Heb ik het eigenlijk andersom gedaan, als ik hier de meeste adviezen eens globaal doorlees. Ik heb eerst VWO gedaan. Daarna ben ik gaan werken in de supermarkt om mijn groot rijbewijs te halen. Daarna ben ik gaan rijden en ondertussen volg ik nu schriftelijk een HBO opleiding (Logistiek Management). En ik heb er geen moment spijt van. Ondanks dat veel mensen in mijn omgeving het ook zonde vonden van mijn opleiding, ben ik toch gaan chauffeuren. Dat was iets wat ik al van jongs af aan wilde en gelukkig heb ik wel ouders die bij in deze beslissing steunen, simpelweg omdat ik al eerder chauffeur wilde worden, dan dat het duidelijk was dat ik vwo kon doen.
Ik vind het vele malen belangrijker dat je werk doet dat je leuk vindt, dan dat je werk dat wat je omgeving van jou verwacht. Het is jouw leven en jouw werk. Jij moet het tot (minimaal) je 65ste volhouden en niet je omgeving.
Ik rij nu zelf niet meer, heb maar een paar jaar gereden. Ook dit was een bewuste keuze. Een kantoorbaan, als planner, paste meer in mijn straatje en in mijn huidige studie. Echter, ik zal nooit terugdenken, wat als ik nou toch eerst chauffeur was geworden, want dat ben ik geweest.
Daarbij heeft "overkwalificatie" ook positieve kanten. Het heeft mij aan mijn eerste baan geholpen en ik viel op bij de leidinggevende binnen het bedrijf. Daarnaast heb je, mocht je besluiten toch kantoorwerk binnen het TRansport te gaan doen, een mooi CV. Je weet tenslotte hoe het in de praktijk werkt, en daar heb ik nog steeds profijt van.
Tenslotte ben ik van mening dat het geen enkel nut heeft om wat voor opleiding dan ook te volgen, als je er zelf niet achterstaat. Ik zou dus zelf zeggen, wordt eerst lekker chauffeur, en mocht het niet bevallen, dan ben je ook nog steeds jong genoeg om aan een andere opleiding te beginnen. Ik zou overigens niet bij VTL gaan leren, omdat ik bang ben dat het tempo daar iets te laag ligt. Met zelfstudie of een spoedcursus CCV-B (heb ik ook gedaan) is het prima te doen en je hebt veel eerder je papieren. Op die manier kan je eerst wat nationaal werk doen, voordat je internationaal gaat rijden. Al zijn er ook bedrijven te vinden die je meteen internationaal laten rijden. Of dat verstandig is, is een afweging die ieder voor zich moet maken.