Spring naar bijdragen
freddie

luchtbalg kapot?

Recommended Posts

als je een kapotte luchtbalg hebt op je trailer dan moet je de luchtaansluiting losdraaien, de slang knikken en dan met ee tywrap of touw of desnoods ducktape de einden aan elkaar knopen.

dusdanog dat er geen lucht meer lekt.

en voila je kunt gewoon verder rijden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
als je een kapotte luchtbalg hebt op je trailer dan moet je de luchtaansluiting losdraaien, de slang knikken en dan met ee tywrap of touw of desnoods ducktape de einden aan elkaar knopen.

tja en dat moest mij dus deze week overkomen....kaboem....kut denk lekke band....not..luchtbalg na zn grootje. Opzich wel een goeie tip van je, maar je word er niet bepaald schoner van als je dan weer onder die trailer vandaan komt.:mad:

maar goed alle gekheid op een stokje....is het eigenlijk wel toegestaan om met een kapotte luchtbalg rond te rijden?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vergeet ook niet je remmen los te draaien, of desnoods die leiding ook af te klemmen. Anders kom je thuis met een lekke luchtbalg en een versleten band, want die blokkeert direkt als je je rem maar aan raakt zonder neerwaartse druk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
tja en dat moest mij dus deze week overkomen....kaboem....kut denk lekke band....not..luchtbalg na zn grootje. Opzich wel een goeie tip van je, maar je word er niet bepaald schoner van als je dan weer onder die trailer vandaan komt.:mad:

maar goed alle gekheid op een stokje....is het eigenlijk wel toegestaan om met een kapotte luchtbalg rond te rijden?

Vergeet ook niet je remmen los te draaien, of desnoods die leiding ook af te klemmen. Anders kom je thuis met een lekke luchtbalg en een versleten band, want die blokkeert direkt als je je rem maar aan raakt zonder neerwaartse druk.

als ze moeilijk willen doen, tsja dan ben je het haasje omdat het niet volgens de voorschriften is.

maar je komt thuis, en das het belangrijkste, scheelt een hoop centjes voor de baas!

wiel blokeren daar heb ik nooit last van gehad als ik zo reed, maar kan ook aan mijn rijstijl liggen want ik hoef nooit zo hard te remmen.

trouwens neerwaartse druk heb je altijd daar zorgt de schokbreker wel voor, maar het is inderdaad minder als normaal.

en als je abs op je trailer hebt is er helemaal geen probleem want dan vangt die de blokering van het wiel wel op!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarom had ik altijd een overall bij mij. Voor zulk soort klusjes of als je staal moest laden.

:ja:, ja klopt, maar die had ik nu net deze week niet bij me.. altijd heb je zoiets bij alleen uitgerekend deze week niet. Maar ik had gelukkig wel een douche in de buurt en natuurlijk schone kleren.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Freddie,

de ABS vangt dat meestal niet op die verminderde druk.

Als je je luchtvering laat zakken (geen balgdruk) remt ie vollast.

Een schokdemper drukt geen as naar beneden (of eigenlijk trailer omhoog),

Bij een meerassige trailer(AHW) wordt de balgdruk op 1 as gemeten(ALR) en

krijgen de andere assen dezelfde remdruk. Misschien dat dit bij EBS wel per wiel geregeld wordt.

Henk

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Freddie,

de ABS vangt dat meestal niet op die verminderde druk.

Als je je luchtvering laat zakken (geen balgdruk) remt ie vollast.

Een schokdemper drukt geen as naar beneden (of eigenlijk trailer omhoog),

Bij een meerassige trailer(AHW) wordt de balgdruk op 1 as gemeten(ALR) en

krijgen de andere assen dezelfde remdruk. Misschien dat dit bij EBS wel per wiel geregeld wordt.

Henk

zal allemaal wel waar zijn, maar ik ben al 3x vanuit het buitenland op deze manier terug gereden, en heb nooit ervaren dat het wiel blokkeerde tijdens het remmen.

maar moet er wel bij vermelden dat als me dit overkomt ik mijn rijstijl er op aan pas!

eerder van het gas af, meer afremmen op motorrem en retarder en de motor zelf.

ach je moet gewoon iets meer opletten en verkeerssituaties ver van te voren proberen in te schatten.

oftewel, als je weet dat iets niet deugd moet je daar rekening mee houden!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Freddie het doet, ben ik ook al een paar keer thuis gekomen.

Werkt ook als je een kapotte remleiding hebt of lekke rembooster. Dan moet je wel de rem terugstellen, ringsleuteltje 19 mee onder de wagen en die grote bout in het gat, (zit meestal rubber dopje over) helemaal linksom draaien tot die niet verder kan. Dan staat de rem vrij.

Dit hoeft niet bij eenkamerbooster (doorgaans op de voorste as), herkenbaar aan dat er geen sleutel 19 op past:rolleyes:.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de luchtaansluiting los kunt draaien kun je ook een muntstuk in de wartel stoppen(als je niet alles uitgegeven hebt aan drank ofzo) en weer aandraaien,werkt perfect.

(Als je toevallig geen touw of ductape bioj de hand hebt.

Gr Peter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je de luchtaansluiting los kunt draaien kun je ook een muntstuk in de wartel stoppen(als je niet alles uitgegeven hebt aan drank ofzo) en weer aandraaien,werkt perfect.

(Als je toevallig geen touw of ductape bioj de hand hebt.

Gr Peter

klopt helemaal, het oude nederlandse muntsuk van 10 cent (dubbeltje) paste er precies in!

maar er is helaas geen euromunt met die groote.

maar ik heb nog een paar dubbeltjes bewaard voor dit soort gevallen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja en ik weet nog een goedkopere oplossing:

Een Pools muntje van 1 groszym (is 0,01 zloty) werkt ook. Dat is met de huidige wisselkoers 0,01/4 = 0,0025 euro. Een oud dubbeltje is 0,045 euro. Tel uit je winst:D.

Maar ik zag dat ik hierboven een foutje maakte. Rem terugstellen doe je zo: onderstaand onderdeel (weet niet hoedat officieel heet) zit meestal bij de rem gemonteerd, loshalen, in het gat draaien achter de rubberdop en dan de moer aandraaien met sleutel 19 zodat de rem zichzelf vrijtrekt.

post-8104-1394781797,6572_thumb.jpg

Het is dus wel makkelijk om zo'n ding los bij je te hebben, zeker als je weleens koppelt. Want onder de oplegger zitten ze maar weg te rotten:ja: of ze zitten er helemaal niet meer:(.

Bovenstaande geldt voor de SAF-assen op mijn oplegger, kan misschien verschillen bij andere merken of types, dat zou ik niet weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja en ik weet nog een goedkopere oplossing:

Een Pools muntje van 1 groszym (is 0,01 zloty) werkt ook. Dat is met de huidige wisselkoers 0,01/4 = 0,0025 euro. Een oud dubbeltje is 0,045 euro. Tel uit je winst:D.

.

wat denk je wat ik als eerste doe als ik bij de garage ben?

juist ja dat duppie eruit halen!

LOL:ja::ja:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Jacq

leuk dat al die oplossingen hier nu worden neergezet, ik heb laatst zo een maat geholpen via de telefoon, terwijl over de shout werd uitgelegd wat de oplossingen waren (dit topic bestond nog niet, zouden wel meer van deze topics mogen komen, maar dat is mijn mening dan), hij is er toch mooi mee weggekomen toen :ok:

ook namens mn maat, bedankt :ok::ok::ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek
leuk dat al die oplossingen hier nu worden neergezet, ik heb laatst zo een maat geholpen via de telefoon, terwijl over de shout werd uitgelegd wat de oplossingen waren (dit topic bestond nog niet, zouden wel meer van deze topics mogen komen, maar dat is mijn mening dan), hij is er toch mooi mee weggekomen toen :ok:

ook namens mn maat, bedankt :ok::ok::ok:

mede daardoor is het idee voor deze topics ontstaan....

even aankijken hoe dit zich ontwikkeld, veranderingen zullen er nog wel in plaats gaan vinden n.a.v de ontwikkelingen van de onderwerpen.

hopelijk kan men hierdoor antwoorden vinden voor die dingen waar anderen wel raadt mee weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Wat ook nog een optie is om de gehele as op te tillen indien je de remmen niet terug kunt stellen, of kapot wiellager of iets dergelijks.

Beide lucht leidingen loshalen van de balgen l+r, spanband mee onder de trailer om de as knopen en aan chassis bevestigen en ratelen maar het is net en lift as!

valt niemand op dat het wiel stuiterd en blokkeerd onder het rijden dan bedoel ik voor de controlerende instanties!!

Ben er zelf op deze manier vanuit spanje mee gekomen werkt prima.

als je schijfremmen hebt moet je dopje 10 meenemen om de remtang terug te stellen wel helemaal want het zijn zelf stellers dus gaan per keer dat je remt iets strakker staan regelmatig ff checken tijdens rit.

Zelfstellers geld ook voor de remsleutel met sleutel 19! mannen denk hier om beste is wat freddy ook aangeeft luchttoevoer van booster afsluiten,

groeten maar weer:ok:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij een kapotte luchtbal kan de leiding bij een oud systeem nog wel met een muntje dicht gemaakt worden, maar bij de nieuwere kan het meestal niet om dat de leiding dan in een niet meer los te draaien nippel word geschoven.

hier bij moet men de betreffende leiding dubbel knikken des noots eerst los knippen of snijden van de luchtbal als je te weinig lengte hebt, wat ty-raps (of trekbandjes /kabelbinders zoals ze ook wel genoemd worden) bij je in de auto is altijd handig hier voor maar ook wel voor andere dingen zijn ze gemakelijk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Twee weken geleden nog met een geklapte trekas-balg (leeg) naar huis gereden.

Sleuteltje erop, slangetje knikken, tie-rip erop en rijden maar.(er past geen muntje onder de nippel)

Mercedes heeft twee hoogte-regelaars (links en rechts naast het chassis) en de regelaar van de kapotte balg wordt genegeerd , de andere regelaar neemt de hoogte-regeling a.h.w. over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden