Spring naar bijdragen

Edwinvandeven

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    7
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Converted

  • Locatie
    Kaatsheuvel, nee niet in het sprookjesbos.
  • Interests
    sportduiken

Edwinvandeven's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Hallo Harry, Als veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen kan ik het natuurlijk niet goed vinden dat je dit gedaan hebt. Als je met oranje borden betrokken raakt bij een ongeval zal de hulpverlening namelijk nogal wat sneller opschalen. Maar net zoals iedereen, kun jij ook fouten maken. Persoonlijk denk ik dat het wel zal meevallen. Ze moeten eerst maar eens aantonen dat jij daar gereden hebt. Dan moeten ze nog aantonen dat je met gevaarlijke stoffen gereden hebt. Mocht je toch een schikkingsvoorstel krijgen, informeer dan de veiligheidsadviseur van je bedrijf. Ik denk dat hij je wel kan helpen met het schrijven van een bezwaarschrift oid. Mocht hij er niet uitkomen laat hem dan maar met mij contact opnemen via de vereniging van veiligheidsadviseurs of via een andere weg. Overigens zonder garanties natuurlijk want ik ken niet alle details. Namens de vereniging van veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen, Edwin van de Ven
  2. Momenteel wordt er weer veel vuurwerk gereden. Helaas gaat dit niet altijd volgens de regels. Gisteren trof ik een wagen aan die vuurwerk in colli vervoerde. Het voertuig was geëtiketteerd met een etiket 1.4 . In het etiket had iemand geschreven een "S" en een "G". Dit is niet toegestaan en overbodig In dit geval was een etiket benodigd met alleen 1.4 en geen compatibiliteit groep. Voor de wet-lezers onder ons.... ADR 5.3.1.1.2 "Voor klasse 1 mogen op grote etiketten geen comptabiliteitsgroepen worden aangegeven indien het voertuig..... twee of meerdere compatibiliteitsgroepen behoren." Als er alleen 1.4S wordt gereden is een grote etiket op het voertuig niet noodzakelijk. (In dit geval werden er dus twee compatibiliteitsgroepen gereden) Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen Edwin van de Ven
  3. Wijziging vervoer gevaarlijke stoffen over de weg 2013 Iedere twee jaar vinden er kleine veranderingen plaats in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen. Doel van de wetgever is om de transporten nog veiliger of duidelijker te maken. Op 1 januari 2013 zijn er weer talrijke veranderingen (groot en klein) in de uitvoeringsbepalingen van deze wet (ADR/RID/ADN®). Het gaat te ver om alle wijzigingen op te noemen. Ik benoem een aantal onderwerpen die van toepassing zijn op de meeste bedrijven die gevaarlijke stoffen over de weg (laten) vervoeren. Voor chauffeurs heb ik de punten extra zwart gemaakt. De oorspronkelijke teksten zijn in het Engels, ik heb er een vrije vertaling op losgelaten. Net zoals vorige malen wordt het toepassingsgebied en de definities met de laatste stand der techniek en maatschappij in overeenstemming gebracht. Bij verschillen tussen EN normen en het ADR, is het ADR leidend. Er is nu een verplichting opgenomen dat medewerkers geïnstrueerd moeten worden in de wijzigingen van de wet. Dit moet geregistreerd worden in het dossier van de medewerker. De veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen moet hier op toezien en het is aanbevolen om dit op te nemen in het jaarverslag. (ADR 1.3). Transportplanners die veel te maken hebben met zendingen in gelimiteerde hoeveelheden moeten er nu rekening mee houden dat boven een bepaalde hoeveelheid het tunnelregime ook van toepassing is op deze zendingen. Het is nu duidelijker omschreven wanneer gebruikte medische apparatuur tijdens het vervoer nu wel of niet als gevaarlijk wordt beschouwd. De regelgeving omtrent het vervoer van Lithium batterijen is opnieuw aangescherpt. Er zijn nu ook mogelijkheden om na toestemming beschadigde lithiumbatterijen te vervoeren. De verpakkingsinstructie van spuitbussen is veranderd, deze hebben nu voortaan een eigen verpakkingsinstructie. Indien bepaalde brandbare vloeistoffen (oa diesel en benzine) in machines worden vervoerd, zijn zij slechts onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van het ADR. Één van de voorwaarden is dat boven een bepaalde tankinhoud deze machines voortaan van gevaaretiketten moeten worden voorzien. Elektrische voertuigen die alleen worden aangedreven door “ lithium-ion of lithium-metal batterijen” worden ingedeeld onder UN 3171 in plaats van UN 3166. Denk hierbij aan rolstoelen, golfkarretjes en elektrische fietsen. De markering van grote vrachtauto,s die gevaarlijke stoffen in gelimiteerde hoeveelheden vervoeren is verduidelijkt. Verpakkingen en voertuigen waarin een gas voor koeling of preserveren van de lading wordt gebruikt en dat kan leiden tot een verstikking moeten voortaan gemarkeerd worden. Het is nu voorgeschreven hoe groot de UN MARKERING op verpakkingen moet zijn. Bedrijven die gevaarlijke stoffen vervoeren wordt aanbevolen om hun verpakkingen nu al te controleren. Deze moet voortaan 6 of 12 mm hoog zijn Voor het eerst is er een verwijzing naar een EN norm voor het vastzetten van lading. De tekst voor het aantal brandblussers aan boord van voertuigen is vertaald naar een handige afleesbare tabel Voor bijna alle veranderingen geldt een overgangstermijn van 6 maanden. Mocht u vragen hebben over dit artikel, neem dan gerust contact met mij op. Alle wijzigingen (in het engels) zijn te vinden op de site van de UNECE.http://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2012/dgwp15/ECE-TRANS-WP15-213e.pdf. Let op er zijn ook al weer een paar correcties en aanvullingen op deze pdf. Namens de Vereniging voor Veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen Edwin van de Ven
  4. Hallo Voor Nederland ben ik het niet eens met het antwoord van dieselsnuivertje Je link is een verwijzing naar het Belgische KB. In Nederland is dit geregeld in de "regeling "veiligheidsadvsieur vervoer gevaarlijke stoffen". wetten.nl - Wet- en regelgeving - Regeling veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen - BWBR0010216 Deze regeling verwijst oa naar artikel 2 van de wet (WVGS) lid 1 a, d en e. Waaruit je kunt concluderen wanneer je bij welke activiteiten een VA nodig hebt. Als mede bij welke hoeveelheden (gelijk als in Belgie) Dan terug naar de vraag. De expediteur die alleen bevracht zonder eigen materiaal en ruimte (makelaars-functie) zal volgens de regeling, geen VA nodig hebben. Ik kom daar later nog op terug. De expediteur met eigen trailers en ruimte zal wel een veiligheidsadviseur nodig hebben, als deze boven een bepaalde hoeveelheid komt (zeg maar 1000 punten) en hij de activiteiten vervoeren (kijk even goed naar de definitie van vervoeren in het ADR), laden, lossen en nederleggen uitvoert. Praktisch Als de expediteur vanuit zijn ruimte zijn trailers gaat laden met gevaarlijke stoffen is hij zeer waarschijnlijk ook de belader. En neemt misschien wel de rol van afzender over. De gevaarlijke goederen zijn ook zijn ruimte binnen gekomen, ook dat is een activiteit die is beschreven in de wet. Daarnaast moet hij/zij weten of de trailer wel geschikt is om gevaarlijke stoffen te mogen vervoeren. Moet de trailer wel of niet een ADR type goedkeuring (EXII/EXIII, FL etc) hebben. Hierdoor heeft een expediteur in het geval eigen ruimte en materiaal en goederen boven de 1000 punten wel een veiligheidsadviseur nodig. De expediteur die alleen de makelaarsrol vervult, zal waarschijnlijk in zijn contracten wel hebben beschreven dat zijn transporteurs (degene die het vervoer daadwerkelijk verrichten) aan de juiste wet en regelgeving moeten voldoen. Dat is juridisch waarschijnlijk wel waterdicht. Discussies gaan pas ontstaan als de zending niet of te laat aankomt, dan mag de expedteur dat uitleggen aan zijn klant. Bent u zo'n expediteur-makelaar...... Laat uw transporteurs controleren of zij in ieder geval aan de regelgeving kunnen voldoen. Dat laatste kan uw eigen, maar ook een extere, veiligheidsadviseur doen. Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen. Edwin van de Ven
  5. Hallo AngeliqueBS Bij benzine staat inderdaad S20. Dwz:S20: De voorschriften van ADR 8.4 zijn van toepassing als de totale massa van dit goed in het voertuig meer dan 10.000 kg in verpakte goederen bedraagt of 3.000 liter in tanks overschrijdt. Je voertuig moet onder toezicht staan als je meer dan 3000 liter vervoerd. (ik ga er even vanuit dat je dat in tanks vervoerd (FL vtg)) Omdat dit Un nummer van de klasse 3 is met verpakkingsgroep II, is ook ADR 1.10 van toepassing en moet je bedrijf eigenlijk een beveiligingsplan hebben. Mbt je wetboeken... Als chauffeur (tenzij je eigen rijder bent) zou je inderdaad voldoende moeten hebben aan je lesboeken en de aanvullende informatie van het bedrijf. Oude boeken weggooien en alleen met de geldende regelgeving werken De afzender en je planner/werkgever zijn verantwoordelijk dat jij je werk normaal uit kunt voeren en dienen te controleren of je aan de regelgeving voldoet. (ADR 1.4 veiligheidsplichten van de betrokkenen) Namens de vereniging voor veiligheidsadviseurs vervoer gevaarlijke stoffen Edwin van de Ven
  6. Hallo Hans/Fleur en Angelique. De wetgever bedoelt met onder toezicht verschillende dingen..... In dit geval is het niet echt duidelijk maar ik zal zijn bedoelingen proberen te vermelden. Als het gaat over het parkeren bedoelt hij dat er iemand is die er naar kijkt. Inderdaad als je zelf in de cabine zit en je "bewaakt" je voertuig is het oke. Als je ligt te slapen en verder kijkt er niemand naar, zal hij er wat meer moeite mee hebben. Even naar het toilet 200 meter verder op is ook niet echt onder toezicht. Overigens niet helemaal duidelijk uit jullie verhalen... Niet alle stoffen moeten onder toezicht staan conform 8.4 vanhet ADR. Dat is afhankelijk of de gevaarlijke stof de bijzondere bepaling S1 (6) of S14 t/m S24 heeft. Lees ADR 8.4 nog maar eens goed door of laat je veiligheidsadviseur vervoer gevaarlijke stoffen er eens een uitdraai van maken. Voldoende mogelijkheden om er creatief mee om te gaan. Dan kennen we ook nog hfs 1.10 van het ADR. Als je gevaarlijke stof is ingedeeld als een stof waar 1.10 op van toepassing is dient in het beveiligingsplan te zijn opgenomen waar je je voertuig parkeert tijdens het normale vervoersproces. De rijtijdenwet is onderdeel van een normaal vervoersproces. MAW je planner weet dat je regelmatig pauze dient te houden. Voor wie het wil nalezen... 1.10.3.2.2.c) Wat echt niet mag Hans is je voertuig in de bebouwde kom parkeren en daarna vrolijk wegrijden. De wet vervoer gevaarlijke stoffen (en niet het ADR) schrijft duidelijk voor dat je de bebouwde kom moet vermijden. Je mag er alleen komen als je er moet zijn om te laden en te lossen of indien er redelijkerwijs geen route buiten de bebouwdekom beschikbaar is. Als je het na wilt lezen ..... Artikel 11 van de WVGS En die is op internet eenvoudig te vinden. Namens de Vereniging voor VeiligheidsAdviseurs vervoer gevaarlijke stoffen. Edwin van de Ven
  7. Hallo Marotrans, Als je bedrijf altijd onder de duizend punten rijdt, ben je niet verplicht om een veiligheidsadvsieur in dienst te hebben. Voor degene die het na willen lezen: Regeling veiligheidsadviseur artikel 2 Namens de Vereniging voor veiligheidsadvisuer vervoer gevaarlijke stoffen. Edwin van de Ven
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden