[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ADR halen Moeilijk


Arnaud

Recommended Posts

  • Forumlid

Stampwerk, net als rijtjes engels.

wat is moeilijk, de 1 vindt het een makkie, de ander slaagt nooit.

maar als jij moelijk schrijft, en het woord is moeilijk, dan heb ik mijn twijfelsLOL

niet kwaad worden, is een grapje, want zo ben ik dan ook weer wel, krijg je zo kado van mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ik vind het best saai, maar het is wel te doen.

zoals al gezegd tis echt stampwerk.

de kosten liggen ergens tussen de 300 - 600 eurie, ligt eraan of je het in nederland of een buurland gaat doen.

wil je ooit tank gaan rijden, dan kan je beter basis + tank doen en anders heb je volgens mij aan basis genoeg.

en van mij mag je beginnen als je nog aan het lessen bent hoor ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb mijn ADR + Tank een paar weken geleden gehaald, persoonlijk vond ik best wel een pittige cursus.

Maar de examens (mondeling & schriftelijk) vond ik weer heel erg mee vallen.

Ik heb mijn opleiding gevolgd via de rijschool (Hoekstra in Alkmaar) welke bestond uit 4 hele zaterdagen en de 5 de zaterdag was het examen.

De 4 zaterdagen waren ruim voldoende om alle stof tot mij te nemen, en ik heb dan ook eigenlijk thuis bijna niet in de boeken gekeken.

Of deze opleiding voor jouw moeilijk zal zijn heb ik geen idee van, dat ligt er net aan hoe goed je kunt leren/onthouden.

Dat zul je dus zelf gewoon moeten onder vinden, en gewoon de cursus gaan volgen...

Een ieder geval heel veel suc6 als je de cursus wel gaat doen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
http://www.adviesbureaupeddemors.nl/

Daar kunnen ze je zeker op de goede weg helpen

veel succes gewenst

jazekers ook ik ben hier pas weer geweest voor mijn herhaling en ook nu weer geweldig begeleid en opgeleid. ook als je alles erbij doet (kl 1, 7, basis en tank) is het goed te volgen en te doen, maar je moet wel tijdens de lesuren opletten, succes:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ADR vind ik vrij pittig vooral voor de eerste keer, als je het doet doe wel basis + tank kost volgens mij niks meer en zijn maar 10 vragen ofzo. Schriftelijk vond ik de laatste keer wel makkelijk, mondeling vond ik moeilijker, die man bleef hangen bij tank, en dat is nou iets wat ik nog nooit gedaan heb. Dus wist ik er ook niet zo veel van.

ADR vergroot toch je kansen op werk, en als je nog eens tijd overhebt zou ik ATP ook doen, die vond ik ook wel interessant, komt ook omdat ik af en toe een beetje koelvervoer deed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Adr is pittig, maar het is te doen. Peddemors is zeker een goeie, zelf de eerste maal volledig adr gehaald en 5 jaar daarna voor de verlenging.

Maar wat is je situatie ? bedoel zit je op school? dan kun je het toch via je opleiding halen? Of wil je bijvoorbeeld in de toekomst van baan veranderen ? Ik heb het zelf via mijn werkgever gehaald en dat kost mij niets behalve een week cursus.

Misschien zou je het ook via je huidige (?) werkgever (als je die hebt) kunnen regelen ivm de btw. Scheelt toch maar weer. Of misschien wil je werkgever wel een deel meedragen (als hij er ook baat bij heeft)

Het blijft een hoop leerwerk, alleen is de cursus zoals bij Peddemors wel interessant vanwege de vele praktijkvoorbeelden die voorbijkomen. En chauffeurs van in de 50 die op maandag en dinsdag zich enorm zorgen maken dat ze de informatie niet kunnen ''vasthouden'' slagen ook op de zaterdag. Je wordt ook niet afgeschoten tijdens het examen hoorrr.... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zou het wel doen.

Ik ben geen chauffeur maar heb het weekend even door de lesstof (waarvoor dank Loontje :ja: ) heen gebladerd en volgens mij is het wel te doen. Zelfs voor een ondeskundig iemand zoals ik is het te leren (ik ben beter in dom stampwerk dan in lappen tekst uit mijn hoofd leren).

In deze tijden kan het alleen maar in je voordeel werken als je het hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het wel doen.

Ik ben geen chauffeur maar heb het weekend even door de lesstof (waarvoor dank Loontje :ja: ) heen gebladerd en volgens mij is het wel te doen. Zelfs voor een ondeskundig iemand zoals ik is het te leren (ik ben beter in dom stampwerk dan in lappen tekst uit mijn hoofd leren).

In deze tijden kan het alleen maar in je voordeel werken als je het hebt.

Dat is beide stampwerk...;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is beide stampwerk...;)

jij was vroeg wakker zeker:D

maarruh je weet wat ze zeggen toch, echte blondheid zit van binnen:D:angel::zegtniets:

maar ontopic, als je het wil halen is het zeker te doen, alleen het komt niet aanwaaien.

bewerkt door marsipulami
nog even serieus erbij gereageerd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn ADR in Belgie gehaald, was echt een makkie!! Heb gehoord dat het in NL echt moeilijk is, in Belgie dus echt niet. Niets geen mondeling daar, alles schriftelijk. 30vragen waarvan 28 meerkeuze.

Mijn werkgever wilde graag dat ik het haalde, dus mocht onder werktijd de cursus doen. 4 dagen les in Belgie, 5e dag examen. Nu rij ik er best veel mee, maar liever niet dan wel.

Moest laatst met ADR naar Denemarken, op de boot bij Puttgarden.

Kom ik 's nachts in die haven aan, mag ik niet mee op de boot omdat er een of ander document voor vervoer van adr over zee ontbreekt.

Was midden in de nacht dus kon mijn baas niet bellen. Ben maar gaan slapen tot de volgende morgen. Toen heeft mijn baas dat formulier naar de haven gefaxt. Vervolgens moest ik tot 14uur 's middags wachten op een speciale ADR-boot. Ik moest wachten op een ADR-parking in de haven, waar ik niet eens mocht roken in de auto. Dus ben maar weer gaan slapen. Lig ik daar dus net een uurtje te maffen op die parking, wordt er op mijn deur geklopt. De Wasserschutz-polizei. Die hebben een politiebureau daar op de haven. Ze moesten de ADR papieren zien. En gelijk mijn schijven van de afgelopen 20 dagen.

Ik dacht: Nu ga ik het krijgen. Het was koud buiten, dus ik zeg tegen die man, kom lekker ff binnenzitten. Nee, hij bleef wel buitenstaan zei ie.

Hij naar zijn auto met al mijn papieren en schijven. Even later komt ie terug. ADR papieren allemaal gut. Scheiben sind shit zei ie. Ikke: oja? wat dan? Ich fahre immer gerne in Deutschland zei ik nog. Jaja zag ik hem denken. Ik moest mee naar het busje. Daar laat ie een van mijn schijven zien. Op 1 dag had mijn schijf een halve dag niet geschreven. Daar heb je zonder schijf gereden zegt ie. Nicht gut zegt hij wederom. Ik bepleit mijn zaak door zo overtuigend mogelijk te zeggen dat ik immer mit scheibe fahr.

Jaja zie ik hem wederom denken. Hij pakt zijn boekie erbij en wijst mij een bedrag aan voor het rijden zonder schijf. 1100euro lees ik. Dus ik probeer zo beleefd mogelijk duidelijk te maken dat ik het er niet mee eens ben. Nu begon hij ook te twijfelen zag ik. Misschien sprak ik toch de waarheid?

Hij wil de lading ook nog snel ff zien. Ok zeg ik en ik open de laadklep. Helemaal laten zakken zegt ie. Ok, ik laat hem helemaal zakken. Hij klimt in de bak en bekijkt aandachtig de spanbanden om de IBC's. Nicht gut zegt ie weer. Was nicht gut zeg ik. Hij wijst een spanband aan waarbij het ijzer vd spanband tegen het ijzer vd IBC zit. Ow zeg ik. Hij klimt de laadbak weer uit en we gaan terug naar zijn auto. Hij pakt zijn boekje erbij. In het duits zegt ie dat het vrijdag is en dat hij de schijven laat voor wat het is en wijst me een bedrag van 35euro aan voor de spanbanden. Een zucht van verlichting gaat door me heen. 35 euro was te overzien. Helaas had ik het nu niet contant bij me en moest ik alsnog mee naar de pinautomaat.

Was 20 minuten rijden met de politieauto. Ik zag ie agent nog denken, wat een arme sloeber die chauffeur dat ie geef 35 euro bij zich heeft.

Onderweg praten we wat en ik zei dat ik bijna een dag moest werken voor die 35euro. Ongeloofwaardig kijkt ie me aan en zegt: Moet je bij Heisterkamp gaan werken, dan heb je 60euro per dag. Beleefd bedank ik hem voor de tip en trek 40euro uit de muur.

Terug in de haven loopt ie het politiebureau in en komt terug met een briefje van 5. Dat had ik niet verwacht. Kreeg een bewijs van betaling erbij en ik strompel terug naar mijn auto.

Wat een ellendige rit dit...

Sorry ik dwaal af, waar ging het ook alweer over? Oja ADR...

Zonder ADR was ik allang met de boot meegeweest en was ik nooit gecontroleerd... Gr Tjilitjap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ieder zijn ding maar vind het adr geeen stampwerk. Alleen de klasse's moet je zo een beetje uit hoofd leren voor de rest beetje de tabellen kunnen gebruiken.

Als je leraar een beetje leuk les geeft dan zit het er zo in en onthoudt je het ook nog. Heb laatst de herhaling gedaan van alle klasse na 5 vijf niks met adr gedaan te hebben maar vond het eitje.

Het moeilijkste vond ik die dagen binnen zitten in een warm lokaal.

succes

frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat is beide stampwerk...;)

Stampwerk is rijtjes en formules uit je hoofd leren. Vindt in grote lappen tekst maar de belangrijke dingen. Zover ik in het boek gezien heb, staan er geen hele grote stukken tekst.

Ik zie het dus als stampwerk :D;) en daarmee voor mij goed te doen :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hey,

ik ga binnenkort de nederlandse ADR halen. Weet iemand hoe t examen in elkaar zit? Er is mondeling en schriftelijk.......

Hoeveel vragen schriftelijk en hoelang mag je erover doen?

En hoelang duurt t mondeling en wat moet ik me erbij voorstellen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hey,

ik ga binnenkort de nederlandse ADR halen. Weet iemand hoe t examen in elkaar zit? Er is mondeling en schriftelijk.......

Hoeveel vragen schriftelijk en hoelang mag je erover doen?

En hoelang duurt t mondeling en wat moet ik me erbij voorstellen?

Alvast bedankt voor jullie reactie

De eerste keer is:

Schriftelijk 30 vragen en daar mag je iets van 75 minuten over doen (wat echt ruim voldoende is).

En mondeling is 30 minuten waarbij de man/vrouw een aantal vragen stelt (soms samen met plaatjes uit een boek) waar jij gewoon antwoord op moet geven.

En als je over 5 jaar op herhaling zou gaan is het schriftelijk 20 vragen en 20 minuten mondeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb mijn ADR in Belgie gehaald, was echt een makkie!! Heb gehoord dat het in NL echt moeilijk is, in Belgie dus echt niet. Niets geen mondeling daar, alles schriftelijk. 30vragen waarvan 28 meerkeuze.

Mijn werkgever wilde graag dat ik het haalde, dus mocht onder werktijd de cursus doen. 4 dagen les in Belgie, 5e dag examen. Nu rij ik er best veel mee, maar liever niet dan wel.

Moest laatst met ADR naar Denemarken, op de boot bij Puttgarden.

Kom ik 's nachts in die haven aan, mag ik niet mee op de boot omdat er een of ander document voor vervoer van adr over zee ontbreekt.

Was midden in de nacht dus kon mijn baas niet bellen. Ben maar gaan slapen tot de volgende morgen. Toen heeft mijn baas dat formulier naar de haven gefaxt. Vervolgens moest ik tot 14uur 's middags wachten op een speciale ADR-boot. Ik moest wachten op een ADR-parking in de haven, waar ik niet eens mocht roken in de auto. Dus ben maar weer gaan slapen. Lig ik daar dus net een uurtje te maffen op die parking, wordt er op mijn deur geklopt. De Wasserschutz-polizei. Die hebben een politiebureau daar op de haven. Ze moesten de ADR papieren zien. En gelijk mijn schijven van de afgelopen 20 dagen.

Ik dacht: Nu ga ik het krijgen. Het was koud buiten, dus ik zeg tegen die man, kom lekker ff binnenzitten. Nee, hij bleef wel buitenstaan zei ie.

Hij naar zijn auto met al mijn papieren en schijven. Even later komt ie terug. ADR papieren allemaal gut. Scheiben sind shit zei ie. Ikke: oja? wat dan? Ich fahre immer gerne in Deutschland zei ik nog. Jaja zag ik hem denken. Ik moest mee naar het busje. Daar laat ie een van mijn schijven zien. Op 1 dag had mijn schijf een halve dag niet geschreven. Daar heb je zonder schijf gereden zegt ie. Nicht gut zegt hij wederom. Ik bepleit mijn zaak door zo overtuigend mogelijk te zeggen dat ik immer mit scheibe fahr.

Jaja zie ik hem wederom denken. Hij pakt zijn boekie erbij en wijst mij een bedrag aan voor het rijden zonder schijf. 1100euro lees ik. Dus ik probeer zo beleefd mogelijk duidelijk te maken dat ik het er niet mee eens ben. Nu begon hij ook te twijfelen zag ik. Misschien sprak ik toch de waarheid?

Hij wil de lading ook nog snel ff zien. Ok zeg ik en ik open de laadklep. Helemaal laten zakken zegt ie. Ok, ik laat hem helemaal zakken. Hij klimt in de bak en bekijkt aandachtig de spanbanden om de IBC's. Nicht gut zegt ie weer. Was nicht gut zeg ik. Hij wijst een spanband aan waarbij het ijzer vd spanband tegen het ijzer vd IBC zit. Ow zeg ik. Hij klimt de laadbak weer uit en we gaan terug naar zijn auto. Hij pakt zijn boekje erbij. In het duits zegt ie dat het vrijdag is en dat hij de schijven laat voor wat het is en wijst me een bedrag van 35euro aan voor de spanbanden. Een zucht van verlichting gaat door me heen. 35 euro was te overzien. Helaas had ik het nu niet contant bij me en moest ik alsnog mee naar de pinautomaat.

Was 20 minuten rijden met de politieauto. Ik zag ie agent nog denken, wat een arme sloeber die chauffeur dat ie geef 35 euro bij zich heeft.

Onderweg praten we wat en ik zei dat ik bijna een dag moest werken voor die 35euro. Ongeloofwaardig kijkt ie me aan en zegt: Moet je bij Heisterkamp gaan werken, dan heb je 60euro per dag. Beleefd bedank ik hem voor de tip en trek 40euro uit de muur.

Terug in de haven loopt ie het politiebureau in en komt terug met een briefje van 5. Dat had ik niet verwacht. Kreeg een bewijs van betaling erbij en ik strompel terug naar mijn auto.

Wat een ellendige rit dit...

Sorry ik dwaal af, waar ging het ook alweer over? Oja ADR...

Zonder ADR was ik allang met de boot meegeweest en was ik nooit gecontroleerd... Gr Tjilitjap

als je je papieren goed had nagekeken voordat je vertrok, bij ADR vervoer over het water hoort er ook een IMO bij, was je ook allang met de boot meegeweest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wat is dat een imo????

voor vervoer over zee geld inderdaad de IMO maar dat is wet en regelgeving en daar krijg je geen formulier van!

je moet melden dat je adr goederen bij je hebt aan de incheckbalie van de rederij, en die zorgen ervoor dat je meekunt met de veerboot.

het enigste wat vanbelang is dat je 4 stickers bij je hebt om op alle zijden van de trailer te kunnen plakken!

want bij vervoer over zee is het plakken van gevaren en indicatiestickers verplicht!

de rest regelt de rederij allemaal, want zij zijn diegenen die het transport over zee verzorgen!

maar de rederij van de veerboot putgarden - rodby heeft een veerboot die speciaal ingericht is voor adr vervoer.

deze vaart gewoon normaal mee in dienstregeling en alle adr gaat met deze ene veerboot over.

en ja dan moet je wachten totdat die adr boot terug is, en als je pech hebt dat er veel adr mee moet dan kan het zijn dat de eerste afvaart van die boot vol is!

want zoals overal word je afgehandeld op volgorde van binnenkomst!

maar een imo document heb ik nog nooit gezien bij dit soort transporten, en ik heb veel, heel veel adr gereden naar de veerboten toe!

misschien is IMO ook niet het juiste woord ervoor...klopt inderdaad dat dat de wetgeving voor de scheepvaart is, maar zover ik weet, krijg ik altijd een verklaring van de afzender mee dat de ADR goederen ook toegelaten zijn voor het vervoer over water...kom er nog wel op terug wat het juiste papier is, en hoe het heet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
wist je dat de afzender ook die stickers mee moet geven?

waarom?

simpel jij dient bij de veerboor je wagen dusdanig aan te bieden dat de reder hem kan en mag vervoeren!

dus als jij je meld bij de rederij dan moet je die stickers erop geplakt hebben.

en ja als je die niet hebt, dan moet je ze kopen!

en alle adr goederen kunnen over zee vervoerd worden, alleen de manier waarop verschilt.

en dat staat in de imo wetgeving.

maar als chauffeur heb je daar niks mee te maken, dat komt omdat de rederij verantwoordelijk is voor het transport over zee.

het klinkt raar, maar jouw vrachtwagen is gewoon lading voor de reder.

en deze dient er dus ook voor te zorgen dat het vervoerd word volgens de regels die het imo daarvoor stelt.

wat je wel vaak ziet op je papieren is een verwijzing naar het imo.

dit doen ze omdat de regels van het imo kunnen afwijken van de normale adr regels.

moest ff het archief in, maar heb hem gevonden, ik denk dat het het Multimodal Dangerous Goods papier is.....

wat ik dan wel vreemd vind, is dat als ik tegenwoordig met de TT line naar Trelleborg of Travemünde ga, geen stickers meer hoeft te plakken, alleen oranje borden open is genoeg :confused:

post-7111-1394781551,1198_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Voor mij was het dus de 1e keer dat ik ADR vervoerde over water. Het was een spoedrit, mijn auto stond geladen op me te wachten, ik kreeg de papieren in mijn handen gedrukt en rijden maar...

Om eerlijk te bekennen... Had nog nooit gehoord van een IMO...

Bij de rederij in Puttgarden kreeg ik dus te horen dat ik deze nodig had. Het was aan mij deze aan hen te kunnen overleggen, zoniet kon ik niet mee en moest ik maar over die brug (Molmo?) richting Denemarken. Ik had niet het idee dat zij zich verantwoordelijk achtte voor mijn transportje over zee. Het interesseerde ze werkelijk geen zier of ik inderdaad met de boot mee zou gaan, of dat ik om zou draaien en toch maar over die brug zou gaan...

Maargoed, het papier dat door de opdrachtgever naar mijn baas werd gestuurd, en mijn baas naar de rederij faxte, was wel een IMO verklaring, dat stond er in grote letters opgeschreven.

Verder hoefde er bij mij geen stickers op, alleen de oranje borden waren voldoende.

Al met al veel vertraging gehad dus door de ADR. De 35 euro bekeuring trouwens wel netjes terug gehad van mijn baas gr Tjilitjap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi,

Het is gewoon erg droge stof. Ook afhankelijk wat je er allemaal bij wilt halen, dat bepaalt natuurlijk of het veel leerwerk is of niet. Je kan de volgende ADR's halen:

  • ADR
  • ADR + Tank (die ik heb)
  • ADR + Klasse 7, dat is Radio Actief
  • ADR + Tank + Klasse 7.

:stom:

Dit alles is bepalend voor de prijs, moeilijkheid en tijdsduur van de opleiding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoi,

Het is gewoon erg droge stof. Ook afhankelijk wat je er allemaal bij wilt halen, dat bepaalt natuurlijk of het veel leerwerk is of niet. Je kan de volgende ADR's halen:

  • ADR
  • ADR + Tank (die ik heb)
  • ADR + Klasse 7, dat is Radio Actief
  • ADR + Tank + Klasse 7.

:stom:

Dit alles is bepalend voor de prijs, moeilijkheid en tijdsduur van de opleiding.

vergeet klasse 1 (explosieven) niet...moet ook nog een apart examen voor gedaan worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden