Spring naar bijdragen

Spongebob

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    17
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Spongebob

  • Rang
    Junior Lid

Recente profielbezoeken

Het blok recente bezoekers is uitgeschakeld en wordt niet getoond aan andere gebruikers.

  1. https://www.deltion.nl/volwassenen-onderwijs/dossier/transport-logistiek3/chauffeur-wegvervoer2/volwassenen-bbl https://www.regiocollege.nl/mbo-opleiding/chauffeur-wegvervoer https://graafschapcollege.nl/profielen/chauffeur-wegvervoer/ Zoals ik het lees niet. Alleen de MBO het normale lesgeld voor de school. De rijopleidingen, medische keuring, code95 en examens moet je zelf bekostigen.
  2. En ondertussen een bijbaantje zoeken en je rijbewijs B financieren want je mag al vanaf je 16e lessen en afrijden. Z.s.m. je rijbewijs B binnenhalen en leren autorijden (ja dat doe je pas nadat je, je rijbewijs hebt).
  3. In dat geval is mijn advies om Havo af te maken. Want dan heb je, je startkwalificatie binnen en ben je meteen van zowel je leerplicht als kwalificatieplicht af. Anders gaat het je heel veel tijd en geld kosten. Want vmbo / 4tl is geen startkwalificatie, dus ook al ben je 16 je blijft kwalificatie plichtig totdat je een MBO 2 of Havo diploma hebt. Dus als je nu 15 bent en je maakt je Havo af ben je op je 17e van zowel je leerplicht als je kwalificatieplicht af. Anders ben je sowieso tot je 18 kwalificatie plichtig en in de toekomst wil men die leeftijd verhogen tot 21 jaar. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/leerplicht-en-kwalificatieplicht https://duo.nl/particulier/studiefinanciering/gift-of-terugbetalen.jsp
  4. Spongebob

    ruime bocht

    Waarom moet je er ook perse naast gaan rijden terwijl de combinatie geknikt staat?
  5. Ik heb gelezen dat je 14 jaar bent? Mijn advies is om sowieso door te studeren tot je een Havo diploma hebt. MBO kost veel tijd en geld maar je hebt er niks aan tenzij je echt iets wilt leren wat je nergens anders kan leren en waar je perse een vakdiploma voor nodig hebt, bijvoorbeeld schilder, beveiliger, kok, doktersassistent, etc. MBO2 vrachtwagenchauffeur is een opleiding die ik je af zou raden het duurt heel erg lang voor dat je echt chauffeur bent en een MBO2 diploma word door niemand serieus genomen. Beter haal je gewoon een havo diploma en als je 18 bent en je hebt je rijbewijs B, dan ga je solliciteren bij een uitzendbureau. Die werven chauffeurs, die leiden ze op en plaatsen die bij een opdrachtgever. Daarna krijg je salaris en houden ze een klein bedrag van je salaris in voor het terug betalen van je rijbewijs. En je hebt gelijk een baantje waar je de kans krijgt om het werk te leren. Binnen 3 maanden zit je achter het stuur. Het nadeel van dit traject is dat je een contract krijgt bij het uitzendbureau en geplaatst word bij een opdrachtgever. Je kan dan niet zelf je werkgever kiezen want dat is het uitzendbureau, je werkt dan voor een vaste klant van het uitzendbureau zo moet je dat zien. Je contract duurt doorgaans 15 of 18 maanden en daarna mag de opdrachtgever jou, bij goed functioneren overnemen van het uitzendbureau. Het voordeel is dan wel dat je weer een stap dichter bij een vaste aanstelling bent want je hebt al een contract gehad en de baas kent jou. Nog een nadeel is dat de werkzaamheden bij dit soort trajecten vaak distributie werkzaamheden zijn en dat je vaak op superbasic vrachtwagens rijdt. Dat is niet wat de meeste nieuwkomers willen. Want 'mooie" ritten, 'dikke wagens' en kilometers vreten dat is het toch? Maar om het chauffeurs vak te leren is dit het meest ideale werk. Dicht bij huis, vaak de zelfde routes en klanten, veel manoeuvreren, vaak laden en lossen, een mentorchauffeur waar je alles aan mag vragen, dus de ideale leeromgeving. Geen MBO opleiding die goedkoper en sneller is. De kans dat de tarieven goedkoper worden acht ik klein. Er komen steeds meer nieuwe regels en wetten bij dat de kans groter word dat het in de toekomst duurder zal gaan worden. De goedkoopste manier op dit moment heb ik zojuist beschreven. Je betaalt het maandelijks van je salaris, je hebt werk en een mentorchauffeur. Wat chauffeur worden ongeveer kost: € 8493,- Eigenverklaring: € 34,00 Rijbewijs B theorieles+ examentraining + praktijk inc. examens (+/- 34 rijlessen): € 2000,00 Rijbewijs aanvragen: € 39,00 CDE Medische keuring: € 75,00 Eigen verklaring: € 34,00 Theorie C boeken + theorielessen + examentraining + examens: € 1200,00 28 Rijlessen + examen C: € 2145,00 Besloten terrein + praktische toets: € 548,00 Rijbewijs aanvragen bij de gemeente: € 39,00 25 Rijlessen + examen CE: 2225,00 Rijbewijs aanvragen bij de gemeente: € 39,00 Tachograaf pas aanvragen bij KIWA: € 115,00
  6. In de tijd dat ik op de lijnbus reed vond ik het al een super vervelend apparaat. Daarom stond ie ook altijd uit. Het geeft afleiding en vaak onwenselijke dialogen tussen collega's.
  7. Een touringcarbedrijf is eigenlijk een hele grote taxicentrale met hele grote taxi's. De klant huurt een touringcar en wilt ergens heen. Dus de klant bepaalt vrijwel altijd jou werktijden. En dat betekent vaak werken als iedereen vrij is. Een lijnbus is vaak andersom, het meeste werk vindt plaats als iedereen werkt/naar school gaat. Zomaar een werkdag van mij als touringcarchauffeur: Om 14:00 uur vertrekken. Om 15:00 uur de passagiers ophalen, de touroperator heeft een reisje naar Frankrijk toe maar er moeten eerst op 4 plekken mensen opgehaald worden. De mensen gaan Skieën dus die hebben superzware koffers en heel veel ski-zooi mee, dat moet de chauffeur allemaal inladen. Bij aankomst op de 4de opstapplaats in Maastricht nemen 2 chauffeurs de bus over en die rijden naar Frankrijk toe. Je rijdt met een aflosauto naar de zaak toe. 22:00 uur Op de zaak. Gauw naar huis toe. De volgende ochtend moet je om 7:00 uur weer vertrekken van de zaak want je gaat om 8:00 een schoolreisje rijden. De 2 collega's die de bus overnemen gaan een winterpendel rijden: Een rit van bijna 14:00 uur. De hele nacht doorrijden en in de bus slapen. Je krijgt maar 4:30 uur om in slaap te vallen, te slapen en wakker te worden. Daarna moet je weer rijden. Rond 10:00 uur aankomen. Bij aankomst groep verdelen over hotels of er is transfer ingehuurd. Daarna bus opruimen. Buiten de standplaats geen wagenwasser, dus zelf doen! En dan gauw naar het hotel. Eten, warme douche en slapen. En dan weer de zelfde rit terug. Onderweg uitstappen en sneeuwkettingen leggen. Even rijden en dan stoppen om de kettingen na te spannen onderweg. En na een uurtje rijden weer uitstappen om de boel eraf te halen. En over een uur weer erop zetten om een halfuurtje te rijden. Dan er weer af die kettingen. Voor de aardigheid heb ik even gekeken het is daar nu -16 graden. Een andere werkdag van mij: Kerstmarkt rijden naar Köln toe. 4:45 uur op de zaak. Bus klaarmaken en koffie zetten voor onderweg. 5:15 uur vertrekken. 5:45 bij de eerste opstapplaats. 6:00 uur daar vertrekken. Daarna doe je nog 2 opstapplaatsen aan. En Rijd je de grens over. Onderweg nog een rookpauze. En dan Kom je om 11:00 uur aan. Groep afzetten en dan naar de parking toe. En dan om 17:30 uur beginnen aan de terugreis. Je moet om 19:30 in Bergh zijn want daar staat de aflos te wachten op je. Want als je te laat komt dan ga je over je maximum diensttijd heen. Je moet namelijk nog een uur terugrijden naar de zaak met een aflosauto. Dan heb je een werkdag van precies 15 uur. De collega die terug komt met de bus moet afval uit de bus opruimen, eventueel stofzuigen, bus door de wasstraat rijden, tanken, toilet leegmaken en spoelen, watertank verversen/bijvullen. De rest is voor de wagenwasser. En daar mag die collega dan maar een half uur voor opschrijven. Als je met een 12meter bus binnen komt laten ze je echt geen uur opschrijven voor dit alles. Van Touringcarchauffeurs word meestal verwacht dat zij onderhoudshandelingen doet zoals vloeistoffen controleren en bijvullen. Je mag er dus niet van uit gaan dat je een kant en klare bus krijgt. Je word geacht een het voertuig te controleren voor vertrek. Zelfs een volle dieseltank is soms geen garantie. Het is mij al eens overkomen dat ik eerst 450 liter moest tanken voordat ik weg kon. En nee dit mag niet tot vertraging leiden dus op tijd beginnen met voertuig controleren. Dus 5 minuten voor tijd binnenkomen, starten en wegrijden is geen strak plan. Op een aantal uitzonderingen na is het gebruikelijk in het OV dat de chauffeur een kant en klare bus krijgt. Dus je mag ervan uit gaan dat je gelijk kunt starten en wegrijden. Bij terugkomst op de zaak bus wegzetten en uitstappen. Je hoeft dan alleen nog naar huis te fietsen. Wat je als touringcar chauffeur ook nog wel eens overkomt is ritvoorbereiding. Een bustomtom kopen, adresje invoeren en gewoon rijden is een gok. Bij veel touringcarbedrijven verwacht men dat je zelf uitzoekt waar je heen moet en hoe je er moet komen. Daarentegen bij een OVbedrijf zijn er bijvoorbeeld 18 lijnen. Die leer je. En daarna rijdt je die routes gewoon. Omleidingen en veranderingen worden meestal aangegeven dat is gewoon pijltjes volgen. Een touringcaravontuur gaat geen succesverhaal worden. Tenzij je "lijntjes rijder" wilt worden. Dan heeft een klein touringcarbedrijf jou niets te bieden. De grote spelers met veel bussen en vaste lijntjes hebben jou het volgende te bieden: scholieren, versterkingslijntjes, personeel shuttles. Geen koffers, maar 1 keer in de week te tanken en wassen, niet zelf schoon te maken. Bij ons op de zaak zijn het gepensioneerde opa's zijn die dat rijden. Gemiddeld 11 - 23 uur per week. Altijd rond de klok van 7:00 beginnen. Gebroken dienst. Dus gaan om 9:00 naar huis en komen om 15:00 uur weer een uurtje rijden. Schoolvakanties zijn ze allemaal vrij(oproepkrachten). Wat ik zelf het nadeel vond van OV was dat OV vervoerders meestal werken een uitzendbureau. Dus je komt alleen binnen via een uitzendbureau. Die werken met jaarcontracten als je een rijbewijs hebt of opleiding met baangarantie als je nog geen rijbewijs hebt. In dat laatste geval mag de vervoerder jou 1,5 jaar lang niet in vaste dienst nemen tenzij ze jou uitkopen bij het uitzendbureau.
  8. Spongebob

    Geen echte pauze

    Doorwerken, in de zin van tempo maken, daar heb ik geen moeite mee. Ik loop regelmatig een stapje harder. Maar ik heb wel moeite met het feit dat men van mij verwacht dat ik mijn pauze over sla, mijn koffie achter het stuur op drink en tijdens het rijden ga eten, zoals mijn collega's het doen.
  9. Spongebob

    Geen echte pauze

    Dat is ook een leuke discussie. Planner zegt: 'alle chauffeurs moeten 3 kwartier pauze maken. Dus die word altijd van je uren af gehaald. Maar omdat jullie door werken in jullie pauze bij die klant mogen jullie een halfuur extra schrijven.' Dus uiteindelijk krijgt Spongebob geen 0,5 uur maar 0,25 uur pauze uitbetaald. Door werken in de pauze levert mij in dat geval netto € 2,53 op. Zo word Spongebob dus aan een dieet geholpen waar hij helemaal geen zin in heeft.
  10. Spongebob

    Geen echte pauze

    Als ik dat wel doe dan kom ik "te laat" volgens de planner. Dan staat m'n telefoon roodgloeiend. Want er rijden nog 4 andere chauffeurs die willen dan 'eerder naar huis' en vinden het wel een leuk zakcentje om door te werken in de pauze. Dus het is op die vestiging van ons bedrijf een ingeburgerde werkwijze. Ik als 'overloper' ben dat niet gewend vanuit mijn vestiging. En wil gewoon warm eten halen in de kantine. En daarna uitbuiken met een kopje koffie.
  11. Spongebob

    Geen echte pauze

    Hallo allemaal. Ik heb geen tijd voor pauze tijdens mijn werk. Simpel omdat de planner dit niet incalculeert. Hij zegt: 'Gewoon doorgaan als je klaar bent schrijf je maar een halfuurtje extra. Dan betaal ik je pauze tijd uit.' Ik rijd pendelritten waarbij ik 4 of 5 keer per dag op vaste tijden steeds dezelfde route heen en terug rijd. Hierbij kom ik nooit verder dan 50 kilometer van mijn vestiging af. Mijn dagelijkse rijtijd is nooit meer dan 2 tot 3 uur. Mijn aaneengesloten rijtijd is nooit meer dan 30 minuten. Maar mijn werkdag duurt altijd 8 - 9 uur. De ritten zijn zo gepland dat ik geen tijd heb om pauze te nemen. Ik mag hier en daar een kopje koffie pakken maar meer dan een minuut of 5 mag het niet duren. Bammetje eten 'moet maar onderweg' zegt mijn werkgever. Want anders kan ik niet op tijd rijden. De tachograaf moet tijdens het laden en lossen pauze registreren terwijl ik laad en los werkzaamheden doe. Is dit een normale gang van zaken wanneer er pendelritten gereden worden?
  12. @ Podium Verhuur Haaglanden: Hebben jullie ook werk voor een beginner met het C Rijbewijs en die geen ZZP is ?
  13. Beste forumlezers, Afgelopen week heb in mijn eerste rijles gehad met de vrachtwagen. Nu zag ik op het terrein ook een bus staan. Toen ben ik gaan twijfelen. Nu weet ik dat bijna iedereen hier vrachtwagenchauffeur is en dat wij ook een aantal bus/touringcarchauffeurs in ons midden hebben. Daarom wil ik u vragen om uw mening als insider met mij te delen. Als ik kijk naar het aantal vacatures zie ik dat er heel veel vrachtwagenchauffeurs worden gezocht en relatief minder bus/touringcarchauffeurs. En zie ik dat men bijna altijd graag een CE rijbewijs wilt zien. Nu zou ik graag ook mijn D rijbewijs willen halen. Alleen ben ik bang dat ik als beginner niet aan een baan als bus of touringcarchauffeur kan komen, omdat ik het idee heb dat touringcar werk heel erg seizoensgebonden is en dat het erg moeilijk is om tussen de lijnbus/OV chauffeurs te komen? Vandaar dat mijn voorkeur in eerste instantie uit ging naar het Rijbewijs C en in de toekomst ook CE gezien het aantal beschikbare vacatures. Wat mij ook is opgevallen is dat touringcarchauffeurs relatief lang stil staan op plaats van bestemming in vergelijking met vrachtwagenchauffeurs of OV chauffeurs. Klopt mijn waarneming of is dit een vertekend beeld van een beginner/buitenstaander?
  14. Allemaal bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik besloten bij welke rijschool ik de opleiding ga volgen. Ik hoop in augustus te gaan beginnen. Nu ik met de rijschool heb gesproken blijkt dat ik voor de theorie kan kiezen tussen het volgen van klassikale lesavonden of een zelfstudie opleiding. Nu vraag ik mij af zijn hier mensen die ervaring hebben met de zelfstudie opleiding? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...