[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Snel gaat langzamer rijden


AngeliqueBS

Recommended Posts

  • Forumlid

Heerlijke discussie...Man man man wat een woorden en daden.... (:hamer: lijkt het wel)

Waarom snap ik het niet? Ineens zijn bepaalde auteurs druk met uren, rijtijdenbesluit, snelheden maar de besparingen schijnen niet van belang te zijn.

Als de werkgever nu verzoekt om niet sneller te rijden dan bijvoorbeeld 85, waarom word hier dan niet gewoon gehoor aan gegeven? Lijkt mij een simpele opdracht toch? Daar krijg je toch voor betaald? Het uitvoeren van opdrachten?

Maar ik zal het wel mis hebben? :angel:

Wat nu als de werkgever een soort van "beloning" uitschrijft voor alle chauffeurs die zich wel aan het verzoek houden en die gemiddeld boven de 1 op 3,5 rijdt. Bijvoorbeeld € 1000,- toeslag per jaar voor allen die zich netjes aan de regels houden en ook nog eens zuinig kunnen rijden? (en die in die tijd ook nog eens zonder eigen risico schade's kunen rijden).

Hoe dan ook ik zelf ben en blijf van mening dat het zuinig rijden en een juiste rijstijl van de bestuurder/chauffeurs bepalend kunnen zijn voor een goed renderend transportbedrijf, en dat ieder personeelslid bij is gebaad.

Vaak kun je door minimale verschillen, je blijven onderscheiden van de rest, en dat lijkt mij in deze tijd niet geheel onbelangrijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 150
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
kijk kijk kijk de vos verliest zijn streken.Wat is er mis met een doordeweekse chauffeur die zegt dat hij geen 15 maar wel 12 uur/dag wil rijden,is dat niet genoeg soms moet hij (de chauffeur) 15 uur per dag beschikbaar zijn zodat jij genoeg kan verdienen om jou villa in spanje te betalen?Daar zit volgens mij het probleem,geen sociale kontrole dus doe ik netjes wat ik wil (=15 uur/dag beschikbaar)rotzooi, heb de buik van vol dusBarf

Waarom is dat zo erg dat hij een villa in spanje heeft Ber.

Ik snap dat gezeik nooit van mijn baas heeft dit en ik moet zo hard werken voor mijn baas want hij wil weer op vakantieBarf.

Als het je niet aanstaat moet je ander werk zoeken of het tegen je baas zeggen.

En als je zelf je regels wilt bepalen moet je voor jezelf beginnen.:mad:

Mocht ik je bericht verkeerd gelezen/begrepen hebben dan mijn excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heb dat tegen mijn baas gezegd,hij was er niet gelukkig mee en ander werk ook daar ben ik mee bezig,het gaat alleen wat langzamer dan gedacht maar transsport ga ik vaarwel zeggen dat staat vast.

Over hard werken trouwens nog dit iedereen weet dat transsport geen sector is met een 9 tot 5 uurrooster maar elke dag 14 tot15 uur op de baan moeten zitten is toch ook niet meer normaal of ben ik dan verkeerd.Misschien heb ik gewoon de pech gehad dat ik voor de verkeerde mensen gereden heb maar dat ik er de buik vol van heb weet ik wel heel zeker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast ottohansen
Ik vraag me eens af of wel eens berekend is waar dan precies het omslagpunt ligt. Als 85 voor een bedrijf rendabeler is dan 90, waarom zou 82/83 dan niet nog rendabeler kunnen zijn? Of streep 80? Of misschien zelfs nog langzamer? :confused:

als je zuinig wilt rijden is niet alleen de snelheid van belang maar ook een goede rijstijl.

Ik heb bij mezelf gemerkt dat als je 80 gaat rijden je niet meer lekker "vloeit" in het verkeer.

Je kunt niet 10 uur per dag 100% supergeconcentreerd alleen op verbruik rijden,daarvoor is het verkeer te hektisch.

Het is dus belangerijk dat je lekker in je vel zit en daardoor op automatische piloot zuinig rijd,dus het idee dat er 50 collega's je proberen op te duwen omdat jij 80 rijd werkt niet echt.:sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

80 Rijden heb ik een paar dagen geprobeerd.Was niet zo'n succes in mijn ogen.Zelfs met mijn 410 peekaatjes en een volle vracht drank de brug bij Nieuwegein over vond hij niet zo leuk.Snelheid liep hard terug dus extra brandstof.Om nog maar te zwijgen over de sliert achter me.Qua tijd maakte het geen donder uit hier in Nederland maar ik hou het wel op 84.Daar is mijn werkgever blij mee ivm brandstofverbruik en ik ook want ik rij een stuk relaxter als iemand die zijn eigen op loopt te vreten achter het stuur omdat hij er niet voorbij kan/mag.En ik doe net zoveel op een dag als iemand die 90 loopt te jagen.Althans bij ons dan.

Op de lange afstanden zal tijd wel een verschil kunnen maken denk ik,maar binnen de landsgrenzen niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Net 4 nieuwe banden achterop mijn XF. Eerst liep hij 91 echte snelheid volgens mijn GPS, nu 94 volgens GPS. Bij 1400toeren. Op kilometerteller staat gewoon 90. Het toerental is hetzelfde gebleven.

Maar ik merk toch echt dat ik nu veel minder ver kan komen op een volle tank. Eerst 3400km op een volle tank, nu lijkt het al krap te worden bij 3000km... Wat ik ermee wil zeggen? Dat het toerental dus niet helemaal paralllel loopt aan het brandstofbruik.

Normaal reed ik dus altijd volgas. Begin er nu steeds meer twijfels over te krijgen. 1)Veel bekeuringen gehad die ik zelf moet betalen. 2) lang werken wordt betaald, snel werken minder...

Rede 3 is voor mij ook zeer belangrijk: Ben ik allemaal aan het gassen en inhalen, sta ik even verderop 45 minuten in de file, al de stress en risico op een bekeuring voor niets....:confused:

Kijk, weer iemand die bekeerd is en het door heeft gekregen hoe het het beste werkt. Verstand komt met de jaren haha

Welkom bij de "ouwe lullen club" haha (ook ik doe mee hoor)

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom is zo'n discussie zinloos?

Het is niet alleen de werkgever die er voordeel bij heeft dat jij als chauffeur zuinig kan rijden.

Maar ook het milieu = zuinig rijden is minder verbruik van brandstof en minder uitstoot van schadelijke stoffen en daar hebben we allen baat bij.

Of ben je bang dat je minder Freebees krijgt ;) <geintje>

Alles goed en wel hoor. Maar we moeten ook weer niet te zuinig gaan rijden met z'n allen hoor. Anders heeft dit kabinet wéér een probleem er bij. Moeten ze weer een andere manier vinden om het (onzinnige) uitgave patroon te kunnen handhavenLOL

gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb dat tegen mijn baas gezegd,hij was er niet gelukkig mee en ander werk ook daar ben ik mee bezig,het gaat alleen wat langzamer dan gedacht maar transsport ga ik vaarwel zeggen dat staat vast.

Over hard werken trouwens nog dit iedereen weet dat transsport geen sector is met een 9 tot 5 uurrooster maar elke dag 14 tot15 uur op de baan moeten zitten is toch ook niet meer normaal of ben ik dan verkeerd.Misschien heb ik gewoon de pech gehad dat ik voor de verkeerde mensen gereden heb maar dat ik er de buik vol van heb weet ik wel heel zeker.

Ik denk dat je inderdaad de verkeerde werkgevers getroffen hebt Ber.

Kijk dat je de buik er vol van hebt kan, is een persoonlijk iets. Maar er zijn wel degelijk werkgevers waar je tussen de 8 en 12 werk uren maakt (okee dit is inderdaad geen 8 tot 5 baan). Kom eens praten bij een "echte" werkgever zoals de HEMA of zo, misschien krijg je dan weer plezier in het werken. Kijk ook daar moet je werken voor je geld hoor, maar wel op een normale manier, dus niet harder dan max. 85 (begrensd), een goed salaris en bij behorende CAO, en elke avond thuis, alleen rij ervaring met een combi is verplicht !!) en om de week een zaterdag werken, maar wel weer een 4 daagse werkweek. Zie je, het kan dus wel :ok:

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
langzamer rijden heeft zeker brandstofbesparing tot gevolg, maar ik ben het wel eens met het feit dat je door langzamer te rijden evt 20 min voor huis nog een extra overnachting moet tellen en evt nog wat zaterdagstijd ( 150% ).

20 minuten voor thuis komen te staan? Geen enkel probleem, dan bel ik mijn vrouw of ze me komt afhalen, en de baas betaalt een overnachting en ik ben lekker thuis bij moeder de vrouw...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Helaas is den deel spanning nu weer opgelopen door het invoeren van de digitale tachograaf, dus de rust die je creert met het "nieuwe / rustiger rijden", word voor een deel weer teniet gedaan door de drukte en het op je tenen moeten lopen om niet één minuut te veel te rijden of 1 minuut te weinig te rusten.

"Het Nieuwe Rijden"... is het dat niet waar zoveel vakantiegangers met sleurhut mee in Oostenrijk of Zwitserland hun motor in de soep rijden? Zodra je de bergen in gaat is "Het Nieuwe Rijden" namelijk iets wat je zo snel mogelijk moet vergeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb dat tegen mijn baas gezegd,hij was er niet gelukkig mee en ander werk ook daar ben ik mee bezig,het gaat alleen wat langzamer dan gedacht maar transsport ga ik vaarwel zeggen dat staat vast.

Over hard werken trouwens nog dit iedereen weet dat transsport geen sector is met een 9 tot 5 uurrooster maar elke dag 14 tot15 uur op de baan moeten zitten is toch ook niet meer normaal of ben ik dan verkeerd.Misschien heb ik gewoon de pech gehad dat ik voor de verkeerde mensen gereden heb maar dat ik er de buik vol van heb weet ik wel heel zeker.

Denk dat je dan in de regionale distributie moet gaan, werk bijna nooit meer dan 12 uur per dag. Begin meestal om 07.00 en bijna altijd om 18.00 uur thuis. Heb bij mijn vorige werkgever ook ontslag genomen omdat wel altijd de 15 uur vol werkten, en ik er geen zin in had om om 19.30 uur nog eten te moeten koken en opeten. en de volgende morgen me vrolijk weer om 04.00 te melden wat betekende dat de wekker ging om 03.00 uur, zat toen een half uur van de zaak af. Achteraf goede keuze gedaan, meeste van die jongens hadden afgelopen jaar vast moet krijgen, wat ze dus niet kregen i.v.m. crisis.

Je kwam toch uit brabant??? Sanders in Uden zoekt nog chauffeurs hoorde ik maandag van een oud-collega, sinds ze bij de Fritom groep zitten hebben ze het hardstikke druk. Hijzelf gaat er binnekort ook heen omdat zijn andere contract niet verlengd word.

Hoop dat je er wat mee kunt/ wat aan hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heb dat tegen mijn baas gezegd,hij was er niet gelukkig mee en ander werk ook daar ben ik mee bezig,het gaat alleen wat langzamer dan gedacht maar transsport ga ik vaarwel zeggen dat staat vast.

Over hard werken trouwens nog dit iedereen weet dat transsport geen sector is met een 9 tot 5 uurrooster maar elke dag 14 tot15 uur op de baan moeten zitten is toch ook niet meer normaal of ben ik dan verkeerd.Misschien heb ik gewoon de pech gehad dat ik voor de verkeerde mensen gereden heb maar dat ik er de buik vol van heb weet ik wel heel zeker.

Ik heb jaren lang achter het stuur gezeten, alles gezien in en buiten europa.

ook altijd lange dagen gemaakt, en ja in het begin was het ook wennen.

maar chauffeur is een manier van leven, zie een orderpicker op zaterdagmiddag ook niet zijn orderpicktruck helemaal schoonmaken in zijn eigen tijd.

na 15 jaar had ik het wel gezien, ben er een jaar tussen uitgeweest.

werd uitvoerder na een jaar miste ik het vrije leven.

rij nu tijdelijk bij randstad, zit nu tussen 2 banen in.

ga eens praten bij randstad en maak je wensen kenbaar, heb ik ook gedaan.

ben nu elke dag half 6 's avonds thuis, rij voor een dc in den bosch.

en maak 12 uur op een dag.

ben weer blij dat ik on route ben.

chauffeur is leven en geen werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Gisteren heb ik de cursus Het Nieuwe Rijden ook gehad. Wat ik al deed (uit laten rollen, lage toeren etc.) is best nog te verfijnen. Mijn score was 10% besparing in ieder geval.

MAAR: op de 80km-weg tussen in dit geval Ermelo en Nijkerk 'moet' de cruise op 70 km/u!

"70????" riep ik :eek::eek:

Ja hoor, dat is de bedoeling van HNR... omdat je gemiddeld op dergelijke wegen rond de 70 km/u zit, kun je net zo goed de CC er gelijk opzetten...

Nou ben ik niet zo'n laagvlieger, maar dat gaat me toch wat ver. Waar je 80 mag ga je dat ook vind ik. Nu krijg ik een beetje het "kip en ei-verhaal" gevoel:confused:

Later zei de instructeur ook, dat ze je twee uitersten laten zien, maar die 10% zal ik niet vaak meer halen zo :nee:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou de auto niet eens starten 's morgens, dat is pas besparing.

ik heb eeb paar dagen bij een vervoerder gereden in tilburg.

daaar reden ze ook allemaal als een slak, 78 op de snelweg en 70 binnendoor, het leken wel duitsers.

maar ze werden er wel voor beloond aan het eind van het jaar.

degene die het zuinigste had gereden, die kreeg, let op....150 euro bruto extra op zijn salaris.

150 euro bruto, daar ga ik niet 70 voor rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het blijkt wel dat er behoorlijk verkeerd wordt gerekent in dit hele verhaal want je rijdt 5 kilometer minder per uur en dat levert dus 8% minder brandstofverbrijk op. Bovendien maakt een chauffeur, bij 9 rijuren per dag, 45 kilometer minder....dus moet hij ruim en half uur langer rijden bij 85 dan wanneer hij 90 zou rijden....Chauffeurje kost bruto bruto ongeveer € 28,00 dus daar gaat de winst. Maarja....de geschiedenis heeft al uitgewezen dat de transportondernemer niet veel slimmer is dan de gemiddelde chauffeur. En een snelle babbel van de verkoper van een of andere dealer over bezuiniging gaat er, bij deze weinig kritische heren, in als zoete koek....Echter...als een transportondernemer kon rekenen dan was hij geen transportondernemer geworden......................

En daar sukkel je dan, als chauffeur, met 85 over de Europesche wegen terwijl de buitenlandse collega's je aan alle kanten voorbij knallen. Zij zijn wel op tijd bij hun laad- en losadressen terwijl wij onze concurrentiepositie ondergraven door typische misplaatste Hollandse zuinigheid....LEVE HET TRANSPORT Gordijntjes dicht dan zien ze tenminste niet wie er achter het stuur zit....Je schaamt je toch dood.... 85 pffff.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Klopt dat van die 28euro bruto of is dat reeds inclusief de onkostenvergoeding???

Want die onkostenvergoeding mag je niet meetellen ... die krijgt de chauffeur toch al voor zijn afwezigheid.

Het zal van bedrijf tot bedrijf VERSCHILLEN of de brandstofbesparing ook en echte besparing op je bedrijfskosten is.

Stel 1

9 rij-uren a gemiddeld 70km/uur = 630 km op die dag.

Verbruik 1 op 3

Liters nodig 210

8% Zuniger 193 liters nodig

Verschil a 1,= per liter brandstof = 17 liter hetgeen een waarde zou vertegenwoordigen van 17 euro in mijn rekenvoorbeeld.

En dat terwijl volgens jouw de chauffeur 28,- per uur kost.

Persoonlijk denk ik dat wel goedkoper uitvallen, als het gaat om je basis UURloon LOS van de onkostenvergoeding (want die telt toch door als je internationaal de gehele week van huis bent)

Dan zou je wel eens een break-even point kunnen hebben.

Maar naast het brandstofverbruik bespaar je ook op andere zaken zoals de remmen etc hoe deze kosten precies en exact door te berekenen in het zuiniger rijden is natuurlijk heel erg moeilijk.

Ff denken .... De chauffeurs had volgens jouw een half uur MEER aan arbeidstijd nodig .... die 28 moet je dus delen door TWEE = 14 euro!!!

Dan heb je dus wel voordeel bij het zuinig en minder hard rijden!!!

Stel 2

Gemiddelde snelheid 77 km/uur (komt denk ik meer overeen met de werkelijkheid voor grote delen van Europees transport)

9 * 77 = 693 km die dag afgelegd bij gewoon vol doorrijden en gemiddelde snelheid over de gehele dag op 77km/uur

1 op 3 (rekent nu eenmaal gemakkelijk) = 231 liters

8% zuniger door langzamer te rijden = 213 liters

Verschil 18 liter = bij een dieselprijs van 1.00 = 18 euro

Uurtarief chauffeur volgens jouw voorbeeld 28 = half uurtje extra aan diensttijd kosten 14 euro ...

Ben je dus ook goedkoper uit door langzamer / zuiniger te gaan rijden.

Zeker bij een groter wagenpark gezien over al je kosten en dat per jaar kan dat flink in de cijfers gaan lopen.

Uiteindelijk is het aan de transporteur zelf om het een en ander te berekenen voor zijn eigen situatie:

Of je wel of niet zult besparen dat ligt natuurlijk aan een aantal factoren.

En bij ieder bedrijf en bij iedere vorm van TRANSPORT kan die berekening anders uitvallen.

Kom maar op met rekenvoorbeelden.

En nogmaals voor iedere transporteur zal dit anders uitvallen ... wat is belangrijker?

Kun je bijvoorbeeld door sneller te rijden en meer te verbruiken één container aan het einde van de week extra hebben verreden? En wat hou je daar dan aan over?

Verschillen

Nationaal / internationaal

Vers goed / ander soort lading

Eén a twee adressen per dag / 24 adressen per dag

Asfalt weg / zandbaan ;)

Kortom verschillen te over.

Reken voor de gein eens je gemiddelde snelheid uit ... gewoon over een paar dagen daar ben ik (oprecht) nieuwsgierig naar. Niet om je terecht te zetten of zo ... werkelijk niet. Maar gewoon uit pure nieuwsgierigheid. (tegenwoordig rijdt ik alleen nationaal zie je // zit ik goed met die gemiddelde snelheid van 77km/uur? Want dat is wat ik me herinner van een blackbox-systeem waarin ook dat werd aangegeven)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8% besparen door alleen van 89 km/uur naar 85km/uur af te zakken lijkt mij ook nogal een grote besparing. Om 8% brandstof te kunnen besparen (gemiddeld over het gehele wagenpark denk ik) moet je meer doen.

En dat doen ze toch ook? = cursus 't nieuwe rijden?!?!?!

Het zal dus m.i. niet alleen aan die snelheidsbegrenzer liggen.

Maar als je 8% kunt besparen op brandstofkosten dan is dan loopt dat voor een middelgrootbedrijf toch al snel op naar enkele tienduizenden euro's voordeel/besparing.

En da's toch geld. Hoewel ze natuurlijk wel een flinke investering hebben moeten doen in dat blackboxsysteem en bijscholing (moet toch in het kader van de 35uur nascholing).

'Wij' staan zelfs afgesteld op 83km/uur ... in werkelijkheid kom je dus niet boven de 81 km/uur uit (= navigatie snelheid met al z'n satelieten hetgeen dus nauwkeurig zou moeten zijn?)

De buitenland auto,s van jullie zijn toch alweer terug gezet naar 90kmh??

Ik kan ze tenminste niet meer bijhouden in frankrijk...............Teveel tijdverlies word gezegd door jouw collega,s

Ik weet trouwens wel zeker dat het wel degelijk in de totale rijtijd scheelt of je 90 rijdt of 83.Als wij in spanje adr geladen hebben wat heel vaak voorkomt dan moet ik ook met 82/83 kmh naar huis.

Normaal red ik het met 20 rijuren maar met de lagere snelheid heb ik toch echt bijna twee uur langer nodig.En de rest kan zeggen wat ze willen...........Misschien is dat in duitsland met die inhaalverboden een ander verhaal maar in bv frankrijk scheelt het echt een hele slok op een borrel.(niet tijdens het rijden die borrel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vliegveld beek tot aan de moerdijkbrug:collega rijdt strak 80 en ik vertrek 20 minuten later en bij de moerdijkbrug rijdt ik achter hem met 90 ja dus euh vertel maar wat je wil in de praktijk is het toch echt wel een verschil!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ABS de pompprijs is misschien 1euro, maar een ondernemer betaald dat niet. ga je rekensommetjes nog maar eens maken, en ga dan eens uit van 0,70ct/ltr.

zuinig rijd is voor een paar dingen wel goed. het mileu etc, maar waar denk je dat het geld wat bespaart word voor gebruikt gaat worden?

zou de chauffeur er beter van worden, of word het gebruikt om nog goedkoper tekunnen rijden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijkt wel dat er behoorlijk verkeerd wordt gerekent in dit hele verhaal want je rijdt 5 kilometer minder per uur en dat levert dus 8% minder brandstofverbrijk op. Bovendien maakt een chauffeur, bij 9 rijuren per dag, 45 kilometer minder....dus moet hij ruim en half uur langer rijden bij 85 dan wanneer hij 90 zou rijden....Chauffeurje kost bruto bruto ongeveer € 28,00 dus daar gaat de winst. Maarja....de geschiedenis heeft al uitgewezen dat de transportondernemer niet veel slimmer is dan de gemiddelde chauffeur. En een snelle babbel van de verkoper van een of andere dealer over bezuiniging gaat er, bij deze weinig kritische heren, in als zoete koek....Echter...als een transportondernemer kon rekenen dan was hij geen transportondernemer geworden......................

En daar sukkel je dan, als chauffeur, met 85 over de Europesche wegen terwijl de buitenlandse collega's je aan alle kanten voorbij knallen. Zij zijn wel op tijd bij hun laad- en losadressen terwijl wij onze concurrentiepositie ondergraven door typische misplaatste Hollandse zuinigheid....LEVE HET TRANSPORT Gordijntjes dicht dan zien ze tenminste niet wie er achter het stuur zit....Je schaamt je toch dood.... 85 pffff.

Tjonge jongen, wat een slap geouwehoer. Volgens mij mag je in Nederland "maar" 80 km/u. Iedereen die wel harder wil moet dit zelf weten, maar val niet een ander er mee lastig, alsof dat criminelen zijn, en als rond de 82 km/u zuinig rijden met zich mee brengt is dat alleen maar positief.

En NEE, ik schaam me niet door, en ik verstop me ook niet achter de gordijnen (jij wel misschien???):hamer:

Gr. Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
vliegveld beek tot aan de moerdijkbrug:collega rijdt strak 80 en ik vertrek 20 minuten later en bij de moerdijkbrug rijdt ik achter hem met 90 ja dus euh vertel maar wat je wil in de praktijk is het toch echt wel een verschil!!

Kijk het verschil is dit is 'snachts, doe het eens overdag, dan ben je meer tijd kwijt. Door inhaalverboden e.d. 'snachts kun je vol gaan en hoeft zelfs nog niet in te halen, want er is barre weinig op de weg de laatste tijd, wat lijndienstjes en wat veeboeren en thats it. Ik denk dat je je kunstje overdag wil doen, je het niet gaat redden. En zoals mijn werkgever zegt "Je bent een sukkel als je te hard rijd, je moet de boete toch zelf betalen" Prima, dan ga ik dus 83 rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden