[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

ad blue leiding verstopt


slabbinck

Recommended Posts

  • Forumlid

Vrachtwagen Daf LF 45 /160 euro 4

Ad blue leidingen en doorvoerunit zijn geblokkeerd (verstopping ? ).

Wie weet hoe je die kan ontstoppen / deblokkeren ?

Dringende oproep aan ervaren chauffeurs (mechaniciens)

P.S. In een DAF-garage wist men geen oplossing, ook niet bij Daftrucks België en ook niet bij Daf-Eindhoven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Men heeft er geen oplossing voor. Bij Bosch (fabrikant van de adblue doseerunit) zegt men dat men tegen eind 2010 enkele firma's een opleiding gaat geven in het onderhoud van BOSCH SCR-toepassingen. M.a.w. hoe men een doseerunit hersteld of hoe men verstoppingen kan oplossen.

Ondertussen,...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Gewoon rijden zonder adblue is mogelijk, zolang de sensor niet aangeeft dat de tank leeg is loopt de motor ook wel zonder vermogensverlies.

Rijden zonder adblue inspuiting is niet schadelijk voor de motor, want adblue word toegedent na de verbranding in het uitlaat systeem.

Enkel in Duitsland kunnen ze je een proces aan doen ivm een millieu delict, maar hoe groot is de kans op een controle daar? En als er sprake is van een storing mag je er mee naar de garage rijden (en die kant moest je toch op! :angel: )

De meeste Euro 5 versies van voor 2008 funktioneren sowieso zonder vermogensverlies als de adlue tank leeg is... Dus ...... :ja:

Succes ermee....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bert, bij die ster hoef je NIET te zoeken hoor, die heeft't niet.LOL:nee:

Ook niet verstopt!!:nee:

En bij die MP1 van hem hoeft hij die al helemaal niet te zoeken, het enige wat daar blauw van is, is de ruitensproeier vloeistof (en zijn voeten als de kachel kapot is)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Dat je zonder ad blue kunt verder rijden (zonder vermogensverlies) met een Daf LF 45 (euro 4) is een feit.

Weet iemand of dit schade toebrengt aan de katalysator ?

Wat enorm stoort is het "alarm" dat bijna om de minuut afgaat en een motorstoring meldt (dit is in feite de verstopping in het uitlaatsysteem dat gemeld wordt).

Wie kan het geluid van het alarm afleggen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

ik krijg ook regelmatig een storing te zien, meestal is het toch niets en druk je het weg en zie je ze niet meer terug.

toen ik problemen had met de ad-bleu had ik motorvermogen en uitlaat storing, als je deze 2 samen heb kan je ervan uitgaan dat je even langs de garage moet gaan.

bij mij moest er een nieuwe EAS tussen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumlid
ik krijg ook regelmatig een storing te zien, meestal is het toch niets en druk je het weg en zie je ze niet meer terug.

toen ik problemen had met de ad-bleu had ik motorvermogen en uitlaat storing, als je deze 2 samen heb kan je ervan uitgaan dat je even langs de garage moet gaan.

bij mij moest er een nieuwe EAS tussen.

Heb ooit al eens motorvermogen afnamen gehad op mijn DAF 105 maar bij de dealer in breda hebben ze toen heel eenvoudig de waarde waarbij de truck op 60% motorvermogen gaat verhoogd ! Moest toen wel terug naar de garage maar dat is nooit gebeurd !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

toevallig had ik een paar weken geleden weer dezelfde storing.

motor 5 minuten uit gezet, en daarna geen last meer van gehad.

owjee, nu ik het zo neerzet vraag ik er om natuurlijk:zegtniets::zegtniets:

maar waarom ben je niet meer terug geweest naar de garage dan?

of houden ze bij jullie op de zaak geen rekening met garantie's enzo?:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb ooit al eens motorvermogen afnamen gehad op mijn DAF 105 maar bij de dealer in breda hebben ze toen heel eenvoudig de waarde waarbij de truck op 60% motorvermogen gaat verhoogd ! Moest toen wel terug naar de garage maar dat is nooit gebeurd !!

dat zeg je niet helemaal goed.

ze hebben de software aangepast, zodat je een aantal uren zonder ad blue kan rijden, zonder storing/vermogenverlies.

zijn die uren verbruikt, zal je naar de dealer moeten, en die zet de computer weer op 0.

als je ooit zonder ad blue zit, en de auto geeft storing/minder vermogen, laat hem dan bovenop een heuvel afslaan. handrem er op, en koppeling oplaten bv. en blijf dan van de contactsleutel af, maar start de auto door heuvel af de koppeling op telaten komen. je kan dan zonder stroring/motorverlies rijden, zolang je maar nergen stil gaat staan.

want zodra je stil staat, springt gelijk de storing/moterverlies erin.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumlid

Effe topic weer actueel maken:D

Heb nu 2 wagens in 1 week met ad-blue probleem...

... en heb van de dafdealer volgende informatie gekregen.

Ik citeer (zo ongeveer dan, he): Bij een ad-blue probleem is de garantie verlengd van 2 naar 4 jaar gezien ze veel problemen hebben met het systeem. Ook wordt de software geupdate zodat bij een storing het vermogen niet terugvalt voor 50 uur nadat de storing zich voordoet om ervoor te zorgen dat je zonder veel problemen bij een garage kan komen.

Dus: 4 jaar voor niets naar de garage met die adblue en 50 uur speling voor er maar 40% vermogen overblijft, wel zo lekker in de bergen.

Trouwens, als de storing weer weg is, begin je gewoon weer opnieuw met je 50 uur.

Nog een voordeel: het adblue verbruik is lekker zuinig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik denk dat het puur een gewichtskwestie is, die kunststof tank.

Het komt van ureum, ff googelen en je hebt een hele chemische fabriek voor je:D

Nou ben ik geen dafrijder, maar wat ik bij m'n eigen auto zie, is dat het spul verkalkt. Op een naad in de uitlaat zit een hardnekkige witte korst, afkomstig van verkalkt Ad Blue. Als die korst maar dik genoeg wordt, of op andere plekken gaat ontstaan, heb je de storing zo te pakken!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom zit die Adblue eigenlijk in een kunststoftank?

- Geen idee, om de polijstfreaks niet nog meer werk te bezorgen?

Is dat spul zo agressief dat het soms andere materialen aantast.

- Het kan kristaliseren, wat waarschijnlijk ook het prbleem van de verstoppingen is.

Wat is het eigenlijk dat spul?

- Is een ureum produkt, als je moet pissen komt er ongeveer hetzelfde uit.

( Ik zei ongeveer, dus niet je adblue tank gaan volzeiken!!!)

Zou je problemen kunnen krijgen met je motor als er teveel wordt bijgespoten?

- De adblue wordt aan het eind van de uitlaat erbijgespoten en dus niet in de motor zoals wel wordt gedacht.

Kortom waar komen die storingen vandaan?

- Als we dat toch eens zouden weten, vraag ik gelijk octrooi aan en verkoop het voor veel geld in Eindhoven en hoef ik nooit meer te werken.

Gr. E.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
- Als we dat toch eens zouden weten, vraag ik gelijk octrooi aan en verkoop het voor veel geld in Eindhoven en hoef ik nooit meer te werken.

Gr. E.

Bij wie van de twee?

De lampen maker die het dan in de medische wereld inzet of den Amerikaan om te gebruiken in de vrachtwagens?

Mensen zelf hebben ook wel eens last van verstopping in hun ad-blueleiding wordt dan nierstenen genoemd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij wie van de twee?

De lampen maker die het dan in de medische wereld inzet of den Amerikaan om te gebruiken in de vrachtwagens?

Mensen zelf hebben ook wel eens last van verstopping in hun ad-blueleiding wordt dan nierstenen genoemd.

Maakt niet uit, die wat er het meeste geld voor over heeft:D

Klopt, maar dan gaan ze geen hele leiding vervangen en de de inspuit vernieuwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vraag mij af of het wel verstopping is.

op mijn volvo krijg ik die melding ook maar alleen als het heeft gevroren.

ad bleu bevriest namelijk heel snel.

als ik dan een stukje had gereden en ik stopte zette de moter af en dan op contact en de boel risette was het over. vroeg bij de volvo wat dit was en het was inderdaad het bevriezen als de moter dan had gedraait en de vewarming van de ad bleu had gewerkt was het over.

ad bleu bevriest al bij 2% onder nul

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ik vraag mij af of het wel verstopping is.

op mijn volvo krijg ik die melding ook maar alleen als het heeft gevroren.

ad bleu bevriest namelijk heel snel.

als ik dan een stukje had gereden en ik stopte zette de moter af en dan op contact en de boel risette was het over. vroeg bij de volvo wat dit was en het was inderdaad het bevriezen als de moter dan had gedraait en de vewarming van de ad bleu had gewerkt was het over.

ad bleu bevriest al bij 2% onder nul

:D:D:D 2% van wat onder nul :D:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
als iets bevriest wat zou het dan wezen nadenken kan geen kwaad.:stom::stom:

maar speciaal voor jouw 2 graden onder nul.:ja::ja:

ik hoop dat je het nu begrijpt.:bey::bey::bey::bey:

Fahrenheit?

Kelvin?

Celsius?

Kelvin is tegenwoordig de standaard eenheid (SI), hoop niet dat je die bedoeld, scheelt maar 273.15gr. met de schaal van Celsius en daar is het nulpunt het punt waar alle moleculaire bewegingen gestopt zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden