chauffeurspas = digipas = chauffeurskaart, nodig voor digitale tachograaf (maar erg kleine kans dat je die nodig hebt, een beetje mixer gaat zo 10 jaar mee. . .)
Chauffeursdiploma heb je volgens mij nodig op een truck van meer dan 10 ton GVW > een lege mixer is al minimaal 15 ton!
VCA verplicht? Voor zover ik weet niet.
Beginnen op een mixer wordt door veel uitzendbureaus wel gedaan om ervaring op te doen, hoef je niet zoveel te rijden, is meestal (!) geen haastwerk . . . 100km op een dag gemiddeld, maar vergeet niet dat je met 40/50 ton op de meest idiote plaatsen en vaak slecht begaanbare plaatsen moet zien te komen, en een mixer is géén tank. Dat in te kunnen schatten gaat zelfs bij de meest ervaren mixerchauffeurs wel eens fout. Uitgraven is één ding, dat wordt wel opgelost, meestal is er wel een trekker, dumper, kraan, shovel in de buurt, maar als je met het spul over de kant gaat . . . en daar is maar een héél klein stuurfoutje voor nodig.
Het is machtig mooi werk, maar onderschat het niet van 'dat doe ik wel effe '. . . .
En een groot gedeelte van het werk is : die auto schoonhouden! Op de bouw, maar vooral 's avonds, en niks niet wasstraat, elke avond met de hand en emmer en bezem!