[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kaart van andere chauffeur in auto


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Er waren en zijn nog steeds uitvoeringsproblemen met de softwareprogramma´s die het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gebruikt voor de digitale tachograaf. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn zijn hoog.

De bedoeling achter de digitale tachograaf is niet alleen om scherper toezicht te kunnen houden op de werkgevers die vervoer doen verrichten, maar ook om scherper toezicht te houden op het naleven van de voorschriften door werknemers.

Het Arbeidstijdenbesluit vervoer is primair bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het controlemiddel daartoe, de tachograaf, is primair ontworpen en ingericht om te registreren hoe de chauffeur zich gedraagt tijdens de uitvoering van zijn werk op de weg. Blijkt uit lezing van de tachograaf dat de chauffeur overtredingen heeft verricht, dan word hij beboet.

De digitale tachograaf en de bestuurderskaarten worden uitgelezen in een pc die de gegevens verzend naar de centrale computer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tot op heden leidt dit vrijwel niet tot het opleggen van boete´s aan chauffeurs. De reden hiervan is dat er nog steeds softwareproblemen zijn. het systeem draait nog niet goed. Toch heb ik al van een enkele chauffeur in Den Haag gehoord dat hij een schikkingsvoorstel heeft gehad per post vanwege een op de bestuurderskaart vastgelegde overtreding.

In de toekomst zal dit vaker gaan gebeuren. Het digitale systeem maakt het eenvoudig om op grote schaal effectief te kunnen gaan optreden naar chauffeurs die overtredingen begaan. Hier is het tachograafsysteem voor in het leven geroepen.

Als je structureel 6 dagen in de week rijdt op vrachtwagens met een digitale tachograaf, dan "ziet" de centrale computer dat je in overtreding bent, bijvoorbeeld omdat je de wekelijkse aaneengesloten rust aan je laars lapt. Een sanctie zal dan volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf
Lijkt me erg sterk...

En toch wordt dat geaccepteerd die prints als je nog geen pasje heb.

dat heb ik zelf ook moeten doen omdat mijn pas er nog niet was en ik wel moest gaan rijden met digi tach. dus printje maken en net als vroeger achterop je schijf die blokjes ingevuld en dan ook nog eens netjes printjes gemaakt. aangehouden door de BundesAutobahnGestappo en er was niks aan de hand. mocht gewoon door rijden zonder te betalen:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Er waren en zijn nog steeds uitvoeringsproblemen met de softwareprogramma´s die het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gebruikt voor de digitale tachograaf. De extra kosten die hiermee gemoeid zijn zijn hoog.

De bedoeling achter de digitale tachograaf is niet alleen om scherper toezicht te kunnen houden op de werkgevers die vervoer doen verrichten, maar ook om scherper toezicht te houden op het naleven van de voorschriften door werknemers.

Het Arbeidstijdenbesluit vervoer is primair bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren. Het controlemiddel daartoe, de tachograaf, is primair ontworpen en ingericht om te registreren hoe de chauffeur zich gedraagt tijdens de uitvoering van zijn werk op de weg. Blijkt uit lezing van de tachograaf dat de chauffeur overtredingen heeft verricht, dan word hij beboet.

De digitale tachograaf en de bestuurderskaarten worden uitgelezen in een pc die de gegevens verzend naar de centrale computer van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Tot op heden leidt dit vrijwel niet tot het opleggen van boete´s aan chauffeurs. De reden hiervan is dat er nog steeds softwareproblemen zijn. het systeem draait nog niet goed. Toch heb ik al van een enkele chauffeur in Den Haag gehoord dat hij een schikkingsvoorstel heeft gehad per post vanwege een op de bestuurderskaart vastgelegde overtreding.

In de toekomst zal dit vaker gaan gebeuren. Het digitale systeem maakt het eenvoudig om op grote schaal effectief te kunnen gaan optreden naar chauffeurs die overtredingen begaan. Hier is het tachograafsysteem voor in het leven geroepen.

Als je structureel 6 dagen in de week rijdt op vrachtwagens met een digitale tachograaf, dan "ziet" de centrale computer dat je in overtreding bent, bijvoorbeeld omdat je de wekelijkse aaneengesloten rust aan je laars lapt. Een sanctie zal dan volgen.

Dit zal misschien ooit in de toekomst zo kunnen gaan maar nu nog niet, want nu voert ivw nog bedrijfscontroles uit waarbij ze de gegevens van jou pc downloaden naar hun laptop en dat nemen ze mee. En als ze het op kantoor gecontroleerd hebben krijg je vanzelf een reactie van hun kant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toch wordt dat geaccepteerd die prints als je nog geen pasje heb.

dat heb ik zelf ook moeten doen omdat mijn pas er nog niet was en ik wel moest gaan rijden met digi tach. dus printje maken en net als vroeger achterop je schijf die blokjes ingevuld en dan ook nog eens netjes printjes gemaakt. aangehouden door de BundesAutobahnGestappo en er was niks aan de hand. mocht gewoon door rijden zonder te betalen:ja:

Je mag nooit rijden zonder bestuurderskaart!!

als je er een hebt en hij raakt stuk of kwijt dan moet je melding maken en een nieuwe aanvragen.

ALLEEN in het laatste geval mag je met printjes werken tot je nieuwe kaart weer afgeleverd wordt.

alles staat dan namelijk geregistreerd en is legaal.

je moet hier niet op het forum gaan vertellen dat het mag of de indruk wekken dat het getolereerd wordt.

ziet er dan wel stoer uit in jouw verhaal maar anderen die dit ook willen gaan doen kunnen zwaar in de problemen komen.

het mag niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zeggen jullie maar de wet zegt het anders!

Ik beweerde alleen dat je zonder pas mag rijden, niet dat dat dit altijd mag, het ging erover of het pricipieel mogelijk is, en dat is het.

Henk

Je spreekt jezelf tegen nooit en dan ALLEEN

Je mag nooit rijden zonder bestuurderskaart!!

als je er een hebt en hij raakt stuk of kwijt dan moet je melding maken en een nieuwe aanvragen.

ALLEEN in het laatste geval mag je met printjes werken tot je nieuwe kaart weer afgeleverd wordt.

alles staat dan namelijk geregistreerd en is legaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nederlands-technisch heb je gelijk

je moet alleen dit stukje laten staan t.o.v. de hele context waarin het gebruikt wordt.

het is ook niet mijn stelling maar die van de wetgever.

diegene die zegt dat het wel mag en dat ie zelfs bij controle's ermee wegkomt is verkeerd bezig en daar reageer ik op.

je mag niet rijden zonder bestuurderskaart behalve als je er al een had en je bent hem kwijt. En dan gelden speciale regels.

zo staat het in de wet en dan is de wet dus ook fout ( nederlands-technisch gezien ).

dit zijn allemaal tegenstellingen maar hoe zou jij het dan omschrijven???

technisch gezien kun je het hele jaar rijden zonder bestuurderskaart.

technisch gezien kun je het hele jaar printjes maken.

technisch gezien kun je lang rondrijden op deze manier zonder aangehouden te worden.

maar we zitten hier op een veelbezocht forum en dan moet je niet met wilde verhalen komen die technisch gezien dan wel kunnen maar praktisch gezien door de wetgever anders geregeld zijn. En ook absoluut geen toegevoegde waarde hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf
Je mag nooit rijden zonder bestuurderskaart!!

als je er een hebt en hij raakt stuk of kwijt dan moet je melding maken en een nieuwe aanvragen.

ALLEEN in het laatste geval mag je met printjes werken tot je nieuwe kaart weer afgeleverd wordt.

alles staat dan namelijk geregistreerd en is legaal.

je moet hier niet op het forum gaan vertellen dat het mag of de indruk wekken dat het getolereerd wordt.

ziet er dan wel stoer uit in jouw verhaal maar anderen die dit ook willen gaan doen kunnen zwaar in de problemen komen.

het mag niet.

okee dan sluit ik me aan bij jullie. en nee het was/is niet mijn bedoeling om "stoer" over te komen.

ik had mijn pas trouwens wel aangevraagd maar moest nog wachten vandaar. mijn excuses als ik de indruk heb gewekt dat je continu zo mag rijden want dat mag idd niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou heb ik een vraag die hier misschien wel wat mee te maken heeft. Stel: ik rij (bewust) 1 of 2 dagen zonder pasje in de digitach. De volgende dag stap ik in en doe mijn pas in de digitach. Was gebeurt/registreert ie dan. Wat komt er op mijn chauffeurskaart? Daar ben ik benieuwd naar. Heb trouwens nog schijven, vandaar dat ik zei: stel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er komt dan niks op jou chauffeurskaart.

want stel dat een collega van je 2dagen zonder kaart heeft gereden, komt dat ook niet op jou kaart. de digi weet niet wie er rijd als er geen kaart inzit. hij registreert alleen dat er gereden is zonder kaart.

bewerkt door Gast
zeg ik niet. haha.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een chauffeurskaart is persoonlijk. een rijbewijs en paspoort ook.

wat maakt het uit als die in de auto ligt?

lees de digi uit, en je weet of je die andere pas gebruikt heb.

de kans bestaat dan dat je hem zou kunnen gebruiken? dat kan je blanco schijven ook, en daarvan mag je dozen vol in je auto hebben.

knape agent die mij daar een boete voor geeft. ik zou er een rechtzaak van maken. men is nogaltijd onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

en kan ik er wat aan doen dat een collega zijn pas laat liggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...
  • Administrators

Is dat wel zeker?

Er wordt eerder gesteld dat de kaart persoonlijk eigendom van de chauffeur is....

Als "iemand" dus op een kaart van een ander zou rijden heeft denk ik die ander eerder een probleem…..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 uur geleden zei ec300:

ben je als werkgever niet hoofdelijk aansprakelijk voor het doen en laten van jou personeel? 

 

Als de werkgever kan aantonen voldoende maatregelen genomen te hebben om de medewerkers juist te instrueren, kan zijn aansprakelijkheid vervallen. 

Dat heeft een term.. weet alleen dat woord ervoor zo ff niet.

 

Edit: disculperen heet dat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijwaring

 

In beginsel heeft de werkgever inderdaad de zgn. fictieve aansprakelijkheid. Immers, de verplichting tot naleving van de wet (arbeidstijdenbesluit / rijtijdenwet etc.) berust in de eerste plaats bij de ondernemer tijdens de werktijd van de werknemer. Handelt de werknemer tijdens diensttijd in strijd met de wet.. wordt dus de werkgever geacht dit feit te hebben begaan. Dat is de fictieve aansprakelijkheid.

 

Echter, werknemer blijft zelf aansprakelijk als er, bijvoorbeeld, geen medewerking aan een controle wordt verleend.. er geknoeid is met registratiebladen.. en als de werkgever zicht dus kan disculperen.

 

Hiervoor dient de werkgever bemamitoe aan te tonen. :D

 

-bevelen zijn gegeven

-maatregelen zijn genomen

-middelen zijn verschaft

-toezicht en controle is gehouden.

 

Bron: Verjo boek vakbekwaamheid deel 2 en 3 .

bewerkt door Durashift
.aanvulling op de tekst.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In het geval van de bestuurderskaart van een ander gaat bemamitoe niet op, dit omdat het in de wet is opgenomen.

 

Of het staat in de regeling tagograafkaarten brbwr0018544

of het staat in de WvW

 

In 1 van die twee staat dat de persoonlijkheid en de strafbaarheid omtrent verkeerd gebruik.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op 24-7-2018 om 20:16 zei road train:

Inderdaad maar ook de gene van wie de bestuurder s kaart is  en de gene die er mee rijdt dat loopt goed in de papieren :ja:

Alleen degene die op andermans kaart rijdt heeft een probleem,degene op wiens naam de kaart staat heeft er niks mee te maken( of hij moet ook in het voertuig aanwezig zijn).

Laat mij maar zien welke wet( graag met bronvermelding) voorschrijft dat je je persoonlijke digikaart niet in een voertuig achter mag laten.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

33 minuten geleden zei europeaan:

Alleen degene die op andermans kaart rijdt heeft een probleem,degene op wiens naam de kaart staat heeft er niks mee te maken( of hij moet ook in het voertuig aanwezig zijn).

Laat mij maar zien welke wet( graag met bronvermelding) voorschrijft dat je je persoonlijke digikaart niet in een voertuig achter mag laten.:D

 

 

Hoor je die niet ten alle tijden bij je te dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden