[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Lading zekeren België nieuwe regels


Arjan1980

Recommended Posts

  • Forumlid
Wij ook, en dan met zo'n soort verstevigd raamwerk in het zeil. Daarbij nog, deze trailers hebben wandborden en ook 3 of 4 planken boven elkaar.

Hoe zit het met het ladingzekeren in dit soort zeilwagens?

Moeten er hier ook spanbanden overheen wanneer een tautliner is uitgerust zoals hier beschreven?

Of is dat alleen wanneer men geen wandborden en planken heeft ?

Dat is een beetje de hamvraag.

Maar een zeil en een plank houden op zich niet veel. Op de site van Kögel staat er het eea over uitgelegd. Heeft van doen met die zgn Tüv-certificering. Er staat dat trailers met deze Tüv-certificaten - vrij vertaald - dat wanneer er sprake is van een vormgesloten zekering van de lading, er geen extra sjormiddelen nodig zijn. (vormgesloten is wanneer je maximaal je hand er tussen kunt doen, meer ruimte betekent dat er geen sprake meer is van vormsluiting).

Maar er is een hele grote maar. Het certificaat is een Tüv-Nord certificaat. Dwz zeggen dat het alleen geldig is voor Noord-Duitsland. Anders gezegd: voor vlakke gebieden, zoals NL dus ook is.

Ga je echter de bergen/heuvels is, dan is extra zekeren wél nodig.

Overigens, zo'n Tuv-certificaat bij een tautliner betreft altijd trailers met aluminiumlatten. Deze zijn 10 keer sterker dan houten latten.

Maar dit is buitengewoon ingewikkelde materie, waarover veel misverstanden en verwarring bestaat. En veel zaken niet helder zijn. Voor iedereen.

FF over die korrels in Antwerpen - heb ze zelf ook vaker geladen daar, lekker vriendelijk volk by the way- dan praat je over een gewicht van zeker 28 ton. Dan zijn 7 bandjes een buitengewoon magere score. Voeg ik direct aan toe, dat met die korrels de banden idd snel los gaan zitten. Pas bij een tweede keer spannen blijft de boel goed strak zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 109
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
Ga eens staal laden in Peine Bert dan weet je pas wat vastzetten is.

voor 20 ton balken gebruik je 5 houten balken tussn de vloer en de lading. zowel onder als boven de balken rubbermatten leggen.

Heb je de pech dat het niet op een laag past dan nog een keer 5 balken met boven en onder rubber.

vastzetten met minimaal 18 spanbanden, en overal waar een spanband met een hoek over het ijzer gaat een beschermhoek tussen de band en het ijzer, meestal vier hoeken per band, maar ook soms wel acht als je een beetje een rotvracht hebt.

Zet je de lading niet volgens de regels vast dan krijg je gewoon geen papieren. Rij je weg zonder papieren, geen probleem de polizei wordt ingelicht en voor dat je bij Hannover bent sta je aan de kant, kun je als nog gaan knopen met 60 euri boete en 3 punten kado:ja:

hout krijg je daar (nog) wel, je kan er alleen een extra aanhangwagentje met rutschmatten meenemen daarheen. labeltje van ketting kapot (verloren) hoppakee ketting afgekeurd, terwijl er met die ketting zelf niets aan de hand is.

Af en toe doen ze daar wel heel erg overdrijven net zoals Ilsenburg grossbleche in ilsenburg van de zelfde firma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

mooi (licht) vraggie

btw in (waals)bels kost het e75,- voor geen spanband gebruiken:rolleyes:

tminste net voor kerst vorig jaar..of zou...;)

BL-XP-75.jpg

Op de ahw 2 bandjes en de truck geen, zo ging ie Dld in en het gaat nog goed ook. Zo'n paaltje valt er niet zomaar af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Nou, de eerste collega bij ons heeft al met die nieuwe regel te maken gehad!:(

50 Euries boete, omdat het anti-slipmatje niet goed onder de pallet geplaatst was.

Het zal de laatste ziekelijke boete niet zijn, dus wordt vervolgd!Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zelf ben ik Belg,

ik vind veel terug over lading zekeren, vooral technische details, hoe het moet en hoe het niet moet,God..men kan er zelfs een handboek over downloaden.. LOLmaar nergens een wettekst (of verwijzing naar) of het nu moet of niet..dus doe ik 't maar, lijkt me nog 't verstandigst. :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In België werd een nieuw artikel 45bis ingevoerd met zeer specifieke richtlijnen om de lading te zekeren, specifiek voor voertuigen van de groep C (categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E).

In die wettekst wordt dan weer verwezen naar Europese richtlijnen voor beste praktijken over het zekeren van lading voor wegtransport wat je dan weer terugvindt op http://www.mobilit.fgov.be/data/route/regcir/cargo-securing_guidelines_nl.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid
allemaal kansloos wat je doet betalen moet je toch. vinden altijd wat ze willen gewoon geld zien. ben in mei aan gehouden in de buurt van arlon kosten 100 euro omdat er geen spanbanden omheen zaten. was toen nog niet verplicht.

Ik werd laatst aangehouden thv Longwy aan de Frans-Belgische grens..

Ik vroeg die kerel of ie een Fransoos was of een Belg...zei ie Fransoos, zei ik prima want de Belgen zijn apegeil als ze een tautliner zien en willen deze dan gelijk controleren...Er stonden alleen maar tautliners...Zegt die Belgische controleur die er bij stond in het Nederlands...Oh..Dat is niet waar...

Kreeg een controle van 28 dagen( digi tacho ) maar mocht, zonder te betalen, doorrijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In België werd een nieuw artikel 45bis ingevoerd met zeer specifieke richtlijnen om de lading te zekeren, specifiek voor voertuigen van de groep C (categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E).

In die wettekst wordt dan weer verwezen naar Europese richtlijnen voor beste praktijken over het zekeren van lading voor wegtransport wat je dan weer terugvindt op http://www.mobilit.fgov.be/data/route/regcir/cargo-securing_guidelines_nl.pdf

Maar nog niet alle Belgen nemen die wet zo serieus...

Word ik laatst ingehaald door een motorwagen met aanhanger...

Op de motorwagen stond, los dus zonder spanmateriaal, een verrijker...

Op de aanhanger stond een hoogwerker met 1 ketting in het midden er over en wat los materiaal( paletten en kisten ) met daarover 1 enkel spanbandje...Jammer maar ik heb er geen beelden van...Ongelofelijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • 3 years later...
  • Forumlid
En wie pakken ze dadelijk weer? De hollander, duitser en dergelijke.

Dit omdat ik in plaats van 4 kettingen om mijn staalplaten er zeker van hun minimaal 6 moet gebruiken, en een vette prent erbij:(

En dat terwijl er een belg voorbij rijd terwijl hij dezelfde vracht met 2 spanbandjes heeft vastgemaakt, en die laten ze dan gaan

Hebben ze het in Belgie toch goed voor elkaar want verschil moet er zijn .

En je weet het eigen volk eerst en dan de buitenlanders die wel kunnen betalen.

En je heb in Belgie nu eenmaal Franstalige en Nederlandstalige en ook nog Duitstalige dus is het toch moelijk kiezen dus gewoon naar de kenteken platen kijken.LOL

LOLLOL

:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

En je heb in Belgie nu eenmaal Franstalige en Nederlandstalige en ook nog Duitstalige dus is het toch moelijk kiezen dus gewoon naar de kenteken platen kijken.

Als je de dag van vandaag door de motorbrigade van de douane word tegengehouden heb je de keuze welke taal je wil spreken > Frans > Duits of Nederlands .

Per ploeg van 2 spreken ze de 3 landstalen ( krijgen er een premie voor als ze meerdere talen spreken , Selor neemt hiervoor het taalexamen af )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

goedemorgen Arjan

kijk voor die belgen op

ebookbrowse.com/cargo-securing-guidelines-nl-pdf-d27184632

of voor duitsland op

ec.europa.eu/transport/road_safety/.../cargo_securing_guidelines_en.pdf

ik ben net bezig met het in elkaar zetten van een code 95 cursus lading verzekeren in het Engels en ik vind een hoop informatie op deze sites

dirk

Load security home

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast combidriver
Mooi systeem, maar het lijkt me ook kwetsbaar.

Rij je altijd met een vaste trailer, dan kan het best werken. Wel een stuk makkelijker dan alles handmatig eroverheen trekken.

-

maar een hel, als je ook wel eens via het dak laad/lost.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Lading zekeren is eigenlijk niet zo heel moeilijk, alleen het kost veel tijd.

Hoe je een lading moet zekeren hang af van veel factoren.

Heb je bijvoorbeeld 1 machine van 30 ton geladen kan je deze met 4 kettingen zo vast zetten dat je bij controle zeker door mag zonder boete af aanmerkingen van de controleur.

Het kan ook gebeuren wanneer je één staalplaat geladen hebt die je vast hebt gezet met 50 spanbanden bij controle een dikke boete krijgt omdat je er 221 spanbanden voor had moeten gebruiken.

Dit komt om te beginnen dat er twee manieren van zekeren zijn namelijk direct sjorren en neersjorren.

Bij direct sjorren is het belangrijk dat je elke eenheid die je geladen hebt apart vastzet. deze manier van zekeren kan je dus lang niet altijd gebruiken.

Bij Neersjorren zijn doorgaans meer spanmiddelen nodig, omdat je hierbij de lading zo strak op de vloer van de wagen moet drukken dat verschuiven onmogelijk wordt.

Hierbij ben je van verschillende variabelen afhankelijk. Om uit te rekenen hoeveel spanbanden je nodig heb moet je behoorlijk goed kunnen rekenen.

Om te beginnen moet je weten welke glijdweerstand de lading heeft ten opzichte van de laadvloer.

Zoals iedereen wel snapt glijd een vette staalplaat veel makkelijker over een stalen laadvloer dan een ruwe houten balk over een houten vloer.

Dit effect kun je grotendeels opvangen door het gebruik van antislipmatten.

Het is natuurlijk ook van belang of de lading tegen het kopschot is geladen of halverwege de vloer, en of het klem staat tussen rongen of gewoon los.

Je zult ook rekening moeten houden met de sjorhoek van de spanden, hoe kleiner de hoek hoe minder de uitgeoefende druk op de lading is, waardoor ook het aantal te gebruiken spanbanden fors toe neemt.

Als laatste moet je er ook nog rekening mee houden hoe sterk je spanbanden en ratels zijn. Er wordt vaak gezegd dat een spanband twee ton kan hebben, maar dat is fabel.

De spankracht wordt berekend in DaN en op het label van de spanband en de ratel staat de maximale spankracht vermeld. Bij de standaard spanners is dit meestal 375 DaN, bij de extra zware spanners vaak 750 DaN.

het mag dus duidelijk zijn dat ja met zwaar spanmaterieel veel minder banden hoeft te gebruiken als met de lichte versie.

Op de site van de IVW staat overigens een rekenmodel waarmee je kunt uitrekenen hoeveel spanbanden je nodig hebt voor een correcte ladingszekering

Op de Site van Braun kun je er ook van alles over vinden, maar dan wel in het Duits

Ook kun je hier gratis mooie rekenprogramma's downloaden m.b.t. ladingzekering.

http://www.braun-sis.de/braun_sis/download.php

Op een standaard ratel met een handkracht van 50 kg kan je rekenen op 250 Dan dit kan verhoogt worden door het gebruik van verlengde ratels, gebruik geen koevoet om de kracht van een standaard ratel te verhogen daar deze dan vrij snel kan breken.

de som is heel eenvoudig, op een platte trailer, vind een wrijvings-tabel en gebruik deze als volgt.

gewicht lading 10000kg wrijving per tabel (example 0.4) 10000 / 0.4 = 6000.

kijk naar de label op de spanband en de ratel (example 2500 Dan) dit geeft een kracht van ca 250 Dan

6000 gedeeld door 250 = 24 spanbanden.

Als je het kopschot wil gebruiken moet je eerst de kracht van het kopschot zien te vinden, dit zal op de identificatie plaat moeten staan, het is echter eenvoudiger om je aan de bovenstaande berekening te houden.

Beter een strap te veel dan een uurtje met de Belg of de Duitser en de gegarandeerde bekeuring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En dan zijn er nog mensen die durven te beweren dat chauffeur een ongeschoold beroep is. Je moet hogere wis- en natuurkunde gehad hebben om het aantal spanbanden te kunnen uitrekenen. Er zijn maar weinig chauffeurs die ik ken die überhaupt 24 spanbanden bij zich hebben, en dan mogen ze nog maar 10 ton geladen hebben. Dus bij 25 ton even 60 bandjes trekken? Gemiddeld voor een snelle jelle 2 minuten per bandje is dus 2 uur spanbanderen?

Het zal wiskundig allemaal wel kloppen, maar in de praktijk zie ik dit niet gebeuren.

@ Dokus; als ik goed op jouw foto kijk heb jij minstens 40 spanbanden te weinig om jouw lading zitten. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast trucker10

Nu begin ik het te begrijpen waarom ik zoveel kledij met ceintuur tegenkom bij het laden , ik moet deze vastgespen in mijn laadbak :stom:

Ik was altijd al opzoek, welk wrijving coëfficiënt ik er moet op nahouden om de berekening van die hangende kledij te maken , met schuinrubbermatjes onder te leggen schoot ik al niet op .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden