[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

twee tanks


G@nj@

Recommended Posts

  • Forumlid

hi

ik rij met een renault magnum en ik heb een probleem

waar niemand een antwoord op weet, ook onze renaultverdeler niet

daarom probeer ik het hier ff

ik heb zoals de meeste vrachtwagen twee tanks

een grote en aan de andere kant een kleinere

de leidingen die de tanks verbinden lopen bovenop de tanks door het chassis

het probleem is dat de kleine tank veel vroeger leeg is dan de grote

en ik dit niet kan zien omdat de brandstofmeter zich in de grote tank bevindt

vorige week stond mijn meter nog op 1/4 en toen ik nogal snel door een bocht ging was het weer prijs... injecteurs hadden lucht gezogen !

wanneer ik de dop van de kleine tank losdraai moet ik er echt hard aan trekken op hem op te tillen omdat het erop lijkt dat de tank vaccuum gezogen wordt

als de dop er dan af is hoor je de lucht uit de grote tank naar de kleine blazen

weet iemand wat de oorzaak hiervan is ?

alvast bedankt !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie_o
klinkt mij logischer dat die leiding tussen de 2 tanks onderop zouden lopen kwestie van communicerende vaten ..........lijkt mij he

inderdaad ro, zou veel logischer zijn.

maar als ik het goed begrijp zit de meter op de grote tank, de aanzuiging ook?? als dit het geval is kun je eens proberen de ontluchting van de aanzuigtank af te sluiten. dan zuigt ie eerst de tank leeg waar geen aanzuiging op zit. hij haalt zijn ontluchting dan bij de andere tank weg. heb ik ook gedaan bij de scania en het werkt perfect. ik heb wel de leiding aan de onderkant van de tanks

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja als die kleine tank vacuumgezogen word dan moet je dat oplossen door te zorgen dat dat niet gebeurd. een oorzaak kan zijn dat de afsluitdop dicht zit zodat er geen lucht in de tank komt. Of je boort er een klein gaatje in. Maar ik vind het logischer als de leidingen onderlangs lopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja als die kleine tank vacuumgezogen word dan moet je dat oplossen door te zorgen dat dat niet gebeurd. een oorzaak kan zijn dat de afsluitdop dicht zit zodat er geen lucht in de tank komt. Of je boort er een klein gaatje in. Maar ik vind het logischer als de leidingen onderlangs lopen.

Als de leidingen onderdoor lopen behoud men dit probleem.

Één van de twee leidingen zit verstopt en wel die gene die eindigt boven de brandstof in de grote tank.

Gaatjes boren of een ander dop gebruiken zou ik niet doen, geeft geheid lekkage, de grote tank hangt namelijk net iets hoger dan de kleine waardoor bij volle tanken de brandstof uit de grote tank door de gaatjes in de kleine tank eruit loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De tankdop van de kleine omruilen voor een dop met ontluchting....

Ik had op mijn Premium ook 2 tanks (2x 400l); leiding liep onderlangs. Op een gegeven moment de ene tankdop verloren; kreeg ik een nieuwe bij de dealer. Aan het eind van de week (zaterdagmorgen)viel ie 'droog'. Even gerekend: 1600km op 800l diesel...?? Dat kan nooit. MAN Vullings in Best gebeld, want daar stond ik ook. Monteur 2 cans diesel bijgevuld, via het voorwiel kon hij net bij de opvoerpomp. (geladen autotransporter, dus kantelen ging niet). 100l bijgetankt bij de Shell vooraan in Oirschot en afgetankt bij de Esso bij Etten-Leur: er ging net aan 200l in de linker tank... Bleek de nieuwe dop een dop zonder ontluchting te zijn; doppen omgewisseld en nooit meer ergens last van gehad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat vind ik wel een goeie om te proberen;

wissel de tankdoppen eens om?

kijk dan eens na een,zeg 600, honderd kilometer eens hoe het er in de tanks uitziet?

wel met aftanken opletten dat je niet teveel tankt,

zoals gezegd kan de laagste tank overstromen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit is denk ik aan de hand.

Je brandstof pomp zuigt brandstof uit beide tanks, veel meer dan de motor gebruikt natuurlijk.

Alle brandstof die niet gebruikt is,(Wel verwarmd in de motor) gaat terug naar beide tanks. Er is een speciaal T verbinding waar het naar beide tanks gaat, en dat functioneerd hoogst waarschijnlijk niet meer. Oftewel, hij zuigt uit beide tanks, maar al de retour brandstof gaat terug naar 1 tank.

Volgens mij zie je bij nieuwe trucks geen pijp onderlangs van de eene naar de andere tank meer.

Laat eens weten wat het was als ze het vinden en repareren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is denk ik aan de hand.

Je brandstof pomp zuigt brandstof uit beide tanks, veel meer dan de motor gebruikt natuurlijk.

Alle brandstof die niet gebruikt is,(Wel verwarmd in de motor) gaat terug naar beide tanks. Er is een speciaal T verbinding waar het naar beide tanks gaat, en dat functioneerd hoogst waarschijnlijk niet meer. Oftewel, hij zuigt uit beide tanks, maar al de retour brandstof gaat terug naar 1 tank.

Volgens mij zie je bij nieuwe trucks geen pijp onderlangs van de eene naar de andere tank meer.

Laat eens weten wat het was als ze het vinden en repareren.

Dat is idd bij Volvo nogal eens aan de hand, dat de retour leiding verstopt zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wet van de communicerende vaten

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken

De wet van de communicerende vaten is een regel uit de natuurkunde die eigenlijk de wet van het communicerende vloeistofpeil zou kunnen heten. De wet zegt, dat in twee vaten die met elkaar verbonden zijn, de vloeistof in beide vaten altijd even hoog zal staan. Het woord communiceren moet in dit geval opgevat worden als uitwisselen: als twee watervaten vloeistof kunnen uitwisselen, dan communiceert het waterpeil in de ene met het peil in het andere vat. Voorwaarde daarvoor is dat de luchtdruk boven de vaten gelijk is, wat bij open vaten gewoonlijk het geval is.

Drukverschillen

Als de luchtdruk boven een van vaten hoger is, communiceren ze in zekere zin nog wel, dat wil zeggen, ze beïnvloeden elkaar, maar de vloeistofniveaus worden niet gelijk. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als een van de vaten luchtdicht afgesloten is.

conclusie:

als beide tanks of een ervan niet belucht word dan zal dat de werking vanhet systeem opheffen.

dan heb je de ene tank leeg terwijl de andere vol is.

door het vacuum in de ene tank kan de diesel niet naar de andere stromen.

de aanzuigleiding en retourleiding van de brandstofpomp zitten altijd op dezelfde tank gemonteerd.

Hier staat exact omschreven waarom er maar 1 van de tanken belucht mag worden van buiten af;

Voorwaarde daarvoor is dat de [url="http://www.chauffeursforum.nl/wiki/Luchtdruk"][color=#0066cc]luchtdruk[/color][/url] boven de vaten gelijk is, wat bij 
open vaten gewoonlijk het geval is.

De "voorraad tank" wordt belucht van buitenaf, de "gebruik tank" wordt belucht via een leiding vanaf de "voorraad tank" om een gelijke druk in beide tanken te garanderen, dit is te meer noodzakelijk omdat de "gebruik tank" op een mechanische wijze geledigd word en door acceleratie en afremmen een steeds wijzigende druk optreed, door de beluchting via de "voorraad tank" te laten lopen is er constant in beide tanken een gelijke druk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

bedankt voor de vele reacties

iemand zei... doppen omwisselen

maar er zitten geen ontluchtingsgaatjes in de doppen

ik zie er toch geen

maar bovenop de tanks waar de leidingen vertrekken heb ik wel een verschil gemerkt

bij de kleine tank (die altijd eerst leeg is) zit er bij de uitgang "air" geen leiding, die uitgang is toe terwijl er bij de andere tank wel een leiding vertrekt van de "air" uitgang en door het chassis loopt

ik kan niet zien naar waar die leiding naartoe loopt omdat de achterkant van mijn vrachtwagen helemaal toe ligt met traanplaat

dan heb ik ook nog een verschil bij de leidingen waar die "gegolfde pijltjes" opstaan. bij de kleine tank zit er bij de uitgang met die twee gegolfde pijltjes ook geen leiding en bij de andere tank wel

laat het duidelijk zijn... dit was zo van toen hij nieuw was !

ik ga nu in ieder geval de doppen eens verwisselen alhoewel ik twijfel aan het nut hiervan aangezien er toch geen ontluchtingsgaatjes inzitten

misschien help deze info een beetje om tot een oplossing te komen

iemand zei ook dat de retourleiding wel verstopt kan zijn

mocht dat zo zijn wat kan ik daar dan aan doen? uitblazen ofzo ?

maar mocht dit zo zijn dat alles terugstroomt naar de ene tank dan moet de wet van de communicerende vaten nog steeds van toepassing zijn dacht ik zo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bedankt voor de vele reacties

iemand zei ook dat de retourleiding wel verstopt kan zijn

mocht dat zo zijn wat kan ik daar dan aan doen? uitblazen ofzo ?

maar mocht dit zo zijn dat alles terugstroomt naar de ene tank dan moet de wet van de communicerende vaten nog steeds van toepassing zijn dacht ik zo

Niet de retourleiding maar de beluchtingsleiding van de kleine tank zit verstopt.

Beide leidingen die van de grote naar de kleine lopen er af halen en even door blazen met perslucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

als dit het geval is kun je eens proberen de ontluchting van de aanzuigtank af te sluiten. dan zuigt ie eerst de tank leeg waar geen aanzuiging op zit. hij haalt zijn ontluchting dan bij de andere tank weg. heb ik ook gedaan bij de scania en het werkt perfect. ik heb wel de leiding aan de onderkant van de tanks

Dit hadden ze bij mijn vorige baas ook gedaan Frankie, en werkte inderdaad perfect, totdat hij zoineens niet meer wou starten.

Heb heel wat Scaniagarages gezien in Italia die rit en niemand wist wat er aan de hand was en ik elke morgen stond te ontluchten met met die 4-serie. Pas in Nederland bij de Scania kwamen ze erachter dat ze op de zaak van de linkse tank de ontluchtings nippel dicht gemaakt hadden. Nieuwe ontluchting erop en geen last meer gehad, want volgens de heren trok hij zoveel vacuum dat hij de gasolie terug uit het blok de tank in trok.

Dus weet niet of dit de oplossing is??

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, ik deed later gewoon met de luchtspuit druk via de ontluchtingsnippel op de linkse tank zetten en als die compleet leeggestroomd was in de rechtse, de kraan onder dicht en zo hoef je in het buitenland maar in 1 tank te tanken en zo spaar je een boel geld uit door bij je eigen pomp weer te tanken:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bedankt voor de vele reacties

iemand zei... doppen omwisselen

maar er zitten geen ontluchtingsgaatjes in de doppen

ik zie er toch geen

Er zitten ook geen gaten in, de lucht om het vacuum tegen te gaan gaat via het schroefdraar, of in ieder geval de zijkant van het doppie. Zomaar een gat er in boren is niet echt slim, je ruikt dan diesel.

Denk dat je toch eens die traanplaat eraf moet halen, heb je er trouwens al onder gekeken of er een pijp van de eene tank naar de andere loopt, aansluiting aan de tanks is onderin. Heel soms zit er een afsluiter op, misschien is die wel dicht.

@ Freddie, ik weet alles van communiceerende vaten, heb jarenlang in de kroeg gewoond:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hi

ik rij met een renault magnum en ik heb een probleem

waar niemand een antwoord op weet, ook onze renaultverdeler niet

daarom probeer ik het hier ff

ik heb zoals de meeste vrachtwagen twee tanks

een grote en aan de andere kant een kleinere

de leidingen die de tanks verbinden lopen bovenop de tanks door het chassis

het probleem is dat de kleine tank veel vroeger leeg is dan de grote

en ik dit niet kan zien omdat de brandstofmeter zich in de grote tank bevindt

vorige week stond mijn meter nog op 1/4 en toen ik nogal snel door een bocht ging was het weer prijs... injecteurs hadden lucht gezogen !

wanneer ik de dop van de kleine tank losdraai moet ik er echt hard aan trekken op hem op te tillen omdat het erop lijkt dat de tank vaccuum gezogen wordt

als de dop er dan af is hoor je de lucht uit de grote tank naar de kleine blazen

weet iemand wat de oorzaak hiervan is ?

alvast bedankt !

Dit probleem heeft niet alleen de magnum, maar ook de premium!

Alleen heb ik de tankmeter in de kleine tank zitten! Dus sta niet gauw zonder diesel. Maar ik lees hier net dat men adviseert om een ontluchtingsgaatje te maken in je tankdop NIET DOEN!!! Het is de bedoeling dat er een onderdruk/bovendruk op je tanks zitten, de tankdoppen moeten daarom ook perfect afsluiten. Verder is dit probleem bij renault bekend, dus ze zouden hiervoor een oplossing moeten aandragen. (bij mij zijn de aanzuigleidingen vervangen en er is een extra bypass leiding gelegd)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
leiding onderlangs mag toch niet meer ivm risico van lekken als je die lekrijdt op een stuk band hout etc.? Zoiets staat mij bij.

frank

nee volgens mij mag dat inderdaad niet meer, ik heb er al verschillende keren gevraagd om het op die manier op te lossen, maar ze doen het niet meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de doppen verwisselen heeft dus niks uithehaald

het probleem blijft bestaan !

toch bedankt voor al de goeie raad !

Heb je al onder je truck rond gesnuffeld?

En die traanplaat er al af gegooid?

Ik denk nog steeds dat het een T stuk is dat de diesel naar 1 inplaats van beide tanks terug pompt. Ik had hetzelfde een klein jaar terug met 1 van onze reserve trucks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de doppen verwisselen heeft dus niks uithehaald

het probleem blijft bestaan !

toch bedankt voor al de goeie raad !

Had ik je al op gewezen dat dat niet zou helpen.

Nogmaals leidingen tussen de twee tanken losmaken en door blazen met perslucht.

@corydon

Het systeem dat jij beschrijft wordt hier zelden toegepast mede omdat dan beide tanken dan een ont- / beluchtingen moeten hebben en men er vanuit gaat dat dat meer belastend is voor het milieu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...
  • Forumlid
inderdaad ro, zou veel logischer zijn.

maar als ik het goed begrijp zit de meter op de grote tank, de aanzuiging ook?? als dit het geval is kun je eens proberen de ontluchting van de aanzuigtank af te sluiten. dan zuigt ie eerst de tank leeg waar geen aanzuiging op zit. hij haalt zijn ontluchting dan bij de andere tank weg. heb ik ook gedaan bij de scania en het werkt perfect. ik heb wel de leiding aan de onderkant van de tanks

als dit het geval is kun je eens proberen de ontluchting van de aanzuigtank af te sluiten. dan zuigt ie eerst de tank leeg waar geen aanzuiging op zit. hij haalt zijn ontluchting dan bij de andere tank weg. heb ik ook gedaan bij de scania en het werkt perfect. ik heb wel de leiding aan de onderkant van de tanks

Dit hadden ze bij mijn vorige baas ook gedaan Frankie, en werkte inderdaad perfect, totdat hij zoineens niet meer wou starten.

Heb heel wat Scaniagarages gezien in Italia die rit en niemand wist wat er aan de hand was en ik elke morgen stond te ontluchten met met die 4-serie. Pas in Nederland bij de Scania kwamen ze erachter dat ze op de zaak van de linkse tank de ontluchtings nippel dicht gemaakt hadden. Nieuwe ontluchting erop en geen last meer gehad, want volgens de heren trok hij zoveel vacuum dat hij de gasolie terug uit het blok de tank in trok.

Dus weet niet of dit de oplossing is??

Maar ik begrijp wel wat je bedoeld, ik deed later gewoon met de luchtspuit druk via de ontluchtingsnippel op de linkse tank zetten en als die compleet leeggestroomd was in de rechtse, de kraan onder dicht en zo hoef je in het buitenland maar in 1 tank te tanken en zo spaar je een boel geld uit door bij je eigen pomp weer te tanken:ok:

wat ook nog kan is dat er een luchtbel in de leiding die tussen de tanks loopt is gekomen.

bij een leiding onderlangs maakt dat niet uit maar als hij bovenlangs loopt en er zit lucht in dan zal hij ook niet doorstromen.

het enigste wat je dan kunt doen is de tank onder druk zetten met lucht zodat de luchtbel verdwijnt.

Ik hoop dat G@nj@ z,n probleem inmiddels heeft opgelost,:D:D:D:D:D maar ik wil mijn ervaring hier ook even ventileren;ik heb bij Bas vroeger ook met een Scania 113 dit systeem gehad,links een tank(400 ltr) en rechts2 tanks(2x400 lrt).

Deze tanks waren onderling met een boven leiding met elkaar verbonden en de voorste rechts was de aanzuigleiding en daar zat ook de terugvoer weer op,evenals de brandstofmeter.

Dit heeft altijd perfect gewerkt,essentieel bij dit systeem is echter dat,als je gaat tanken je ALTIJD EERST DE AANZUIGTANK moet vullen,ook als je maar een paar liter tankt,bv je tankt in D een paar honderd liter om thuis aan de pomp te komen.

Omdat ook de tankmeter op de aanzuigtank zit kun je altijd de werking controleren:bij een correct werkend systeem gaat de tankmeter pas bewegen als je andere tank helemaal leeg is,als ie dus na 200 km al begint te zakken is er iets mis en kun je proberen de evt luchtbel eruit te drukken d.m.v druk op de tweede ketel te zetten.

Groeten Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden