Ik moest het op de volgende manieren doen,
Aankoppelen:
Trekker voor de oplegger zetten uitstappen en checken of de trekker onder de oplegger kan zo niet luchtvering laten zakken zowel dan voor ongeveer de helft de trekker onder de oplegger rijden (instructeur zei dat de voorkant van de oplegger ongeveer gelijk met diesel tankdop moest zijn in dit geval) iig dat de schotel onder de oplegger zat.
Trekker omhoog zetten tegen onderkant oplegger achteruit rijden tot je 2 tikken hoorde/voelde dan trekker in vooruit versnelling en testen of deze daadwerkelijk vast zat aan de oplegger zo ja slangen aankoppelen dan de trekker omhoog zetten tot de poten vrijkomen.
Vergrendeling van de schotel controleren poten omhoog draaien balk van de grond weghalen en wielkeg weghalen dan de rem van de oplegger halen wielkeg weghalen en balk weghalen en trekker op rijstand zetten.
Bij het wegrijden de remmen even testen en daarna de handrem testen.
Afkoppelen:
Trekker met oplegger op de gewenste positie zetten dan de slangen afkoppelen dan terug langs de bestuurderskant balk onder de poot leggen wielkeg plaatsen en oplegger op de rem zetten balk aan de andere kant op de grond onder de poot en poten naar beneden draaien op de houten balken dan de vergrendeling los trekken luchtvering van de trekker zo laten zakken dat je net een kleine streep licht ziet tussen de schotel en de onderkant van de oplegger trekker onder de oplegger vandaan rijden en in rijstand zetten.
Zo heb ik het geleerd van mijn instructeur in december vorig jaar, tijdens mijn examen hoefde ik alleen maar aan te koppelen.