[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Pool, het vervolg.


Gast Peterrr

Recommended Posts

Naar aanleiding van het gesloten topic "De Pool", door Hr HWM Klaassen, hierbij nog een aanvullende vraag;

In Nederland rijd een ferry-transporteur voornamelijk tussen Nederland, Duitsland en de UK.

Die ferryboer huurt een transportbedrijf in voor het trekken van zijn trailers. Dat transportbedrijf huurt voor het besturen van zijn trucks weer chauffeurs in, van een bedrijf uit Polen.

Die Poolse chauffeurs laden in Nederland een oplegger vol, met eindbestemming de UK. Die opleger word afgekoppeld in de haven, en gaat onbegeleid door naar de UK.

Even later koppeld de Poolse chauffeur weer een oplegger aan, afkomstig uit de UK met als losadres Breda.

Vraag; is dit legaal of illegaal? Is dit nu nationaal werk of internationaal werk?

De Poolse chauffeur is dus in dienst van een Pools bedrijf en krijgt Pools salaris.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is een gooie vraag.Hij mag geen Nationaal vervoer doen.Of Cabotage vervoer doen.Er zijn er meer die het doen Vooral Omtrek Venlo Ze gaan in de haven een aan koppelen Ze mogen wel in Belgie of Duitsland lossen.Maar duitsland laden voor duitsland en duitsland lossen mag niet.

Zelfs niet door een Nederlandse chauffeur Maar er zijn ook poolse auto"s die in de haven aan koppelen en weer aan koppelen net over de grens Vooral bij Venlo gebeurd het veel En daar is niks tegen te doen.Zal op andere plaatsen ook wel gebeuren.Op het ogenblik controleerd Duitsland streng. Want ze lopen de BTW mis.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar duitsland laden voor duitsland en duitsland lossen mag niet.

Zelfs niet door een Nederlandse chauffeur

dit ben ik niet met je eens hwm, een nederlandse chauffeur mag gewoon in duitsland laden en weer in duitsland lossen. dit is gewoon toegestaan voor de inwoners van de "oude" eu landen. ze hebben hier zelfs geen cabotage vergunning voor nodig. een eu vergunning volstaat voor deze transporten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Ook wij doen dit zeer regelmatig, maar dan wel met de hollandse of duitse chauffeurs.

De polen doen dit niet, maar die rijden dan ook met een pools kenteken auto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dan moet jij wel een binnen Landse CMR hebben Want je moet in dat land de BTW afdragen.Kijk maar is naar Frankrijk zonder CMR doe jij niet laden En binnen land moet jij een Franse CMR hebben.Als ik het goed heb is dat tot 2011 Weet niet zeker.Ik heb veel Frankrijk gladen en gelost Altijd op Franse CMR.Vergeet niet de boetes zijn hoog.Kijk maar naar Engeland

Daar hebben ze een half jaar terug een gepakt.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet jij wel een binnen Landse CMR hebben. Weet niet zeker.

een binnenlandse cmr??? is dat wat nieuws???

en zoals je wel vaker iets niet zeker weet heb je hier ook geen kaas van gegeten.

ik mag gewoon met een eigen cmr binnenlandse transporten doen in de "oude" eu landen. ik hoef hier geen franse of duitse vrachtbrief voor te hebben. je begint weer met je instelling van heb het jaren gedaan, dus ik weet het maar je vergeet 1 ding, ik heb ook jaren naar frankrijk gereden. en ik heb er nooit problemen gehad met mijn eigen cmr's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook nooit problemen gehad.Maar had wel een Frans boek Vos Lyon

En ik moest het ook weer inleveren in Lyon of op sturen En wat een ander denkt moet hij zelf weten.Maar zo heb ik het altijd gedaan Hwm

sorry, je begint weer in raadselen te posten, de discussie is voor mij gesloten, heb mijn zegje gedaan.

en wat een ander denkt moet hij zelf weten??? wat een ander weet zul je bedoelen. wat jij denkt daar gaat het om. je denkt dat je het weet, en dat moet JIJ zelf weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
Dan moet jij wel een binnen Landse CMR hebben Want je moet in dat land de BTW afdragen.Kijk maar is naar Frankrijk zonder CMR doe jij niet laden En binnen land moet jij een Franse CMR hebben.Als ik het goed heb is dat tot 2011 Weet niet zeker.Ik heb veel Frankrijk gladen en gelost Altijd op Franse CMR.Vergeet niet de boetes zijn hoog.Kijk maar naar Engeland

Daar hebben ze een half jaar terug een gepakt.Hwm

Meestal schrjven wij zelf een cmr HWM, en ik heb hier nog nooit commentaar op gehad.

Als je elk vakje maar keurig netjes invult is er niets aan de hand.

Zo doe ik het al zo'n twintig jaar en heb hier nog nooit geen problemen mee gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

onder cabotage transporten verstaat men binnelandse transporten door buitenlandse transportbedrijven uitgevoerd.

alles wat je nodig hebt om cabotagevervoer uit te kunnen voeren is een eu vergunning, dit geld alleen voor de oude eu landen, en dienen door oude eu transporteurs uitgevoerd te worden.

cabotage vervoer in de 12 nieuwe eu landen is alleen mogelijk met een cabotage vergunning. de verwachting is dat dit tot 2009 is. hier zijn wel individuele regels met landen zoals malta of cyprus.

als je nu goed leest zul je zien dat ik het heb over 12 "nieuwe" lidstaten. er zijn in totaal 27 eu lidstaten nu, dat betekend dus dat er 15 "oude" lidstaten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

O.K.Daar zul je wel gelijk in hebben.Het gaat mij om Dat je geen Cmr mag gebruiken bij binnen lands vervoer.Want de BTW moet in dat land afgedragen worden.Heb heel veel Frankrijk van Noord naar Zuid gereden

Maar altijd met Franse CMR boek Binnen land.Mocht er niks van weg gooien.Moest altijd weer terug naar Vos lyon.En controlle heb ik ook nooit gehad.Want ik denk dat de meeste het niet weten.Want het blijft iedere maand aan het verandere Zo en nu ga ik feest vieren P.W. Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ff als reactie op cabotage vervoer, zoals hwm het beschreef over oostenrijk. brussel is er dus ook mee bezig.

Brussel wil rem op cabotagevervoer

De Europese Commissie stelt deze week voor om cabotage alleen nog maar toe te staan aansluitend op een internationale vrachtrit. Bovendien mag de transportondernemer voortaan nog maar hooguit drie keer per zeven dagen aan cabotage doen.

Cabotage is vervoer over trajecten die beginnen en eindigen in een ander EU-land dan dat van de vervoerder. Het recht op cabotage is vijftien jaar geleden ingevoerd om het aantal leeg rondrijdende vrachtwagens te beperken. Nederland ontwikkelde zich sindsdien in Europa tot verreweg de grootste cabotagevervoerder. Dat vervoer vindt veelal plaats in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De vervoerders daar hebben net zolang geklaagd totdat Brussel nu maatregelen voorstelt.

Aansluiten In principe biedt de bestaande Europese verordening de mogelijkheid om cabotage te beperken. Brussel grijpt die optie nu aan. Vereist wordt dat cabotage moet aansluiten op een internationaal traject. Bijvoorbeeld van Rotterdam naar Antwerpen en vandaar naar Zeebrugge mag. Maar een rit van een Nederlandse transportbedrijf met bijvoorbeeld Antwerpen als beginpunt naar Zeebrugge wordt verboden.

Een tweede onplezierige verrassing is de invoering van een logboek voor wie aan cabotage doet. Daarin worden alle cabotageritten genoteerd. Dit voorstel staat haaks op het streven van Brussel om de administratieve druk op ondernemers met een kwart te verlagen.

Het voorstel betekent een inbreuk op het ‘heilige’ principe van het vrije verkeer op de grenzenloze euromarkt. Om daarvoor steun te verwerven zijn tevoren alle regeringen van de EU-landen plus de organisaties van wegvervoerders en verladers daar geconsulteerd.

Transport en Logistiek Nederland heeft zich er over beklaagd dat Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland en Italië op eigen houtje al maatregelen hebben genomen tegen cabotage op hun grondgebied. Frankrijk spant daarbij de kroon door cabotage te beperken tot maximaal 45 dagen per jaar en maximaal 30 dagen achtereen. Bij langer dan 7 dagen achtereen valt het vervoer daar automatisch onder de detacheringsrichtlijn. Dat betekent dat de dure Franse arbeidsvoorwaarden dan van toepassing zijn.

Na klachten uit onder meer Nederland tegen zulke beperkingen, kwam Brussel tot de conclusie dat cabotage op vier punten mag worden getoetst: het aantal dagen, de hoeveelheid vervoerde goederen, het aantal ritten en de continuïteit. De commissie besloot toen dat een tijdelijke nationale beperking tot maximaal één of twee maanden cabotage per jaar aanvaardbaar is.

Zodra cabotage permanent is, mag je spreken van binnenlands vervoer dat niet openstaat voor een buitenlandse ondernemer, aldus de commissie. Deze Brusselse richtlijn van enige jaren geleden heeft overigens geen wettelijke basis. De woordvoerster van TLN zegt dat haar organisatie het erg onwenselijk vindt dat daarom inmiddels een lappendeken aan nationale beperkende regelingen is ontstaan.

Orde Bovenstaand voorstel heeft vanuit Nederland gezien als voordeel dat het beoogt enige orde te scheppen in de uiteenlopende nationale beperkingen op cabotage. Het laatste woord hierover krijgen de 27 verkeersministers in de EU Transportraad en het Europees Parlement. Bij de ministers moet ongeveer driekwart voorstemmen.

Daarbij geeft het extra stemgewicht van de grote landen hier de doorslag. In het Europees Parlement is een gewone meerderheid vereist. Die meerderheid is vaak ook grotendeels afkomstig uit de landen die maatregelen vragen tegen cabotage, dus Duitsland, Frankrijk en het VK.

Verwacht wordt dat behalve minister Camiel Eurlings, de Nederlandse vervoerexperts in het Europees Parlement Corien Wortmann-Kool (CDA) en Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD) krachtig tegengas zullen geven. Toch is het waarschijnlijk dat de nieuwe wetgeving het uiteindelijk wel zal halen. Dit beraad zal nog wel zo’n twee jaar duren.

Curieus is dat het voorstel verstopt zit in een pakket wetgeving dat de toegangeisen tot het beroep van vervoersondernemer aanscherpt.

bron: www.nieuwsbladtransport.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O.K.Daar zul je wel gelijk in hebben.Het gaat mij om Dat je geen Cmr mag gebruiken bij binnen lands vervoer.Want de BTW moet in dat land afgedragen worden.Heb heel veel Frankrijk van Noord naar Zuid gereden

Maar altijd met Franse CMR boek Binnen land.Mocht er niks van weg gooien.Moest altijd weer terug naar Vos lyon.En controlle heb ik ook nooit gehad.Want ik denk dat de meeste het niet weten.Want het blijft iedere maand aan het verandere Zo en nu ga ik feest vieren P.W. Hwm

oh, je bedoelde een cmr boek. dat zou betekenen dat iedere nederlandse ondernemer die wel eens een binnenlandse rit in frankrijk doet een cmr boek moet kopen naast zijn eigen cmr's. maar dat is niet zo, in de cmr conditie's staat dat alle cmr's, maakt dus niet uit uit welk land ze komen, gelijk moeten zijn. in de praktijk wijken bijvoorbeeld duitse cmr's er wel iets van af maar in de regel zijn ze gelijk. dus ook de nederlandse en de franse cmr's. ik kan dus gewoon met een nederlandse cmr een binnenlandse rit in frankrijk doen. ook omdat er op een nederlandse cmr in het frans bijstaat wat het betekend.

de btw word verlegt, dit betekend zoveel dat als beide ondernemers een btw nummer hebben er geen btw afgedragen hoeft te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is toch ook helemaal niet erg dat je niet alles weet!

En het feit dat je niet meer dagelijks met al die veranderingen hoeft om te gaan,speelt ook mee.

Maar waarom eerst zoveel posts proberen je gelijk te halen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Om het toch nog even moeilijker te maken hebben zowel Duitsland als Frankrijk eigen cabotage-wetgeving.

Hierin wordt dus ook het cabotage-vervoer door ondernemingen buiten het land zelf maar binnen de 'oude' EU aan banden gelegd. Deze ondernemingen mogen niet onbeperkt cabotage-vervoer verrichten in het land.

De EU zelf is bezig met een richtlijn waardoor een cabotage-rit altijd mogelijk is in combinatie met een internationale rit. Met de cabotage-rit moet dan voorkomen worden dat er veel lege kilometers gemaakt worden. Bijvoorbeeld:

Je laad in Rotterdam voor Paris, je mag in Paris weer laden voor Toulouse en in Toulouse weer laden voor Rotterdam.

In hoeverre deze richtlijn ook zo wordt ingevoerd is nog koffie-dik-kijken omdat het nu eenmaal lang duurt voordat er uiteindelijk een beslissing genomen wordt.

Tot die tijd mogen landen dus zelf het cabotage-vervoer aan banden leggen.

Wat ik zelf zou willen?

Van mij het cabotage-vervoer vrij gegeven worden zolang diegene die het cabotage-vervoer uitvoerd maar op dezelfde wijze of minimaal hetzelfde loon ontvangt als een binnenlandse werknemer. Frankrijk heeft nu al bepaald dat als iemand meer dan 7 dagen achter elkaar cabotage-vervoer verricht in Frankrijk hij ook hetzelfde moet verdienen als een Franse chauffeur. Van mij zou dat al vanaf dag 1 mogen. Ik neem daarbij voor lief dat onze manier van uitbetalen dan eerst misschien complexer wordt maar het zorgt wel voor eerlijke concurrentie en kan daarmee meehelpen aan eerlijke arbeidsvoorwaarden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Probeer zelf het antwoord op je vraag eens te formuleren door te gaan naar de volgende link:

http://www.niwo.nl/uploads/Besluit%20goederenvervoer%20over%20de%20weg%20(definitieve%20versie%202.0).pdf

In het besluit vind je direct bij de definities wat cabotagevervoer is, en op pagina 28 wanneer dat is toegestaan.

De relatie naar het vervoerdocument, CRM, wil je zelf wel proberen aan te duiden, als deze er is.

Je kunt er voor kijken op de site van de NIWO, www.niwo.nl of vervoeradres, www.sVa.nl of www.vervoersadres.nl Mocht je er op de site niet uitkomen, bel dan eens met iemand van het ministerie van verkeer en waterstaat, of de NIWO. Van dat zelf speuren, word je veel wijzer dan het antwoord voorgekauwd krijgen.

Ook interessant om te bestuderen is de site www.overheid.nl Kijk bij wetten, zoek de Wet Goederenvervoer over de weg, of (oud) de Wet autovervoer Goederen. Je wordt er een stuk wijzer van.

Spreken we af dat je in het vervolg eerst zelf probeert vragen van een antwoord te voorzien?

Het resultaat van je eigen inspanning kun je altijd voorleggen aan Jan Koopmans. De komende weken, maanden kun je met alles bij hem terecht.

Nog dit:

Zoals je bekend is, neem ik per 1 september geen nieuwe kwesties, vragen meer in behandeling. Per heden houd ik mij dus uitsluitend bezig met de dossiers, die al voor vandaag aan mij ter afdoening zijn aangeboden.

Overigens is dat nadrukkelijk niet de reden jouw vraag niet van een antwoord te voorzien. Ik ben echt van mening dat je van pasklare antwoorden geen fluit leert. Het "papagaaitje-leef-je-nog"-syndroom past niet bij onze "professionele" vrijwilliger. Onze kaderleden nemen initiatief, komen zelf met een oplossing.

Seminar oktober, advies.

Al eens "gegoogeld" onder de woorden "communicatie" en "assertiviteit"? Je kunt je op het internet inlezen in de cursusmaterie op ons seminar van oktober. Heel interessant.

Leren, leren.

Als leren, leren een punt voor je is, laat het Jan Koopmans weten. Hij kan dan in de voorbereidingscommissie ook jouw stem inbrengen.

Positief bedoeld

Dat ik je het vorenstaande schrijf, heeft dus de bedoeling je verder te helpen. En ik vind het heel positief dat jij in elk geval vragen die bij jou of anderen in de bedrijfstak leven, probeert van een antwoord te voorzien.

Een goed begin. Want zonder vragen, vergroot je je kennis nooit.

Kortom, dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Joop.

Ik heb het op gevracht Krijg de kous op mijm koop.Maar dat geeft niet ik moet het zelf uit zoeken.En ik zeg noch maals sammen komen we er wel uit.Die man waar ik het aan gevraagt heb Die weet dat ik de wet heb.En ik moet er bij zeggen daar staan moeilijke dingen in.Maar ja weer wat geleerd Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Probeer zelf het antwoord op je vraag eens te formuleren door te gaan naar de volgende link:

http://www.niwo.nl/uploads/Besluit%20goederenvervoer%20over%20de%20weg%20(definitieve%20versie%202.0).pdf

In het besluit vind je direct bij de definities wat cabotagevervoer is, en op pagina 28 wanneer dat is toegestaan.

De relatie naar het vervoerdocument, CRM, wil je zelf wel proberen aan te duiden, als deze er is.

Je kunt er voor kijken op de site van de NIWO, www.niwo.nl of vervoeradres, www.sVa.nl of www.vervoersadres.nl Mocht je er op de site niet uitkomen, bel dan eens met iemand van het ministerie van verkeer en waterstaat, of de NIWO. Van dat zelf speuren, word je veel wijzer dan het antwoord voorgekauwd krijgen.

Ook interessant om te bestuderen is de site www.overheid.nl Kijk bij wetten, zoek de Wet Goederenvervoer over de weg, of (oud) de Wet autovervoer Goederen. Je wordt er een stuk wijzer van.

Spreken we af dat je in het vervolg eerst zelf probeert vragen van een antwoord te voorzien?

Het resultaat van je eigen inspanning kun je altijd voorleggen aan Jan Koopmans. De komende weken, maanden kun je met alles bij hem terecht.

Nog dit:

Zoals je bekend is, neem ik per 1 september geen nieuwe kwesties, vragen meer in behandeling. Per heden houd ik mij dus uitsluitend bezig met de dossiers, die al voor vandaag aan mij ter afdoening zijn aangeboden.

Overigens is dat nadrukkelijk niet de reden jouw vraag niet van een antwoord te voorzien. Ik ben echt van mening dat je van pasklare antwoorden geen fluit leert. Het "papagaaitje-leef-je-nog"-syndroom past niet bij onze "professionele" vrijwilliger. Onze kaderleden nemen initiatief, komen zelf met een oplossing.

Seminar oktober, advies.

Al eens "gegoogeld" onder de woorden "communicatie" en "assertiviteit"? Je kunt je op het internet inlezen in de cursusmaterie op ons seminar van oktober. Heel interessant.

Leren, leren.

Als leren, leren een punt voor je is, laat het Jan Koopmans weten. Hij kan dan in de voorbereidingscommissie ook jouw stem inbrengen.

Positief bedoeld

Dat ik je het vorenstaande schrijf, heeft dus de bedoeling je verder te helpen. En ik vind het heel positief dat jij in elk geval vragen die bij jou of anderen in de bedrijfstak leven, probeert van een antwoord te voorzien.

Een goed begin. Want zonder vragen, vergroot je je kennis nooit.

Kortom, dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Joop.

Ik heb het op gevraagt Krijg de kous op mijm koop.Maar dat geeft niet ik moet het zelf uit zoeken.En ik zeg noch maals sammen komen we er wel uit.Die man waar ik het aan gevraagt heb Die weet dat ik de wet heb.En ik moet er bij zeggen daar staan moeilijke dingen in.Maar ja weer wat geleerd Ik kom er wel uit.Alleen ik moet die wet door lezen Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou Huub, je hebt een heel duidelijk antwoord gekregen:

Overigens is dat nadrukkelijk niet de reden jouw vraag niet van een antwoord te voorzien. Ik ben echt van mening dat je van pasklare antwoorden geen fluit leert. Het "papagaaitje-leef-je-nog"-syndroom past niet bij onze "professionele" vrijwilliger. Onze kaderleden nemen initiatief, komen zelf met een oplossing.

Al eens "gegoogeld" onder de woorden "communicatie" en "assertiviteit"? Je kunt je op het internet inlezen in de cursusmaterie op ons seminar van oktober. Heel interessant

De relatie naar het vervoerdocument, CRM, wil je zelf wel proberen aan te duiden, als deze er is. [/size]

Je kunt er voor kijken op de site van de NIWO, www.niwo.nl of vervoeradres, www.sVa.nl of www.vervoersadres.nl Mocht je er op de site niet uitkomen, bel dan eens met iemand van het ministerie van verkeer en waterstaat, of de NIWO. Van dat zelf speuren, word je veel wijzer dan het antwoord voorgekauwd krijgen

Je hebt de kous niet op de neus gehad,gewoon hetzelfde antwoord als je hier ook krijgt.

En sammen komen we er met jou niet uit,ondanks dat je de wet hebt.

Een vraagje nog,naar aanleiding van je laatste regel,wat heb je van dat antwoord geleerd?

Succes,

Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik geleerd heb en nog doe Moet het zelf uit zoeken Ik kan ook zeggen jij weet niet wat er achter zit.Ik kan het wel zeggen moet deze maand twee weken naar school Om het een en ander te leren En Wet kennis is voor mij een moeilijk onder werp.En ik ga het toch proberen.

En vergeet niet 40 jaar geen school bank gezien.En wat ik niet weet vraag ik het wel hier.En ik zeg nog maals door schade en schande word men wijs

En er zijn heel veel chauffeurs die dit niet aan drufen Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik geleerd heb en nog doe Moet het zelf uit zoeken Ik kan ook zeggen jij weet niet wat er achter zit.Ik kan het wel zeggen moet deze maand twee weken naar school Om het een en ander te leren En Wet kennis is voor mij een moeilijk onder werp.En ik ga het toch proberen.

En vergeet niet 40 jaar geen school bank gezien.En wat ik niet weet vraag ik het wel hier.En ik zeg nog maals door schade en schande word men wijs

En er zijn heel veel chauffeurs die dit niet aan drufen Hwm

Hoe dan ook,ik wens je veel succes in de schoolbanken! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden