Spring naar bijdragen

omar sheriff

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    17
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

omar sheriff's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Usacandyman, bij een mechanische vering is de MTM in België beperkt tot 43 ton en 42 ton bij een tandem of tridem aanhangwagen. Voor een remvertrager mag je er dan weer 500 kg bijtellen. Idem voor een versterkt chassis.
  2. Je moet je gewicht aanpassen in functie van de landen waar je doormoet. Laden in Nederland voor België = 44 ton. Laden in Nederland voor Frankrijk = 40 ton. Laden in Frankrijk voor Nederland = 40 ton. Wanneer je bvb in België wordt gewogen gelden de maten en gewichten van art 32 bis. (44 ton indien 2 plus 3 assen) (39 ton indien 2 plus 2 assen) enz. Wanneer een Nederlander in België cabotagevervoer verricht mag hij toch ook tot 44 ton laden. Wanneer je in Frankrijk gewogen wordt zal de wetgeving van daar toegepast worden want het zijn hun wegen die op dat moment schade ondervinden. Wanneer je in Nederland (44 ton) laadt voor Frankrijk en je wordt in België gewogen zal er niets aan de hand zijn. Het zijn de Fransen die u maar moeten wegen indien ze u willen verbaliseren.
  3. Als je voor het rode licht, voor slagbomen of in een file stilstaat dan neem je deel aan het verkeer; bijgevolg zijn de artikelen 8.3 (in staat zijn alle rijbewegingen uit te voeren) en 8.4 (GSM) van toepassing. De definitie van stilstaan luidt immers; stilstaan is de tijd die nodig is om iets in- of uit te laden of om iemand in- of uit te laten stappen. De bakker neemt aldus een groot risico om de onmiddellijke inning (100 Euro) niet te betalen. In eerste instantie zal hij waarschijnlijk alsnog een minnelijke schikking van het Parket krijgen (110Euro). Indien hij deze niet betaalt zal het alles of niets worden voor de politierechter. De politie kan perfect in de vlucht verbaliseren. Doch het is wenselijker om de overtreder te identificeren en hem een woordje uitleg te verschaffen. Dit voorkomt veel discussie achteraf. Veel agenten hebben blijkbaar niet het lef om iemand in zijn gezicht te zeggen dat ze hem zullen verbaliseren.
  4. In België betaal je 2400 Euro in volgende gevallen; De bestuurder heeft de bestuurderskaart frauduleus gebruikt door: het gebruik of het bezit van een kaart waarvan een andere persoon titularis is; het beurtelings gebruik van twee of meerdere kaarten toegekend aan verschillende bestuurders, waarvan hij al dan niet houder is; het gebruik van een als verloren of gestolen gemelde kaart; het beurtelings gebruik van meerdere geldige kaarten waarvan hij houder is; het gebruik van een vervalste of valse kaart of van een kaart waarvan de geregistreerde gegevens ontoegankelijk gemaakt of vernietigd werden.
  5. Als je met hangend vlees rijdt (hespen, buiken, kwartieren,...) moet je zien dat er geen van de haken vallen. En dit gebeurt sneller dan je denkt. Als je controle krijgt en er ligt iets op de grond van je frigo heb je prijs in België. Ook zakken met vlees of organen (longen, nieren, harten,...) mogen niet op de grond staan. Deze moeten in een plastieken bak staan. Het allerbelangrijkste is zoals eerder vermeld; de TEMPERATUUR. Als die te hoog is wordt gans uw lading vernietigd.
  6. Waarom zou dit nu zo'n probleem moeten zijn. Wie reeds over een rijbewijs C beschikt heeft toch minstens bewezen dat hij kan rijden zowel met een auto als met een vrachtwagen. Waarom zouden er dan in godsnaam extra pedalen in dat voertuig moeten staan? Of er nu een aanhanger aanhangt of niet dat verandert toch niets aan de veiligheid of aan de capaciteiten van de kandidaat. Het enige dat hij nog moet leren is manoeuvreren. Baas & USACandyman wees toch eens blij dat de Belgische overheid dit toestaat en hieruit nog geen geld probeert te slaan. Ps. Robby zoals je zal merken gaat het rijden met een combinatie na een paar weken zoals een fluitje van een cent. Veel succes met je examen.
  7. Robby, Gewoon naar het stadhuis gaan en een voorlopig rijbewijs CE aanvragen (model3). Je moet minstens 1 en kan max 2 begeleiders opgeven die aan de voorwaarden voldoen. Ik heb dat vroeger (1993) trouwens ook zo gedaan.
  8. omar sheriff

    huisdieren

    Zijn dieren goed in de hand houden slaat op bestuurders van gespannen(paard met koets) of ruiters. In de vrachtwagen hou je hem maar beter niet in de hand of het is weer art 8.3. In België zijn er zelfs al bekeurd omdat ze eten of drinken tijdens het rijden. Dat is natuurlijk je reinste mierenneukerij.
  9. omar sheriff

    huisdieren

    Heb er vroeger ook aan gedacht om een klein kortharig hondje mee te nemen. Het kan de eenzaamheid doorbreken op lange internationale ritten. Maar na alles eens goed op een rijtje gezet te hebben ben ik van het idee afgestapt. Een hond breng onvermijdelijk stank en haarverlies met zich mee. En als je wil gaan eten mag hij op de meeste plaatsen niet mee binnen. En uit veiligheidsoverwegingen zou je het dier constant moeten vastbinden in het voertuig. Stel je voor dat zo'n klein keffertje onder je pedalen terechtkomt. Je kan in België zelfs bekeurd worden (100Euro) indien het dier op je schoot zou komen zitten tijdens het rijden. KB 01/12/1975 art 8.3; Elke bestuurder moet in staat zijn te sturen, en de vereiste lichaamsgeschiktheid en de nodige kennis en rijvaardigheid bezitten. Hij moet steeds in staat zijn alle nodige rijbewigingen uit te voeren en voortdurend zijn voertuig of zijn dieren goed in de hand hebben. Het is niet de eerste die ervoor beboet wordt.
  10. omar sheriff

    bekeuring België

    Wanneer je als buitenlander in België een overtreding begaat heb je 2 mogelijkheden; 1) je aanvaardt de onmiddellijke inning en betaalt deze ter plaatse. Indien je betaalt beken je de fout en wordt verdere vervolging uitgesloten. 2) je aanvaardt de onmiddellijke inning niet omdat je meent dat deze onterecht is. In dit geval kies je voor de het opstellen van een proces-verbaal. Dan betaal je hetzelfde bedrag als de onmiddellijke inning (in dit geval 50 Euro) plus 110 Euro consignatie (ter dekking van de gerechtskosten). Je dient dit binnen de 96 uur te betalen (zolang je niet betaald hebt blijft het voertuig geblokkeerd). Indien je na 96 uur nog niet hebt betaald wordt overgegaan tot inbeslagname van het voertuig. Indien je niet wordt veroordeeld krijg je achteraf je volledige som terug. Indien je wel wordt veroordeeld wordt uw in consignatie gegeven som gebruikt voor het betalen van de boete en de gerechtskosten. Een eventuele overschot wordt dan terugbetaald. Als er géén verbodsbord stond langs de rechterzijde van de straat waar jij inreed heb je onmogelijk een overtreding begaan. Indien het bord misschien onleesbaar of omvergevallen was idem dito. Een verkeersbord moet immers duidelijk zichtbaar en volgens de reglementen opgesteld staan en regelmatig naar vorm en kleur zijn. In uw geval zou ik zeker niet akkoord zijn geweest. Ik zou eerste een andere patrouille ter plaatse vragen, veel kans dat daar iemand bij is die zijn verstand gebruikt. Indien dit niet helpt zou ik voor de 2 de optie hebben gekozen en zou ik foto's genomen hebben van de straat. Veel kans dat je vrijgesproken wordt en het bedrag later terug krijgt. Als je in fout bent moet je dat durven toegeven maar als je recht in je schoenen staat moet je zeker niet kiezen voor de makkelijke weg want dat zet de deur open voor nog meer willekeur.
  11. De ervaring die ik heb met Iveco's; + goede motoren die het bergop niet laten afweten. - al de rest ( goedkope afwerking interieur, lostrillende onderdelen, kleine ruiten, slecht rijconfort,........)
  12. omar sheriff

    ADR materiaal

    Kijk hier eens. http://adr.2link.be/
  13. Volgens mij is punt 12 van toepassing op uw voertuig en ben je aldus vrijgesteld van tachograaf. Zeker voor wat betreft de in België ingeschreven voertuigen. Indien je da tacho wel zou gebruiken moet je de schijven van de dag zelf plus diegene van de afgelopen 28 kalenderdagen bijhebben. Waarschijnlijk zul je in uw geval bijna geen schijven kunnen voorleggen. Indien uw voertuig toch uitgerust is met een tachograaf kun je misschien op zeker spelen en deze gebruiken. In België mag je eveneens op zondag rijden in tegenstelling tot Frankrijk. Op sommige zaterdagen in de verlofperiode (zwarte zaterdagen) mag je in Frankrijk eveneens niet rijden. Bij een eventuele controle zal toch duidelijk zijn dat je enkel persoonlijke spullen vervoert en niet aan beroepsvervoer doet want anders dien je nog over een vergunning te beschikken ook. Gewoon rekenen op het gezond verstand van de controleur. Bijlage I: VOERTUIGEN WAARIN DE TACHOGRAAF NIET GEBRUIKT MOET WORDEN OF WAARIN HIJ NIET GEÏNSTALLEERD MOET ZIJN IN HET GEVAL VAN VERVOER BEDOELD IN ARTIKEL 2, PUNT 3 VAN VERORDENING (EG) NR. 561/2006 EN TOT DE OVEREENSTEMMING BEDOELD IN PUNT 3 VAN HETZELFDE ARTIKEL VAN DE VERORDENING BEREIKT IS 1. voertuigen die bestemd zijn voor het goederenvervoer en waarvan het toegestane maximumgewicht, dat van de aanhangwagens of opleggers inbegrepen, niet meer dan 3,5 ton bedraagt; 2. voertuigen die bestemd zijn voor het personenvervoer en die volgens hun bouwtype en uitrusting ten hoogste negen personen, de bestuurder daaronder begrepen, kunnen vervoeren en die daartoe zijn bestemd; 3. voertuigen die bestemd zijn voor het : a) geregeld personenvervoer waarvan de lengte van het traject niet groter is dan 50 kilometer; b) internationaal geregeld personenvervoer, indien het begin- en eindpunt van de lijn zich bevinden binnen een straal van 50 km in vogelvlucht van een grens met een andere Lidstaat en indien het traject niet langer is dan 100 km; 4. voertuigen waarvan de toegestane maximumsnelheid niet meer dan 30 km per uur bedraagt; 5. voertuigen van of onder toezicht van strijdkrachten, bescherming burgerbevolking, brandweer en korpsen voor de handhaving van de openbare orde; 6. voertuigen van de rioleringsdiensten, de diensten ter bescherming tegen overstromingen, of van de diensten van de water-, gas- en elektriciteitsvoorziening, de gemeentereiniging, de vuilnisomhaling, de telegraaf en telefoon, de postzendingen, de radio-omroep, de televisie en de opsporing van radio- en televisiezend- en ontvangtoestellen; 7. voertuigen die gebruikt worden in noodsituaties of voor reddingsoperaties; 8. speciaal voor medische doeleinden uitgeruste voertuigen; 9. voertuigen voor het vervoer van circus- of kermismateriaal; 10. voertuigen die speciaal zijn uitgerust voor reparaties en wegslepen; 11. voertuigen die op de weg worden beproefd met het oog op de technische ontwikkeling, reparatie of onderhoud, en nieuwe of vernieuwde voertuigen die nog niet in gebruik zijn genomen; 12. voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederenvervoer voor privé-doeleinden; 13. voertuigen voor het ophalen van melk op de boerderijen en het terugbrengen van melkbussen of zuivelproducten voor de veevoeding naar de boerderijen. 1. voertuigen bestemd voor het geregeld personenvervoer; 2. voertuigen die voor personenvervoer zijn bestemd en, gezien hun constructie en uitrusting, geschikt zijn voor het vervoer van ten hoogste 17 personen, met inbegrip van de bestuurder en daarvoor moeten dienen; 3. voertuigen die door de overheid worden gebruikt voor taken van openbare dienst die beroepsvervoerders niet beconcurreren; 4. voertuigen voor goederenvervoer die door landbouw-, tuinbouw-, bosbouw- of visserijbedrijven worden gebruikt voor ritten binnen een straal van 50 km van de gebruikelijke standplaats van het voertuig, met inbegrip van het grondgebied van gemeenten waarvan de kern binnen deze straal is gelegen; 5. voertuigen voor het vervoer van niet voor menselijke consumptie bestemde geslachte dieren of slachtafval; 6. voertuigen voor het vervoer van levende dieren van de boerderijen naar de plaatselijke markten en omgekeerd, of van de markten naar de plaatselijke slachthuizen; 7. voertuigen voor gebruik als winkels op plaatselijke markten, voor de verkoop aan huis, voor ambulante werkzaamheden van banken, wisselkantoren, voor spaarbanken, voor de eredienst, voor het uitlenen van boeken, platen of cassettes, voor culturele manifestaties of voor tentoonstellingen en speciaal voor dergelijk gebruik uitgerust; 8. voertuigen voor het vervoer van het materieel of de uitrusting die de bestuurder beroepshalve gebruikt, binnen een straal van 50 km rond de gebruikelijke standplaats van het voertuig, op voorwaarde dat dit vervoer niet de hoofdactiviteit van de bestuurder is; 9. voor goederenvervoer gebruikte voertuigen die worden aangedreven met in het voertuig geproduceerd gas of met elektriciteit, of die zijn uitgerust met een vertragingsinrichting, mits deze voertuigen gelijk worden gesteld met benzine of dieselolie aangedreven voertuigen met een toegestaan maximumgewicht, met inbegrip van aanhangwagens of opleggers, van niet meer dan 3,5 ton; 10. voertuigen die worden gebruikt voor autorijlessen met het oog op het verkrijgen van een rijbewijs; 11. trekkers die uitsluitend worden gebruikt voor landbouw en bosbouw. :
  14. Regels Belgiê, enkel van toepassing op vrachtwagens!!!!!! Snelheidslimieten Bebouwde kom:(aangeduid door een wit bord F1 waarop naam gemeente vermeld staat, bij de nieuwere borden staan ook een kerktoren en een paar huizen in het zwart afgebeeld) Max 50 km/uur Buiten bebouwde kom: *op de snelwegen ;max 90 km/uur voor voertuigen of slepen met een MTM plus 3500 kg. *op de wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan ten minste 2 in iedere rijrichting. (gelijk hoe ze gescheiden zijn; middenberm of wegmarkeringen) max 90 km/uur voor voertuigen met een MTM plus 3500 kg. *op andere wegen; 60 km/uur voor voertuigen met een MTM van meer dan 7500 kg. Er kan wel steeds een lagere snelheidsbeperking opgelegd worden aangeduid door het verkeersbord C43 (bvb max 70 km/uur) Inhaalverbod Bij neerslag (regen, sneeuw, hagel,...) is het verboden voor bestuurders van voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7500 kg in te halen op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm. (uitgezonderd inhalen van landbouwvoertuigen) Buiten de bebouwde kom op wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat is het voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een MTM van meer dan 3500 kg verboden in te halen. (uitgezonderd inhalen van landbouwvoertuigen en indien een verkeersbord F107 het inhalen wel toelaat). Afstanden: Buiten bebouwde kom 50 meter afstand houden indien je bestuurder bent van een voertuig of sleep met MTM plus 7500 kg of van een voertuig of sleep langer dan 7 meter.
  15. Regels Belgiê, enkel van toepassing op vrachtwagens!!!!!! Snelheidslimieten Bebouwde kom:(aangeduid door een wit bord F1 waarop naam gemeente vermeld staat, bij de nieuwere borden staan ook een kerktoren en een paar huizen in het zwart afgebeeld) Max 50 km/uur Buiten bebouwde kom: *op de snelwegen ;max 90 km/uur voor voertuigen of slepen met een MTM plus 3500 kg. *op de wegen verdeeld in vier of meer rijstroken waarvan ten minste 2 in iedere rijrichting. (gelijk hoe ze gescheiden zijn; middenberm of wegmarkeringen) max 90 km/uur voor voertuigen met een MTM plus 3500 kg. *op andere wegen; 60 km/uur voor voertuigen met een MTM van meer dan 7500 kg. Er kan wel steeds een lagere snelheidsbeperking opgelegd worden aangeduid door het verkeersbord C43 (bvb max 70 km/uur) Inhaalverbod Bij neerslag (regen, sneeuw, hagel,...) is het verboden voor bestuurders van voertuigen en slepen met een MTM van meer dan 7500 kg in te halen op autosnelwegen, autowegen en wegen met ten minste vier rijstroken met of zonder middenberm. (uitgezonderd inhalen van landbouwvoertuigen) Buiten de bebouwde kom op wegen waarvan de rijbaan twee rijstroken in de gevolgde rijrichting omvat is het voor bestuurders van voertuigen en slepen gebruikt voor het vervoer van zaken met een MTM van meer dan 3500 kg verboden in te halen. (uitgezonderd inhalen van landbouwvoertuigen en indien een verkeersbord F107 het inhalen wel toelaat). Afstanden: Buiten bebouwde kom 50 meter afstand houden indien je bestuurder bent van een voertuig of sleep met MTM plus 7500 kg of van een voertuig of sleep langer dan 7 meter.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden