[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

LZV volgend B-Double concept


mikeya

Recommended Posts

  • Forumlid

Misschien heb ik er over heen gekeken op het forum, maar volgens mij was er nog geen bericht over de nieuwe LZV die Twan Heetkamp op de weg heeft gezet.

Namelijk een B-Double.

http://www.thtrailers.com/THT-Persbericht2.pdf

In de Truckstar stond er ook een stukje over.

In het persbericht word als één van de voordelen genoemd, en dat staat er letterlijk: dat de chauffeur de achterste trailer kan afkoppelen en zodoende met alleen de voorste trailer bijvoorbeeld stadsdistributie kan gaan doen.

Dat lijkt mij zelf ook heel nuttig. Maar wat wil je in de stad doen zonder laadklep:stom:? Er zijn maar weinig winkels in de binnenstad met een heftruck. Als ik de plaatjes zo zie dan lijkt onwaarschijnlijk dat er een laadklep op de voorste trailer kan. Er is immers geen ruimte onder de laadbak, vanwege het uitschuifbare widespread assenstel.

Eigenlijk wel een gemiste kans. Immers, met deze configuratie ben je wel heel flexibel. Ter vergelijking, met de bakwagen+trailer LZV heb je een extra trekker nodig om de trailer apart te nemen. En met de trekker+oplegger+wipkar juist weer een bakwagen.

Een voordeel die je ook met de bakwagen+wipkar+wipkar configuratie hebt, maar die heeft weer als nadeel dat je vrij veel ruimte in de bochten nodig hebt.

Het blijft leuk die LZV's en ik denk dat we de komende jaren nog heel veel ontwikkelingen en innovaties gaan zien.

Plaatje van TF af: dsc4929border.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je de achterste oplegger afkoppeld ...

??? Jammer dat er geen foto's zijn waarbij je kunt zien hoe het voorste deel er dan uitziet, want ik denk dat je dan na het einde van de laadbak nog een stukkie chassis moet overbruggen ...

Lijkt me niet erg handig in de Stadsdistributie of waar dan ook.

Dan moet de voorste bak over het chassis kunnen 'rollen' zodat de achterkant van de laadbak en die van het chassis op dezelfde hoogte zijn?

???

Ik zou hier wel eens wat meer foto's van willen zien.

Inclusief afgekoppeld en wel (voorste oplegger)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je de achterste oplegger afkoppeld ...

??? Jammer dat er geen foto's zijn waarbij je kunt zien hoe het voorste deel er dan uitziet, want ik denk dat je dan na het einde van de laadbak nog een stukkie chassis moet overbruggen ...

Lijkt me niet erg handig in de Stadsdistributie of waar dan ook.

Dan moet de voorste bak over het chassis kunnen 'rollen' zodat de achterkant van de laadbak en die van het chassis op dezelfde hoogte zijn?

???

Ik zou hier wel eens wat meer foto's van willen zien.

Inclusief afgekoppeld en wel (voorste oplegger)

Ik zou ook graag meer foto's zien danwel een filmpje. Helaas nog weinig over te vinden. Wel buitenlandse B-doubles, maar die techniek is toch wel anders dan deze. Dat maakt deze combinatie ook uniek op dit moment.

Als je de achterste trailer afkoppelt. Dan zit je inderdaad met een schotel achterop de voorste trailer.

Die achterste assen + schotel kunnen onder de laadbak schuiven.

Let op, het is dus niet zo dat de laadbak naar achter schuift. Zoals je in het container vervoer ziet.

Dit staat in dat persbericht vermeld.

Op de trailer staat een 7,80 meter lange laadbak.

Wanneer de chauffeur de remmen van de trailer vastzet en een ontgrendeling van het

schuifsysteem deblokkeert, kan de chauffeur de trailer uitschuiven, waardoor deze tegelijk als

dolly kan fungeren, zoals bij een B-Double. Op de zichtbaar geworden koppelschotel kan een

normale 13,60 meter trailer gekoppeld worden. Zelfs een trailer met koelmotor kan gekoppeld

worden, ondanks de korte afstand tussen beide laadbakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Let op, het is dus niet zo dat de laadbak naar achter schuift. Zoals je in het container vervoer ziet.

Daar dacht ik in eerste instantie wel aan omdat ik die systemen natuurlijk ken.

Volgens het bijbehorende artikel kun je inderdaad het eerste chassis in%uitschuiven ... en dat moet kunnen terwijl die laadbak geladen en wel erop staat, anders zou het systeem immers weinig zin hebben.

Mooi systeem ... maar het lijkt mij vrij kwetsbaar.

En voor Stadsdistributie lijkt het mij veel te veel tijd in beslag nemen.

Persoonlijk zie ik LZV's als iets voor met name langere wegtrajecten.

Maar dan zal Europa om moeten en ze dus moeten toestaan ... aangezien de Binnenvaart&Milieu-lobby nogal sterk schijnt te zijn zal dat er wellicht nooit van gaan komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Persoonlijk zie ik LZV's als iets voor met name langere wegtrajecten.

Maar dan zal Europa om moeten en ze dus moeten toestaan ... aangezien de Binnenvaart&Milieu-lobby nogal sterk schijnt te zijn zal dat er wellicht nooit van gaan komen.

Gesteund door het rail vervoer uiteraard:cool:.

Iets anders wat mij hier opvalt. Twan verhuurt trailers begrijp ik. Waarom komen hun met een LZV? Dat snap ik niet helemaal. Ze rijden er niet zelf mee, maar verhuren het spul, in dit geval aan Muller bijvoorbeeld.

Muller moet ook allerlei vergunningen en dergelijke hebben voor hun LZV. Is het dan niet veel simpeler voor Muller om een LZV gewoon aan te schaffen? Want als Muller geen interesse meer heeft voor dit span, zal Twan het aan een ander bedrijf gaan verhuren. Maar hoe zit het dan met de vergunningen en dergelijke. Lijkt mij allemaal een beetje warrig. Maarja, ik zie er dan ook niet echt een voordeel in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu we toch druk bezig zijn in dit topic, nog even een aanvulling.

Ik vond deze foto op internet en enkele dingen vallen mij.

Aangezien we nog geen details kennen en ook niet weten hoe de achterkant van de eerste trailer eruit ziet kunnen we enkel gissen.

Zelfs voor het dok lijkt het mij dat het laden/lossen veel tijd in beslag neemt.

1. hele span voor het dok.

2. afkoppelen van laatste trailer.

3. met eerste trailer een stukje naar voren rijden.

4. voorste trailer chassis inschuiven.

5. voorste trailer voor het dok zetten.

En dan na het laden/lossen hetzelfde ritueel, maar dan andersom:kiss:.

Dat kost toch extra tijd.

Je zou tijd kunnen besparen als je kon 'doorladen'. Maar in het voorbeeld van deze combinatie van Muller kan dat niet. Immers, de achterste trailer heeft een koelmotor op het kopschot, dus deuren in het kopschot zijn geen optie.

P.S. ik ben ook wel geïnteresseerd in de werking van de "opklapbare" onderrijbeveiliging!

post-4889-1394780998,763_thumb.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij is het concept helemaal niet nieuw maar wordt het in Amerika allang gebruikt.

Het systeem met de verschuifbare assen hebben we allemaal kunnen zien in de eerste serie van Iceroadtruckers.

Persoonlijk zie ik meer in een systeem waar de voorste oplegger een breekchassis heeft zoals ook op de LZV's van oa Bontrans in de zeecontainers gebruikt.

Volgens mij werkt deze LZV van Huybrechts ook op dit systeem.

2004-02-10.jpg

Zelfs in frankrijk rijden ze er al jaren mee alleen niet met de lengtes die hier toegestaan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Als je die wisselbak achterstevoren erop zet kun je hem via de kop makkelijk lossen. Hoef je niet te gaan schuiven om te lossen. Wel nog de trailer afkoppellen maar dat moet een motorwagen ook.

Ik blijf het jammer vinden dat Europa hier nog niet aan wil want over langere afstanden merk je pas echt het verschil denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zie wel eens vaker van die bulk wagens rijden. Trekker + kleine oplegger + aanhanger.

Hoe zit dat wettelijk? Want die reden al voor de LZV er kwam dacht ik en ze zijn ook een stuk korter.

Vallen die dan onder de lengte beperking van trailer+oplegger (16.5) of aanhanger(18.75m)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er waren al jaren een aantal meelbedrijven die een ontheffing hadden op 2 aanhangers. LZV-eisen stellen dat er maximaal 2 draaipunten ( buiten de voorste stuuras) in de combi mogen zitten.

Ik zag 2 weken terug ook een duidelijke B-double, containervervoer, in Leeuwarden staan. Helaas was ik niet in de gelegenheid de zaak verder te bekijken.

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden