Spring naar bijdragen

Marianne

Forumlid
  • Aantal bijdragen

    16
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Marianne's Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

0

Waardering in de gemeenschap

  1. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met de nieuwe regels per 1-1-2012 omtrent de vakantiedagen: Nieuwe vakantieregels per 2012 - HRbase - grootste HR netwerk van Nederland Nieuwe regels per 1 januari 2012 Vanaf 1 januari 2012 gaat een en ander veranderen. Er bestaat geen beperkte opbouw van vakantiedagen meer bij zieke werknemers. Zieke collega’s bouwen hetzelfde aantal dagen op als gezonde werknemers. Werkgever en werknemer kunnen wel voor de bovenwettelijke vakantiedagen afwijkende afspraken maken, bijvoorbeeld dat deze bovenwettelijke dagen niet worden opgebouwd tijdens een periode van ziekte. Vervaltermijn Vanaf 1 januari 2012 vervallen de opgebouwde wettelijke vakantiedagen na zes maanden na het jaar van opbouw. Vakantiedagen van 2012 moet uw werknemer opnemen vóór 1 juli 2013 en daarna zijn ze vervallen. Dat geldt in eerste instantie ook voor arbeidsongeschikte werknemers. Uiteraard is hier weer een uitzondering opgenomen. Namelijk werknemers die niet in de gelegenheid zijn geweest om vakantie op te nemen, daarbij is de vervaltermijn niet van toepassing. Te denken valt dan aan een zieke werknemer die niet in staat is de vakantiedagen te benutten. Er geldt geen terugwerkende kracht. De nieuwe regels hebben dus geen gevolgen voor alle huidige afspraken en regelingen die lopen tot het einde van dit jaar. Hoe zit het met de oude vakantiedagen? De vervaltermijn van zes maanden geldt alleen voor wettelijke vakantiedagen na 1 januari 2012. Vakantiedagen voor die datum houden gewoon de termijn van vijf jaar en dat geldt ook voor de bovenwettelijke vakantiedagen na 1 januari 2012. Tips voor ondernemers - goede voorlichting aan werknemers; - deugdelijke administratie is essentieel; - onderscheid wettelijke en bovenwettelijke vakantiedagen aangeven; - ook aangeven of er sprake is van een vervaltermijn van zes maanden of verjaring van vijf jaar; - werknemers met vakantie sturen/ althans aansporen; - schriftelijke afspraken maken over bovenwettelijke vakantiedagen en opbouw bij ziekte
  2. dat heeft waarschijnlijk te maken met: "De huidige tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering van 0,6% komt in dit eindbod per 1 januari 2011 te vervallen
  3. Geschreven door Marcel van der Voort op 06.10.2010, 16:53 BUNNIK - Update 18.00 uur - Werkgevers in de beroepsgoederenvervoer zijn woensdagmiddag tijdens de cao-onderhandelingen in Bunnik met een eindbod gekomen. De vrachtwagenchauffeurs gaan komend jaar ongeveer 2,5 procent meer verdienen. Deze loonsverhoging komt in twee fases. In januari gaat het salaris 2,1 procent omhoog en in juli 1 procent. Voor de rest van 2010 willen de werkgevers de lonen bevriezen. "De huidige tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering van 0,6% komt in dit eindbod per 1 januari 2011 te vervallen", laat Transport en Logistiek Nederland (TLN) uit Zoetermeer weten. "Wij zijn positief verrast over het loonbod van 2011 en de afspraken die we hebben kunnen maken. Het resultaat voor 2010 is echter teleurstellend", bekent bestuurder Reinier Stroo van FNV Bondgenoten. "Het is een eindbod en dus geen principeakkoord", verduidelijkt cao-onderhandelaar Huub van den Dungen van FNV Bondgenoten, die vandaag door omstandigheden zelf niet aan de onderhandelingstafel zat. De vakbond legt het eindbod deze zaterdag 23 en 30 oktober voor aan de leden. De cao-onderhandelingen duren al ruim negen maanden. Er is veel kritiek van de chauffeurs op het verloop ervan. Daarom heeft de vakbond vooraf gezegd niet af te gaan wijken van de gestelde looneis. http://www.transport-online.nl/site/transportnieuws/index.php?news=7488
  4. http://www.nu.nl/economie/2161566/chauffeurs-48-urige-werkweek.html
  5. Maar hoe zit het dan met het "bewijs". Bedoel als afzender wil je toch ook een bewijs dat iets is afgehaald ? Worden de goederen dan gewoon zonder papieren meegegeven? Bij ons op het werk gaat er geen enkele vrachtwagen de deur uit, zonder dat de chauffeur de CMR heeft afgetekend en wij het bovenste exemplaar in ontvangst hebben genomen. groetjes Marianne
  6. per 1 januari is er het een en ander veranderd Zie: http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?t=16684 groetjes, Marianne
  7. Op advies van de FNV hebben we een aangetekende brief gestuurd. Daarin geschreven dat ze gewoon volgens de afspraak uiterlijk 30 juni moeten betalen en dat we anders juridische maatregelen zullen treffen. De directeur was woest om de brief Maar het heeft toch indruk gemaakt en dinsdag stond het vakantiegeld op onze rekening. Toch wel fijn zo voor de zomervakantie groetjes, Marianne
  8. Vrijdag was het helaas te laat om nog de vakbond te bellen. Maar morgen zal mijn man ze bellen. Wel is het zo dat ze tot 30 juni de tijd hebben, weet niet of we al iets kunnen ondernemen dan. Vreemd blijft het wel dat op de loonstrook het vakantie geld vermeld is alsof het ook uitbetaald is. Mijn man werkte pas vanaf maart bij dit bedrijf en voelde de bui al een beetje hangen, vandaar dat hij begin deze maand eens gevraagd heeft of zijn halfjaar contract verlengd gaat worden. Toen is hem verteld waarschijnlijk niet. Gelukkig kan hij vanaf 15/7 bij zijn nieuwe werkgever beginnen. Maar kun je je voorstellen hoe zijn collega's zich voelen. Sommige kunnen niet eens op vakantie zonder vakantiegeld. Voor ons is het maar een klein bedrag. Met het gewone salaris zijn ze altijd heel vroeg met betalen. Krijgen het salaris altijd per maand en uiterlijk de 20e van de maand staat het op de rekening. Dit hadden we echt niet verwacht. groetjes, Marianne
  9. Het contract van mijn man is niet verlengd ivm de crisis. Dit is al de 2e werkgever dit jaar. Gelukkig heeft hij al een nieuwe werkgever gevonden, maar tot half juli is hij nog bij zijn oude werkgever in dienst. Het vakantiegeld wordt bij dit bedrijf altijd in juni uitbetaald (cao kleinmetaal). Nu staat bij zijn salarisstrookje wel het bedrag vermeld maar alleen het normale salaris is uitbetaald. De directeur kwam gisteren met de mededeling dat er geen vakantiegeld uitbetaald gaat worden omdat er geen geld is. In zijn contract staat dat het vakantiegeld in juni moet worden uitbetaald. Dus op dit moment kunnen wij nog niets ondernemen lijkt mij. Wat mij wel "stoort" is dat op het salarisstrookje het vakantiegeld vermeld staat alsof het ook gewoon uitbetaald is. Bij het salarisstrookje zit wel een briefje van de salaris administratie, dat ivm de moeilijke financiele situatie er alles aan gedaan wordt om het vakantie geld alsnog zo snel mogelijk uit te betalen. Wie weet wat we het beste kunnen doen ? groetjes, Marianne
  10. Toch vreemd dat de FNV van niets weet Alberto: http://infopaginakadernoord.web-log.nl/infopaginakadernoord/2008/12/aangepaste-tijd.html 31 december 2008 Aangepaste TijdVoorTijd regeling Met wat werkgevers en vakbonden nu hebben afgesproken, kun je opgebouwde TVT al in de zelfde periode opnemen, dit om de druk bij weinig werk op te vangen. De verplichte 220 uur per 4 weken wordt dan 55 uur per week. 200 uur per 4 weken wordt 50 uur per week en de meest vergaande vorm is de 160 uur per 4 weken die wordt 40 uur per week. Die laatste is natuurlijk weer het sommetje dat TLN in zijn nieuwsbrief heeft opgeschreven. We zullen nooit een TVT regeling afspreken zonder de leden te hebben geconsulteerd en spreken de regeling ook alleen maar voor korte perioden af en alleen als dit aantoonbaar nodig is. Denk er als werknemer dus om dat je werkgever je niet 'zomaar' een regeling oplegt. Bron: FNV Bondgenoten/ beroepsgoederenvervoer
  11. er staat inderdaad zoiets vermeld op de site van TLN : http://www.tln.nl/media/Marketing/CAO_nieuwsbrief__3.pdf Partijen betrokken bij de CAO voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen _____________________________________________________________________________ In partijen betrokken bij de CAO voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen zijn de volgende organisaties vertegenwoordigd: CNV Bedrijvenbond, FNV Bondgenoten, Koninklijk Nederlands Vervoer, Transport en Logistiek Nederland en Vereniging Verticaal Transport. NIEUWSBRIEF Bedrijfstakmaatregelen economische situatie Sociale partners in het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen (TLN, KNV,VVT, FNV en CNV) hebben de afgelopen weken overleg gevoerd over het sterk verminderde werkaanbod in de sector. Uitgangspunt bij dit overleg was om zo veel als mogelijk leegloop, gedwongen ontslagen en uitstroom uit de sector te voorkomen. Gezocht is naar passende oplossingen in aanvulling op de door de overheid ontworpen tijdelijke regeling met betrekking tot werktijdverkorting. Partijen zijn tot nu toe de volgende 3 maatregelen overeengekomen die per bedrijf in nader overleg met een vertegenwoordiger van één van de vakbonden moeten worden vastgesteld. 1) Ouderenregeling prepensioen Aan werknemers die geboren zijn tussen 1 april 1947 en 1 januari 1950, en die dreigen te worden getroffen door werkloosheid zal de toegang tot het prepensioen en het overgangsrecht daarvan, worden gewaarborgd. Uiteraard zullen deze werknemers wel moeten voldoen aan de reguliere voorwaarden om met prepensioen te kunnen gaan. Voor de afvloeiing en het waarborgen van de prepensioenrechten zal tussen ondernemer en de vertegenwoordiger van de vakbonden een sociaal plan moeten worden overeengekomen waarin onder andere afspraken kunnen worden opgenomen over een aanvulling op de ww-uitkering, de doorbetaling van de prepensioenpremie gedurende de ww-periode, de toetredingsdatum in het prepensioen en melding van de overeenkomst bij het prepensioenfonds. 2) Tijdelijke uitbreiding verplichte- en vrijwillige tvt-regeling Met een vertegenwoordiger van één van de vakbonden kan naast het reguliere Uit te betalen: 160 uur a 100% + 20 uur a 30% toeslag overleg over de tijd-voor-tijd grens worden overeengekomen dat tijd-voor-tijd uren binnen dezelfde loonbetalingsperiode dat ze worden gemaakt, kunnen worden opgenomen. Wel blijft de bepaling overeind dat de uren boven de 40 uur per week een toeslag krijgen van 30% op het uurloon. Afspraken hiertoe zullen steeds voor een looptijd van maximaal 3 maanden kunnen worden gemaakt en kunnen –zonodig- in overleg met de bonden worden verlengd. Onderstaand een voorbeeld bij een tvt-grens van 160 uur per 4 weken ter verduidelijking van deze afspraak: VOORBEELD Week 1: 50 uur Week 2: 30 uur Week 3: 50 uur Week 4: 30 uur Totaal 160 uur
  12. Dat zou mijn man wel eens geweest kunnen zijn. Hij heeft inderdaad zijn fiets achter de trekker vast gebonden. Als hij op een industrieterrein "strandt" dan pakt hij lekker zijn fiets :) groetjes, Marianne
  13. Oeps sorry, zie nu dat alle cijfertjes achter elkaar komen te staan. Ik las dit artikel en vond het wel interessant om te zien de de chauffeur er tussen 2002 en 2007 wel 2% op vooruit is gegaan. Groet, Marianne
  14. Logistiek managers leveren salaris in Nieuws 9 juni 2008, auteur: Heres Stad Logistiek managers hebben in de afgelopen vijf jaar hun besteedbaar inkomen zien dalen. Met bijna zes procent minder, gecorrigeerd naar de consumentenprijzenindex, kwam deze beroepsgroep er bekaaid af. Gemiddeld stegen de managementsalarissen met 3,25 procent. Alleen inkoopmanagers deden een nog grotere stap achteruit. De cijfers zijn afkomstig van het jaarlijks salarisoverzicht van het weekblad Elsevier in samenwerking met Berenschot. Afgelopen vrijdag – 7 juni 2008 – werden de gegevens openbaar. Het onderzoek vergelijkt de mediaan (middelste salaris voor deze functie) van 2002 met 2007. Daaruit komen behoorlijke verschillen. Daling bij inkoop en logistiek Op managementniveau is de IT-manager degene die de grootste salarisstijging heeft mogen noteren. Met een stijging van 12,8 procent staat deze functionaris nu op plek 59 van in totaal 257 functies, waarover Elsevier cijfers publiceert. Iets hoger staat de operations manager (plek 52), die ook een mooie salarissprong wist te maken van 7,6 procent. Maar managers die verantwoordelijk zijn voor facilities, logistiek en inkoop konden hun positie niet verbeteren. Inkoopmanagers duikelden met 14,6 procent omlaag van 76.000 euro in 2002 naar 70.500 euro in 2007. Logistiek managers leverden ook – op basis van gecorrigeerde cijfers – salaris in: van 64.000 euro in 2002 naar 65.000 euro in 2007, wat overeenkomt met een daling van 5,8 procent. Managementsalarissen (bruto per jaar x 1.00 euro) Functie positie max. 2002 2007 % Operations 52 108 70 80 +7,6 Sales 56 101 69 78 +6,4 IT 59 110 64 77 +12,8 Inkoop 68 92 76 70 -14,6 Facilities 81 83 58 65 -0,8 Logistiek 83 85 64 65 -5,8 (salarissen in 2002 en 2007 betreffen mediaan, middelste salaris voor deze functie) Andere functies groeien bovengemiddeld De gemiddelde loonstijging in de afgelopen vijf jaar voor functies in facilities, logistiek en distributie bedroeg 4,25 procent. Over alle 257 functies gemeten was de stijging 3,50 procent. Daarmee kwam deze ‘bedrijfsdiscipline’ op een mooie tweede plaats. Als eerst kwamen de commerciële functies uit de bus met 5,45 procent groei. IT, financiën, HR en productie deden het minder dan logistiek en facilities. Overige functies ‘logistiek’ (bruto per jaar x 1.000 euro) Functie positie max. 2002 2007 % Inkoper 112 66 45 53 +10,4 Magazijnchef 139 52 40 44 +1,3 Medewerker log. 164 42 32 36 +3,4 Vrachtautochauf. 212 26 21 23 +2,0 Heftruckchauf. 234 24 18 20 +3,5 (salarissen in 2002 en 2007 betreffen mediaan, middelste salaris voor deze functie) Bron: Elsevier, 7 juni 2008
  15. DRIEBERGEN - De politie heeft bij een controle op vrachtwagens en bussen 21 chauffeurs een rijverbod opgelegd. In totaal werden 127 vrachtwagens en vijftien autobussen gecontroleerd, waarbij 48 overtredingen werden geconstateerd (34 procent). De Verkeerspolitie van het Korps landelijke politiediensten voerde in samenwerking met de Inspectie Verkeer en Waterstaat en met medewerking van de Rijksdienst voor het Wegverkeer vrijdag en zaterdag op vier locaties de controles uit. Dat waren de A16 ter hoogte van de parkeerplaats Hazeldonk op de grens met België, de A67 bij Venlo, de A1 bij Apeldoorn en de A9 bij Schiphol-Oost. Arbeidstijdenwet Veertig van de 48 overtredingen hadden betrekking op het niet nakomen van de bepalingen van de arbeidstijdenwet. Van de 21 chauffeurs die niet verder mochten, hadden er vijftien de rijtijd overschreden en drie de tachograaf gemanipuleerd. Een buschauffeur was na zijn normale werkdag als rij-instructeur onderweg met een bus vol passagiers. Hij moest rust nemen na een werkdag van meer dan zestien uren. Een Ierse vrachtwagencombinatie had zulke gebreken aan de reminrichting dat reparatie niet voor volgende week mogelijk was. Van buitenlandse overtreders werd 13.000 euro aan boetes geïnd. © ANP http://www.nu.nl/news/1612748/14/Een_derde_vrachtwagenchauffeurs_in_de_fout.html
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden