[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

de voor en nadelen van chauffeur zijn????


marcellos

Vraag

  • Forumlid

hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum dus zal me even heel kort voorstellen.

ik ben marcel, 27 jaar oud en woon in noord-brabant en wil misschien wel

chauffeur worden, eigenlijk het liefst internationaal.

graag zou ik meer willen weten over het beroep chauffeur.

- is het erg stressen of alleen af en toe in bepaalde situaties

als ik nml. met mijn auto wel eens een paar kilometer met de vrachtwagens meerijd dan denk ik altijd: dit wil ik liefst de hele dag wel doen! ik word er juist rustig van i p v gestressed.

wil nog wel wat van europa zien en ben niet echt aan huis en haard gehecht dus vandaar internationaal.

- is het moeilijk om te leren om een vrachtwagen onder controle te krijgen

of lukt dit meestal wel in de tijd die gegeven word door een opleiding.

heb over mijn gewone rijbewijs ook erg lang gedaan. maar heb sinds het behalen geen enkel ongeval gehad waarbij het mijn schuld was.

- misschien kan iemand mij zijn dag beschrijven als chauffeur/internationaal chauffeur zodat ik een goed beeld krijg van het beroep en dan ook weet of het wat voor mij is.

zie graag jullie reacties tegemoet.

mvg marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

De voor- & nadelen zijn van persoon tot persoon verschillend.

De een zal het niet erg of leuk vinden om een weekend ergens over te staan en de ander heeft er zwaar de balen in.

Er is ook een groot verschil in in wat voor'n chauffeursbaan je terechtkomt. Maar in vrijwel alle sectoren werk je onder tijdsdruk ... het is hoe jij daarmee om kunt gaat of dat aan je vreet of niet. Je rijdt van A naar B ... en moet voor 15.00 uur de volgende dag in C staan voor een retourlading 800km verderop. Of je krijgt te maken met lange wachttijden terwijl je lading wordt getest (bijvoorbeeld tankwagen voedingsstoffen). In andere banen is het waarschijnlijk weer passen en meten of je alles van 7 adressen wel in je trailer kunt krijgen.

Echt er is zoveel verschillend werk dat het domweg te veel is om op te noemen.

Ik zou zeggen waar een wil is is een weg.

Ga gewoon eens bij een rijschool langs en neem een proefles.

Zij kunnen je dan waarschijnlijk wel vertellen hoeveel lessen je zo ongeveer nodig zult hebben. En kijk Alle begin is moeilijk ... je moet namelijk iets nieuws leren. En de een zal het nou eenmaal sneller oppakken dan de ander.

Daarnaast moet je natuurlijk ook nog je vakbekwaamheid halen. Die is kortgelden veranderd .. dus daar kan ik je op dit moment niet veel over vertellen omdat ik daar nog niet ingedoken ben. Wel is het zo dat je zult moeten blijven bijleren === 35 uur bijscholing in 5 jaar ... om je vakbekwaamheid te kunnen behouden!!!

Ik zou zeggen ga langs een rijschool en laat je voorlichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
ik ben marcel, 27 jaar oud en woon in noord-brabant en wil misschien wel

chauffeur worden, eigenlijk het liefst internationaal.

Als je "misschien" chauffeur wilt worden , zou ik er niet eens aan beginnen!! Je wilt chauffeur worden of je word als chauffeur "geboren" !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat vind ik klinkklare onzin.

Als er niemand in je omgeving is die chauffeur is dan ben je nooit in aanraking geweest met het vak.

Hoe moet je je dan een beeld vormen?

Ik wist het ook niet zeker of ik wilde of niet... ik ben uiteindelijk via vrienden van mij (hij is toevallig chauffeur) een paar keer meegeweest om een beslissing te maken.

Tot nog toe geen spijt van, maar dat ik als chauffeur geboren ben? Neh...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Heb jaren internationaal gereden.

Kan wel zeggen dat geen dag hetzelfde is geweest.

Files, lastige klanten, als jij je niet druk maakt dan is het een mooi vak.

Of je nu 's nachts rijdt of overdag, het blijft een mooi vak.

Er waren momenten dat ik ergens langs de middelandse zee stond en moest wachten op mijn lading.

Vond het nooit erg, op plekken komen waar normaal geen toeristen komen.

allemaal voordelen.

Nadelen, lastige planners.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurtjenuenen

ik ben zelf begonnen als distri chauffeur.

of te wel hard werken veel klanten en krappe venstertijden.

daarna ben ik pendelritten gaan rijden zowel binnenland als buitenland.

is super goed bevalen dat buitenland zeg ik niks van.

maar voor mijn hoeft het voorlopig niet meer.

ik zit nu weer in het pendelwerk op binnenland bevalt me goed.

over 2 weken heb ik weer een eigen distri route.

en dat bevalt me ook goed.

maar als je chauffeur wil worden zou ik zeggen waar een wil is is een weg.

en je hoeft idd niet als chauffeur geboren te zijn maar het is wel makkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Vond het nooit erg, op plekken komen waar normaal geen toeristen komen.

allemaal voordelen.

Plekken waar normaal geen touristen komen?? Industrieterreinen bedoel je?? :rolleyes:

Ik doe volgende week oa Blanes, Sérignan Plage en St Tropez aan, dat vind ik dan weer leuker........... :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

leuk om al jullie reacties te lezen!!

ik zal binnenkort eens langs een rijschool gaan voor een proefles.

wel vraag ik me af waarom je als je internationaal rijd je dan snachts moet rijden?

je rijd toch alleen en slaap in de nacht?

of rijd je met zijn 2en?

wat komt het meeste voor eigenlijk als je internationaal rijd,

alleen of met zijn 2en.

ik word altijd heel rustig van de gebieden en geluiden op en rond de snelweg. dus denk daarom dat het beroep me ook wel zal bevallen.

hoe voorkom je dat je telaat bent als je in een file rijd.

ik snap wel dat het de bedoeling is op tijd er te zijn maar soms is het toch ook gewoon onmacht. of snapt een baas dat niet.

zoals je leest weet ik nog maar bitter weinig van het chauffeurs vak maar zal me zeker goed laten informeren tijdens de proefles.

groet en bedankt voor de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
.

internationaal weet ik niets van

maar dat trekt mij niet zo omdat ik het gevoel hierbij heb

dat je dan ook in de nacht moet rijden (in de nacht moet ik slapen)

(ik kan er goed naast zitten omdat ik hier dus weinig van afweet:ja:

En je staat om 04.00 uur op en gaat om 05.00 uur rijden? Dan is het nog harstikke nacht!! Op het buitenland heb je meer rust en minder dit soort enge tijden van beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
wel vraag ik me af waarom je als je internationaal rijd je dan snachts moet rijden?

je rijd toch alleen en slaap in de nacht?

Je zult door dat je soms nachtrusten hebt van 9uur steeds vroeger gaan rijden tegen t einde van de week. dus als je vroeg begint in de week zul je uiteindelijk inde nacht rijden.

wat komt het meeste voor eigenlijk als je internationaal rijd,

alleen of met zijn 2en.

zover ik weet rijden de meeste alleen maar ook dubbelbemand is mogelijk dat gebeurd vaak bij spullen met spoed.

ik word altijd heel rustig van de gebieden en geluiden op en rond de snelweg. dus denk daarom dat het beroep me ook wel zal bevallen.

Het is niet alleen rust en vrijheid. je zit ook vaak aan tijden vast.

hoe voorkom je dat je telaat bent als je in een file rijd.

ik snap wel dat het de bedoeling is op tijd er te zijn maar soms is het toch ook gewoon onmacht. of snapt een baas dat niet.

op tijd gaan. Je kunt ze ook omzeilen door binnendoor te rijden/andere snelweg te pakken.en de baas/planning snapt dat niet altijd nee:p

zoals je leest weet ik nog maar bitter weinig van het chauffeurs vak maar zal me zeker goed laten informeren tijdens de proefles.

Je hebt geen kennissen (of daar weer kennissen van) waarmee je n dag/week oid mee kunt? om te kijken hoe het in de praktijk gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zoals al velen zeggen, waar een wil is, is ook een weg.

Ik zelf vervoer luchtvracht van Schiphol tot aan Charles-de-Gaulle, Heatrow en ga zo maar door.

Het mooiste van dit is dat ik altijd met collega's sta. Op iedere vliegveld staat wel een chauffeur van ons. Altijd op de zelfde parkeerplaats. Dus dat is wel fijn.

Nachtrijden vindt ik zelf geen probleem het heeft ok zijn voordeel ( Bijna NOOIT file :p)

Maar als je er echt in geintresseerd bent zou ik je zeker aanraden een rijles te nemen.

Groetjes,

Jeffrey

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

internationaal weet ik niets van

maar dat trekt mij niet zo omdat ik het gevoel hierbij heb

dat je dan ook in de nacht moet rijden (in de nacht moet ik slapen)en het lijkt allemaal wel mooi maar hier zal ook wel tijdsdruk bijzitten

en je ziet ook heel veel snelweg en weinig van de binnenlanden zelf.

het is tenslotte geen vakantie lijkt mij

(ik kan er goed naast zitten omdat ik hier dus weinig van afweet:ja:

nee joh als int chauffeur ben je de hele week met vakantie

allen met die verstande dat als je op losadres ben ff aan ut werk

moet ipv met je toges in de zon te leggen:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
het allerbelangrijkste voor een chauffeur is het volgende:

de enigste tijd die bekend is, is de vertrektijd!!!

en zelfs die kan 's morgens nog wel eens veranderen....:angel:

voor-of nadelen v.e. binnenlandchauffeur kan ik niet geven,

internationaal heb je als voordeel dat je veel ziet van Europa, andere culturen,gewoontes, landschappen enz,(en je krijgt t nog betaald ook)

je bent nog (redelijk) je eigen baas ondanks alle communicatiemiddelen,

je verdiend er een leuke boterham mee,

je wordt (als jonge vent) in 1 keer een stuk volwassener als je aan jezelf overgeleverd bent onderweg

en tja....t is gewoon t mooiste beroep dat er is...!:ja:

nadelen zijn de strenge controles/bekeuringen tegenwoordig (maar dat ligt voor een deel aan jezelf)

grootste nadeel vind ik op dit moment dat ik mijn 2 opgroeiende kinderen van 4.5jr en 14mnden alleen maar in t weekend zie, dan kom je thuis en komt de jongste aangelopen, die eerste stapjes, eerste woordjes enz daar ben je niet bij!

of je krijgt 's avonds telefoon vd oudste...papa ik mis je.....dan denk je wel eens bij jezelf was ik maar....

kids ziek door de week, papa niet thuis enz enz

ouderavonden op school ben je in de regel niet bij enz,

tuurlijk sta je nu meer in contact met t thuisfront als vroeger maar toch.....

ALS je chauffeur wordt krijg je een hele andere levensstijl das n ding dat zeker is!

suc6 met je keuze

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

ok...mijn weekje:

zondag om 21:00 vertrokken op de zaak, 3 uurtjes gereden toen gaan slapen

09:00 vertrokken, 's avonds nog gelost in Tsjechië...om 21:00 weer leeg en geparkeerd...toen vond ik het wel welletjes geweest...had ook ruim 8,5 rijuur op de schijf staan...

's morgens om 06:00 begonnen met mijn bulk uit te vegen en toen op naar het laadadres in Duitsland om een bak graan terug te laden...toen m'n 10 rijuren maar weer goed vol gerammeld, om 19:30 op parkeerplaats...10 rijuren op de schijf...

's morgens om 04:45 maar weer verder om te lossen in NL, en aansluitend weer spoelen en laden en de neus nog zo goed als mogelijk richting zuid-Denemarken gezet, uiteraard de diensttijd weer zo vol mogelijk gemaakt...dus om 19:40 stond ik bij Emstek op de autohof...

donderdag (na alweer 9 uurtjes nachtrust) naar de klant gereden (geraced)...damned, kon het door al die duitse baustelles nét niet halen in m'n 4,5 uur (was volgens m'n navi 4:13 uur rijden, uiteindelijk 4:40 uur door vertragingen)...dus een keer 3 kwartiertjes ertussen...lossen...midden Denemarken gespoeld...en toen over de brug naar Zweden...daar weer laden en zorgen dat ik weer binnen m'n 15 dienstuurtjes bij de boot kwam...en ja hoor...10 minuutjes voor einde diensttijd stond ik in Trelleborg mooi voor het bootje te wachten...

toen vrijdag om 07:30 van de boot gekomen en naar m'n losadres in de buurt van Bremen gereden, gelost en met een keer een uurtje pauze ertussen leeg terug gereden naar de zaak in het zuid limburgse...

ruim 65 werkuren en bijna 3500km. verder had ik vrijdags om 20:15 "weekend" (heb net een huis gekocht met m'n vriendin dus "weekend" is momenteel harder werken dan "werken":p

als je mij vraagt wanneer ik stress beleef kan ik wel ff een aantal situaties schetsen:

-als m'n rijtijd er bijna opzit en de parkeerplaasten schaars zijn (zoals tegenwoordig in zoooooveel landen)

-als ik in de file kom en daardoor net wel/net niet doel kan halen (boot, laden/lossen voor bepaalde tijd, laad/losadres halen binnen 4,5 uur etc.)

-als planners weer eens meer van je willen dan überhaupt mogelijk is, alhoewel ik daar tegenwoordig wel makkelijker mee om ga, ook voor de tacho geldt: vol=vol...

hier moet ik wel bij zeggen dan echt stress niet vaak voor komt, over het algemeen is het allemaal goed haalbaar wat gepland wordt, maar als het echt druk is op het werk (ja ook in crisistijd hebben we van die weken:stom:) of er komt iets onverwachts tussen dan komt het wel eens voor...

regel nummer 1 om internationaal chauffeur te worden is wel: je werk past zich niet aan aan jouw leven, andersom is echter een vereiste!!!

ook je vrouw/kinderen/hond/kanarie/hamster etc. moeten er tegen kunnen dat jij veel weg bent en je kunt bij de meeste bedrijven niet verwachten dat je op vrijdag om 18:00 thuis aan tafel zit!!!

of zoals al eerder gezegt: alleen je vertrektijd is bekend:angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

De tijden zijn niet veranderd maar dat is gewoon een andere tak van transport. Ik rijd met groente en ben blij dat ik lampen op me auto heb..

S'middags laden als de groente klaar is, meestal rond 5 uur en dan begint de dag/nacht dat ligt eraan waar je heen moet. Ik rij op Noorwegen en dus heb je boten. Ook dat is verschillend ivm de bestemming en dus heb je iedere keer andere tijden. De ene keer kan je een boot halen en dan lig je om 4 uur op bed en de andere keer heb je een andere boot en 500 km meer te doen en dan sta je de volgende ochtend weer stil..

Heel apart. Ik heb nooit een week hetzelfde.. En waar ik het ook niet mee eens ben, de vertrektijd kan je ook bijna nooit beslissen. Tenminste ik niet..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tja ik rij het liefst ook s nachts.

Ik rij ook internationaal en ben vorige week in slowakije geweest en heel wat van de binnenlanden gezien.:cool:

Ik rij 6 dagen op en 6 dagen af dus rij internationaal en ben veel thuis.:tu:

Deze week ben ik thuis en dat is mooi want mijn zoontje wordt 4 .:banaan:

Ik zou echt niet anders willen.:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Ik zit zo dit topic te lezen en te bedenken dat ik nu al ruim 18 jaar internationaal chauffeur ben. De nadelen kan ik je zo opnoemen maar de voordelen...........

kunnen wij elkaar een hand geven :ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik rij in de bloemen-/planten sector, begin om 18:00u en moet zorgen dat alles wat ik bij de kwekers ophaal voor 04:00u op veilingen in Naaldwijk, Bleiswijk, Rijnsburg of Aalsmeer staat samen met mijn collega.

De ene keer heb je zeeen van tijd, maar er zijn ook wel dagen dat je je finaal scheel moet rijden om de handel op tijd op de veilingen te krijgen.

Het werk bestaat niet alleen uit veilingkarren en/of deense containers opladen bij de kwekers, er wordt bij de kwekers ook handel gelost.

Je ben in de weer met lege karren en karren met emmers, rekken, bakken, traytjes of dozen waar ze bij de tuinderij de bloemen en planten in doen.

Passen, meten en uitvogelen welk adres je het best als eerst van de rit met meerdere kwekers kan doen komt bij het bloemenvervoer heel erg aan bod en moet je regelmatig wel de "gaan-instelling" hebben.

Ik werk s'nachts, maak dagen, nou ja, nachten eigenlijk van 10 a 12 uur. Ik zie mijn vriend alleen in het weekend, dat is soms best een groot nadeel.

Een ander nadeel is dat je in een finaal andere tijdszone leeft dan je omgeving, wat regelmatig wel voor wat wrijving zorgt.

Het werk vind ik zelf wel helemaal goud om te doen, heb een toffe baas, een leuke collega en geen dag is het zelfde en ik mag regelmatig ook mn eigen planning doen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ja veel is al gezegd en bij voordelen zou ik zeggen kijk maar een bij voorruitfoto's en ritverslagen hier op het forum.

heerlijk 2 weken rondzwerven tot kortgeleden.

lekker uit eten onderweg etc etc.

nadelen ??

ligt denk ik vooral aan je thuissituatie.

die moet er achter staan en ik had het geluk dat mijn vrouw veel meeging en of meestuurde.

samen op pad wat wil je nog meer, maar als je altijd alleen weg bent en kinderen thuis hebt dan is het toch weer anders.

ik heb er nooit spijt van gehad dat ik het ziekenhuis verlaten heb om chauffeur te worden.

nog een nadeel is de steeds strakker wordende regulering en rijtijdencontrole tot op de minuut.

maar ook daar is mee om te gaan.

just follow your heart:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden