[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

De Pool, het vervolg.


Gast Peterrr

Recommended Posts

ik weet niet of ik het goed heb.

boven in de CMR staan toch twee vakjes waarin staat CMR AVR

volgens mij moet bij internationaal vervoer de AVR weg strepen.

bij binnenlands vervoer de CMR wegstrepen heb ik dit goed of niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter

het blijft m.i buitenlands werk ook al los je in breda,het is geladen in de u.k.dus internationaal werk.wat mijn inziens legaal door een poolse transporteur gedaan mag worden Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Naar aanleiding van het gesloten topic "De Pool", door Hr HWM Klaassen, hierbij nog een aanvullende vraag;

In Nederland rijd een ferry-transporteur voornamelijk tussen Nederland, Duitsland en de UK.

Die ferryboer huurt een transportbedrijf in voor het trekken van zijn trailers. Dat transportbedrijf huurt voor het besturen van zijn trucks weer chauffeurs in, van een bedrijf uit Polen.

Die Poolse chauffeurs laden in Nederland een oplegger vol, met eindbestemming de UK. Die opleger word afgekoppeld in de haven, en gaat onbegeleid door naar de UK.

Even later koppeld de Poolse chauffeur weer een oplegger aan, afkomstig uit de UK met als losadres Breda.

Vraag; is dit legaal of illegaal? Is dit nu nationaal werk of internationaal werk?

De Poolse chauffeur is dus in dienst van een Pools bedrijf en krijgt Pools salaris.

Een vracht van Nl naar Engeland is een internationale rit,in zijn geval gaat de oplegger onbegeleid naar de overkant.Er kon ook een Engelse trekker voor komen te staan en zo naar de overkant.

Volgens mij mag dit volgens de wet wel.Ze doen immers geen binnenlands werk.

Ik heb het zelf ook wel gezien dat een Poolse autovan een Ned. firma in Frankrijk een binnenlandse rit laadde en naar het losadres reed en daar wachtte op een Nederlandse auto,vervolgens koppelde en de Nl wagen loste die vracht.Volgens de wet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mij maakt het niet uit wie er gelijk heeft.Het gaat mij om het onderwerp zelf.Cabotage vervoer dat weet ik ook Maar het gaat mij om het Cmr Ja of Nee.En waarom vraag ik het Omdat ik wel eens 3of 4 weken alleen Frankrijk gereden heb En ik moest met een Franse CMR rijden Vos Lyon

En mij werdt verteld Dat heeft te maken met de BTW.Die moest in Frankrijk blijven.En alles ging via Vos lyon.En daar gaat het mij om.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Probeer zelf het antwoord op je vraag eens te formuleren door te gaan naar de volgende link:

http://www.niwo.nl/uploads/Besluit%20goederenvervoer%20over%20de%20weg%20(definitieve%20versie%202.0).pdf

In het besluit vind je direct bij de definities wat cabotagevervoer is, en op pagina 28 wanneer dat is toegestaan.

De relatie naar het vervoerdocument, CRM, wil je zelf wel proberen aan te duiden, als deze er is.

Je kunt er voor kijken op de site van de NIWO, www.niwo.nl of vervoeradres, www.sVa.nl of www.vervoersadres.nl Mocht je er op de site niet uitkomen, bel dan eens met iemand van het ministerie van verkeer en waterstaat, of de NIWO. Van dat zelf speuren, word je veel wijzer dan het antwoord voorgekauwd krijgen.

Ook interessant om te bestuderen is de site www.overheid.nl Kijk bij wetten, zoek de Wet Goederenvervoer over de weg, of (oud) de Wet autovervoer Goederen. Je wordt er een stuk wijzer van.

Spreken we af dat je in het vervolg eerst zelf probeert vragen van een antwoord te voorzien?

Het resultaat van je eigen inspanning kun je altijd voorleggen aan Jan Koopmans. De komende weken, maanden kun je met alles bij hem terecht.

Nog dit:

Zoals je bekend is, neem ik per 1 september geen nieuwe kwesties, vragen meer in behandeling. Per heden houd ik mij dus uitsluitend bezig met de dossiers, die al voor vandaag aan mij ter afdoening zijn aangeboden.

Overigens is dat nadrukkelijk niet de reden jouw vraag niet van een antwoord te voorzien. Ik ben echt van mening dat je van pasklare antwoorden geen fluit leert. Het "papagaaitje-leef-je-nog"-syndroom past niet bij onze "professionele" vrijwilliger. Onze kaderleden nemen initiatief, komen zelf met een oplossing.

Seminar oktober, advies.

Al eens "gegoogeld" onder de woorden "communicatie" en "assertiviteit"? Je kunt je op het internet inlezen in de cursusmaterie op ons seminar van oktober. Heel interessant.

Leren, leren.

Als leren, leren een punt voor je is, laat het Jan Koopmans weten. Hij kan dan in de voorbereidingscommissie ook jouw stem inbrengen.

Positief bedoeld

Dat ik je het vorenstaande schrijf, heeft dus de bedoeling je verder te helpen. En ik vind het heel positief dat jij in elk geval vragen die bij jou of anderen in de bedrijfstak leven, probeert van een antwoord te voorzien.

Een goed begin. Want zonder vragen, vergroot je je kennis nooit.

Kortom, dank daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Joop.

Ik heb het op gevracht Krijg de kous op mijm koop.Maar dat geeft niet ik moet het zelf uit zoeken.En ik zeg noch maals sammen komen we er wel uit.Die man waar ik het aan gevraagt heb Die weet dat ik de wet heb.En ik moet er bij zeggen daar staan moeilijke dingen in.Maar ja weer wat geleerd Hwm

Herman ik heb het door gelezen.Wat hier in staat wist ik ook niet

Het staat op BLZ 28 Nu begrijp ik ook dat ik een Frans CMR boek nodig had

van uit Lyon.Heb lyon er nog over gebelt.Krijg het zelfde te horen

Maar Herman lees maar is door. Ik dacht dat ik het wist Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Herman ik heb het door gelezen.Wat hier in staat wist ik ook niet

Het staat op BLZ 28 Nu begrijp ik ook dat ik een Frans CMR boek nodig had

van uit Lyon.Heb lyon er nog over gebelt.Krijg het zelfde te horen

Maar Herman lees maar is door. Ik dacht dat ik het wist Hwm

Ik zal proberen uw vraag kort te beantwoorden. Cabotagevervoer in het wegtransport is nog steeds aan beperkingen onderhevig en is dus niet helemaal vrij. De huidige regelgeving rondom cabotage laat bovendien veel ruimte voor Lidstaten om zelf de voorwaarden te bepalen waaronder cabotage in hun land is toegestaan. U kunt veel informatie terugvinden in een rapport dat wij in opdracht van de Europese Commissie hebben opgesteld. Dit rapport "Study on road cabotage in the freight transport market" is te vinden op:

http://ec.europa.eu/transport/road/studies/index_en.htm

Ik vertrouw erop u daarmee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Bozuwa.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Dan moet jij wel een binnen Landse CMR hebben Want je moet in dat land de BTW afdragen.Kijk maar is naar Frankrijk zonder CMR doe jij niet laden En binnen land moet jij een Franse CMR hebben.Als ik het goed heb is dat tot 2011 Weet niet zeker.Ik heb veel Frankrijk gladen en gelost Altijd op Franse CMR.Vergeet niet de boetes zijn hoog.Kijk maar naar Engeland

Daar hebben ze een half jaar terug een gepakt.Hwm

BTW wordt alleen berekend over de dienst en in het binnenland, wordt er een dienst geregeld BINNENLANDS maar uitgevoerd door een ander land in de EU maar door buitenlandse opdrachtgever (dus NL bedrijf laad en los in DE voor een Duitse opdrachtgever) dan hoeft er geen BTW worden afgedragen, wel is er dan een administratieve verplichting (INTRASTAT).

Wordt er een dienst geregeld BINNENLANDS maar uitgevoerd in een andere land, maar door binnenlandse opdrachtgever (dus NL bedrijf laad en los in DE voor een Nederlandse opdrachtgever), dan dient er gewoon gefactureerd te worden met BTW maar mag deze op de aangifte in mindering worden gebracht, wordt dus niet daadwerkelijk betaald.

Simpel, facturen die binnenlands worden verstuurd zijn altijd met BTW (of deze daadwerkelijk betaald moet worden ligt aan de buitenlandse dienst), facturen die verstuurd worden door EU landen onderling zijn altijd zonder BTW (de NL --> DE, DE --> FR, etc etc), de 19% over het totaalbedrag aan deze verzonden cq ontvangen facturen dien wel opgegeven te worden (en dus handmatig uitgerekend te worden) op de aangite.

Dit geldt overigens voor business to business en niet voor retail

Jouw verhaal klopt dus niet helemaal mbt BTW, mbt CMR ligt het volgens mij ook aan de opdrachtgever ipv rit in frankrijk (laden en lossen) maar dat weet ik niet zeker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wil er niet te veel over zeggen Een ding weet ik wel er zitten heel veel Maren en ogen aan.Heb de hele Europesse Wet.Cmr is Inter.

Maar cabotage Is het weer anders Daar komt nog Heb je zelf een bedrijf in dat land.Ik zal alles er op zetten Dan kun je zelf alles lezen. Je kunt alles lezen het staat er op.Een paar DLZ terug Hwm

v

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zal proberen uw vraag kort te beantwoorden. Cabotagevervoer in het wegtransport is nog steeds aan beperkingen onderhevig en is dus niet helemaal vrij. De huidige regelgeving rondom cabotage laat bovendien veel ruimte voor Lidstaten om zelf de voorwaarden te bepalen waaronder cabotage in hun land is toegestaan. U kunt veel informatie terugvinden in een rapport dat wij in opdracht van de Europese Commissie hebben opgesteld. Dit rapport "Study on road cabotage in the freight transport market" is te vinden op:

http://ec.europa.eu/transport/road/studies/index_en.htm

Ik vertrouw erop u daarmee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Bozuwa.

Heb het gevonden Je moet kijken Op (Transport road)

De Europesse Wet

Road haulage cabotage Study Freiht Cabotage in the Freiht Transport Market

En dan BLZ 3 Daar staat alles.Er zit heel wat aan vast.

Het meeste is nog niet vrij In de lid staten.

Wil er ook niet meer over zeggen.Heb zelf alles door gelezen En de Wet hellemaal door gelezen Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hier een uitspraak Zal het laten zien.Hwmspacer.gifspacer.gif02/07/2002

Luxemburgse transportonderneming die hoofdzakelijk werkzaam is in Duitsland hoeft desondanks geen belasting in Duitsland te betalen

A Luxembourg transport service that complies with the regulations in Germany may not be required to register its lorries there or pay the taxes arising from such registration. The Court bases its decision on the freedom to provide services and the general tenor of the Community legislation which assumes the existence of a single Member State of registration.

spacer.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Hier een uitspraak Zal het laten zien.Hwmspacer.gifspacer.gif02/07/2002

Luxemburgse transportonderneming die hoofdzakelijk werkzaam is in Duitsland hoeft desondanks geen belasting in Duitsland te betalen

A Luxembourg transport service that complies with the regulations in Germany may not be required to register its lorries there or pay the taxes arising from such registration. The Court bases its decision on the freedom to provide services and the general tenor of the Community legislation which assumes the existence of a single Member State of registration.

Bovenstaande gaat over de wegenbelasting en andere aan de voertuigregistratie gerelateerde belastingafdrachten. Dus niet over de btw geheven over het transport binnnen een lidstaat.

Maar even terugkomend op het Franse verhaal : Als ik cabottage doe in Frankrijk moet ik altijd ons Franse BTW nummer vermelden op de vrachtbrief. (ondanks dat wij geen vestiging in Frankrijk hebben, zijn wij toch in het bezit van een TVA nr.)

Dit omdat de Franse belastingontvanger graag deze afdrachten ontvangt. Er word hier streng op gecontroleerd cq verbaliseerd (op het moment dat je een binnenlandse rit doet en aangehouden word natuurlijk).

En of dat nou een cmr is of een ander toegestaan document dat doet er weinig toe. cmr mag voor binnenlands vervoer, verplicht voor grensoverschrijdend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden