[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

chauffeurs diploma ????


kupje

Recommended Posts

  • Forumlid

hallo allemaal was met mijn vriend mee naar spanje (vrachtauto)komen wij terug in ned politie stop!!!! hij krijgt een boete geen chauffeurs diploma oke.vorige week weer stoppen.. wat gebeurt er vraagt die agent om zijn diploma heeft ie natuurlijk nog steeds niet ..nee zegt de andere agent dat is niet meer nodig.dat is een code geworden bla bla...maar wist wel te vertellen dat hij zich moest aan melden voor een 35 uurs cursus ..........wat wie waar rdw geeft geen antwoord verkeers politie zegt moet wel moet niet..zijn geb datum is 30 10 56... wat is nu het goede antwoord mag hij nu rijden ja of nee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goedendag,

uw vriend heeft GEEN vrijstelling. Hij zal dus z'n papieren moeten halen.

Daarnaast is er nu de bijscholingsplicht. Die 35 uur komt dus nog eens naast het behalen van z'n papieren.

Het gaat er dus om dat uw vriend nu eerst "Vakbekwaamheid C" moet halen. Dit is de nieuwe naam voor het oude chauffeursdiploma. Pas na het behalen van de vakbekwaamheid mag hij weer op voertuigen boven de 7,5 ton rijden.

Overigens is dit laatste recent ook al gewijzigd naar 3,5 ton.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die kan je wel verlengen zonder de nascholing !

mooi he? al die wetjes en regeltjes veranderen om de kas te spekken? weet jij het nog? weet ik het?????

E.U. ...A.U.B.......MAAK EENS 1 DUIDELIJKE REGEL VOOR ALLE CHAUFFEURS!!!!!!!!!!!!!!!

gewoon heel EU aan de chauffeursdiploma is het beste naar mijn idee...OOK de POLEN!!! incl rijlessen,... en de nascholing...tja....op kosten van de staat, geen probleem.

m.a.w. je chauffeursdiploma moet je in NL (in de overige landen niet)gewoon halen, krijg je een code op je rijbewijs en 5 jaar later moet je de nascholing volgen.

In overige landen volstaat nu dus alleen de nascholing, chauffeursdiploma is dus niet nodig...

ik snap het niet meer hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Aangezien ik dit allemaal nagevraagd had mbt het chauffeursdiploma voor vrachtwagen bij deze wat ik ondertussen weet.

Indie je je rijbewijs voor 08-September-2009 behaald hebt (ongeacht je geboortedatum) heb je enkel 35 uur nascholing benodigd, waarvan 7 uur praktijk

Ben je in bezit van je CCV-B, heb je vrijstelling tot 2016 voor de nascholing.

in 2016 dien je echter je 35 uur nascholing gehad te hebben

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Aangezien ik dit allemaal nagevraagd had mbt het chauffeursdiploma voor vrachtwagen bij deze wat ik ondertussen weet.

Indie je je rijbewijs voor 08-September-2009 behaald hebt (ongeacht je geboortedatum) heb je enkel 35 uur nascholing benodigd, waarvan 7 uur praktijk

Ben je in bezit van je CCV-B, heb je vrijstelling tot 2016 voor de nascholing.

in 2016 dien je echter je 35 uur nascholing gehad te hebben

En als je je rijbewijs verlengt in 2012 tot 2022 hoef je pas in 2022 je 35 uur hebben ??? of snap ik het nog steeds niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Vraagje ik heb in 2009 een nieuw rijbewijs gehad bij mij staat er nog geen code 95 op mijn rijbewijs maar volgens mij krijg ik dat ook omdat ik naar mijn informatie ben vrijgesteld van de nascholingscursus omdat ik voor januari 1955 ben geboren maar nu zag ik dat een kennis van mij op zijn nieuwe rijbewijs al had staan code 95 en iki nog net niet, dus nu is mijn vraag moet ik nu naar het gemeentehuis een stempel code 95 gaan halen of kan ik zonder code 95 blijven rijden totdat in 2019 mijn rijbewijs verloopt.

mvg Johan

Hallo Johan,

de bijscholing is voor IEDEREEN. De vrijstelling voor mensen van voor 1955 is er alleen voor het chauffeursdiploma. De bijscholing is een verplichting.

Voor deze verplichting bestaat geen enkele vrijstelling.

Code 95 gaat over de vakbekwaamheid.

Zonder code 95 en zonder de verplichte scholing mag jij niet meer rijden.

Volg de link hieronder, zie je ook gelijk hoe lang je nu de tijd hebt om aan je bijscholing te voldoen.

http://www.cbr.nl/10534.pp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En als je je rijbewijs verlengt in 2012 tot 2022 hoef je pas in 2022 je 35 uur hebben ??? of snap ik het nog steeds niet.

Neen, alle chauffeurs die al een rijbewijs hadden voor 10-09-2009 hebben nu 7 jaar de tijd.

Hierna valt ook deze chauffeur in de normale regeling, d.w.z. elke 5 jaar verlengen.

Iedereen die dus zijn rijbewijs C al had voor 10-09-2009 moet voor 10-09-2016 zijn bijscholing gedaan hebben. Na deze eenmalige uitvlucht van 7 jaar kom je automatisch terug in de 5 jaar regel.

Er wordt dus niet naar de looptijd van jouw rijbewijs gekeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

code 95=chauffeursdiploma, de laatste jaren (ik weet niet sinds wanneer)

haal je het ccv-b voordat je je vrachtwagenrijbewijs hebt.Je kennis heeft dus een chauffeursdiploma! In een database bij het CBR wordt bijgehouden wie er (voldoende) nascholing heeft gehad en wie dus niet. Men kan dus niet aan een rijbewijs zien of er nascholing is gevolgd, maar dat moet dus in de database worden opgezocht.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Neen, alle chauffeurs die al een rijbewijs hadden voor 10-09-2009 hebben nu 7 jaar de tijd.

Hierna valt ook deze chauffeur in de normale regeling, d.w.z. elke 5 jaar verlengen.

Iedereen die dus zijn rijbewijs C al had voor 10-09-2009 moet voor 10-09-2016 zijn bijscholing gedaan hebben. Na deze eenmalige uitvlucht van 7 jaar kom je automatisch terug in de 5 jaar regel.

Er wordt dus niet naar de looptijd van jouw rijbewijs gekeken.

Daar word je dus knettergek van. Rijbewijs 10 jaar, paspoort/ ID 5 jaar digipas 5 jaar chauffeursdiploma 5 jaar. krijgt het er druk mee om elke keer alles weer aan te vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Gert-Jan van Ooijen
Hallo Johan,

de bijscholing is voor IEDEREEN. De vrijstelling voor mensen van voor 1955 is er alleen voor het chauffeursdiploma. De bijscholing is een verplichting.

Voor deze verplichting bestaat geen enkele vrijstelling.

Code 95 gaat over de vakbekwaamheid.

Zonder code 95 en zonder de verplichte scholing mag jij niet meer rijden.

Volg de link hieronder, zie je ook gelijk hoe lang je nu de tijd hebt om aan je bijscholing te voldoen.

http://www.cbr.nl/10534.pp

Chauffeur's geboren voor 01-07-1955 zijn vrijgesteld van na scholing

diekunnen dat vrijwillig doen kijk ff op www.ivw.nl bij vrijstelling code 95

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Gert-Jan van Ooijen
Vraagje ik heb in 2009 een nieuw rijbewijs gehad bij mij staat er nog geen code 95 op mijn rijbewijs maar volgens mij krijg ik dat ook omdat ik naar mijn informatie ben vrijgesteld van de nascholingscursus omdat ik voor januari 1955 ben geboren maar nu zag ik dat een kennis van mij op zijn nieuwe rijbewijs al had staan code 95 en iki nog net niet, dus nu is mijn vraag moet ik nu naar het gemeentehuis een stempel code 95 gaan halen of kan ik zonder code 95 blijven rijden totdat in 2019 mijn rijbewijs verloopt.

mvg Johan

staat er dit niet op?

dan moet je naar het gemeentehuis

beslist niet zo laten tot 2019

anders krijg je in het buitenland problemen (zie www.ivw.nl vrijstelling code 95

post-1709-1394781442,4813_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf

Na al deze informatie gelezen te hebben en mijn rijbewijs bekeken te hebben snap ik er nog steeds niet zoveel van.

Ik heb begin 2008 mijn ccv-b behaald en in mei mijn c rijbewijs en 2 maanden later het e rijbewijs daar mee bedoel ik dus dat ik al 2 x een nieuw rijbewijs heb aan gevraagd maar er staat bij mij geen code 95 op mijn rijbewijs terwijl ik wel mijn ccv-b heb.

is het nou dus gewoon verstandiger om een nieuw rijbewijs aan te vragen en de staatskas weer te spekken door deze onzin? want mijn rijbewijs verloopt pas in 2018.

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja.....

lastig lastig lastig. Ik blijk er ook naast te zitten.

Code 95 staat voor het chauffeursdiploma EN de verplichte bijscholing!

Wat is de Richtlijn vakbekwaamheid?

De Richtlijn vakbekwaamheid is een Europese richtlijn. In de Richtlijn staat wat u moet doen om beroepschauffeur te worden én te blijven. De Richtlijn geldt vanaf 10 september 2008 voor buschauffeurs en vanaf 10 september 2009 voor vrachtautochauffeurs.

De Richtlijn bestaat uit twee onderdelen:

basiskwalificatie (behalen code 95)

nascholing (behouden code 95)


Voor wie is de Richtlijn?

De Richtlijn geldt voor alle EU beroepschauffeurs en beroepschauffeurs die in de EU werken. Onder deze regelgeving is een geldige code vakbekwaamheid (code 95) verplicht voor het beroepsmatig besturen van een voertuig waarvoor rijbewijs C of D noodzakelijk is. In Nederland wordt deze code op het rijbewijs geplaatst.

Alle houders van een rijbewijs D, afgegeven vóór 10 september 2008 en rijbewijs C, afgegeven vóór 10 september 2009, zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie vakbekwaamheid. Zij hoeven vanaf die data nog géén geldige code vakbekwaamheid op het rijbewijs te hebben. Als zij beroepsmatig als chauffeur werken, dan moeten zij wel nascholing gaan volgen. Er zijn beroepsbestuurders die vrijgesteld zijn van het hebben van een geldige code vakbekwaamheid.

Dit zijn dan de vrijstellingen:

http://www.cbr.nl/download/vrijstellingen%20RVB.pdf

En daar staat dan dit:

• een bestuurder, geboren vóór 1 juli 1955, is vrijgesteld van de verplichting een getuigschrift van vakbekwaamheid te behalen.

Dit staat vervolgens op IVW.nl:

Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955

Chauffeurs geboren voor 1 juli 1955 zijn vrijgesteld van het behalen van de basiskwalificatie en het voeren van een bijbehorende code 95 op het rijbewijs. Zij krijgen deze code echter wél, om problemen met handhavers in het buitenland te voorkomen. Dáár zijn deze chauffeurs niet vrijgesteld. Deze chauffeurs hoeven geen verplichte nascholing te volgen.

Linkje:

http://www.ivw.nl/onderwerpen/bus/chauffeur/vereiste_documenten/Vrijstellingen_code_95/

Dus, mijn eerste info was verkeerd. Ik denk dat het gemeentehuis je alleen dom zal aankijken met deze vraag. Stuur een mail of brief naar het IVW. Zij kunnen jou waarschijnlijk het beste helpen in deze zaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na al deze informatie gelezen te hebben en mijn rijbewijs bekeken te hebben snap ik er nog steeds niet zoveel van.

Ik heb begin 2008 mijn ccv-b behaald en in mei mijn c rijbewijs en 2 maanden later het e rijbewijs daar mee bedoel ik dus dat ik al 2 x een nieuw rijbewijs heb aan gevraagd maar er staat bij mij geen code 95 op mijn rijbewijs terwijl ik wel mijn ccv-b heb.

is het nou dus gewoon verstandiger om een nieuw rijbewijs aan te vragen en de staatskas weer te spekken door deze onzin? want mijn rijbewijs verloopt pas in 2018.

groetjes

Hallo Smurf,

neem aan dat jij niet van voor 1955 bent. Dus moet jij nu je code 95 nog halen. Hiervoor heb je dus nu nog 7 jaar. Dan pas krijg jij jouw code 95.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Trucksmurf
Hallo Smurf,

neem aan dat jij niet van voor 1955 bent. Dus moet jij nu je code 95 nog halen. Hiervoor heb je dus nu nog 7 jaar. Dan pas krijg jij jouw code 95.

dat ik niet van voor 1955 ben dat klopt maar vanaf welke datum is dit gedoe verplicht dan??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
dat ik niet van voor 1955 ben dat klopt maar vanaf welke datum is dit gedoe verplicht dan??

Vanaf de datum dat ze verzonnen hebben dat de staatskas wel weer wat extra gespekt kan worden.

Wat een geldklopperij allemaal weer. Net als die cursussen... wat voor cursus krijg je dan? Slipcursus bv? Oke, kan best nuttig zijn, maar, met wat voor wagen? Losse trekker? Bakwagen? (niks ten nadele van een bakwagen) Maar ik wil dan een cursus met de wagen waar ik altijd mee rij, een volgeladen tank combinatie dus. Maar wedden dat dat niet kan? Hoe moet ik dan leren om met die wagen uit de slip te komen? Ik noem maar even een voorbeeld.

En dan je rijbewijs verlengen.. moet je weer naar de winkel of fotozaak waar je dan een pasfoto moet laten maken die dan tegenwoordig ook weer aan tig regeltjes moet voldoen (je mag niet meer lachen, je oren moeten er beide op staan, en je gezicht moet binnen een vakje passen...).. en dan naar het gemeentehuis.. wat meestal open is op de tijden dat jij aan het werk bent.. en dan? kan je er weer een vrije dag voor aanvragen. En een tijdje later is je rijbewijs klaar, kan je weer heen.

Ik begrijp best dat er een aantal regels moeten zijn om alles een beetje in goede banen te leiden. Maar wordt het niet een beeeeeetje teveel nu? Er is een hele hoop verwarring, niemand weer meer hoe het precies zit. En als je het per ongeluk niet goed voor elkaar hebt, krijg je er nog een bekeuring voor ook. Helemaal top!! al die regeltjes! :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Na al deze informatie gelezen te hebben en mijn rijbewijs bekeken te hebben snap ik er nog steeds niet zoveel van.

Ik heb begin 2008 mijn ccv-b behaald en in mei mijn c rijbewijs en 2 maanden later het e rijbewijs daar mee bedoel ik dus dat ik al 2 x een nieuw rijbewijs heb aan gevraagd maar er staat bij mij geen code 95 op mijn rijbewijs terwijl ik wel mijn ccv-b heb.

Omdat jij je ccv-b gehaald heb voor september 2009 heb je de eerste keer 7 jaar de tijd om je nascholing te doen voor code95. Dus jouw ccv-b is nu nog geldig tot 2016 voor die tijd moet je 35 uur (28 uur theorie + 8 uur praktijk) nascholing gedaan hebben, dan pas krijg je code95 op je rijbewijs welke geldig is tot 2021. Daarna moet je deze nascholing elke 5 jaar doen om code95 te behouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden