[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

regelgeving italie


dvunz

Recommended Posts

  • Forumlid

Italië

Inhalen

Het is verboden een tram langs rechts in te halen tijdens het in- en uitstappen van de reizigers, indien er geen vluchtheuvel is.

Kruisen

Wanneer twee tegenliggers aan een kruispunt naar links willen afdraaien, moet dit "op zijn Indonesisch" gebeuren, dit wil zeggen door voor de tegenligger af te draaien en niet er achter.

Op een rijbaan die te smal is om twee voertuigen te laten kruisen, heeft het zwaarste voertuig voorrang; tussen voertuigen van dezelfde kategorie moet diegene die zich het dichtst bij een uitwijkplaats bevindt, achteruit rijden.

In de bergen of op wegen met een steile helling moet, wanneer het kruisen tussen twee voertuigen van dezelfde kategorie onmogelijk is, het dalende voertuig achteruit rijden, behalve indien het andere voertuig zich dichter bij een uitwijkplaats bevindt.

Snelheidsbeperkingen

Binnen de bebouwde kom: 50 km/u (op de 'stadsautosnelwegen' is 70 km/u toegelaten waar dat met borden is aangeduid)

Buiten de bebouwde kom:

Personenwagens en kampeerauto's tot 3,5T (*) Personenwagens met aanhangwagen of caravan Op autosnelwegen 130 km/u80 km/u Op andere wegen 90/110 km/u (**) 70 km/u

(*) voor kampeerauto's van meer dan 3,5 T gelden lagere snelheidsbeperkingen.

(**) 90 km/u op gewone wegen, 110 km/u op wegen met 2 rijbanen (90 bij slecht weer).

In de volgende tunnels:

Mont Blanc Fréjus Minimum 50 km/u 60 km/u Maximum 70 km/u 70 km/u

Autostop

Autostop is verboden op de autosnelwegen, maar ook op wegen met 4 rijstroken.

Geluidshoorn

Een chauffeur die gewonden of ernstig zieken vervoert mag zonder beperking zijn geluidshoorn gebruiken.

Signalisatie

Wanneer een chauffeur zich in een rijstrook bevindt voorzien van een verkeerslicht in de vorm van een groene pijl, dan is hij verplicht de door de pijl aangeduide richting te volgen.

Een rood knipperlicht betekent verplichting te stoppen, b.v. aan een overweg, aan een beweegbare brug, aan de laadkaai van ferry's, ...

Wegmarkeringen: gereserveerde rijstroken (bus, taxi's, fietsen, enz.) zijn van de andere rijstroken gescheiden door twee evenwijdige lijnen, een witte en een gele.

Stilstaan en parkeren

Gratis parkeerplaatsen zijn aangeduid met witte strepen, betalende parkeerplaatsen met blauwe strepen, en gereserveerde parkeerplaatsen met gele strepen.

In alle grote steden zijn er in de buurt van het centrum zones met betalend parkeren, aangeduid met blauwe borden. Parkeren kan er nochtans gratis zijn op bepaalde uren en op zondag (aangeduid op de borden). Parkeerkaarten kunnen gekocht worden in tabaks- en krantenwinkels, of aan de ticketautomaat.

In sommige steden bestaan er groene zones (steeds aangeduid): het parkeren is er op alle werkdagen verboden tussen 8 u en 9 u 30 en tussen 14 u 30 en 16 u.

Te Rome is, op werkdagen van 7 u tot 20 u, het parkeren verboden in de centrale zone die deel uitmaakt van het historisch centrum (uitgezonderd voor de auto's van bewoners van de wijk, evenals voor auto's die beschikken over een speciale toelating vanwege het gemeentebestuur).

Bij foutief parkeren wordt in sommige gevallen een wielklem gebruikt i.p.v. het voertuig weg te slepen (b.v. bij het parkeren op het trottoir).

Overnachten in een voertuig

Het is toegelaten de nacht door te brengen aan boord van een voertuig dat correct is geparkeerd op de openbare weg (zowel binnen als buiten de bebouwde kom) evenals op parkings van autosnelwegen.

Lichten

Buiten de bebouwde kom moet men altijd met de dimlichten aan rijden, ook overdag.

Het gebruik van de lichten is verplicht in de tunnels.

Achtermistlichten mogen slechts gebruikt worden wanneer de zichtbaarheid minder dan 50 m. bedraagt.

Maximum toegelaten alcoholgehalte

0,5 pro mille

Veiligheidsgordels en kinderzitjes

Kinderen van minder dan 12 jaar moeten beschermd worden door een veiligheidssysteem (kinderzitje, verhogingskussen, …) dat is aangepast aan hun lengte en gewicht, behalve indien ze groter zijn dan 1,50 m.

Kinderen van minder dan 3 jaar mogen achteraan plaatsnemen zonder bescherming indien in het voertuig geen veiligheidsinrichting voorhanden is, op voorwaarde vergezeld te zijn van een passagier van minstens 16 jaar oud.

Lading

Wanneer de lading achteraan uitsteekt, hoe weinig ook, moet ze steeds gesignaleerd worden door middel van volgend bord (strepen in reflecterend materiaal - zijde van 50 cm).

spanje_lading_tcm88-21815.jpg

De lading mag alleen achteraan uitsteken en de uitstek mag niet meer bedragen dan 30 % van de totale lengte van het voertuig. Dit geldt eveneens voor personenauto's en kampeerauto's die in het buitenland zijn ingeschreven (meer bepaald ook voor wat betreft het vervoer van fietsen achteraan). Een boete van € 71 tot € 286 kan opgelegd worden wanneer het vereiste signaleringsbord ontbreekt.

Reflecterende veiligheidskledij

Wanneer men buiten de bebouwde kom ‘s nachts of bij beperkte zichtbaarheid op de rijbaan moet stoppen en uitstappen (b.v. bij pech of ongeval, om de gevaarsdriehoek te plaatsen), dan is men verplicht een reflecterend veiligheidsvest te dragen om zich zichtbaar te maken voor de andere weggebruikers. Dit geldt zowel voor de bestuurder als voor de passagiers, en ook voor auto's die in het buitenland zijn ingeschreven. Hun veiligheidsvest hoeft niet aan de Italiaanse normen te voldoen, maar het moet wel geel, oranje of rood zijn.

bewerkt door midweek
bron: http://www.touring.be/nl/vrije-tijd/...land/index.asp
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

Ik werd laatst aangesproken door een Franse chauffeur in Italie. Ik had mijn liftas van de trailer omhoog omdat ik leeg was. Blijkbaar mag dat niet in Italie. Wist ik ook niet dus heb het even opgezocht in de landendocumentatie.

Hierin staat geschreven:

Het rijden met een opgetrokken as is niet toegestaan in Italië.

Iets waar je dus niet bij stilstaat en als je pech hebt kom je er dus wel even door stil te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik werd laatst aangesproken door een Franse chauffeur in Italie. Ik had mijn liftas van de trailer omhoog omdat ik leeg was. Blijkbaar mag dat niet in Italie. Wist ik ook niet dus heb het even opgezocht in de landendocumentatie.

Hierin staat geschreven:

Het rijden met een opgetrokken as is niet toegestaan in Italië.

Iets waar je dus niet bij stilstaat en als je pech hebt kom je er dus wel even door stil te staan.

Dat klopt ja,maar als je zes assen hebt schijnt het weer wel te mogen.

Ik heb in al de jaren dat ik in Italie heb rondgereden nog nooit problemen hiermee gehad,ik ken ook niemand die hier over aangesproken is door de polizia .

Groeten Peter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden