Spring naar bijdragen

Smoelie

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    238
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Waardering in de gemeenschap

0 Neutral

Over Smoelie

  • Rang
    Zeer gewaardeerd poster
  • Verjaardag 12-03-1987

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. Freddie, ik heb het over de kosten van mn code 95 verlengen...voor 'ervaren' chauffeurs dus... Scania440, ik ben ook bepakt en bezakt met alle rijbewijzen en diplomas gaan werken, maar de verlenging van je code95 is gewoon bijspijkeren van kennis (verplicht)...ik heb vrienden en kennissen werkend varierend van onderhoud van graafmachines, tegelzetters, greenkeepers op een golfbaan tot communicatiedeskundigen e.d. Die hebben allemaal regelmatig cursussen, maar ik heb nog nooit over voorwaarden gehoord, en ook een paar keer zijn ze van baan geswitcht binnen korte tijd na het volgen van die cursussen en nog nooit hoeven betalen...waarom een chauffeur dan wel? Je krijgt niet meer salaris door je code95, maar wel nog een financiele klap na als je ooit weg wilt... Je moet je oude werkgever wel betalen omdat je verse kennis meeneemt, maar als je ergens anders gaat solliciteren krijg je er niks van terug terwijl je wel diezelfde kennis meeneemt...en dat terwijl je al iedere maand aan dat soob-fonds betaald via je loonstrook...
  2. Wat mij het meeste irriteerd is dat als je van werkgever wilt switchen, je oude werkgever wel het handje ophoudt, maar je nieuwe werkgever je die kosten je echt niet zal terug betalen terwijl hij er wel het profijt van heeft... Je gaat nu chauffeurs krijgen die 40 uurtjes per week werken, en dus maarliefst het royale volledige basissalaris hebben iedere maand, die het financieel niet op kunnen brengen om te switchen...
  3. Goede morgen, Kan een werkgever van mij verwachten dat ik bij een eventueel vertrek binnen 3 jaar na cursusdatum een deel van de kosten terug betaal? Ik vond vanmorgen zowaar een contract in mijn postvakje, of ik ff wil tekenen... Ik betwijfel alleen of dat, in tegenstelling tot andere opleidingen zoals planner wegvervoer e.d., wel van de chauffeur verlangt kan worden...wat zijn immers mijn belangen? Ik krijg niet meer betaald door mn code 95, ik kan er ook geen carriere mee maken, het is puur en alleen om mn werk voor mn werkgever te mogen doen... Daarentegen zou ik wel, mocht ik naar een ander bedrijf willen, zomaar 1000-1500 euro moeten betalen om ontslag te mogen nemen!! Over wurgcontracten gesproken :S Iemand hier ervaring mee?? Zit er aan te denken om het ook eens aan mijn rechtsbijstand voor te leggen...
  4. zal ook wel met het aantrekken van vermogen/leasecontracten gaan...als je het in een bv giet kan de bank niet bij je prive vermogen, en aangezien de bank/leasemaatschappij toch onderpand wil hebben zul je dan óf vermogen in de bv moeten inbrengen, óf alsnog privebezit als onderpand van de bv moeten stellen...van hetzelfde laken een pak dus terwijl een bv hogere operationele kosten heeft... daarbij is volgens mij een vennoot niet aansprakelijk voor de priveschulden van een medevennoot. quote van kvk.nl: [h=2]De vof en aansprakelijkheid[/h]Als vennoot bent u persoonlijk aansprakelijk voor de schulden van de vof. Ook als een andere vennoot deze heeft gemaakt. De schuldeisers van de zaak kunnen in eerste instantie terecht bij het vermogen van de zaak. Als dit onvoldoende is, kunnen zij aanspraak maken op het privé-vermogen van u en uw echtgenoot. U beperkt de aansprakelijkheid van uw echtgenoot door huwelijkse voorwaarden op te stellen. Als uw vennoot privé-schulden heeft, dan kunnen zijn schuldeisers niet terecht bij uw privé-vermogen, of het zakelijk vermogen van de vof. feit blijft wel dat als je medevennoot het verkloot door brokken te maken die vanuit de vof niet meer betaald kunnen worden (is bij een milieudelict oid al snel het geval als de verzekering er niet in mee gaat betalen)...dan kun je je huis e.d. dus ook wel op je buik schrijven...
  5. Smoelie

    Paspoort

    euuhh...je kunt je idd 'verhuren' als internationaal chauffeur, maar dat noemen ze zzp'ers... ik heb een 'dienstverband' waarbij er sprake is van een loon en gezagverhouding, en op dat moment voer je voor rekening en risico werk uit voor je baas... een rijbewijs heb ik ook prive nodig, dus betaal ik hem zelf. een tachopas heb ik prive niks aan, dus die rekening gaat richting de baas en anders zorgt ie maar voor een analoge auto... ik heb ook nog voor de aardigheid de betekening van het woord baas opgezocht: baas de; m bazen hogergeplaatste, chef, directeur enz.; eigenaar ve hond, kat enz.: de ~ spelen heersen; hij is mij de ~ overtreft mij; de moeilijkheden de ~ kunnen ze aankunnen het heeft meerdere betekenissen en je hoeft dus geen hond te zijn om een baas te hebben, maar als jij het leuker vind wil ik het in de toekomst wel over een werkgever oid hebben...
  6. Smoelie

    Paspoort

    lezen en interpreteren, dan komen we er wel. lees ff achter op je id-kaart, daar staat het volgende: Geldig voor reizen naar landen die behoren tot de Europese Unie, alsmede voor Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland. ik lees reizen en geen privé-reizen, en werkreizen zijn ook reizen. ik heb beide, maar mijn paspoort is toch echt voorbehouden voor de vakanties. immers, als je puur voor je werk iets verplicht moet hebben, moet je baas dit toch ook betalen? dan lees ik ook nog ergens dat er chauffeurs zijn die kiezen voor een paspoort i.p.v. id-kaart omdat de letters vervagen (mij onbekend) en het daarom niet professioneel is. maken deze chauffeurs ook bombarie op het gemeentehuis wanneer ze een plastic rijbewijs krijgen?? deze zijn van hetzelfde materiaal en van dezelfde kwaliteit, en over het rijbewijs mag toch echt geen twijfel bestaan dat we deze iedere dag bij ons moeten hebben!
  7. Smoelie

    Bandenspanning meten

    bij ons hebben we allemaal het systeem van volvo (zowel op trekker als oplegger, wij koppelen vrijwel nooit)... met dit systeem kun je digitaal via het dashboard de druk uitlezen en tevens geeft hij bij afwijkende spanning (zowel over als onderdruk) een waarschuwing... klopt aardig, al kunnen de sensoren nog wel eens kapot gaan, maar dan is vervangen zoiets als ff bij de garage langsgaan, 2 wielbouten los, ventielaansluiting losdraaien, nieuwe erop en in de auto programmeren... bij problemen of twijfel kunnen we op de zaak de boel controleren of op de juiste druk brengen, bij problemen onderweg hebben we uiteraard een contract met een europees dekkende bandenboer waar we zowel op de zaak langs kunnen komen, of ze komen ons langs de weg helpen...
  8. nou, er is niet echt een standaard antwoord wat ik wil horen, ik zoek geen bevestiging van mijn eigen gevoelens;) ik ben wel benieuwd naar hoe de rest van het forum hierover denkt...en ik kan me in jouw antwoord wel vinden... maar nogmaals: persoonlijke mening telt... en ik heb het hier niet over leeftijdsgenoten die in de transport werkzaam zijn, maar daarbuiten...
  9. @Hallowed Uiteraard moet er tijd zijn voor leuke dingen...ook bij mij...vertel mij wat feesten is:D ik hou heel veel van mijn werk, maar ook van mijn privé leven... maar bij mijn leeftijdsgenoten heb ik steeds vaker het idee dat werken een plicht of een ziekte is die je vooral op zo groot mogelijke afstand dient te houden... als er bij ons op het werk een probleem dreigt, maakt niet uit waar, hoe of wanneer, maar dan heb ik op de een of andere manier het plichtgevoel om de schouders eronder te zetten en door te gaan, en de tegenprestatie komt hopelijk wel een keer... maar ik ken mensen van mijn leeftijd die na 8 uur werken alles uit de hand laten vallen, al brand de tent af bij wijze van spreken...
  10. Goeie avond, Ik loop inmiddels alweer een jaartje of 23 mee op deze aardkloot, waarvan een jaartje of 3 in de transportwereld. Maar als ik zo om mee heen kijk naar mijn leeftijdsgenoten, valt het me steeds vaker op dat daar nog maar weinig gasten tussen zitten die in de transportwereld thuis passen. Als ik zo al ooit vertel over hoeveel uur ik per week werk, hoeveel ik van huis ben, en dan nog niet gesproken over dat er ook op feestdagen regelmatig doorgewerkt moet worden krijg ik een steeds betere indruk van wat het menselijk gezicht allemaal voor houdingen aan kan nemen. 8 uur per dag werken is de norm, 's avonds bij moeder lief of de vriendin op de bank zitten schijnt behoorlijk ontspannend te zijn, en vrij zijn op feestdagen schijnt een zelfaangezegde plicht te zijn om te gaan zuipen bij een of ander feest wat voor de volle 100% voorbij gaat aan de essentie van de feestdag... Een vriend van mij werkt bijvoorbeeld bij een bedrijf met vestigingen in Nederland en België, enja, in België vieren ze geen 2e paasdag. Ze hadden hem wijsgemaakt dat er daarom ook in Nederland doorgewerkt moest worden. Hij vertelde me dat hij roodwoedend was en op het punt stond zijn baas te bellen, toen ze hem vertelde dat het een grap was. 2e paasdag was immers een feestdag, en wie gaat er dan werken!??!?!?! Toen ik vroeg of hij dan van plan was om nog wat vergeten paaseieren te gaan zoeken veranderde het gespreksonderwerp uiteraard snel... Nu weer koninginnedag achter de rug...en eigenlijk geen andere situatie... Iedereen blijkt het erover eens te zijn: het koningshuis is te duur en heeft geen inhoud, de gemiddelde nederlander is een of andere klootviool waar we niet mee vergeleken willen worden en o wat zijn we als nederlanders allemaal trots op onze "no-nonsense-mentaliteit"...tot het koninginnedag is: iedereen MOET vrij zijn...niet om oude ambachten te gaan uitoefenen, niet om naar de koningin te gaan kijken, maar om ergens in een grote stad zat te worden of om bij Antwerpen in de file te gaan staan...en er nog 8 uur voor betaald te krijgen ook nog! Zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van feestdagen die schijnbaar verplicht zijn om te vieren maar waar niemand meer de essentie van kent, maar die kunnen jullie zelf ook wel invullen... Waar ik me meer zorgen om maak is: waar leidt deze mentaliteit toe?? -Hebben we in de toekomst nog wel mensen in de transport die lange dagen willen maken?? (Heeft dit iets te maken met het chauffeurstekort???) Wat brengt dit voor economische gevolgen met zich mee als we onze hele economie platleggen op dagen dat het buitenland gewoon doordraaid?? Mensen die van een lekkere discussie houden zijn zeer welkom! Ps. begrijp me niet verkeerd, als mijn werkgever mij de keuze geeft om te werken of thuis te blijven op een feestdag zoals koninginnedag ofzo dat blijf ik ook thuis, maar als er gewerkt moet worden dan gaan we maar door, en dan zijn we hopelijk volgend jaar vrij...
  11. er is hier alleen maar sprake van blikschade en dus geen doden of gewonden...zo zwaar zal er niet aan getild gaan worden... en als je het met de tegenpartij kunt regelen kun je die dagvaarding toch ook later intrekken?? mits beide partijen aangeven een onderlinge oplossing te hebben gevonden uiteraard!! mocht de schade dan nihil zijn (dus wanneer het meer om een principekwestie gaat)...zou je de schade ook (deels) zelf kunnen betalen om verder gezeik te voorkomen...
  12. Smoelie

    gefitst in baustelle

    2 jaar netjes rijden...flik je 1 dag eerder iets nieuws waar je punten voor scoort vervalt je punt niet maar tellen je nieuwe punten daar weer bij op...en moet je weer opnieuw 2 jaar je best doen... maar heb je meteen de bekeuring of heb je nu alleen een formulier waarop je je misdaad moet bekennen en dat retourneren?? ik heb nl. ooit zo'n laatste formulier gehad voor te weinig afstand houden...en dat heb ik nooit terug gestuurd (zo goed is m'n duits op zo'n moment natuurlijk niet ) en daar heb ik noooooit meer iets van gehoord...is komende zomer alweer 2 jaar geleden...
  13. vergeet ook zeker niet het wonder van de wielkeg als er sprake is van een stijging/daling in het oppervlak (denk aan een afkoppelen op een berg of iets vergelijkbaars)...ook als staat de oplegger dan op de rem, het gewicht (lading) wil dan nog wel in de remmen gaan hangen waardoor hij altijd nog een stukje doorschiet... bij mijn vorige werkgever was er een oplegger met een beetje scheve steunpoten doordat een slimme chauffeur dit niet had gedaan... vergeet niet dat als je steunpoten het dan begeven, dat je oplegger dan met zijn kingpin op de grond ligt en je een hijskraan o.i.d. kunt laten komen om hem van de grond te krijgen. of je hem dan nog aan kunt koppelen is een tweede...
  14. ja dat overzichtje vindt je overal, maar het kan in de praktijk op meerdere manieren uitgelegd worden, daarom 'better safe than sorry'... ik rijd normaal gezien ook nooit dubbel bemand...
  15. het kan aan mij liggen, maar als je voor een paar honderd euro je werkgever failliet laat verklaren heb je volgens mij niet zo'n goede verhouding met hem, was er misschien meer aan de hand??. lijkt mij dat je anders wel tot een andere regeling met je werkgever probeert te komen om in ieder geval je baan te behouden in deze barre tijd of ander werk gaat zoeken.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...