Hallo beste chauffeurs M/V,
Zal me even voorstellen, ik ben Jan.
Geen beroepschauffeur maar ondernemer die vaak op markten en beurzen staat in het buitenland.
De landen waar ik kom zijn Duitsland, België, Oostenrijk, Italië, Denemarken, Engeland, Frankrijk en natuurlijk Nederland.
Het vervoer...een bestelwagen 3500 TTM en een aanhanger 1700 TTM dus tachograafplichtig. (commerciele goederen)
Doordat de bestelwagen een Tachograaf heeft zijn de rij en rusttijden gelijk aan die van de beroepschauffeurs.
Tachograaf is digitaal van VDO
Nu mijn vraag. Hoe dan jullie dat met rusttijden.
Halen jullie de kaart eruit aan het einde van de werkdag of laten jullie deze in de tachograaf zitten en druk je op het bedje
als jullie in Nederland blijven de hele week. Als je dit niet doet is het werktijd.
Of melden jullie je weer aan s'morgens en gaan dan in het menu de activiteit rust toevoegen als dit gevraagd wordt.
Dit lijkt mij in het buitenland wel nodig vanwege het land waar je overnacht.
Ik gebruik de bus alleen voor het werk dus als ik thuis ben staat deze stil en maak ik ook geen rijtijden.
Wat is een waterdichte oplossing.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Jan