Spring naar bijdragen

Jaaprotary63

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    192
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

16 Good

Over Jaaprotary63

  • Rang
    Zeer gewaardeerd poster
  • Verjaardag 24-04-1963
  1. Rijdt men met Bulgaren omdat het bedrijf anders failliet gaat en worden er Nederlandse banen mee gered of is het om de winstmarges verder te vergroten? In dat laatste geval stel ik verplichte emigratie naar Bulgarije voor. Ik wil ze wel brengen met de zelfde gammele touringcar waarin de Bulgaren nu gehuisvest zijn. Zijn we die oude meuk ook kwijt. Ondernemers mogen langzamerhand hun verantwoordelijkheid ook wel eens nemen. Nederland is nu bezig een luilekkerland te worden voor de welgestelden. Zelfverrijkende managers, ondernemers die de werkgelegenheid overhevelen naar 'lage lonen' landen en daar middels bonussen rijkelijk voor beloond worden en dat in een land met nog steeds groeiende werkeloosheid ondanks toenemende economie, zo wil onze regering ons tenminste laten geloven. Inderdaad voegen deze leiden niets meer toe aan Nederland als transportland dus wat mij betreft vertrekken. Zou trouwens ook prima passen binnen de 'Zwarte Pieten' discussie. Hoe gaan we nu met mensen om....
  2. Jaaprotary63

    Stukje omgereden.

    Prachtig verslag zeg. Lijkt me geweldig om zo te rijden.
  3. Net weer thuis na een goede terugreis. Wel wat fileleed maar wanneer je de rolstoelen voor de laatste keer naar beneden brengt met de lift en afscheid neemt besef je dat je niet 'zo maar' een groep meehad. Ook de collega chauffeurs in verkeer en op de boot hebben in eens engelengeduld wanner ze zien dat je een groep met functiebeperkingen helpt. ook super begeleiders erbij. alles verliep geölied. Bestaat toeval? 2 weken geleden heb ik nog ingevallen voor iemand. Een klas in Leeuwarden. Blijkt dat ik de moeder van diegene meehad. Wat is de wereld klein zeg. Weekend vrij en maandag t/m woensdag wat openbaar vervoer in de vroege morgen. Ook leuk maar ik zou de afgelopen week wel graag over willen doen....
  4. Na de winter te hebben doorgebracht met nu en dan een koppelritje en voor de klas staan mag ik weer op reis. Een bijzonder reisje ook want ik zit nu met een groep kinderen met een functiebeperking in Engeland. Grittleton. Een dorpje vlak langs de M4. Een 14 meter Van Hool met liftinstallatie is ons vervoer. Helft van de bus ziet er uit als een mobiel hospitaal. 16 leerlingen, waarvan 5 rolstoelers, en 6 begeleiders. Maandag een lange reisdag. Dinsdag bezoek aan Bath. Woensdag Bristol bezocht en aan boord geweest van SS.Great Britain. Het eerste stalen schip ter wereld. Vandaag Stonehenge bezocht en Lacock. Een Middeleeuws dorpje waar veel opnames voor de Harry Potter-films zijn gemaakt. Tussendoor ook nog aan het boogschieten geweest. Wat zijn de kinderen positief. Ik wou dat ik altijd zo'n publiek had. Veel met elkaar. Morgen weer terug. Zal onderweg even het eten regelen en kijken of we daar nog iets bijzonders van kunnen maken. Zelf zit ik in een Bed & Breakfast maar de groep zit in een groepsaccommodatie. De eigenaar zoekt nog een contactpersoon in Nederland en na 3 biertjes heb ik vanochtend het contact gelegd tussen ons bedrijf en, naar ik hoop, deze toekomstige klant. Zal hier dus misschien vaker komen. Zou goed uitkomen want ik heb begrepen dat er een goede pub in het dorp zit en die moet ik nog wel bezoeken natuurlijk.
  5. Trieste gebeurtenis. Sterkte voor de nabestaanden.
  6. Jaaprotary63

    dodelijk ongeval a6

    Sterkte voor nabestaanden en collega's.
  7. Leuk weer reacties van bekende personen uit het vorige forumleven te lezen. Super! Voelt een beetje als thuiskomen.
  8. Machinist worden om weer meester te zijn. Hum. kan ook een vuurtje stoken. Dan ben ik 'brand meester'! Nou ja. Ik heb gelukkig weer een paar leuke ritten achter de rug. Heb gelijk ook nog maar een paar kleine busbedrijfjes aangeschreven. Wie weet kan ik nog wat op de touring richting kerstmarkten. Zou wel leuk zijn. Beetje busrijden, vrachtrijden en ik ga morgen op gesprek om te kijken of er weer mogelijkheden zijn wat inval werk te doen in het onderwijs. Zou een fantastische combinatie zijn. Alles wat ik leuk vind in een werkweek. Ik verveel me trouwens geen moment. Vorige week is de hele achtertuin op de schop gegaan. Nou ja. Een kraan heeft alles even omgeploegd. Graszoden liggen er alweer in en het ziet er weer strak en netjes uit. Nodige kluswerk slokt dagelijks veel tijd op. Wat blijft er veel liggen wanneer je veel weg bent. Nu de garage weer netjes afruimen en dan ga ik aan de klus met mijn motor. Ik heb er nu wel even tijd voor en ik ga voor een totaalrestauratie. Ben geen techneut maar gezien in mijn netwerk heb ik alle kennis en kunde en vooral gereedschappen. Mijn handen jeuken al. Heb trouwens ook al wat materiaal aangeschaft voor een eigenbouw dus ik ga me sowieso niet vervelen. Toch hoop ik dat ik in maart weer aan de slag kan i.p.v. april. Heb dan altijd ritten naar Grenoble of Geneve met schooljeugd. We bezoeken dan het Cernn ofwel de deeltjesversneller. Ben er al zo kind aan huis dat ik met personeel daarvan naar de pizzaria ga. Heeft ook wel weer wat. Daarbij komt dat ik tijdens de nachtritten altijd leuke gesprekken heb met jeugd die niet wil of kan slapen. Je bent soms echt vertrouwenspersoon. Morgen dus eerst gesprek en ik hoop weer bericht te krijgen dat ik vrijdag kan rijden. Voorladen in Nederland overdag of een nachtrit naar Kiel of Travemünde om te koppelen. Ik zie het wel en kijk er dus alweer naar uit. Kreeg vandaag mooie foto's van een kennis die alweer in dikke sneeuw reed in Noorwegen. Veilige kilometers toegewenst!
  9. Wijs? Neuh. Niet echt. Vrijwel de meeste chauffeurs hebben meer ervaring dan ik heb maar ik moet zeggen dat ik wel met geweldig veel plezier chauffeur ben. Zowel op de touring als op de truck. Het is trouwens wel mazzel dat mijn vrouw een baan heeft want het is zo geen vetpot maar wel een mooie combinatie van werkzaamheden. Wat dat aangaat ben ik wel een rijk man.... Vaste contracten. Tja, waar krijg je ze nog en wat zijn ze waard. Lekkere bijkomstigheid van de huidige situatie is dat ik ook weer wat vaker op het forum kan zitten!
  10. Nee, geen 12 ambachten en vervolgens 13 ongelukken. na 12 jaar groepsleiderschap en 12 jaar onderwijs, tijdje 2 banen gehad, heb ik zo'n 6 jaar geleden de overstap gemaakt naar het chauffeurschap. Met heel veel plezier een jaar bij Reining gereden. Helaas was er na een jaar geen werk meer. Dalstra Reizen wilde mij heel graag op de touringcar hebben en dat heb ik dus 4,5 jaar gedaan. Eerst nog 1,5 jaar als uitzendkracht en daarna 3 keer een jaarcontract. Omdat we werk zijn kwijtgeraakt is er geen ruimte voor meer 'vastcontracters'. Nu dus 3 maanden uit de running en dan mag ik weer worden aangenomen. Iets wat ze bij Dalstra Reizen wel graag willen. Die garantie heb ik. Het is prachtig werk. Chauffeur/ reisbegeleider is een leuke combinatie waarbij je op de mooiste plaatsen van Europa komt. Ik deed ook veel fietsreizen. Trailertje achter de bus. 18.75m. lang en dan ook overal heen. Ook door de Georges du Verdon bijv. Overdag zelf ook even lekker fietsen en ergens aansteken voor koffie of een hapje. Daarnaast heb ik veel Zuidelijke bestemmingen gereden. Cote 'D Azur, Italië en Griekenland. Met veel plezier. En dan ineens zit je thuis. Nu is daar ook genoeg te doen. Je vraagt je soms af hoe je het allemaal doet wanneer je weg bent. Wat dat aangaat wel lekker om wat achterstallige klusjes te doen. Maar goed, alleen thuis zitten is ook niets dus ik heb me gemeld voor 'koppelwerk'. Bij Van Dijken Veendam. Kennis van mij rijdt daar ook. Met deze kennis, Albert, ben ik destijds begonnen bij Reining en we hebben regelmatig contact gehouden. Heb inmiddels een nachtrit naar Kiel gereden en wat los- en laadwerk Nijmegen en Venlo gedaan. Het was wel spannend om weer eens 'aan te dokken' maar tot dusver is dat vlekkeloos verlopen. Routines raak je kwijt merk ik maar het komt ook weer snel terug. Deze ritten met veel plezier gereden. De uren die ik maak gaan van mijn uitkering af dus per saldo houd ik er niets aan over maar goed, het plezier is er niet minder om. Daarnaast doe ik 's winters nog wel wat invalwerk op scholen en dat ga ik ook weer proberen op te pakken. Vanavond chauffeursvergadering bij Dalstra. Is ook evaluatie van afgelopen seizoen dus ik moet toch maar heen al staat mijn hoofd er eigenlijk niet naar. Hoop komende vrijdag weer even te mogen 'trucken'. Kijk sosieso weer uit naar de volgende rit. En zo kan het dus verkeren.
  11. Na 3 jaarcontracten moet ik er per 1 november 3 maanden uit. Denk dat het nog wel een of twee maanden langer gaat duren en het kan dan maar zo zijn dat ik voor 7 maanden terug kan keren op de touringcar. Het gaat slecht in het toerisme en we zijn veel schoolwerk kwijtgeraakt. Scheelt 12 vaste ritten per week. Heb al een paar contacten gelegd. evt. koppelwerk en ik heb contact met een uitzendbureau. evt. tijdelijk bij Arriva. Ben breed inzetbaar. Heb 1 jaar bij Reining gereden, internationaal met trailer. Destijds rijles gehad met combi. Rijd de laatste jaren internationaal touringcar maar ben het vrachtwagenrijden niet verleerd en heb daar ook wel weer zin in. Woonachtig omgeving Drachten. Weet iemand nog iets voor een periode van zo'n 4 maanden komende winter?
  12. Jaaprotary63

    Geneve.

    In het voorjaar hebben we met de touringcar wekelijks ritten naar Geneve en Grenoble. Dit doen we in opdracht van een reisbureau gespecialiseerd in reizen voor scholieren. VWO 6 leerlingen en dan met name natuurkunde. In Gernoble gaat het dan om het bezoeken van een kernreactor en in Geneve om een bezoek aan het CERN. Deze laatste is vooral bekend van de kerndeeltjesversneller. Hier onderzoeken ze o.a. of er een deeltje is wat massa veroorzaakt het zogeheten Higgs Boson. Vorige week weer zo'n rit gereden naar Geneve en hier kan ik wel iets over vertellen. Op dinsdagmiddag ben ik met een auto van de zaak, een Vivaro, vertrokken naar een hotel in de buurt van Namur. Vanwege verkeersdrukte met ruim een uur vertraging aangekomen. Had ik toch maar Maastricht-Luik genomen i.p.v. Antwerpen- Brussel ofwel:Had ik maar niet naar mijn collega George geluisterd. Altijd achteraf wijzer. Na een maaltje friet met beenham en een goede nachrust was het inmiddels woensdag. Hotel ging om 11.u. dicht en dan moest ik dus weg zijn. Bus werd rond 11.30u. verwacht dus collega gebeld die reeds met scholieren vanuit Heerenveen, Amsterdam en Leiden onderweg was." Ga maar naar de parking bij afrit 5 en geef ze maar een half uur om te eten en de benen te strekken". De bus, een 14 meter Van Hool, overgenomen van collega Roelof die weer huiswaarts ging. Rond 12.00u. Vertrokken met een stop ter hoogte van Langres (F). Daar sneeuwde het al hevig en met veel vertraging uiteindelijk de 40 kunnen pakken. Deze was echter 40km. voor Geneve afgesloten vanwege sneeuwval. Vrachtwagens mochten niet door dus er stond al een rij op wat ongeveer de vluchtstrook moest zijn. Dan maar binnendoor. na ong. 1,5 uur heb ik de groep afgeleverd bij de jeugdherberg in Geneve. Geen wanklank gehoord van leerlingen en docenten. Mijn hotel bevond zich op een half uur rijden. 23.45u. kon ik de bus in de buurt van het hotel parkeren. Volgens de planning had ik aan een creditkaartnummer genoeg voor de kaartjesautomaat van het hotel. Receptie was er na 21.00u. niet. Nou, daar moest dus een creditkaart bij dus heb ik maar voorgeschoten. 's Morgens de groep opgehaald en naar een van de vele locaties in omgeving Cern gereden. Daarna diverse locaties bezocht. Ben zelf niet meegeweest naar de lezingen en presentaties dit keer want vorig jaar heb ik het programma 4 keer meegedaan. Heb lekker gelezen, gepuzzeld en Angry Birds gespeeld. 's Avonds pizza gegeten en vrijdag de groep vrijdag 's morgens naar de hoofdlocatie gebracht. Daarna snel het hotel opgezocht want de bus moest 9 u. stilstaan. Tussen de middag een Kyriadhotel in de buurt bezocht en lunch gehad. Even lekker gepit en na een rit van 13 km. waar ik 1,5 uur over deed, file, was ik in het centrum van Geneve om snel even naar de Chinees/ Vietnamees te gaan. daar was ook alweer wat mee maar wat. Oh ja. De buitendeur met metalen buitensponning en korte handgreep. Na weer een blauwe nagel en een zere duim de groep opgehaald. 20.u. Vertrek. Binnendoor, langs de skipistes, richting Dijon. Onderweg nog wat vertraging vanwege een doorhangende electriciteitskabel. Rond 3.45u. op Texaco Capellen, Luxemburg. Mijn collega was de avond ervoor gearriveerd te Arlons en had daar ingecheckt. De bus uit Grenoble arriveerde tegelijkertijd maar die reed met 2 chauffeurs dus geen aflos voor hen. Ik ben, na een tankbeurt, dus van de bus gegaan na een afscheid van alle betrokkenen en woorden van dank. Nog een kleinigheid gekregen ook, altijd leuk. Niet alleen de Vivaro overgenomen maar ook de hotelsleutel. Van 5u. tot 8u. even geslapen. Daarna ontbijt gehad en nog even naar Texaco gereden om de Vivaro af te tanken en sigaretten te halen voor een kennis van me. Halverwege de middag weer in Groningerland. Volgende week met een collega naar Parijs/ Disney en begin maart weer naar Geneve. Tussendoor wat schoolverkeer en ik rijd sinds kort ook wel eens wat op een Qbuzz. Het is een beetje de winter doorkomen voor het echte werk weer begint.
  13. Jaaprotary63

    10 dagen Cote d' Azur.

    Mooie postings heren. Het is met een 12 meter al krap. Vrachtwagen is helemaal drama. Moet de bus in Cannes nog wel eens op een 'livraison' strook zetten. probeer dan altijd voor 8.30u. weer weg te zijn. Laatst kwam er al een franse chauffeur met autotrailer. Hielp me snel even met aankoppelen fietstrailer want dat was dus een fietsreis. Als dank maar even snel een blik Heineken in de handen gedrukt. Doe ik menig 'vriendelijk' parkeerwachter ook een plezier mee. Ik weet niet hoe het jullie, chauffeurs, vergaat maar ik vind het altijd prettiger rijden met een onbeschadigde bus. Zoals al opgemerkt: niet meer 20 keer om het voertuig heen lopen en de hele dag denken: "had ik maar ietsje....". Paar reizen terug had ik een koker van 14 meter bij me. Dat was echt enorm manouvreren. Ook met de fietsreizen. Bijna 19 meter lang. Onze planner stuurt het liefst die mensen naar de Côte die vrachtwagen hebben gereden. Zijn volgens sommigen de beste buschauffeurs. Remmen minder bruusk en gaan rustiger door de bochten. Logisch want een trailerlading kan niet altijd strak worden vastgezet en kan dus schuiven. Ook meer gewend aan lengte. Vooral gidsen merken dat op. Enfin. de terugreis naar Nederland nam 2 dagen in beslag. Eerste dag slechts 600km. Nou, dat viel tegen. Veel drukte, wegafzetting rondom Lyon. 2 uur langer werk. Bij Charlon geen parkeermogelijkheid bij hotel. Mensen er op straat uitgezet. Gelukkig hielp iedereen elkaar en dat was vooral voor mijn 'mobiele eenheid' wel prettig. Niet lang daarna zaten de dames met peuk en wijn op het muurtje voor het hotel en noemden zichzelf de Benidorm Bastards. Floten dus ook naar mannen hè. 80 Jaar en iedere dag weer vrolijk en opgewekt! Kijk, wanneer een bus vol mensen na een week een groep is waarin iedereen elkaar helpt en mensen zichzelf durven blootgeven dan heb je een geslaagde reis. Dat was het ook en we hebben echt wat afgelachen op de terugreis maar ook op de reis zelf. Opvallend was dat een van de mannen die vooral de handen uit de mouwen stak zelf chauffeur is. Heerlijk want zo iemand snapt waar je het over hebt wanneer je in een situatie komt. De bus heb ik in de buurt kunnen parkeren maar ik stond onder tijddruk. Goed dat ik alles nog even controleerde want ik moest nog even naar de bus en had, naar toen bleek, een klep open laten staan. Stom stom stom. Uit voorzorg had ik alle bagage al van boord. Doen we vaak niet bij overnachtingshotel maar ik had een voorgevoel. Je kunt dus niet vaak genoeg controleren. Doe ik ook altijd maar dan zie je toch wat tijddruk doet. En zeg nooit:"Dat overkomt me niet want je bent allemaal wel eens met een stomiteit aan de beurt". Ook goed afgelopen dus. Ben toch wel een mazzelpik deze week. De laatste dag veel kilometers. Bijna 900km. en een afspraak bij een restaurant voor een afscheidsdiner. Slechts 20 min. later dan afgesproken, uitgaande van het gunstigste schema. Tevoren het restaurant al gebeld zodat ze weten dat ik iets later kom. Voor mezelf is de tijddruk er dan af en dat werkt een stuk prettiger. Gelijk met passagiers en taxi uit Lelystad afgesproken dat bij mijn aflos op de Lichtmis het wel mooi zou zijn als de taxi overstappers er daar uitgingen. Hoefde de bus niet eerst naar Meppel en kon dan gelijk door naar Hoogeveen. Collega ook blij. Tijd weer ingehaald en passagiers volgens schema thuis. Win, win win situatie voor iedereen. Onderweg nog even een akkefietje. Gesneden door automobilist. Echt vlak voor bus, minder dan een meter, om vervolgens doodleuk weer naar links te gaan. Kenteken maar even doorgegeven. Bus vol getuigen. Mag de pret niet drukken. Het was een meer dan geslaagde reis. Leuk afscheid genomen van de mensen. Na de aflos op de Lichtmis in een busje van de zaak naar de garage gereden en mijn spullen opgeruimd. Gisterochtend mijn administratie bijgewerkt en bijzonderheden doorgesproken op kantoor. Vanmiddag ga ik naar de zaak om deze reis te evalueren met de manager van het reisbureau want ik heb deze, voor ons, nieuwe reis nogal aangepast en ga dus nu ook de reisgidsinformatie herschrijven. Daarbij komt dan nog een link naar 'mijn album'. Hier ga ik dus foto's op plaatsen. Heb ik vorig jaar ook gedaan bij de Griekenlandreis. Griekenland 13 t/m 24 september 2011 | Foto's Griekenland | Vakantie | MijnAlbum - Fotoalbum Gratis Online! Ook haal ik vandaag het werkblad voor mijn volgende reis. Corfu/ Griekenland. 12 dagen met vertrek maandag a.s. Donderdag en vrijdag sta ik op rijden. Verder lekker vrij. Alhoewel. Reisgidstekst schriven, reisvoorbereiding. Voor dit werk moet je ook wel een beetje vakidioot zijn. Lees: gek! Tja, dit is dus mijn leven als chauffeur. Weliswaar geen goederen maar ik voel me wel chauffeur. Ik vertel de mensen onderweg ook altijd over het chauffeursleven wanneer we een overvolle parkeerplaats passeren. Opvallend is dat mensen geen benul hebben hoe dat is en ik hoop dat wanneer ze er iets vanaf weten ze ook wat meer begrip hebben voor chauffeurs. In ieder geval dat ze een mens zien en niet een object wat veel ruimte in beslag neemt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...