[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Chauffeurs worden niet voor vol aangezien...


Murphy

Recommended Posts

  • Administrators

Strengere alcohollimiet in België

Uitgegeven:21 november 2009 17:31Laatst gewijzigd:21 november 2009 17:31

BRUSSEL - In België gaat een alcohollimiet van 0,2 promille gelden voor motorrijders, chauffeurs van trucks en bussen en voor automobilisten die nog geen twee jaar hun rijbewijs hebben. ( ex NU.nl)

Dit vind ik nu weer net vallen in de catagorie Chauffeurtje pesten.

Weer een regeltje dat niets meer met de werkelijke veiligheid te maken heeft, enkel met het feit dat "Brussel" de beroepschaufeur" gewoon niet voor vol aanziet!

Natuurlijk, dronken achter het stuur kan en mag niet, maar dat geldt voor ALLE verkeersdeelnemers, niet enkel voor de beroepschauffeur. Beginnende bestuurder vind ik nog daar aan toe, maar het feit dat je een c rijbewijs nodig hebt voor een voertuig, vind ik geen reden om dan ook de limiet te veranderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Worden we niet voor vol aangezien?

"In België gaat een alcohollimiet van 0,2 promille gelden voor motorrijders, chauffeurs van trucks en bussen "

Als ik dit zo lees worden wel voor overvol aangezien ;)

Ik bedoel voor beroeps-chauffeurs is er dus een STRENGERE LIMIET dan voor het gewone klo***jes volk ;)

En van motorrijders verwachten ze kennelijk ook meer brains LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

er zijn hier voor 14 dagen verschillende weekenddoden gevallen (allemaal jongeren) en de oorzaak was overdreven snelheid samen met teveel alcohol vandaar.

Eigenlijk is het simpel, rijden = geen alcohol, ook ik drink graag mijn pintje maar,ofwel rijd ik niet (mijn vrouw rijd meestal) ofwel drink ik niet,klaar en duidelijk.

En dat geld voor alle bestuurders van motorvoertuigen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind dat je als beroepschauffeur je verantwoording moet nemen.

Dat betekent heel simpel gezegd: niet rijden als je onder invloed bent.

Als er chauffeurs zijn die dat wel menen te moeten doen, die zie ik ook niet voor vol aan.

Alleen collega's die niet vol zijn kan ik wel voor vol aan zien.

Aan de andere kant denk ik dat ze die regel voor alle bestuurders moeten invoeren. Volgens mij is dat in scandinavië al...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dit blijft volgens mij een eeuwigdurende discussie. Alhoewel je van discussie eigenlijk niet kunt spreken want ieder weldenkend mens die zich bewust is van zijn daden en mogelijke gevolgen gaat niet met drank op achter het stuur...

Helaas is de waarheid anders getuige de dagelijkse berichten in de media over ongevallen met als oorzaak een dronken bestuurder. Een fuik van de politie waar men in een paar uurtjes een flink aantal dronken bestuurders aanhoudt, etc etc.

En mijns inziens is het heel eenvoudig, als je een motorvoertuig bestuurt mag je niet onder invloed zijn. Geen drank geen drugs. Over het algemeen is een chauffeur iets meer onderweg dan de gemiddelde automobilist, ik denk ook daarom dat een chauffeur zich toch iets meer bewuster is van het verkeer en wat er mis kan gaan.

Maar neem maar van mij aan, dit ''probleem'' van mensen die met teveel drank op achter het stuur kruipen, blijft altijd bestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.... ieder weldenkend mens die zich bewust is van zijn daden en mogelijke gevolgen gaat niet met drank op achter het stuur...

dat ben ik helemaal met je eens, en vroeger deed ik er ook echt wat aan om te voorkomen dat iemand met een flinke slok op achter het stuur kroop. waarvan het volgende verhaal:

ik zit met wat vrienden in het plaatselijke café, een aantal jaren geleden.

er was een persoon aanwezig, die kon ik al langere tijd, en die had een hele mooie hoeveelheid bier gedronken.

eigenlijk was hij best gezellig, maar hij kon nog amper op z'n benen staan van de alcohol.

hij was op de fiets gekomen, en we vonden het niet verstandig dat hij naar huis zou fietsen.

dus wij op hem inpraten dat hij beter een taxi kon nemen. het bar slechte weer hielp ook een handje, het stroomde van de regen, dus mischien konden we hem zover krijgen dat hij met de taxi ging.

na veel aandringen trapte hij er in (duurde zeker een uur voor we hem zover kregen).

de fiets mocht binnen blijven staan tot hij die de volgende dag op zou halen. aangezien de taxi er aan kwam, kon hij nog wel een biertje krijgen ook.

mooi opgelost, en nadat hij met de taxi vertrokken was hebben we (een beetje trots dat we een dronken man niet over straat hadden laten gaan) nog een mooi biertje gedronken.

een kwartier later komt hij met de auto z'n fiets ophalen.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik meen dat het Oostenrijk al jaren zo is dat voor beroepsmatige weggebruikers strengere eisen gelden met betrekking tot de alcohollimiet. En als je het een belachelijke regel vindt of chauffeurtje pesten, kun je je ook afvragen op wat voor manier je met je vak bezig bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

We zijn het er allemaal over eens dat met drank oprijden uit den boze is, als men nog moet rijden, drink je gewoon helemaal niks.

Waar hier op gedoeld word is dat je dus niet meer tot s,avonds 23.00 aan de bar van de truckstop kan gaan zitten pilsen als je s'morgens om 05.00 weer vertrekken moet.

Velen beseffen dit niet, maar door het toegestane promillage naar beneden te halen, zullen velen onder ons s'morgens strafbaar bezig zijn, zonder dit te beseffen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
We zijn het er allemaal over eens dat met drank oprijden uit den boze is, als men nog moet rijden, drink je gewoon helemaal niks.

QUOTE]

Mee eens :tu: !!

Het blijkt dan toch weer dat velen het niet leren daar deze limiet wordt aangescherpt.

In de tijd dat ik nog internationaal reed heb ik zoiets ook al meegemaakt met een collega.(nieuweling)

Tijdens een Duitse feestdag moesten wij een dag stilstaan bij Eisenach, na wat gegeten te hebben besloot mijn collega over te stappen op sekt een kruising tussen wijn en champagne.

Ik zei nog tegen hem zou je dit wel doen op het bier wat je hiervoor hebt gehad, maar dan krijg altijd weer zo`n vriendelijk antwoord terug.

Hij zou de dag erna om 5.00u vertrekken om nog een lading te doen, ikzelf kon leeg naar venlo rijden en dacht nou dan vertrek ik om 10.00u lekker op je sloffen.

9.30u liep mijn wekkertje af,schoof de gordijnen open en wie stond nog steeds naast mij, juist:stom:.

Meneer had een late gemaakt en zijn raam had ie half open laten staan:eek: over de alcohol lucht maar niet te spreken.

Hij was compleet verrast toen ik hem wakker maakte en zei dat ik het onverantwoord vondt om hem verder te laten rijden,ja zei ie ik bel wel op.

Goed ik lekker op mijn gemak 90 naar venlo en werdt eventjes voor Kassel luid toeterend en slingerend ingehaal door jan l:banaan:l die mij zeker met 120 passeerde (er waren nog geen begrenzers) .

Via het bakkie liet hij weten dat hij een halve snip had en moest eerst nog even laden in Hagen bij Mannesmann daar moest hij ook de kap afbreken.:D

Maar leuk is dit natuurlijk niet hij zou maar een schuiver maken met zo`n verantwoorde lading,dan zijn onschuldige medeweggebruikers hiervan alweer het slachtoffer.

Bij mijn aankomst in venlo heb ik er wel een melding van gemaakt en na controlle van zijn schijf die middag bleek dat meneer wederom topsneheden behaalde van 125, zijn remmen waren nog gloeiheet bij zijn binnenkomst, hij mocht ook nog even blazen bij de politie die hem waren achtervolgd bij de grens (hij negeerde een controlle stopteken).

Diezelfde dag is hij nog op staande voet ontslagen geworden met ipv een loonzakje een vette Boete;).

Drank en verkeer gaat niet samen ga dan liever opstap in het weekend

als je gaat en wilt biertje en neem dan ook een Taxi aub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik meen dat het Oostenrijk al jaren zo is dat voor beroepsmatige weggebruikers strengere eisen gelden met betrekking tot de alcohollimiet. En als je het een belachelijke regel vindt of chauffeurtje pesten, kun je je ook afvragen op wat voor manier je met je vak bezig bent.

Klopt! Hier geldt voor alle beroepschauffeurs (vractwagen-, taxi- of buschauffeurs) 0,1 promille ipv 0,5 promille voor de gewone stervelingen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nu hoorde ik vanmorgen bij onderweg op het nieus dat er een oostblokker is aangehouden met 5x teveel alcohol in zijn bloed, of beter 5x te weinig bloed in zijn alcohol.

Wat krijgt hij? 15 uur rijverbod en een boete.

Is dat dan correct? Waarom niet gelijk zijn rijbewijs innemen? Die vent had 3 rijbanen en een pechstrook nodig.

Als wij met 2,5 promille worden gepakt, dan ben je en je papier kwijt en mag je een cursus gaan volgen en zulke gasten komen er met 15 uur mee weg.

Hier kan ik met dus heel :mad::hamer:Barf:nee: om maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nu hoorde ik vanmorgen bij onderweg op het nieus dat er een oostblokker is aangehouden met 5x teveel alcohol in zijn bloed, of beter 5x te weinig bloed in zijn alcohol.

Wat krijgt hij? 15 uur rijverbod en een boete.

Is dat dan correct? Waarom niet gelijk zijn rijbewijs innemen? Die vent had 3 rijbanen en een pechstrook nodig.

Als wij met 2,5 promille worden gepakt, dan ben je en je papier kwijt en mag je een cursus gaan volgen en zulke gasten komen er met 15 uur mee weg.

Hier kan ik met dus heel :mad::hamer:Barf:nee: om maken.

Dit stukkie dus:

DRIEBERGEN - Een 31-jarige vrachtwagenchauffeur uit Litouwen is woensdagochtend op de A27 aan de kant gezet omdat hij vijf keer zoveel had gedronken als wettelijk is toegestaan. Dat maakte de politie bekend.

Medeweggebruikers zagen de vrachtwagencombinatie geladen met nieuwe personenauto's slingerend over de A27 gaan. De politie hield de man ter hoogte van Houten aan. Een ademtest wees uit dat de Litouwer veel te diep in het glaasje had gekeken. Het slingeren werd niet alleen veroorzaakt door het overmatige drankgebruik van de chauffeur, maar ook door zogenoemde negatieve koppelingsdruk. Dat wil zeggen dat de oplegger te veel achterover helde en dat is volgens de wet wegvervoer verboden.

De Baltische trucker kreeg een rijverbod van vijftien uur opgelegd en kan een boete tegemoetzien.

Bron: Telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
0 promile kan niet, want je lichaam maakt zelf alcohol aan. zelfs als je geen druppel drinkt.

ik vraag me af waarom jij zulks verdedigd.Dat van die appels en consoorten is achterhaald,dan moet je al fruit gaan eten dat aan het gisten is, dan wordt er inderdaad alcohol aangemaakt,ga jij rotte appels eten?

En die collega's die s'avonds tot een stuk in de nacht bier zitten te hijsen om s'morgens vroeg te vertrekken met weet ik veel hoeveel promille in hun kas,rijbewijs afpakken en de versnipperaar in,ik heb daar geen problemen mee.Drinken en rijden gaan nooit samen.Vergis je niet,ook ik heb graag mijn biertje bij tijd en stond, regelmatig zelfs meer dan een, maar daarna achter het stuur kruipen,nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat doet fruit in je maag?

maar buiten dat je lichaam zelf alcohol aanmaakt. met 0 zou je zelfs geen kersenbonbon mogen eten.

drugs heeft hetzelfde effect als alcohol. wil je dat ook op 0 zetten dan?

want dan kan je nooit geem asperine of wat voor medicijnen ook kunnen nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

drugs heeft hetzelfde effect als alcohol. wil je dat ook op 0 zetten dan?

want dan kan je nooit geem asperine of wat voor medicijnen ook kunnen nemen.

Willem, dit is een beetje overtrokken. Je standpunt is duidelijk en ook mee eens, maar er wordt een verschil gemaakt tussen middelen die de rijvaardigheid beinvloeden en daar valt drugs al helemaal onder,

maar het is aan de gebruiker om te bepalen of hij gaat rijden terwijl hij een middel heeft genuttigd, een aspirientje is in normale dosis niet van invloed op de rijvaardigheid en het reactievermogen. Dat is natuurlijk anders als je antidepresiva of weet ik welk zwaar medicijn nodig hebt. Indien aangetoont is dat het invloed heeft, wordt dit uitdrukkelijk op de bijsluiter vermeldt ( voor wie 'm dan al leest...) en op de verpakking staat ook een waarschuwing, het beroemde gele stickertje met het uitroepteken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

er zit ook een heel verschil tussen de ene en de ander persoon.

iemand van 100kg zal minder last hebben als iemand van 50kg.

iemand die drinkt heeft een grotere lever als iemand die helemaal niet drink.

voor de wetgeving is iedereen gelijk, anders zou je een hele uitgebreide wet krijgen.

ik heb ook wel dronken/aangeschoten achter het stuur gezeten. ik ben namelijk ook jong geweest. en idd dan de nederlandse strafmaat daarbij nemende, was die niet afschrikbaar. ik betaalde vrolijk, en stapte met drank op zo weer in de auto. (luxe auto wel teverstaan)

en dat het mis kan gaan weet ik ondertussen alles van. ook dat het goed mis kan gaan. spijtig maar waar.

maar ook met alle goede voornemens kan het wel eens fout gaan. even een praktijk voorbeeldje. je sta bv stil om je rust temaken. misschien zelfs om je 24uur temaken. zit je lekker aan een pilsje, belt de planning op. een collaga is ziek geworden, en jij moet daarvoor invallen. de boete is voor de baas word er gezegt, omdat jij je rust niet hebt. wedden dat de meeste van ons zullen gaan rijden, ondanks dat ze bv 3 biertjes ophebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je sta bv stil om je rust temaken. misschien zelfs om je 24uur temaken. zit je lekker aan een pilsje, belt de planning op. een collaga is ziek geworden, en jij moet daarvoor invallen. de boete is voor de baas word er gezegt, omdat jij je rust niet hebt. wedden dat de meeste van ons zullen gaan rijden, ondanks dat ze bv 3 biertjes ophebben.

Wedden dat ze een ander moeten zoeken?

Is dat stuk verantwoordelijkheid wat je moet nemen.

Even heel wrang tegenvoorbeeld: oke, je doet dat en gaat rijden.

Stukje binnendoor totdat er een auto uit de zijstraat komt.

Je ziet het en remt later, hersenen en reactie zijn vertraagd, en je rijdt bij die personenwagen de ene deur in en de andere deur uit. Bestuurder dood.

Jij bent op dat moment niet schuld, totdat ze een alcoholtest doen en zien je hebt teveel gedronken. Wie denk je dat dan de schuld krijgt?

Juist, jij.

Je wordt veroordeeld voor 6 mnd hotel de houten lepel.

Ik denk niet dat die planner gaat zeggen, hij moest van mij gaan rijden en we wisten ervan dat hij iets te veel had gedronken. Bedrijf krijgt fikse boete en die planner gaat echt niet voor jou uitzitten.

Dus als ze zouden bellen... sorry, heb een paar pinten op. Gaat echt niet, baas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

voor de wetgeving is iedereen gelijk, anders zou je een hele uitgebreide wet krijgen.

Dat bedoelde ik dus met het begin van deze topic....

Het is helaas uitgedraaid op oeverloos gewauwel over het alcoholgebruik in het algemeen.

De wet zou voor iedereen gelijk moeten zijn....

Rijtijden besluit moet dan ook gelden voor andere weggebruikers,

Snelheidsbegrenzers ook voor luxe wagens....

Rijverboden?

Straffen bij overbelading?

Herhalings/opfris cursus chauffeurs?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden