[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Ontevreden FNV'ers richten eigen bond op


Gemusejager

Vraag

  • Forumlid

Een groep 'zeer ontevreden' leden van FNV Bondgenoten werkt aan de oprichting van een nieuwe vakbond, die binnen enkele weken van start moet gaan. Initiatiefnemer Patrick Meeuwisse verwacht dat zich op korte termijn zeker 500 havenwerkers zullen aansluiten bij de bond, waarvoor overigens nog een naam bedacht moet worden.

De ongeveer tien mensen groep werkt al enige tijd aan de plannen maar de commotie rond de uitspraken van FNV-voorzitter Agnes Jongerius dat ze desnoods bereid is om de handen ineen te slaan met PVV-leider Geert Wilders om de verhoging van de AOW-leeftijd tegen te houden heeft ze in een stroomversnelling gebracht. Ook het mogelijk instemmen met het flexibiliseren van de AOW-leeftijd door FNV is de groep in het verkeerde keelgat geschoten.

Maar volgens Meeuwisse zit de onvrede over de FNV veel dieper. 'Dat gaat terug tot Museumplein-akkoord van 2004 en tot een reeks dossiers waarop de FNV het de afgelopen jaren heeft laten afweten, zoals het weggeven van de VUT en prepensioen, versoepeling van het ontslagrecht, herziening van het pensioenstelsel en als klap op de vuurpijl de AOW-kwestie.'

Hij zegt zich niet alleen te willen richten op de bedrijfstakken waarin FNV Bondgenoten actief is. 'Wij richten ons op iedereen die zich herkent in een bond die zich alleen bezig houdt met de drie traditionele vakbondsterreinen: individuele en collectieve dienstverlening en sociaal-maatschappelijke belangenbehartiging.'

Meeuwisse is al sinds 2003 actief in FNV Bondgenoten, onder meer als voorzitter van de sectorraad Havens en de bedrijfsgroepsraad Vervoer. Verder was hij voorzitter van de ondernemingsraad van containerstuwadoor APM Terminals. Begin dit jaar deed hij een gooi naar de functie van bondssecretaris van Bondgenoten, maar de zittende secretaris Anja Jongbloed kreeg de voorleur van de leden. 'Maar ik kreeg toch bijna eenderde van de stemmen. Kennelijk is er een behoorlijke groep die vertrouwen in me heeft', aldus Meeuwisse.

Niek Stam, bestuurder FNV Bondgenoten/havens, reageert verrast op het initiatief. 'Wij proberen ons zo goed mogelijk in te zetten voor onze leden en dan is het wel handig als iedereen erachter gaat staan. Anderzijds zijn we als FNV absoluut niet bang voor concurrentie. Als hij een landelijk werkende bond op wil zetten, wens ik hem veel succes. Daar komt wel wat bij kijken, hoor.'

Bron: NT.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

UTRECHT – De vermeende flirt in de Volkskrant van FNV Bondgenoten boegbeeld Agnes Jongerius met PVV leider Geert Wilders om verhoging van de AOW-leeftijd te blokkeren en andere onvrede, lijkt ervoor te zorgen dat een aantal aanhangers van de vakbond het voor gezien houdt en een nieuwe werknemersorganisatie willen oprichten.

Zover bekend wil initiatiefnemer Patrick Meeuwisse over enkele weken serieus naar buiten komen met de nieuwe vakbond die de tegenhanger van FNV Bondgenoten moet worden en breder wil gaan opereren.

Patrick is vanaf 2003 aan boord bij FNV Bondgenoten. De laatste tijd zou hij het er niet meer naar zijn zin hebben. Het feit dat hij de functie van bondsecretaris van de sectorraad is misgelopen lijkt hem niet lekker te zitten. Toch behaalde Patrick bij die verkiezing ongeveer een derde van de stemmen.

Wie de andere krachten achter de nieuwe vakbond zijn is niet bekend gemaakt, evenmin de naam van de organisatie. Sceptici beweren dat het een zware strijd zal worden om een vakbond van de grond te krijgen, temeer omdat het veel tijd en energie vergt.

Mensen die meer over de nieuwe vakbond weten, mogen hun reactie sturen naar: m.vd.voort@transport-online.nl

BRON : www.transport-online.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kijk.. Dat zijn nu interessante berichten...

Hier kunnen we als forum misschien wel iets mee... Maar eens contact opnemen met die mannen en zien wat de plannen zijn.. Wellicht kan het forum dan wel dienen als aanmeld punt...

Niek Stam, bestuurder FNV Bondgenoten/havens, reageert verrast op het initiatief. ‘Wij proberen ons zo goed mogelijk in te zetten voor onze leden en dan is het wel handig als iedereen erachter gaat staan. Anderzijds zijn we als FNV absoluut niet bang voor concurrentie. Als hij een landelijk werkende bond op wil zetten, wens ik hem veel succes. Daar komt wel wat bij kijken, hoor.’

En gelijk maar even uit de hoogte doen.....

--== Freddy (die wel verwacht dat er hier berichten komen in de zin van : Dat wordt toch niks) ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wil er toch wat over zeggen Er is een verschil tussen jonge mensen en oude mensen Jonge mensen denken anders Ze zeggen ik moet nog 20 jaar

De meeste sluiten een Rente polis af Maar daar gaat het niet om Om een nieuwe bond op te zetten moet je wel de goede mensen hebben Wil je Sociaal zijn Mensen die problemen hebben om die te helpen Vergeet niet er gaat veel tijd in zitten.Denk maar is aan ziekte Pak de rechte en plichten bij ziekte plan van aanpak(plan) wao WIA passende arbeid ziekte en ontslag risico drager etc Ga daar maar is aan staan En zeker als je er niet in thuis bent.En om mensen in te huren daar zal de nieuwe bond het geld niet voor hebben En als ze alleen de haven willen doen Dan weet ik het ook niet Ik hoop dat ze het lukt Maar ze zullen het zwaar krijgen Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Groentejager heeft er gisteren al melding van gemaakt Freddy. Misschien was je te druk met de brand bij de Schlecker en het veilig stellen van je dag en nachtcrempjes? LOL

http://chauffeursforum.nl/showthread.php?t=22841

Inderdaaad.... had ik dus niet gezien./...Dan voeg ik dit topic even daar bij in.. :D

----== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Patrick Meeuwisse is een kaderlid in de sector havens van FNV Bondgenoten.

Er is onder de leden en niet-leden van FNV Bondgenoten een ruzie aan de gang, die is voortgekomen uit het faillissement van de havenpool SHB. Als gevolg van dit faillissement zijn 500 werknemers grotendeels zonder werk komen te zitten; een kleine groep is ondergebracht in een nieuw opgericht uitzendbureau, genaamd RPS (Rotterdam Port Services).

Oud-werknemers van de SHB die deelnemer zijn in een vut-regeling, raakten door het faillissement hun uitkering kwijt.

Binnen de havensector is een groep werknemers die uit boosheid gigantisch aan het afgeven is op FNV Bondgenoten en dan met name op de werknemers van deze bond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Dat denk ik niet Mathijs.

In FNV Bondgenoten hebben leden jarenlang bijna een kwart miljard euro aan gelden gespaard. Daarnaast zit er veel kennis.

Als je uit FNV Bondgenoten stapt en een nieuwe bond opricht dan moet je weer helemaal opnieuw gaan beginnen. Dat zal jaren duren.

Het lijkt me verstandiger dat Patrick Meeuwisse de leden organiseert en zich afsplitsen van FNV Bondgenoten; dan gaat er namelijk een evenredig deel van de opgebouwde centen mee, waaronder de stakingskas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Kijk.. Dat zijn nu interessante berichten...

Hier kunnen we als forum misschien wel iets mee... Maar eens contact opnemen met die mannen en zien wat de plannen zijn.. Wellicht kan het forum dan wel dienen als aanmeld punt...

Lijkt me geweldig om deze jongens hier binnen te halen, eindelijk een ruk naar links met deze SP/NCPN mannen op het chauffeursforum. Deze havenjongens weten wat aktievoeren is, kunnen wij chauffeurs nog veel van leren, oa dat je je moet verzetten tegen je werkgever. Ik zal ze een mailtje sturen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Wat moeten havenjongens nu op een chauffeursforum?? Het zal de gezelligheid zelve wel weer worden! :ja:

Ik deel je bezorgdheid.

En die kreet hier boven van: eindelijk een ruk naar links hier met die SP/NCPN op het CF, daar word ik ook niet vrolijk van!!

Dat vakbondsgedoe, zitten echt interessante dingen bij, maar als ik een ruk naar links wil ga ik wel naar het vakbondsforum of zo!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Lijkt me geweldig om deze jongens hier binnen te halen, eindelijk een ruk naar links met deze SP/NCPN mannen op het chauffeursforum. Deze havenjongens weten wat aktievoeren is, kunnen wij chauffeurs nog veel van leren, oa dat je je moet verzetten tegen je werkgever. Ik zal ze een mailtje sturen

ik denk dat een chauffeur best wel weet.....hoe ze moeten staken:p

maar om ze allemaal zo ver te krijgen.....

en het liefde voor het vak.....denk ik LOL

en de bond ...die daar achter staatLOL

en ja....ik steek er maar de draak mee.....

want wil je anders....niemand doet er iets aan...behalve praten....:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik deel je bezorgdheid.

En die kreet hier boven van: eindelijk een ruk naar links hier met die SP/NCPN op het CF, daar word ik ook niet vrolijk van!!

Dat vakbondsgedoe, zitten echt interessante dingen bij, maar als ik een ruk naar links wil ga ik wel naar het vakbondsforum of zo!

Niet al te druk om maken Richard :) denk om je hartsie...

Ben inmiddels een stukje wijzer en we gaan het forum aan GEEN enkele bond binden... je kunt ze beter kwijt als rijk zijn... Er moet gewoon een transportbond komen.. niet meer en niet minder, met mensen die er verstand van hebben en niet zoals enkelen in dit forumdeel alleen maar van alles raaskallen om te kunnen raaskallen.

--== Freddy ==--

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Lijkt me geweldig om deze jongens hier binnen te halen, eindelijk een ruk naar links met deze SP/NCPN mannen op het chauffeursforum. Deze havenjongens weten wat aktievoeren is, kunnen wij chauffeurs nog veel van leren, oa dat je je moet verzetten tegen je werkgever. Ik zal ze een mailtje sturen

Ja, stuur ze een mailtje, hier wat je erin kunt schrijven.

Hee luiwammesen, blijf ver weg van dit of ieder forum......:D:D

Als je ieder gelijk gaat belonen, of je nu hard werkt of geen flikker uitvoerd, dan werkt er binnen de kortste keren niemand meer.

Zooitje criminelen trouwens dat in de havens werkt, stelen zijn ze goed in, werken niet.

Ben genoeg in havens geweest.:cool:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Wat moeten havenjongens nu op een chauffeursforum?? Het zal de gezelligheid zelve wel weer worden! :ja:
Wie vond het een interessante ontwikkeling en overwoog deze club hier een platform te geven?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Groentejager heeft er gisteren al melding van gemaakt Freddy. Misschien was je te druk met de brand bij de Schlecker en het veilig stellen van je dag en nachtcrempjes? LOL

http://chauffeursforum.nl/showthread.php?t=22841

Wat moeten havenjongens nu op een chauffeursforum?? Het zal de gezelligheid zelve wel weer worden! :ja:

Deze heb ik geplaatst in dit topic. Ik dus niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden