Spring naar bijdragen

Localton

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    171
  • Geregistreerd

  • Gewonnen dagen

    6

Recente profielbezoeken

4300 profielweergaven

Localton's Achievements

Enthusiast

Enthusiast (6/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Dedicated Rare
  • Reacting Well Rare
  • Very Popular Rare
  • First Post Rare

Recent Badges

589

Waardering in de gemeenschap

  1. Het is toch te triest voor woorden dat je alleen maar beroepsmatig chauffeur mag zijn, als je dit soort imbeciele vragen van een te-vroege-schoolverlater, nog enigszins corect kan beantwoorden. Redactioneel is er niks slakken met zout: als er in het gangbare chauffeursjargon een trommel-, schijf- of bedrijfsrem vastzit, bellen we de servicebus, voordat de boel in de hens gaat. Technici hebben de termen: gemonteerd, geplaatst, geïnstalleerd. Trouwens ook de noodrem of parkeerrem is in het wiel geplaatst (behalve bij oude Bedfords die een handrem op de cardanas hadden). Welk onderdeel van het remsysteem is in het wiel gemonteerd? {} Trommelrem {} Schijfrem {} Een trommelrem of een schijfrem En dan nog is het de vraag wat je met de kennis van deze vraag moet.
  2. Het goede antwoord staat er niet bij: D. Een defecte rem.
  3. Ik denk twee redenen: Transportbedrijven worden vanwege het lage rendement in de sector, al jaren door banken gedwongen om te factoren, omdat ze dan een grotere zekerheid hebben. En omdat factoring voor banken gewoon meer oplevert (minder risico, normale rente + ca. 3% factoringopslag). Er zullen nog maar weinig transportbedrijven zijn die nog alleen een kaal zakelijk rekeningcourantkrediet hebben. Al sinds de jaren 90 moesten transportbedrijven hun vloot steeds sneller vervangen voordat de technische levensduur was bereikt (geluidseisen in Oostenrijk, milieu-eisen, gewijzigde eisen van klanten, enz.). Een Euro 5 van augustus 2016 kan na 7 jaar lease direct door naar de schroothoop, omdat je leegloopt op bijvoorbeeld de maut.
  4. Nou de Eurotop-ambtenaren en politici konden vrijdag ongehinderd naar Zaventem om de vlucht naar huis te pakken, de route werd vrijgehouden. Als het echt helden waren hadden die boeren vrijdag de route Brussel-Zaventem hermetisch moeten afsluiten. En al dat Milieu en Natuur-volk zit vast ook gewoon 's avonds om 6 uur aan de biologische aardappelen met macrobiotische linzen en een stukkie geïmporteerd nepvlees. En kijk eens naar de rijen vrachtwagens in de verschillende filmpjes... je zal maar in Zeebrugge staan met je bakwagen zonder slaapcabine voor een dagritje.
  5. Localton

    34,5m in Zweden

    Misschien moet het op termijn zo iets worden. In de jaren 80 kwam ik dit soort trekkers wel tegen voor de lijndienst op Luleå. Ik dacht dat dat korte bakkie voor lading van de Posterijen was. https://www.miniatuurshop.com/nl/tekno-scania-140-motorwagen-zweedse-backpack-opbou.html#product-images2-1
  6. Je zit wel erg ver van het doelverbruik...😁 Het rij-advies wordt een "Bakker de Baksteen code95-training"
  7. Localton

    Pete met sleeper

    Of je het mooi vindt of niet, die Amerikanen snappen in ieder geval wel veel beter wat een chauffeur nodig heeft. In het ieder geval beter dan het Europese "weekendrust niet in de cabine". Je zou overigens wel een absolute Master/GOAT/Baas zijn als je dat span op de trein van de kanaaltunnel krijgt.
  8. Als die vrachtwagen op naam staat van een vergunninghouder, moet je wel op de loonlijst staan. Daar wordt streng op gelet. Ik heb vorig jaar als vriendendienst met mijn kaart een trekker 10 km naar de garage gereden en bij de bedrijfscontrole was er een groot probleem. Het rapport is nog niet binnen maar de kentekenhouder moest rekenen op een boete van circa 3000 Euro.
  9. Ik denk dat er toch wel wat mensen in Den Haag en Brussel niet alleen baat zouden hebben bij gehoorapparaten, maar voor wie enige vorm van kunstmatige intelligentie een welkome verbetering zou zijn.
  10. Tja, het meest effectieve gereedschap voor het repareren van onverklaarbare klachten bij maandagmorgenauto's is in veel gevallen een paar liter benzine en een doosje lucifers.. Maar is er ook nog gekeken naar de pomp van de stuurbekrachtiging en de stuurkoppelregeling in het stuurhuis? Op een ander vlak hebben we net het stuurhuis van een landbouwtrekker vervangen, waar het stuur bij laag motortoerental als een malle heen-en-weer schokte door inwendige lekkage. Just an other two cents-suggestie.
  11. Localton

    Ongeluk Zwolle

    Een van de dingen die elektronica niet kan, is het inschatten van de verkeerssituatie! Voorbeeld: ik rijd in België op een natte weg met spoorvorming, vanaf de linker baan duikt een Belg op een meter of 15 voor me om naar de uitvoegstrook te gaan. Hij blijft even hangen om te kijken of ik niet rechts op de uitvoegstrook wordt ingehaald en schuift door naar de uitvoegstrook. Mijn auto duikt echt vol in de remmen. Ik wil iets naar links om de Belg met zekerheid te ontwijken, maar de reactie op de stuurbeweging was veel heftiger dan ik inschatte door de niet te stoppen volle remming en de spoorvorming. De Belg reed al lang op de uitvoegstrook voordat het remmen stopte, ik reed toen nog 30 a 40 km/h. Sindsdien staat bij mij de noodstop uit, want ik word er onzeker van. Door ieder probleem dat de elektronica oplost, ontstaan weer andere problemen. Het onderdeel dat bepalend is voor de verkeersveiligheid is wat de Engelsen noemen "the nut behind the wheel" (de moer (= de gek) achter het stuur). En het lijkt er op dat er steeds meer "gekken" achter het stuur komen, dat elektronica ook niet meer helpt. En bovendien moet ik eerlijk bekennen dat ik vroeger toch misschien wel defensiever reed met 300 pk en gammele trommelremmen, dan nu met 480 pk en schijfremmen met ABS. Het veiligst reed ik met TIP-trailers die zelfs met die handbediende kraan van het lastafhankelijke remventiel op max. niet wilde remmen 😉.
  12. Localton

    Een week van een koetelaar

    .....haal niet in, blijf rechts rijden en probeer de spookrijder met lichtsignalen te waarschuwen.
  13. Localton

    Een week van een koetelaar

    op wat makelaars beschrijven als: "een landelijk gelegen locatie aan het water, een ideale plek voor de hengelsport...".
  14. Als de krukas 1800 toeren (30 Hz) draait, dan is er per krukasomwenteling 3x een stoot van een arbeidsslag bij een 6-cilinder. Dat geeft een trilling van 90 Hz. Bijvoorbeeld door een slechte koppelingsplaat, kan er in een ander frequentiebereik een resonantietrilling optreden in die zware mop ijzer (bak, cardanas) die er min of meer in rubber opgehangen achter ligt. Dat bij een 5-asser met relatief weinig kilometers per jaar en veel manoeuvreren bij lage snelheid, de koppelingsplaat het zwaar heeft, lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Zeker niet als al vermeld wordt dat het trillen soms ook bij optrekken optreedt. Volgens mij heeft die Scania altijd nog een koppelingspedaal; je zou als een grove diagnose eens kunnen kijken op een afdaling van een viaduct (zodat de snelheid constant blijft) de trilling blijft optreden als je de koppeling intrapt en het motortoerental zakt. Als het trillen stopt, dan weet je in ieder geval dat het dan niet in de niet-aangedreven assen/wielen zit.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden