[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mijn C verhaal.(code95 wat kinderachtig!!)


T.rucker

Recommended Posts

  • Forumlid

Hallo mensen,

bij deze wil ik mijn C verhaal kwijt.

Ik heb ALLES afgelopen maand in een keer gehaald:cool::banaan:

Maar het word het je niet echt makkelijk gemaakt en de oude rotten onder ons;) kunnen daar wel over mee praten.

Ik wou mijn ervaring vertellen en hoop dat andere chauffeurs daar wat aan hebben dan wel niet voor discussie.

Het hoe en wat voor je C:

Als eerste de theorie, bestaande uit:

- verkeer en techniek

- administratie

- administratie Casefiles

Korte uitleg:

Verkeer, wat voor bord is dat en wie heeft er voorrang op dat kruisppunt?

Techniek, ja techniek van de wagen.

(50 vragen max. 10 fout.)

Administratie gaat over de documenten, rij- en rusttijd en de regels voor binnen- en buitenland.

(50 vragen max. 10 fout.)

Administratie Casefiles is nieuw( nog geen half jaar oud)Dit is een examen waarbij je vragen moet beantwoorden aan de hand van een verhaaltje:

Kees gaat zolaat weg met deze lading, hij neemt dan en dan rust en gaat door deze landen, enz., enz.

Het zijn drie verhaaltjes met ieder 15 vragen waarvan je NU totaal 14 fout voor mag hebben.

Ik zeg NU want het CBR is bezig om binnen een korte tijd het totaal terug te draaien naar 9 fout.:confused:

Dan de praktijk:ja:

kreeg eerst een intake uurtje en aan de hand daarvan gaan ze zeggen wat zij denken dat jij nodig hebt voor het slagen.

Ik kreeg 28 uur.

Zes blokken van 4 en een van 3 en dan 1u examen.

uit laten rollen uit laten rollen uit laten rollen, vooruit kijken vooruit kijken vooruit kijken....:eek:

nou weet ik het wel....;)

Iets meer zweet dan bij mn B rijbewijs toch mn C gehaald.

Geen ingrepen en geen commentaar:tu:

En nu komt het, ik mag nu wel vrachtwagen rijden maar ik moet dan eigen rijder zijn of een vrachtwagen huren.

Als ik voor een baas mag werken dan mag ik niet het eigen terrein af.

Dus wat moet ik doen om voor een baas de grote weg op te mogen...???

CODE95:confused:

Dit is een lullig stukje theorie en praktijk examen dat valt onder het behalen van je C.

Kosten voor code 95 bij het halen van je C: (ongeveer)E675,- voor twee(of 1)dagen.

Voor behouden van je code 95 of halen van je code 95 als je al je C hebt heet het ook wel VAKBEKWAAMHEIDs-toets.

Heb je je C al en moet je nu je code95 halen of verlengen dan zijn dit een tig aantal cursussen waar uit gekozen kan worden door jezelf of natuurlijk door je baas.

Dit betekend dat je binnen 7jaar je code moet halen en daarna binnen elke 5 jaar moet verlengen.

Dit is 35uur bijscholing dus de eertse 7 jaar voor het halen van je code 95 en daarna 35uur bijscholing elke 5 jaar voor verlenging.

Doe je dit niet dan heb je geen code 95 en mag je baas je niet de weg op sturen...

Cursussen kunnen zijn EHBO of ADR.

ADR is al een bijna 30uur cursus.

Het praktijk stukje is het rijden van een parcour die je binnen 30min. moet rijden; pionnetjes rijden.

Het mooiste van dit parcour is dat er DENKBEELDIGE muren worden geplaatst:confused:

Bv het in rijden van een parkeer box voor vrachtwagens en dan niet der recht voor staan, nee met een draai er in kunnen rijden en flik het niet om met een van je spiegels deze DENKBEELDIGE muur te schrammen want je kan naar huis.

Dit naar huis kunnen gaan geld ook voor het aan tikken van de pionnen of paaltjes en als je niet binnen een meter voor een pionnetje kan stil staan.:eek:

Als ik tijdens mijn werk een DENKBEELDIGE muur kan vinden zal ik er een foto van maken en persoonlijk aan het CBR laten zien:ok:

Theorie zijn 6 scenario's:

- veiligheid chauffeur en wagen

- criminaliteit en illegaliteit voorkoming

- laden en lossen

- wat de doen bij een ongeluk(niet waar jij bij betrokken bent)

- invullen van schade formulier

- sneeuw kettingen

Het laden en lossen krijg je sowiezo, 20min.

Dit is het laden en lossen van een palletje of rolcontainers en alles wat daarbij komt kijken(goede werkkleding, hoe zet je alles vast, hoe laat je de boel, hoe behandel je de laadklep, enz., enz.)

Daarna krijg je nog 10min. 2 scenario's.

De examinator legt je een aantal vragen en jij moet daar een mooi verhaaltje bij verzinnen.

En nu ben je klaar !!

Trouwens het mooie van die code 95 is(wat ik dan had) is als je met een groepje bent van 4 man moet je op elkaar wachten na elke rit en toets:(

Die code 95 is echt verzonnen door iemand van het CBR die een keer een weekie ziek was en zondagmiddag niks te doen had om maandag toch met iets op het werk te komen.

Nou en nu van de week maar naar de gemeente voor dat roze passie, en ik zal hem tot aan huis aan iedereen laten zien die ik tegen kom:cool:

Zoals ik al zei word het er niet gemakkelijker op en wil wel is weten hoe het is om je C te halen over 5 jaar....

Het is misschien wat lang en zeikerig maar hoop dat dit verhaaltje voor wat mensen kan betekenen.

Hoop ook dat het verhaaltje van Code95 ook te begrijpen is:D

En anders voor wat ervaring van andere te vergelijken.

Laat me wat weten,

gr. Stefan

PS: tip: als je je CE haalt valt BE en DE daar ook onder;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die code 95 is echt verzonnen door iemand van het CBR die een keer een weekie ziek was en zondagmiddag niks te doen had om maandag toch met iets op het werk te komen.

Die code 95 is verzonnen in Brussel door de Europesche commissie. Het is gebaseerd op ons chauffeursdiploma en willen dat in heel Europa hetzelfde geregeld hebben.

En aan dit verhaal te lezen heb ik het idee gekregen van "rijbewijs halen en trappen maar". Toen ik mijn rijbewijs en chauffeursdiploma haalde in 1997 was het ook geen makkie. Het enigste wat mij nu wel opvalt is dat als men net van de rijschool afkomt nog niet eens een schijf kan invullen:eek: (leve de digitale:stom:). En wat is er mis met een beetje techniek, je moet toch een reparatie kunnen uitvoeren onderweg en op zijn minst een monteur kunnen uitleggen wat er ongeveer aan de hand kan zijn.

Dus ik heb het idee dat men steeds minder leert ipv meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heee, Rukker, (of was het t rukker)?;) GEFELICITEERD.biertjebiertje

Ik heb zeven jaar geleden mijn vrachtwagenpapieren gehaald, toen was het nog een kwestie van verkeer, techniek en administratie voor het chauffeursdiploma, voor het leven geldig, en uiteraard het praktijkexamen.

Tegenwoordig is er inderdaad een hoop onzin bijgekomen, zoals die shitcasesses (hoe verzinnen ze het)? :kill:

En niet te vergeten het pionnetjeswerk en dat hoogstonzinnige praktijktoets.:hamer:

En last but not least, je bent voor je verdere chauffeursloopbaan afhankelijk van dat stelletje leeghoofden bij het cbr, want je moet iedere 5 jaar 35 uur nascholing volgen, anders ben je geen goede chauffeur meer en mag je niet meer beroepsmatig chauffeuren.:nee:

Het moet niet gekker worden of de gezonde Nederlander laat dan ook het chauffeursvak links liggen (ik geef ze geen ongelijk).

Kunnen ze hier lekker massaal spotgoedkope oostblokchauffeurs biertjebiertjebiertjeimporteren en aan het werk zetten.

Ik heb onlangs mijn buschauffeur papieren gehaald, dus ik weet over wat voor bullshit het gaat. :mad::mad:

IkBarfop het cbr en het wereldvreemde brussel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ADR is al een bijna 30uur cursus.

PS: tip: als je je CE haalt valt BE en DE daar ook onder;)

Allereerst gefeliciteerd, het wordt er niet makkelijker op! :tu:

ADR is weliswaar een cursus van 30 uur, maar telt dat niet maar voor 7 uur mee? Daar had mijn docent verkeer het toen over (ik was gelukkig nog voor 10 september 09 :ja:)

Heb CE ook, maar DE staat er echt niet op hoor.. LOL

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

ADR is weliswaar een cursus van 30 uur, maar telt dat niet maar voor 7 uur mee? Daar had mijn docent verkeer het toen over (ik was gelukkig nog voor 10 september 09 :ja:)

Ik heb ARD + tank gedaan en deze telde mee voor 28uur theorie voor code95, ik moest toen alleen nog 8 uur praktijk doen, welke ik heb gedaan door de cursus HNR. Ik had ook mijn C/E rijbewijs voor 10 sept 09, maar door dat ik deze cursussen heb gedaan na 10 sept 09, heb ik nu wel mijn code95 tot aan 2021 :banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb ARD + tank gedaan en deze telde mee voor 28uur theorie voor code95, ik moest toen alleen nog 8 uur praktijk doen, welke ik heb gedaan door de cursus HNR. Ik had ook mijn C/E rijbewijs voor 10 sept 09, maar door dat ik deze cursussen heb gedaan na 10 sept 09, heb ik nu wel mijn code95 tot aan 2021 :banaan:

Even voor de duidelijkheid, jij bent nu voor 11 jaar van de bijscholingen af? :ok:

Kleine toevoeging, hobbychauffeurs als mijn persoontje die af en toe een zaterdag rijden, hoeven niet bij te scholen :angel:

grtz Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Even voor de duidelijkheid, jij bent nu voor 11 jaar van de bijscholingen af?

Ja, aangezien ik mijn chauffeursdiploma heb gehaald voor september 2009, had ik eigenlijk de tijd tot 2016 om mijn nascholings uren voor code95 te halen (net als iedereen die nu voor het eerst zijn nascholings uren moet gaan halen). De eerste keer mag je daar namelijk 7 jaar over doen (2009 t/m 2016), daarna word het elke keer binnen 5 jaar (2016 t/m 2021). En aangezien ik dus nu al die nascholings uren al in mijn zak heb door dat ik na september 2009 de cursus ADR + tank & HNR heb gedaan, ben ik dus tot 2021 klaar. Voor die tijd moet ik dan wel weer de nieuwe uren nascholing hebben gedaan voor de period 2021 t/m 2026. Maar dat is geen probleem want ik wil straks toch mijn ADR + tank behouden over 5 jaar, dus krijg ik daar weer nascholings uren voor die ik dan kan gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En je bent er niks mee opgeschoten, je ADR heb je behaald in 2009, dus in 2014 moet je de herhaling doen, die in 2019 is verlopen. HNR heb je nu gedaan, maar had je dat na je ADR in 2014 gedaan was je ook klaar geweest.

Dus je verhaaltje klopt niet helemaal dat je tot 2021 je code 95 hebt je moet in tussentijd nog wel 2 keer je ADR halen, dus in principe was de cursus HNR die je nu hebt gedaan verspilt geld, tenminste zo zie ik het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn code95 is wel degelijk tot 2021 geldig, ik heb tot 2016 de tijd om mijn 35 uur nascholing bij elkaar te sparen (net als iedereen die nu code95 moet halen omdat hij voor september 2009 hun C rijbewijs hebben gehaalt, met uitzondering voor de gene die vrijstelling hebben). Meer info hierover staat op http://www.cbr.nl/10474.pp

Als ik nu mijn rijbewijs zou laten vernieuwen dan komt daar Code95 op te staan, met de datum erachter 2021 (omdat ik dus mijn 35 uur nascholing al bij elkaar heb gespaard welke ik in 2016 pas nodig heb voor mijn code95). Mocht ik in 2014 weer opnieuw ADR + tank doen (omdat die dan afloopt) dan krijg ik daar gewoon weer nieuwe nascholings (theorie) uren voor (welke gewoon weer gemeld worden bij https://mijn.ccvexamenhuis.nl) en deze blijven daar gewoon staan wachten tot ik ze weer nodig heb om mijn code95 te kunnen verlengen voor de volgende periode van 5 jaar. Zo staan nu ook mijn nascholings uren daar gemeld/ te-wachten, tot ik mijn rijbewijs laat vernieuwen en ik dus de code95 met datum 2021 meteen krijg bijgeschreven. Dan pas komt er een X achter 28uur theorie & 7uur praktijk te staan op de https://mijn.ccvexamenhuis.nl website omdat ik ze gebruikt heb (zie screenshot). En als ik dus voor die tijd nog meer nascholings uren zou hebben gehaald, blijven die gewoon blanco staan voor de volgende periode. Ik zou dus eigenlijk nu al nascholings uren bij elkaar kunnen gaan sparen voor de periode 2021 tot 2026, zo is het mij een ieder geval uitgelegd door het CBR en ik neem aan dat die wel zullen weten hoe het werkt...

post-5634-1394781679,4926_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumlid

hoi mijn verkeer administratie motortechniek 1e keer geslaagt toen afrijden praktyk 1e keer geslaagt maar toen me code 95 op naar berkel enschot redelijk goed geleert ging dus om 3 verhaaltjes rijde in binneland rijde europa en rijde buite europe met daarbij alle komende zaken gelukig 1 e geslaagt is deze cursus echt nodig ik weet nie :D vandaag 10 9 2010 8 uur aanwezig zijn praktykdag 5 oefeningen doen tusse pionenen paar keer stoppen binne een meter zonder paaltjes om te laten vallen na paar uur oefenen was het zo ver je krijgt er 30 min voor circuit af te leggen was niet eens zeker of er een eximinator kwam dus leraar nam examen af na 8 minuten was ik klaar gefeliciteert bent geslaagt voor dit onderdeel toen schadeformulier goed mogelijk invullen daarna 3 dingen uit vrachtwagen halen op goede manier met palettruck ook weer inladen en sneeuwketting om wiel heen leggen :confused: en gelukig weer geslaagt was het echt belangrijk heb ik er veel van geleert:confused: maar goed heb nu c c1 groeten:ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Volgens dat ik gehoord heb is vanaf het moment dat je de 35 uur hebt en je code 95 op je rijbewijs heb staan deze 5 jaar geldig dus haal je nu code 95 dan moet je in 2015 weer 35 uur hebben maar als je wacht met het behalen van de totale 35 uur tot 2016 dan pas weer in 2021

Ik heb nu ADR bsasis voor 14 uur en geconditioneerd vervoer voor 28 uur is dus 42 uur

maar dit is nog niet genoeg voor de 35 uur omdat ik nog niet de verplichte 7 uur praktijk heb,

als ik hier mee wacht tot in 2016 dan heb ik code 95 ook tot 2021:ok:

maar het probleem is als iedereen wacht:bey: tot 2016 dan zijn er niet genoeg opleidings plaatsen en dan kun je wel eens pech hebben en te laat je code 95 behalen en dus niet meer mogen rijden tot je de code heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

maar het probleem is als iedereen wacht:bey: tot 2016 dan zijn er niet genoeg opleidings plaatsen en dan kun je wel eens pech hebben en te laat je code 95 behalen en dus niet meer mogen rijden tot je de code heb

Daar zou ik me maar niet druk over te maken....als meer dan zeg 10% van de chauffeurs door tekort aan opleidingsplaatsen nog niet de praktijk uren heeft gehaald, dan zullen ze toch echt een uitzondering moeten maken om geen hongersnood te veroorzaken;)

Het 1 en ander hangt er ook van af wanneer je het rijbewijs weer moet verlengen, denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

helemaal met Freddie eens!

plus het feit dat die gesloten terrein toets mij wel dingen heeft geleerd! in bepaald momenten leer je beter in je spiegels te kijken. en als het allemaal zo kinderachtig is dan laat je toch gewoon zien dat je het kunt.

over sommige dingen van de techniek ben ik het wel met de topic starter eens. Sommige dingen zijn overbodig. bijv met hoeveel bar de diesel ingespoten word.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
overbodig????

stel je aanvoerleiding naar je verstuiver lekt, een heel fijn dun straaltje spuit eruit.

wat doe je dan?

:ja::ja:

Dan vertel je aan je baas dat je toch echt eens een wat nieuwere auto wilt hebben...:D:D

Want al die zooi zit nu toch echt in het blok, wel, hier althans wel...

Maar het is echt geld klopperij. Heb dat al eerder beschreven. Toen ik op ging voor mijn chauffeurs diploma slaagde ik, een andere gast, die wekelijks op Italie reed met tandem motorwagen en tandem aanhanger zakte voor de praktijk test, in een klein bak wagentje.

Wie denk je kon er toen, en hopenlijk nog steeds, beter rijden van ons twee???????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan vertel je aan je baas dat je toch echt eens een wat nieuwere auto wilt hebben...:D:D

Want al die zooi zit nu toch echt in het blok, wel, hier althans wel...

Maar het is echt geld klopperij. Heb dat al eerder beschreven. Toen ik op ging voor mijn chauffeurs diploma slaagde ik, een andere gast, die wekelijks op Italie reed met tandem motorwagen en tandem aanhanger zakte voor de praktijk test, in een klein bak wagentje.

Wie denk je kon er toen, en hopenlijk nog steeds, beter rijden van ons twee???????

die andere gast:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens dat ik gehoord heb is vanaf het moment dat je de 35 uur hebt en je code 95 op je rijbewijs heb staan deze 5 jaar geldig dus haal je nu code 95 dan moet je in 2015 weer 35 uur hebben maar als je wacht met het behalen van de totale 35 uur tot 2016 dan pas weer in 2021

Dat is niet correct, ik heb inmiddels ook al mijn eerst 35 uur nascholing gehaald en heb nu op mijn rijbewijs de datum 10-09-2021 bij code95 staan.

Dit heeft wel een tijd geduurd voor ik dat eindelijk voor elkaar had:

http://www.chauffeursforum.nl/showthread.php?25702-Mijn-zoektocht-naar-Code95

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kleine toevoeging, hobbychauffeurs als mijn persoontje die af en toe een zaterdag rijden, hoeven niet bij te scholen :angel:

grtz Joost

Hoe kom je daar bij? Afgelopen woensdag kwam ik een bouwvakker tegen bij het tankstation en die vroeg mij hiernaar. Hij reed 1x per maand op een zaterdag bij Bakker Logistiek. En moest hij nu wel of niet nascholing volgen. Hij had het over 50 km vanaf de standplaats, en maximaal 12 uren per week, etc..etc... dan krijg je ontheffing. JA MAAR NIET VOOR GOEDERENVERVOER!!!

http://www.cbr.nl/download/vrijstellingen%20RVB.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe kom je daar bij? Afgelopen woensdag kwam ik een bouwvakker tegen bij het tankstation en die vroeg mij hiernaar. Hij reed 1x per maand op een zaterdag bij Bakker Logistiek. En moest hij nu wel of niet nascholing volgen. Hij had het over 50 km vanaf de standplaats, en maximaal 12 uren per week, etc..etc... dan krijg je ontheffing. JA MAAR NIET VOOR GOEDERENVERVOER!!!

http://www.cbr.nl/download/vrijstellingen%20RVB.pdf

En hoe zit dat met Eigen Vervoer dan?? Als hij bijv. voor V&D rijd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden