[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

onderhandelingen nieuwe CAO


hwm.klaassen

Vraag

  • Forumlid

oktober 2009

FNV-bond wil in weg-cao in elk geval inflatie compenseren

FNV Bondgenoten wil volgend jaar bij de onderhandelingen over een nieuwe cao voor het beroepsgoederenvervoer over de weg een looneis stellen die gelijk is aan de inflatie, dus naar verwachting 1 tot 1,5 procent. De bond gaat de werkgevers ook enkele andere verbeteringen van arbeidsvoorwaarden voorstellen, namelijk een reiskostenregeling in het woon-werkverkeer, een betere overstaanvergoeding en een vuilwerktoeslag. De bond wil bovendien afspraken maken over behoud van werkgelegenheid.

Komend jaar moet er een nieuwe cao in het wegvervoer komen. FNV Bondgenoten stelt vooralsnog gematigde looneisen, maar wil wel dat in de komende jaren een begin wordt gemaakt met het inlopen van de door deze bond gesignaleerde loonachterstand van chauffeurs op vergelijkbare beroepsgroepen. De bond wijst erop dat als de crisis voorbij is, de schaarste aan chauffeurs van enkele jaren terug opnieuw de kop zal opsteken.

Komend jaar zullen de sociale partners in het wegvervoer ook afspraken moeten maken over de invoering van de 48-urige werkweek. Daarbij wordt door FNV Bondgenoten gemikt op behoud van inkomen voor chauffeurs, geen verslechtering van de huidige arbeidstijden, invoering van roostertoeslagen en meer invloed van chauffeurs op hun arbeidstijden en inroostering.

Veel chauffeurs raken door de verkorting van de maximaal toegestane arbeidstijd per week overuren kwijt. Dat gebeurde dit jaar trouwens ook al als gevolg van de recessie. Hoe de vakbond dit wil compenseren, is nog niet duidelijk.

FNV Bondgenoten wijst er zijn leden op dat op grond van de cao-2009 de lonen in oktober met 0,9 procent omhoog gaan. In januari van dit jaar stegen ze al met 3,5 procent. Huub

Bron Transport nieuws

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 141
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Das mooi, wat zal ik dadelijk met al dat extra geld van de loonsverhoging gaan doen?

Goh ga ik er zomaar een paar euro brutto op vooruit, goed bezig bonden.

Ze zijn nog in onderhandeling, dus veel beter dan dit zal het nooit worden.

Gelukkig is trucken mijn hobby, Dus plezier in het werk telt ook mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gelukkig is trucken mijn hobby, Dus plezier in het werk telt ook mee.

En dat is eigenlijk nu net het hele probleem.;)

Zolang we met z'n allen het plezier in het werk belangrijker vinden, dan de arbeidsvoorwaarden, die haast uit de nog uit het jaar ''paard en wagen'' stammen, lachen werkgevers, bonden, en klanten in hun vuistje!:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Das mooi, wat zal ik dadelijk met al dat extra geld van de loonsverhoging gaan doen?

Goh ga ik er zomaar een paar euro brutto op vooruit, goed bezig bonden.

Ze zijn nog in onderhandeling, dus veel beter dan dit zal het nooit worden.

Gelukkig is trucken mijn hobby, Dus plezier in het werk telt ook mee.

Mag ik je oprecht vragen wat in het verleden je bijdrage is geweest om de arbeidsvoorwaarden in het beroepsgoederenvervoer te verbeteren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Mag ik je oprecht vragen wat in het verleden je bijdrage is geweest om de arbeidsvoorwaarden in het beroepsgoederenvervoer te verbeteren?

Lid zijn van een bond, ik betaal contributie, dus daar mogen de heren van de bond mee aan de slag.

En ga niet lopen zeiken zoiets als van, ja dan had je er zelf meer aan moeten doen, want die kant wil je op met je vraag.

Kan ik je gelijk beantwoorden, had ik geen tijd voor, zat ook al in de O.R.

We moeten de barricaden op roept iedereen, Ja inderdaad, en wat doen we dan...we gaan 60rijden op de snelweg.

Nou daar zijn de heren in den haag van geschrokken zeg.

Ik zeg gewoon de boel plat gooien op 3 strategische punten in NL.

Maar ja, er is niemand die het aandurft of het voortouw te nemen,omdat we allemaal bang zijn om onze baan te verliezen, of de auto.

Of bang dat we straks werkloos zijn omdat je baas je er uit schopt, bij zo'n baas wil je niet eens werken.

Of dat je zonder werk thuis op debank zit werkloos te wezen.

Je moet ze 's avonds horen met hun wilde verhalen, mannen die niet verder zijn geweest dan luik maar wel het hoogste woord hebben aan de stamtafel.

Lekker afreageren met een paar bier achter de kiezen, we pikken het niet langer.

En hup daar schuift dezelfde chauffeur onder zijn dekbedje, de volgende ochtend is hij al weer vroeg op pad, en het woord "pikken het niet langer"alweer vergeten

Alleen maar geschreeuw hier in NL, neem eens een voorbeeld aan de zuiderburen,die doen tenminste wat.

Allemaal bang dat er een agent ons komt bekeuren als wij de boel blokkeren, sorry agent,zal niet weer gebeuren.

actie is actie,Staan blijven, al slepen ze mijn auto weg, zetten we er wel weer een andere neer.

Allemaal bang dat hun baas failliet gaat omdat er dangeen auto meer rijdt, jammer dan, bazen hebben lang genoeg over je rug verdiend.

Heb stakingen in frankrijk en italie meegemaakt, daar werdt het vechten met de ME en chauffeurs, maar ze kregen wel wat ze wilden.

Allemaal te schijterig hier, maar wel blijven zeiken en zanniken over dat loon.

Ik zeik niet over mijn loon, ik drijf er de zelfspot mee.

Dus meneer chauffeurinopstand, kom maar eens in opstand en dump je truck maar ergens op de snelweg, en geef eens het goede voorbeeld aan al die brave chauffeurs hier.

Even voor de duidelijkheid, mischien komt het verkeerd over, maar ik schrijf wat ik denk, en zo dacht ik erover.

Dit is mijn mening, het kan zijn dat jou mening anders is, prima, even goede vrienden.

Nu eerst een biertje om de bloeddruk weer naar beneden te krijgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Rubberduck:tu: Jij verwoordt t prima. Die hele bondsb... loopt hier een berg antipatie te kweken, niet normaal meer. Ik ben geen lid, jij wel, dus jij hebt recht van spreken. In nog geen 10 jaar tijd is de organisatiegraad terug gelopen van 37% naar een schamele 21%. Hoe zou dit komen? Misschien wel omdat 'de chauffeur' zich er niet meer thuisvoelt. Men kan trouwens wel redenen aan blijven voeren, er word gewoon niet op gereageerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Rubberduck:tu: Jij verwoordt t prima. Die hele bondsb... loopt hier een berg antipatie te kweken, niet normaal meer. Ik ben geen lid, jij wel, dus jij hebt recht van spreken. In nog geen 10 jaar tijd is de organisatiegraad terug gelopen van 37% naar een schamele 21%. Hoe zou dit komen? Misschien wel omdat 'de chauffeur' zich er niet meer thuisvoelt. Men kan trouwens wel redenen aan blijven voeren, er word gewoon niet op gereageerd.

waarom worden die redenen dan niet op een vergadering opgevoerd? Gelukkig krijgen de bonden als het aan een aantal partijen in de tweede kamer ligt, vanaf 2012 een bepaalde ruimte om zaken alleen voor leden te regelen! Komt er eindelijk verschil tussen wel lid en geen lid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast chauffeurinopstand
Lid zijn van een bond, ik betaal contributie, dus daar mogen de heren van de bond mee aan de slag.

En ga niet lopen zeiken zoiets als van, ja dan had je er zelf meer aan moeten doen, want die kant wil je op met je vraag.

Kan ik je gelijk beantwoorden, had ik geen tijd voor, zat ook al in de O.R.

We moeten de barricaden op roept iedereen, Ja inderdaad, en wat doen we dan...we gaan 60rijden op de snelweg.

Nou daar zijn de heren in den haag van geschrokken zeg.

Ik zeg gewoon de boel plat gooien op 3 strategische punten in NL.

Maar ja, er is niemand die het aandurft of het voortouw te nemen,omdat we allemaal bang zijn om onze baan te verliezen, of de auto.

Of bang dat we straks werkloos zijn omdat je baas je er uit schopt, bij zo'n baas wil je niet eens werken.

Of dat je zonder werk thuis op debank zit werkloos te wezen.

Je moet ze 's avonds horen met hun wilde verhalen, mannen die niet verder zijn geweest dan luik maar wel het hoogste woord hebben aan de stamtafel.

Lekker afreageren met een paar bier achter de kiezen, we pikken het niet langer.

En hup daar schuift dezelfde chauffeur onder zijn dekbedje, de volgende ochtend is hij al weer vroeg op pad, en het woord "pikken het niet langer"alweer vergeten

Alleen maar geschreeuw hier in NL, neem eens een voorbeeld aan de zuiderburen,die doen tenminste wat.

Allemaal bang dat er een agent ons komt bekeuren als wij de boel blokkeren, sorry agent,zal niet weer gebeuren.

actie is actie,Staan blijven, al slepen ze mijn auto weg, zetten we er wel weer een andere neer.

Allemaal bang dat hun baas failliet gaat omdat er dangeen auto meer rijdt, jammer dan, bazen hebben lang genoeg over je rug verdiend.

Heb stakingen in frankrijk en italie meegemaakt, daar werdt het vechten met de ME en chauffeurs, maar ze kregen wel wat ze wilden.

Allemaal te schijterig hier, maar wel blijven zeiken en zanniken over dat loon.

Ik zeik niet over mijn loon, ik drijf er de zelfspot mee.

Dus meneer chauffeurinopstand, kom maar eens in opstand en dump je truck maar ergens op de snelweg, en geef eens het goede voorbeeld aan al die brave chauffeurs hier.

Even voor de duidelijkheid, mischien komt het verkeerd over, maar ik schrijf wat ik denk, en zo dacht ik erover.

Dit is mijn mening, het kan zijn dat jou mening anders is, prima, even goede vrienden.

Nu eerst een biertje om de bloeddruk weer naar beneden te krijgen

Ik vind het prima dat je schrijft wat je denkt, doe ikzelf ook! Blokkeren van wegen is in Nederland niet toegestaan. Daar liggen meerdere gerechtelijke uitspraken van. Auto's laten staan zie ik ook niet gebeuren, dus het zal wel niet veel worden de komende onderhandelingen.

Ik denk dat we de Oost-Eurpeesche chauffeurs wakker moeten maken en onze loonschalen naar ze communiceren. Kijken of ze dan nog voor een fooi blijven rijden, wat ons dan weer helpt met het omhoog krijgen van de salarissen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
waarom worden die redenen dan niet op een vergadering opgevoerd? Gelukkig krijgen de bonden als het aan een aantal partijen in de tweede kamer ligt, vanaf 2012 een bepaalde ruimte om zaken alleen voor leden te regelen! Komt er eindelijk verschil tussen wel lid en geen lid!

Oftewel iedereen willen ze verplichten om lid van een bond te worden.Zijn dat dingen die de bond graag wil om zo hun schandelijke salarissen en andere dingen te betalen?Of willen ze een groot gat tussen de chauffeurs onderling creeren?Ik geloof nooit dat de politiek dat even voorgesteld heeft.

Vooral die laatste zin van jou vind ik een beetje stuitend.Alsof een chauffeur die geen lid is minder is als een chauffeur die wel lid is.Geeft wel een antwoordt op mijn vraag of ze een gat willen creeeren.

Van je "collega's"moet je het hebben...................niet dus :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Of je nu lid bent of niet Dat moet ieder voor zich weten Het zelfde of je het er mee eens bent of niet Het is het zelfde met de CAO onderhandelingen die geld ook voor niet leden Maar moet de bond werk voor niet leden doen Dan moeten ze er voor belalen wat normaal is

Er zijn bedrijven die hebben een Sociaal plan Niet leden als die er aan mee willen doen moeten er voor betalen Er zijn er veel die hebben een bijstand verzekering Wat veel niet weten die gaan tot 900 Euro onkosten en dan stoppen ze Veel lezen de kleine letters niet De leden worden ook in het buitenland geholpen En dat kan wel eens veel uit maken Er zijn gevallen genoeg bekent Nog een ding Het FNV heeft nog nooit zo veel leden gehad als nu Ergens gelezen dat de bond niet zo veel leden heeft als een paar jaar terug Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Nog een ding Het FNV heeft nog nooit zo veel leden gehad als nu Ergens gelezen dat de bond niet zo veel leden heeft als een paar jaar terug Huub

Rare zin is dit, bedoel je niet dat je ergens gelezen hebt dat het FNV nog nooit zoveel leden heeft verloren als nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Werkgevers zijn op grond van de Wet op de collectieve arbeidsovereenkomst verplicht om de cao toe te passen op niet-leden. Dit is tevens in lijn met het gelijkheidsbeginsel.

Als gevolg van deze regels krijgen vakbonden van de werkgevers weer geld, namelijk het vakbondstientje. Momenteel is dit circa 42 euro voor iedere werknemer die onder de werkingssfeer van de afgesloten cao valt.

Vakbonden verdienen dus veel geld door iedere keer namens een kleine groep vakbondsleden een cao af te sluiten die uiteindelijk geldt voor alle werknemers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik denk dat we de Oost-Eurpeesche chauffeurs wakker moeten maken en onze loonschalen naar ze communiceren. Kijken of ze dan nog voor een fooi blijven rijden, wat ons dan weer helpt met het omhoog krijgen van de salarissen!

Was United Truckers daar ook al niet mee bezig, pamfletten maken in alle Europese talen om die jongens wakker te schudden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

En werden zij niet gruwelijk uitgelachen en belachelijk gemaakt?

En heeft de regering misschien recentelijk aangeboden aan de bonden: "Als jullie nou eens met een achterlijke lage looneis komen - pak m' beet 1,5% - komen wij misschien met dat regeltje dat de CAO alleen voor leden geldt". Maar dat zal natuurlijk wel niet. Dream om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

En ondertussen maar klagen dat er niemand lid wil worden of dat de niet leden ze argwanend aankijkt.

Ik ga toch niet weer lid worden van een cluppie dat maar 1,5% gaat vragen.De hoge heren/dames denken nu al aan hun mogelijke politieke carierre.Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

nou, zet eens in op 8%, na onderhandelingen kom je dan uit op een 5 of 6%,laten ze dat eerst maar eens voor elkaar krijgen.

En nog even over het snelweg blokkeren, nee dat mag officieel niet nee.

De haven van calais mag ook niet geblokeerd worden, hoevaak daar geen vissersbootjes de boel blokkeren.

Laatst is een schuitema dc geblokkerd door boze boeren, mag ook niet.

Nee, je mag geen ruk in dit land, lijkt de ddr wel vroeger.

Dan den haag maar een beetje onder druk zetten, door de pers in te lichten dat we het niet langer pikken.

Pers schrijft in de krant dat wij misschien de weg gaan blokkeren, bond wordt bang en gaat aan de slag.

kijk maar eens naar spanje hoe het moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Blokkeren is ook niet nodig. Collectief tegelijk een paar dag ziek melden of snipper/vacantiedagen opnemen is ook zeer effectief om een duidelijk signaal af te geven.

Scheelt dat je niemand, die er niets mee te maken heeft, tegen je krijgt omdat er vanalles in de weg staat. En het resultaat is het zelfde. Alles staat uiteindelijk stil.:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
nou, zet eens in op 8%, na onderhandelingen kom je dan uit op een 5 of 6%,laten ze dat eerst maar eens voor elkaar krijgen.

En nog even over het snelweg blokkeren, nee dat mag officieel niet nee.

De haven van calais mag ook niet geblokeerd worden, hoevaak daar geen vissersbootjes de boel blokkeren.

Laatst is een schuitema dc geblokkerd door boze boeren, mag ook niet.

Nee, je mag geen ruk in dit land, lijkt de ddr wel vroeger.

Dan den haag maar een beetje onder druk zetten, door de pers in te lichten dat we het niet langer pikken.

Pers schrijft in de krant dat wij misschien de weg gaan blokkeren, bond wordt bang en gaat aan de slag.

kijk maar eens naar spanje hoe het moet.

En wij hebben Donner :stom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
En wij hebben Donner :stom:

Het gaat Donner om 4 miljard, hier is het 4 voudige te halen en Bos en De (geld)Jager willen niet reageren! :stom:

Nederlandse politiek en old boys network?

Zembla: fiscus ontziet multinationals 18-10-09 spacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gifspacer.gifbelastingenveloppen_tcm44-89873.jpg Door de mazen in de belastingwet, waardoor multinationals weinig tot geen vennootschapsbelasting betalen, loopt de Nederlandse fiscus jaarlijke zestien miljard euro mis. Dat komt neer op 2200 euro per huishouden.

De Vakgroep Fiscaal Recht van de Universiteit van Utrecht heeft dat op verzoek van de televisierubriek =17796&tx_ttnews[backPid]=1974&cHash=4b80401bbf"]Zembla berekend.

Over de winst van het Nederlandse bedrijfsleven wordt officieel 25,5 procent vennootschapsbelasting geheven. Prof. Michielse, die het onderzoek leidde, heeft becijferd dat grote bedrijven in werkelijkheid zes tot zeven procent betalen.

Volgens de onderzoekers dragen Nederlandse multinationals al dertig jaar te weinig vennootschapsbelasting af.

Kaaimaneilanden

Tweede-Kamerlid Paul Tang (PvdA) zegt in de Zembla-uitzending van vanavond dat ondernemingen als Philips en Shell al jaren door de fiscus worden ontzien.

Hij is niet bang dat dergelijke concerns uit Nederland wegtrekken als ze meer belasting moeten betalen. "Nederland biedt een stabiel politiek klimaat, prima faciliteiten en hoogopgeleid personeel. Dat geeft je niet zomaar op".

Ook Michielse is niet bang voor vertrek van multinationals. De hoogleraar: "Ik zie de directie van Philips nog niet zo snel naar de Kaaimaneilanden verhuizen."

Zembla is vanavond om 21.50 uur te zien op Nederland 2.

Aan de andere kant weten ze je wel te vinden!

600 mln aan onbetaalde zorgpremie

Honderdduizend Nederlanders hebben sinds de invoering van de verplichte basisverzekering, vier jaar geleden, nog nooit premie betaald. Nog eens 200.000 hebben een betalingsachterstand van een half jaar of meer. De totale achterstand bedraagt zo'n 600 miljoen euro.

Tot nu toe moesten verzekeraars zelf zien hoe ze hun geld kregen. Dat kostte ze veel tijd en geld. Door een nieuwe wet zal vanaf nu geld worden ingehouden op het inkomen. Maandelijks wordt 100 euro ingehouden en 30 euro boete.

Als eerste kunnen de 4357 wanbetalers van de Haagse verzekeraar Azivo een heffing verwachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nee Herman Vergeet niet het transport is maar klein geloof maar 30.000 leden Totaal heeft FNV meer dan 2 miljoen leden. Wat nu in transport lid zijn. Dat gaat op en neer Er gaan er weg en komen er bij Op het ogenblik heeft het fnv nog nooit zo veel leden gehad Denk maar is aan klein en groot metaal OR raden Kun je niet vergelijken met transport Een chauffeur is altijd alleen Ook met problemen Daarom is de VNB er ook zelfs voor niet leden.En die lossen veel problemen op Heb er wel eens contackt mee

Zelfs je kunt ze op een parkeer plaats tegen komen Een ding wil ik wel zeggen Er zijn meer niet leden die bellen naar VNB als leden Wil er niet te veel over zeggen Want het is ieder voor zich.En niet leden hebben net zo veel rechten als leden Het zelfde als bij de CAO onderhandelingen Wat dit jaar door Huub van Dungen fnv gedaan wordt Volgende week krijgen de leden een brief thuis waar op staat wat er de volgende cao over gaat 1,5% loonsverhoging Naar werk vergoeden En nog meer van die dingen

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@ Herman,

Ik wees Rubberduck er op dat zelfs al zouden we een 15% (vijftien) procent loonsverhoging voor volgend jaar overeen zouden komen met de werkgevers, Minister Donner van Sociale Zaken dit niet zal accepteren. (De regering wil geen loonstijgingen boven het inflatieniveau in verband met de "crisis" ) En we hebben in het beroepsgoederenvervoer nou eenmaal die Algemeen-bindend verklaring hard nodig.

Mijn opmerking heeft dus niets met het AOW-verhaal van doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden