[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

rijden op sneeuw en ijs


Gast midweek

Recommended Posts

niet dat ik dat graag wil.....

het hele idee achter het forumdeel tips en trucks (;)) komt van de discussie in een topic over het rijden in gebieden waar bijna altijd sneeuw ligt. noord-finland bijvoorbeeld.

op onze fijne zomerbanden schijn je daar niet veel te doen.....

ik hoop dat hier wat mensen uit kunnen leggen wat voor banden ze gebruiken in die gebieden, en waarom.

en vooral: hoe rij je daar?

en dan bedoel ik vooral het nemen van bochten en het remmen op glad wegdek.

(blij dat ik glij) de groenten, frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

FF kijken bij de topic "met kalakuski on tour" of bij Kalakuski bandenkeuze.

Dan krijg je tips van een expert op sneeuw en ijs.:sjalom:

ook naar aanleiding van die topics staat deze vraag hier.

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?t=22951

het topic van kalakuski gaat meer over de noodzaak om goed voorbereidt op pad te gaan.

dat we gek zijn met om op onze zomerbandjes daar te rijden.

de uitnodiging aan kalakuski om aan dit topic mee te werken is meteen, na het posten van het eerste bericht, naar hem toe gegaan.

bewerkt door midweek
aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

200910089357border.jpg

Ik rijd met Toyo banden en dat bevalt zeer goed, is m'n 5de winter rijd nu met een trekker/oplegger

200905017356border.jpg

200905087395border.jpg

Heb een FH 520 i-shift met sleepas op de 2 foto kun je (misschien wel ) zien dat m'n assen van de trailer vernaar achteren staan en m'n voorste as is liftbaar, dit geeft dus ook weer extra druk op de aandrijf as.. en dat in combinatie met winterbanden is toch een goede basis voor het winter rijden in Noorwegen...Ik rijd alleen tussen Ã…lesund en Gardermoen( luchthaven bij Oslo )

ik heb te maken met veel temperatuur schommelingen,omdat Ã…lesund ( en Ã…ndalsnes waar ik woon ) aan de kust ligt en en dus een hogere temperatuur/zeeklimaat heeft. Terwijl je 30min rijden vanaf Ã…ndalsens een landklimaat hebt wat tot gevolg heeft lekkere droge sneeuw en heel erug koud.

bij een droge koude lucht en een goede sneeuw laag welke het liefst is opgefreesd,kun je gewoon rijden je hebt goede grip en dit geld ook voor het remmen.Het word vervelend waneer de temp rond de + 1 graad is en het sneeuwt,dit is gewoon vervelend dit word een dikke natte drap....deze omstandigheden hebben we vaak in en rond Ã…ndalsnes...

Remmen kun je gewoon doen, ook in de winter :D...je moet allen niet de motorrem of retarder gebruiken als je bergafwaarts gaat,dit heeft bijna altijd tot gevolg dat je aandrijfas blokkert...De eerste 4 jaar heb ik met een aanhanger gereden en daar vond ik altijd bij bochtenwerk dat ik moest oppassen dat ie niet uitbrak,vooral met lichte belading. Ik heb het idee dat de trailer me iets beter volgt.....

Als je berg op rijd doe we gewoon alle assen omhoog welke we kunnen liften, ditis weer voor de extra asdruk, echter een groot nadeel is dat je dus de gewichtsverdeling in het warretje brengt, wat dus weer tot gevolg heeft dat ie soms wel erg licht stuurt..

voor winter foto's uit de regio kijk heir even

http://www.hososs.net/martin/winter.htm

bewerkt door Emy en Martin
link toevoegen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil hier wel mee discuseren, maar ik wil 1 ding heel duidelijk maken.

JE MOET ZIEN, WAT JE ZIET!!!!!!!!

emy en martin, martin is de chauffeur, dus zal ik zijn naam gebruiken.

martin rijd in noorwegen. ik rij ook in noorwegen, maar ook door de andere landen van scandinavie.

nu rijd martin voornamelijk een lijndienst, hij kent de weg, en weet wat hem tewachten staat.

ik daarentegen doet meer zwerf werk. en ondanks dat ik misschien ook in noorwegen rijd, rijd ik misschien wel 2000km noorderlijker.

het werk van martin kan je daarom niet vergelijken met mijn werk.

we kunnen de disursie alle kanten opsturen. gaan we het alleen over noorwegen hebben? of gaan we de andere scandinaviesche landen er ook bij betrekken? zolang je scandinavie niet uitkomt, zou je spykes kunnen nemen. in denemarken mogen ze officeel niet, maar word het gedoogt.

kom je echter zuidelijker als denemarken, dan mogen spykes helemaal niet.

ik ben bij mijn werkgever bijna helemaal vrij in bandenkeuze. echter heb ik geen vaste auto meer. wat rubberduck zegt kan kloppen, maar ook niet. soms heb ik en auto met spykes, en soms zonder.

maar ik/wij doen heel ander werk als martin bv.

misschien is de vergelijking met de F1 nog niet zo verkeerd. kijk maar wat ze daar doen. ze bepalen de banden naar elk circuit, en naar het weer. elke race is anders.

welke problemen martin tegenkomt beschreef die. wij zitten veel in noord noorwegen. om terijden vele malen beter als de hoek waar martin zijn werk doet. echter ga je andere dingen tegenkomen die martin bv weer niet tegenkomt. martin heeft temaken met temp schommelingen. van boven nul, naar onder nul. de lastige omstandigheden. want ergens ga je dan door de vorstgrens. glad, of niet glad.

in noord noorwegen hebben we het wat dat betreft makelijker. het gebeurt daar ook, maar alleen binnen de eerste 10km vanaf de kust. daarna heb je kou, en met kou bedoel ik kou. en met de kou verdwijnt de gladigheid. nu heeft martin vaak genoeg sneeuwvrij dagen. in noord noorwegen ben je 6maanden sneeuwzeker. en sneeuw geeft grip.

zover is noord noorwegen in het voordeel. echter waar martin werkt is het nog "druk" op de weg. in noord noorwegen word dat wel anders, me reisverslag geeft daarin misschien wel een beeld. je ben daar alleen. ook met problemen. noord noorwegen kent bijna 3 maanden "totale duisternis". de zon komt iig niet op. je zit dan heel de dag in het "donker" testuren.

sneeuw kennen we allemaal wel. martin iets meer als in NL gebruikelijk is. :D kom dan in noord noorwgen kijken, en je weet wat SNEEUW is. 1mtr in 24uur valt er regelmatig.

op/in noord noorwegen krijg je met andere dingen te maken als zuidelijker in noorwegen. en daar moet je je auto, en spullen op afstemmen. denk bv ook aan je eigen uitrusting.

21juni is midzomerdag. een "heilige" dag in scandinavie. afgelopen midzomer reed een collega van me op zijn ijskettingen rond in noord noorwegen. het was toch zomer?

3dagen later staat die auto in denemarken, en denk je misschien, die is gek, die rijd nog op winterbanden.

en daarom zeg ik, ziet wat je ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zoek de verschillen.

ik denk dat ik het al weet......Martin's truckie heeft van die mooie plastic kappies aan de zijkant rijd het hele jaar door met spatborden over z'n aandrijfas( kan wel het bovenstedeel weghalen)...Hij heeft 4 hagelnieuwe kettingen gekregen van de baas( ze glimmen nog zo mooi :ja:) dus deze liggen lekker in de zakjes in de kist van de trailer...Als ik met ketting moet rijden en er breekt een stuk ketting af,en ik kom er te laat achter,of ik rij omhoog, en stop niet eerder dan dat het mogelijk is....Dan is de kans dat er hier en daar wat sneuvelt..

Kalakuski...rijd zonder spatborden en heeft de kettingen direct bij z'n trekas hangen en het voorste stukje is waarschijlijk van traanplat,wat makkelijk is als je ketting kapot gaat

ben wel met het eerder geschreven stuk van Kalakuski eens, wij rijden in 2 verschilende delen rond wat eingelijk niet te verglijken is..we hebben ieder onze eigen winters...en last but not least... ik heb meer daglicht ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden