[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Italïe Routes (transit). Deel je kennis!


JWZ

Recommended Posts

  • Forumlid

Hey lui,

In dit topic wil ik graag van jullie – de ervaringsdeskundigen – weten welke TRANSIT routes jullie gebruiken door Zwitserland en Oostenrijk naar Italië.

Kortom: iets voor de Italië-gangers onder ons. Zelf ben ik dat niet, dus daarom mijn interesse. (Ook met in het achterhoofd, dat het in de toekomst er misschien nog eens van komt, maar dit terzijde).

Graag zou ik horen hoe het zit met de talloze rijverboden op die routes. Welke bergpassen er (nog) open zijn en wanneer. En gebruik je die ook.

Typische eigenaardigheden van de politie mbt vrachtvervoer.

Ook: wanneer gebruik je de Oostenrijkse route en wanneer de Zwitserse met oog op de plaatsen in Italië waar je moet zijn. Wat is snel, wat is qua km verder, maar wel efficiënter.

Maar ook: wanneer via Frankrijk en de tunnels?

Graag zou ik de routes willen zien (visueel). Daarmee bedoel ik: via Google maps kun je de route aanmaken – met je muis kun je de route ook zelf aanpassen door te verschuiven – en vervolgens kun je dan de link (rechtsboven in het scherm) in je post plakken. Op deze manier (voorbeeldje): Basel-Chiasso: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=A5&daddr=45.791659,9.048357&geocode=FUB11gIdq-dzAA%3B&hl=nl&mra=mi&mrsp=1,0&sz=14&sll=45.795716,9.050589&sspn=0.02651,0.075874&ie=UTF8&ll=46.55886,9.113159&spn=1.673226,4.855957&z=8

Verder wil ik graag weten: welke parkings gebruiken jullie. Welke liever niet,etc.

En verdere allerlei andere wetenswaardigheden die je als chauffeur op die routes goed kunt gebruiken.

Kortom: maak me wijzer!!

Hoop op veel reacties van jullie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Op deze manier (voorbeeldje): Basel-Chiasso: http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=A5&daddr=45.791659,9.048357&geocode=FUB11gIdq-dzAA%3B&hl=nl&mra=mi&mrsp=1,0&sz=14&sll=45.795716,9.050589&sspn=0.02651,0.075874&ie=UTF8&ll=46.55886,9.113159&spn=1.673226,4.855957&z=8

Volgens mij heb je daar de belangrijkste Transit route al te pakken. De Brenner gebruiken wij alleen voor bestemmingen in de hoek Bolzano - Trento - Venetie. Ga je oostelijker dan Venetië, dan rij je weer over Salzburg - Tarviso.

De Fernpas en Reschenpas zijn gesloten voor Transit. Daar mag je alleen komen als je daar moet lossen.

Door Zwitserland is toch de meest gebruikte route. Alleen is het met ADR uitkijken bij de Gotthardt. Ook Limited Quantities vallen onder het ADR en ook daar moet een vergunning voor komen.

Mont Blanc en Frejus gebruiken we weinig. Deze tunnels zijn duur en met overgewicht ( zoals vroeger ) gaat niet meer. Ook daar liggen nu weegbruggen met fanatieke gendarmes. Wij gebruiken die alleen als we losadressen hebben in Frankrijk.

Gr.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij zelf graag via Besancon en Vallorbe over de Simplon. Dan mis je iig D:D

Door Frankrijk hekemaal tolvrij en in CH het kortst mogelijke stukje tolweg.

http://maps.google.nl/maps?f=d&source=s_d&saddr=Nancy,+Frankrijk&daddr=47.182246,6.16333+to:varese&hl=nl&geocode=&mra=dpe&mrcr=0&mrsp=1&sz=7&via=1&sll=47.247185,7.608985&sspn=4.370339,11.601563&ie=UTF8&z=7

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@Matthieu,

Ik ken die route niet. Deze is dus vrij toegankelijk voor trucks.

Is ie ook goed te doen voor een truck. Daarmee bedoel ik: ook als je aan je gewicht zit. (steile klimmen, scherpe afdalingen)

Zijn er meer die het zo doen? Anders gezegd: is het een populaire route.

Het is ruim 600 km, dus ik denk dat je er een dagje mee bezig bent. Lijkt me dat het - maar mss heb ik het mis - sneller is via het 'officiële' traject.

Ontdek ik zojuist: er zit een trein in deze route. Klopt dat? Of neem je de pass (Simplon). (mag dat)

Matthieu, zag elders op het forum dat je - met dank aan TLN - de landendocumentatie van Noorwegen had gepost. Zou je dat voor CH ook willen cq kunnen doen???

Als het kan - een big thanks.

bewerkt door JWZ
extra info
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@JP

Ja, de Simplon mag je rijden met een vrachtauto. Wat ik nu zeg weet ik niet helemaal zeker (ben er al een tijdje uit), maar dacht dat de Simplon de 'gevaarlijke stoffen' route is, maar kan het ook verwisselen met de Grote Bernard. Naar de grote Bernard reden we ook over Vallorbe trouwens, transit-document maakten we aan Sterpenich.

Als ik naar Italië ging was het meestal Brenner, ivm losplaatsen lijn Trento-Modena. By the way... de Simplon is een mooi padje!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
@Matthieu,

Ik ken die route niet. Deze is dus vrij toegankelijk voor trucks.

Is ie ook goed te doen voor een truck. Daarmee bedoel ik: ook als je aan je gewicht zit. (steile klimmen, scherpe afdalingen)

Zijn er meer die het zo doen? Anders gezegd: is het een populaire route.

Het is ruim 600 km, dus ik denk dat je er een dagje mee bezig bent. Lijkt me dat het - maar mss heb ik het mis - sneller is via het 'officiële' traject.

Ontdek ik zojuist: er zit een trein in deze route. Klopt dat? Of neem je de pass (Simplon). (mag dat)

Matthieu, zag elders op het forum dat je - met dank aan TLN - de landendocumentatie van Noorwegen had gepost. Zou je dat voor CH ook willen cq kunnen doen???

Als het kan - een big thanks.

Bij deze JP:

http://www.chauffeursforum.nl/attachment.php?attachmentid=13055&stc=1&d=1239911444

Route is goed te doen en vooral errug mooi. Je komt tot 2005 meter hoogte. Word vrij veel gebruikt en aan de CH en I kant diverse goeie restaurantjes. s'Winters wil er nog wel eens een bakkie sneeuw vallen.

Zwitserland.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt man!

.....s'Winters wil er nog wel eens een bakkie sneeuw vallen......

Ja, zo'n vermoeden had ik al. Maar lijkt me idd een mooie route.

Wie weet ben ik ooit zo gek om eens 'Italië-werk' te gaan doen. :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goed verhaal Kees.

Een beetje eigenwijsheid brengt je nog eens ergens!

ik ben eigen rijder, dus de keuze is - vaak tenminste - aan mezelf.

Zou het van twee zaken laten afhangen, afgaand op wat ik nu weet,

1. gewicht vracht. Veel klimmen en dalen kost dan - naast die remmen! - veel diesel.

2. Weersomstandigheden (zware sneeuwval). (Als derde zou ik nog de tijd in overweging nemen. Want: duurt het veel langer, die route? Of staat het min of meer gelijk aan de Gotthardtunnel).

Zijn die twee een 'go' ,dan zou ik het wel doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor een chauffeur zal het weinig uitmaken. Die vind het gewoon een mooie route. Maar als je op elke euroent moet letten: de Simplon is ongeveer € 225.- duurder !! ( Kilometers omrijden, diesel, etc. )

Het is echter wel zo dat als je ADR geladen hebt dat niet door de Gotthardt mag, dan kan je via Simplon. Maar dat moet je dus van tevoren uitzoeken. Dat kan op onderstaande link.

http://www.astra.admin.ch/themen/schwerverkehr/00246/00408/index.html?lang=de&download=NHzLpZeg7t,lnp6I0NTU042l2Z6ln1acy4Zn4Z2qZpnO2Yuq2Z6gpJCDeIB2hGym162epYbg2c_JjKbNoKSn6A--

( als je het uit wil printen: het zijn ongeveer 120 pagina's, dacht ik.)

Gr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wij lossen veel in Gorla Minore en vol heen nemen we meestal de Gotthardtunnel. Maar leeg terug gaan we altijd over de Simplonpas. Gebeurt maar zelden dat deze in de winter gesloten is voor vrachtverkeer.

Het kost 1,5 Uur meer aan rijtijd,maar is goedkoper in tol.

Het is een schitterende route die heel goed te doen is. Mag overigens ook met ADR gebruikt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja aan de zuidkant van de simplon neem ik aan dat je bedoeld

ik heb daar al foto's van staan bij het item over de simplonpas

met zoeken kom je daar wel op uit.

transitroutes

ja er zijn er velen

reken er wel op dat je vanaf venlo met 10 rijuren meestal komt tot ongeveer net achter bern ( als je ri simplon gaat of grote sint bernard.)

met 10 rijuren via frankrijk en vallorbe haal je vaak vallorbe net niet en dan is het wel tolvrij, je rijdt langer en je hebt meer binnendoor ( dieselverbruik hoger )

grote sint bernard en gotthard en san bernardino route allemaal verbden voor ADR

simplon enige goede optie met ADR

of via brenner maar dat ligt eraan of je naar zuid moet of de hoek bolzano of venetie in moet.

dan wel veel inhaalverboden.

wij gaan bijna zonder uitzondering via brenner als we naar zuid-italie gaan.

mijn favoriete route

simplon en san bernardino en grote sint bernard.

maar ik vindt bergen en passen sowieso wat hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

transitroutes

ja er zijn er velen

reken er wel op dat je vanaf venlo met 10 rijuren meestal komt tot ongeveer net achter bern ( als je ri simplon gaat of grote sint bernard.)

met 10 rijuren via frankrijk en vallorbe haal je vaak vallorbe net niet en dan is het wel tolvrij, je rijdt langer en je hebt meer binnendoor ( dieselverbruik hoger )

grote sint bernard en gotthard en san bernardino route allemaal verbden voor ADR

simplon enige goede optie met ADR

Als ik je goed begrijp zijn al deze de passen open voor trucks. Behalve wanneer je ADR bij je hebt, dan is het alleen nog maar de Simplon.

Bij San Bernardo en Grand st. Bernardo zijn er trouwens ook tunnels. Gebruik je die? Mag daar ADR doorheen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja aan de zuidkant van de simplon neem ik aan dat je bedoeld

ik heb daar al foto's van staan bij het item over de simplonpas

met zoeken kom je daar wel op uit.

transitroutes

ja er zijn er velen

reken er wel op dat je vanaf venlo met 10 rijuren meestal komt tot ongeveer net achter bern ( als je ri simplon gaat of grote sint bernard.)

met 10 rijuren via frankrijk en vallorbe haal je vaak vallorbe net niet en dan is het wel tolvrij, je rijdt langer en je hebt meer binnendoor ( dieselverbruik hoger )

grote sint bernard en gotthard en san bernardino route allemaal verbden voor ADR

simplon enige goede optie met ADR

of via brenner maar dat ligt eraan of je naar zuid moet of de hoek bolzano of venetie in moet.

dan wel veel inhaalverboden.

wij gaan bijna zonder uitzondering via brenner als we naar zuid-italie gaan.

mijn favoriete route

simplon en san bernardino en grote sint bernard.

maar ik vindt bergen en passen sowieso wat hebben.

dat schrijf ik hier al

met ADR heb je alleen de simplon ter beschikking. ( of je moet op de trein willen:eek: )

juist omdat in de andere transitroutes tunnels zitten zijn ze voor adr ( mits wat uitzonderingen ) verboden

als je precies wilt weten met wat voor ADR spul je door de gotthard of grote sint bernard of san bernardino mag, moet je bij de zwitser navraag doen en dan heb je bij hun te maken met ausnahmen m.b.t SDR.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...
  • Forumlid
Maar de Simplonpass, mag je die berijden met de truck?

De Simplon is de gevaarlijke stoffen route.

's Winters maar niet langs gaan vanwege de sneeuw is deze route vaak gesloten.

Ik gebruik hem regelmatig in de vakantie tijd dan is het daar rustiger dan de Gottard.

De Grote St Bernard is ook een mogelijkheid als je richting Aosta / Turijn moet.

Douane maken in de tunnel is zo gebeurd daar.

Ach ja zo zijn er meer wegen richting Rome , zo zie je maar. :D:D:D:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden