Ter bescherming van de chauffeur? Vind persoonlijk dat de manier waarop de rij en rusttijden geregeld zijn vaak kunnen bijdragen aan onveiligheid.
Door die regelgeving ben ik zelf niet in staat te beslissen of ik moe ben en ga slapen, of nog fris even een uurtje of twee door pak en dan ga slapen.
Heel simpel voorbeeldje, ik sta om 16:00 stil omdat ik aan mn rij uren zit, ben fit fris en helder. Nu moet ik 9 uur maken, kan niet slapen want ben nog helemaal
fit. Val zo rond 22:00 uur in slaap en om 00:30 gaat de wekker want 01:00 uur is het gas geven. Dan snapt iedereen toch dat ik dan lekker 9 uur door de nacht
mag sturen met veel te weinig slaap. Had ik om 16:00 een uur pauze gemaakt en was nog lekker 3 uur gaan was dat beter voor mezelf en de verkeersveiligheid
ook de volgende dag.
Laat ze zich bezig gaan houden met andere zaken en niet de transportsector nog strakker de strop om de nek knopen.