Spring naar bijdragen

Showfeur

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    396
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Showfeur

  • Rang
    Zeer gewaardeerd poster

Profile Information

  • Gender
    Male

Recente profielbezoeken

6899 profielweergaven
  1. Showfeur

    Berekening uren

    Normaal gesproken zou je voor die 5 uur, 50% toeslag moeten krijgen. En de uren boven de 40, 150%
  2. Showfeur

    Albert Heijn in IJsselstein dicht wegens brandende vrachtauto

    Dat had ik gelezen Ik zal de grap ff uitleggen: de gebraden kip is de trekker....
  3. Showfeur

    Albert Heijn in IJsselstein dicht wegens brandende vrachtauto

    Die heeft nu een gebraden kip afgeleverd
  4. Showfeur

    handtekening

    Dat doe ik ook. Maar sluit mijn ogen niet voor de dagelijkse realiteit.....
  5. Showfeur

    handtekening

    Eens met Corydon. Wat veel werknemers vaak vergeten, is dat jij en je werkgever geen vrienden zijn. Maar allebei tot elkaar veroordeeld zijn om geld te verdienen, de werkgever kan niet zonder jou, en jij kunt niet zonder de werkgever om geld te verdienen De bindende factor, is in tegenstelling tot echte vriendschap, geld verdienen. Ga je de werkgever geld kosten, is de bindende factor weg. Andersom, win jij de jackpot van de staatsloterij, heb jij je werkgever ook niet meer nodig. Zo is het nu eenmaal, ook al heb je ergens 40 jaar gewerkt, maak je geen illusies..... Velen raken daardoor gefrustreerd, altijd ingezet voor de zaak, dan word je ziek en is het: Houdoe en bedankt Mijn werkgever vind mij ook een goeie lul, weinig ziek, flexibel, etc, Maar ik heb ook oudere collega's gezien die langdurig ziek werden, nou die waren ze liever kwijt dan rijk. Stel dat ik morgen als een kasplantje thuis zit, krijg ik waarschijnlijk nog een bloemetje, en verder is het: Je was een goeie lul, maar de wage mot rijje Nu hebben we niks aan je.
  6. Showfeur

    Dikken is het zat

    Het waren dikken wagens en een mager afscheid
  7. Tja, in dat geval kun je €3689,63 vragen H10 de hoogste schaal/trede Maar die vlieger zal niet op gaan
  8. Nee, dat mag dus niet zomaar: https://www.salaris-informatie.nl/Sectoren/Beroepsgoederenvervoer/CAO/FUWA_wegvervoer.pdf bladzijde 34 Chauffeursfuncties: er komen in de praktijk bijna geen zuivere chauffeursfuncties in functieloonschaal F voor; wel functies waarvan het rijden slechts een onderdeel is, zoals: Voorman machinist-monteur opbouwkraan Rijden met, bedienen, onderhouden en opbouwen van diverse soorten kranen. etc En dat heeft alles met de standaard CAO te maken: https://werkwacht.nl/artikel/standaard-cao-en-minimum-cao/ Standaard-cao en minimum-cao: de verschillen Een cao is een overeenkomst waarin afspraken over arbeidsvoorwaarden staan. Bijvoorbeeld over loon, toeslagen, betaling van overwerk, werktijden, proeftijd, opzegtermijn of pensioen. Werkgevers, werkgeversorganisaties en werknemersorganisaties (meestal vakbonden) maken deze afspraken samen. Wel/niet afwijken van de cao Er zijn 2 verschillende cao’s. Dat zijn de standaard-cao en minimum-cao. Het soort cao bepaalt of de werkgever van de cao mag afwijken. Bij een minimum-cao mag de werkgever andere afspraken met jou maken dan in de cao staan. De regel is dat het verschil altijd beter voor jou is. Zo kun je bijvoorbeeld een hoger loon krijgen dan in de cao staat. Een standaard-cao mag helemaal niet verschillen van de cao. Ook niet als dat beter is voor de werknemer. Een werknemer mag dus bijvoorbeeld niet een hoger loon krijgen dan in de cao staat. Gebeurt dat wel, dan kan de werkgever uiteindelijk het te veel betaalde loon terugvragen. In zulke gevallen moet er een redelijke regeling worden afgesproken. Het is altijd beter om deze situatie te voorkomen.
  9. Ik denk dat je hier abuis zit, heb nog nooit over zoiets gehoord. Lijkt mij ook totaal onlogisch. Stel dat je eerst ADR tankwagen reed, en in E zat, je solliciteert voor bakwagen rondje rond de kerk, en dan zou je nieuwe werkgever ook E moeten betalen? Terwijl de rest van de collega's in C zit. De loonschalen zijn niet persoonlijk, maar gekoppeld aan een functie: https://www.salaris-informatie.nl/Sectoren/Beroepsgoederenvervoer/CAO/FUWA_wegvervoer.pdf Waar jij op doelt is misschien de ervaringstrede. Stel je rijdt trailer, zit in D6, je gaat ergens anders en je nieuwe werkgever komt met bijv. D3 aan. Dan mag de werkgever je niet zomaar lager zetten. Hij kan je wel een trede lager zetten tijdens de proeftijd: Artikel 19 Inschaling bij indiensttreding 1.Bij indiensttreding wordt de werknemer ingeschaald in de bij zijn functie behorende loonschaal op de trede die overeenkomt met het aantal onafgebroken ervaringsjaren in dezelfde of soortgelijke functie, zowel in deze als in andere bedrijfstakken, direct voorafgaande aan de indiensttreding. Bij de vaststelling van het aantal ervaringsjaren blijven onderbrekingen van minder dan twee jaar buiten beschouwing. 2. Indien de ervaring niet is verworven in eenzelfde, maar in een soortgelijke functie, kan de werknemer vanaf de indiensttreding gedurende maximaal 1 jaar in de juiste loonschaal een trede lager worden geplaatst dan overeenkomt met zijn ervaringsjaren in die soortgelijke functie. Na dat jaar wordt de werknemer geplaatst op die trede die overeenkomt met zijn ervaringsjaren. 3. Bij de indiensttreding kan de werkgever bepalen dat de werknemer tijdens de proeftijd op een lagere trede in de juiste loonschaal wordt ingedeeld. Met terugwerkende kracht tot de datum van indiensttreding wordt de werknemer na afloop van de proeftijd ingedeeld op de trede, die overeenkomt met het aantal ervaringsjaren, zoals vastgesteld overeenkomstig lid 1 van dit artikel. https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/9034/cao-beroepsgoederenvervoer-2017-2019.pdf
  10. Dat kan natuurlijk. Om dat probleem te tackelen, moet je in het contract zorgen dat het wel klopt dat je bijv. E krijgt. Ik ken er een aantal die E krijgen voor wat ADR pendelwerk van de fabriek naar het magazijn. Rijden slecht 60-100km per dag, geen hond te vinden voor dat werk. Ze zijn als de dood dat er één weggaat, want dan is er een probleem. Ze hebben zelf contact met de fabriek over het aantal trailers/pallets e.d. dus zijn ze een beetje planner. Verder houden ze zelf het onderhoud/APK in de gaten, hebben contact met de garage en de bandenboer, eventuele extra trailerhuur bij de TIP, dus zijn ze een beetje wagenparkbeheerder. Als je dat netjes in de arbeidsovereenkomst zet, is E gerechtvaardigd en krijg je nooit problemen.
  11. Ja, dat is wel zo, je kunt een chauffeur zonder ervaring best in D5 zetten. De schaal klopt dan, alleen de ervaringstrede niet. Ga je naar E, dan zit je in een hogere loonschaal dan je functie toelaat, en dat mag toch niet zomaar. Anders zou TLN daar ook niet zo moeilijk over hebben gedaan, tijdens de CAO onderhandelingen. Maar aan de andere kant, wie controleert dat nu echt? Ja zogenaamde de VNB, maar zo als ik het lees moet je zelf aan de bel trekken als je loon niet klopt. Lijkt me niet dat je gaat bellen: Hallo VNB, mijn werkgever betaald mij E, maar dat mag niet hoor, dat moet D zijn
  12. Dat is dan alleen in het geval van gebruiken van de tankpas. De rest kan gewoon, als daar loonbelasting over betaald wordt. Je kunt ook bonussen geven voor laag ziekteverzuim, schadevrij rijden, een telefoonvergoeding, etc. Het zijn maar voorbeelden. Er zijn buiten een schaal omhoog, echt wel mogelijkheden om je op loon te onderscheiden, t.o.v. andere werkgevers.
  13. En dat is dan de schuld van TLN, want die wil een standaard CAO en geen minimum CAO. Daardoor mag een werkgever niet meer betalen. Maar buiten een schaal hoger betalen, zijn er ook nog wel andere mogelijkheden om het salaris op te krikken. Reistijd van huis naar het werk betalen bijvoorbeeld, of een persoonlijke toeslag. Of gebruik maken van de tankpas voor je personenwagen, ik noem maar wat voorbeelden. Waar een wil is, is een weg.
  14. Nee, in 2010 verkocht mijn baas zijn bedrijf en ging met pensioen. Er werd ook gewoon goed verdiend, dus het kon ook. Een avondchauffeur die regelmatig een pendel deed om een wisselbak op te halen, omdat wij anders te vaak over de uren heen gingen, kreeg uit mijn hoofd daar een eurootje of 18 per uur voor. (tien jaar geleden dus) Ook allemaal niet volgens CAO.
  15. Ik weet dat je graag de bond de schuld geeft van alles, maar dit is pertinent niet waar. Dat er niet naar boven afgeweken mag worden van de CAO komt puur door de werkgeverorganistaie TLN Die wilde geen minimun CAO, maar een standaard CAO. Volgens mij heb ik je daar al eens eerder opgewezen, maar je blijft hardnekkig volharden en de bond daarvan de schuld geven: https://www.cnvvakmensen.nl/caos/beroepsgoederenvervoer/cao-beroepsgoederenvervoer/nieuws/tln-is-bang-voor-loonexplosie4- TLN is bang voor loonexplosie (4) 23 december 2016 Tijdens de cao onderhandelingen op 21 december heeft TLN gezegd bang te zijn voor een loonexplosie in het beroepsgoederenvervoer. Het tekort aan chauffeurs neemt toe. Dat kan leiden tot een hoger salaris. TLN heeft een nieuw loongebouw voorgesteld in combinatie met een 3-jarige cao. Loonexplosie. CNV Vakmensen is niet bang voor een loonexplosie als de huidige standaard cao wordt omgezet in een minimum cao. Bij een standaard cao mag je niet afwijken van wat er in de cao staat. Dus moeten alle bedrijven het loon betalen dat in de cao staat. Zelfs als een bedrijf meer aan zijn werknemers wil betalen mag dat niet! Nu er een tekort aan chauffeurs dreigt, op termijn geldt dit wellicht ook voor andere beroepen, is TLN bang dat de lonen extra omhoog gaan als het standaardkarakter van de cao wordt losgelaten. Wij zijn daar niet bang voor. In de afgelopen 30 jaar zijn de lonen in heel Nederland wel wat omhoog gegaan, maar is de loonstijging gelijk gebleven aan de inflatie. Er is dus een heel beheerst loonbeleid gevoerd, ook in alle sectoren die een minimum cao hebben. Werkgevers passen de cao selectief toe. Vooral voor chauffeurs en logistiek medewerkers willen werkgevers dat de lonen exact volgens de cao betaald worden. Veel collega’s die op kantoor werken krijgen een hoger loon dan wat er in de cao staat. Willekeur en ongelijke behandeling dus! Werkgevers willen graag marktwerking, maar niet als het gaat om de beloning van chauffeurs en logistiek medewerkers. Die willen ze de wet voorschrijven.
×