredelievende man was geweest. De conclusie is in ieder geval dat we als Nederlandse chauffeurs weer een hoop vrienden erbij hebben gekregen in de regio Luik. Mijn ervaring is dat er onder de Gele Hesjes in Luik absoluut normale mensen waren die ook op een zinnige manier redeneren (hoewel ik het absoluut oneens ben met hun argumenten om iedere keer de transportsector te treiteren), maar volgens de security van de luchthaven liepen er ook een aantal doorgesnoven Standard-Luik-mafkezen bij die bij het minste of geringste de boel kort en klein willen slaan. Zaterdag is de begrafenis dus extra waakzaamheid is zeker geboden in die regio! Van de politie daar heb je naar mijn mening helaas weinig steun te verwachten.
  10. Localton

    Luik

    Bijna 2 maanden terug, een weekendspoedritje naar Luik. Voor de poort van de klant op de luchthaven van Luik stonden ineens gele hesjes. Er werden pallets tegen mijn 2 maanden oude trekker gezet om te voorkomen dat ik doorreed. Een Roemeen die achter mij stond trok een klein stukje naar links om te kijken wat er nou aan de hand was. Een ram met een ijzeren staaf op zijn spiegel maakte hem duidelijk dat dat geen slimme actie was. De politie kwam 2 man sterk ook even kijken. Toen ik ze aansprak met de mededeling dat mijn vrijheid wederrechtelijk beperkt werd en ik toch wel graag wilde doorrijden, werd lacherig gereageerd en gemeld “c’est une manifestation”. Toen ik zei dat ik aangifte wilde doen om de economische schade te verhalen, kreeg ik een boze grote bek. Ondertussen werd er naast mijn cabine een vuurkorf aangestoken en stonk mijn cabine naar rook. Ook werden er kratten Jupiler aangesleept. Ik vroeg waarom ze niet op vrijdagmiddag de Wetstraat in Brussel gingen blokkeren of de personeelsuitgang van een bank, maar een Luiks Geel Hesje zei dat hij geen zin had om door de oproerpolitie in elkaar geslagen te worden, dus toch maar weer chauffeurs treiteren. Na dik anderhalf uur mochten de eerste twee auto’s doorrijden, waaronder ik. Waarom worden toch steeds chauffeurs de dupe van dit soort acties? Afgelopen vrijdag , weer een blokkade. Een chauffeur is op een half uurtje van huis en besluit door te rijden. De volgende morgen moest hij zeer vroeg op om in Egmond een halve marathon te lopen. De Gele Hesjes proberen hem met geweld te stoppen. Er valt iemand dood neer en de wereld valt over die chauffeur. Opzettelijke doodslag. Die Moedermavomuts van het Luikse Parket had haar mening al klaar voordat de verdachte gehoord was. De Blunderbrigade kon geen voetgangers van een snelweg halen en twee gele vrachtauto’s uit elkaar houden, maar was wel zeker van doodslag. Je zal maar vrachtwagenchauffeur uit Dongen zijn en zo maar 24 uur opgepakt worden. Of erger, je zal maar chauffeur uit Landgraaf zijn. Chauffeur uit Landgraaf ik sta achter je!
  11. Ik lees echt wel goed. Ik schrijf ook niet dat een stukgoedauto met 2 vaatjes chemicaliën de wet mag overtreden, maar een benzinetanker met 30 m3+ benzine mag dat nu wel en ook in binnensteden, op industrieterreinen enz. Waar ik een probleem mee heb, is dat alles tot 5 cijfers achter de komma gecontroleerd en geregeld wordt omwille van veiligheid. Maar dat als het de regelmakers beter uitkomt, dat dan de marges ineens opgeschoven worden. Ik vind het best wel link dat een tankerchauffeur 7 dagen lang allerlei bevoorradingen mag doen, waarbij er ook tijdens het laden en lossen aanzienlijke veiligheidsrisico's zijn en daarbij min of meer onder druk gezet wordt om toch vooral door te rijden, terwijl diezelfde regelmakers de controle op de wetgeving steeds strikter willen maken, omdat het zo gevaarlijk is. We weten allemaal uit de dagelijkse praktijk dat er tegen de tankerchauffeur die zegt moe te zijn en te willen slapen, gezegd gaat worden dat hij toch nog even snel een tankstation in de binnenstad van Brussel moet bevoorraden, want de minister heeft gezegd dat het mag.
  12. Waar het omgaat is dat deze minister naar aanleiding van een ernstig ongeluk vond dat chauffeurs zich strikter aan de wet ten aanzien van rijtijden, inhaalverboden en snelheidsbeperkingen moesten houden. Wat hij nu wil is dat chauffeurs MET GEVAARLIJKE STOFFEN overal in België (en dus niet alleen in de Betuwe tijdens hoogwater of tijdens een NAVO-oefening) te lang kunnen rijden, ook in drukbevolkte gebieden. Volgens de politici is de rijtijdenwet opgesteld om de veiligheid te verbeteren (of dat werkt is een andere discussie). Nu komt het de minister beter uit dat chauffeurs "risico's" gaan nemen, omdat er volgens hem anders onrust ontstaat (je kunt je afvragen of dat een calamiteit is). "Bellot benadrukt dat noch de veiligheid van de bestuurder, noch de verkeersveiligheid in het gedrang mogen komen." Maar waar dient die rijtijdenwet dan voor? Met andere woorden geeft de minister hier aan dat er een marge op de rijtijdenwet bestaat waarbij de veiligheid van de bestuurder en de verkeersveiligheid niet in het gedrang komt? En is dan de rijtijdenwet te strikt? En ja, ik ken de calamiteitenregeling in België, want ik mocht ooit in een winter niet naar beneden in Martelange en moest wachten op politiebegeleiding en sneeuwschuivers om in colonne met 20 auto's tegelijk naar beneden te gaan. Ik kreeg toen een keurig stempeltje op mijn tachoschijf, dat ik in opdracht van de politie de rijtijdenwet moest overtreden
  13. Nou moe.... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181122_03975161 Dat zal een interessante juridische strijd worden als een tankwagen in de brand gaat in een stad, en blijkt dat de chauffeur 24 uur heeft gereden. Als het de politici goed uitkomt dan geldt de wet niet... ben benieuwd wat de plucheplakkers in Brussel hiervan vinden.
  14. Nou, niet appels met peren. Ik denk dat je mijn punt mist. Vroeger hoefde ik mij op maandag in de eerste week nog niet druk te maken of ik in de 2e week nog wel voldoende uren overhield. Het enige waar vroeger echt op gelet werd, was op je 8 uur nachtrust en je ononderbroken rijtijd. De term diensttijd was niet van belang. De controleurs waren er zeker wel en misschien toch wel meer dan nu; de BAG stond toch zeker een paar keer per maand bij Wildeshausen op de 213. Maar de rijksverkeersinspectie zei bij een bedrijfscontrole ooit: ''als een auto tussen de 120.000 en 150.000 km per jaar internationaal rijdt en het bedrijf heeft 1 chauffeur per auto, dan zit het meestal in grote lijnen wel goed met de rijtijdenwet, d.w.z. tussen 37 en 48 rijuren per week". En je geeft zelf al aan dat de controleurs nu veel nauwkeuriger (mierenneukeriger) zijn geworden.
  15. Mijn grootste probleem met de huidige wetgeving is dat het je dwingt je tijd efficiënt vol te maken. Het kwam toch vroeger regelmatig voor, dat ik halverwege de dag effe een extra uurtje pauze nam op een mooi plekkie. Of dat je 's avonds effe (te lang) doorreed om alvast een streek met veel ochtendfiles voorbij te rijden. Of dat ik in de Ardennen wachtte tot de strooiwagen/sneeuwschuiver voorbij geweest was (in plaats van doorglibberen, want anders te lange diensttijd). Of dat ik bij "tijd zat" de langzamere toeristische route (maar niet langere) in plaats van de snelweg nam. En zelfs een halfuurtje omrijden voor een chauffeursrestaurant waar je wel fatsoenlijk kan eten/parkeren, is onmogelijk geworden. Je mag nu niet meer zelf je tijd indelen, dus hup de file in, want anders kun je je rijtijd per 24 uur niet volledig benutten, want dan wordt je nachtrust per 24 uur weer te kort enz. En ieder onverwacht oponthoud kun je niet meer compenseren. Uurtje te kort voor de ferry vanwege een file midden op de dag, jammer dan, 9 uur wachten en 2 dagen later thuis. Vroeger was niet alles beter en net als alle oudere chauffeurs, weet ik maar al te goed, wat de nadelen van het oude systeem waren, maar de charme van het beroep is er voor mij wel af doordat gereken de hele dag. Gelukkig hoef ik niet meer, maar mag ik en kan ik de mooie ritten en bestemmingen nu uitkiezen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...