[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48-urige werkweek al op 1 april 2010 een feit


Marnix

Recommended Posts

ik denk dat de meeste werkgevers dat op hun beloop laten en dat men europawijd er niet zoveel aandacht aan besteed totdat er daadwerkelijk controle's op bedrijven komen en boete's worden uitgedeeld.

normaal gesproken trekt de transportwereld zich niet zoveel aan van regels.

totdat er goed opgetreden gaat worden....o.a digitacho met makkelijk cashen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 136
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid
En inderdaad in andere landen is die 48 uur al een feit.

Weet iemand hier meer van?

Hoe is dat uitgepakt voor bijvoorbeeld Duitse chauffeurs?

De Belgen... Denen ... Zweden ... ???

Hoe is het chauffeurs vergaan in die landen na in werking treding van de 48 urige werkweek???

Zijn er boetes gevallen ... hoe wordt er gecontroleerd etc etc etc

Hoe wil Nederland dit alles gaan controleren?

En waarom is hierover zo weinig bekend ...

In Duitsland wordt hier weinig op gecontroleerd. Gewoon doen wat je nu doet, en zorgen dat je dagelijkse- en weekendrust normaal is. Als je alles precies volgens de regeltjes wil doen maak je het jezelf erg moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast jan putter
En inderdaad in andere landen is die 48 uur al een feit.

Weet iemand hier meer van?

Hoe is dat uitgepakt voor bijvoorbeeld Duitse chauffeurs?

De Belgen... Denen ... Zweden ... ???

Hoe is het chauffeurs vergaan in die landen na in werking treding van de 48 urige werkweek???

Zijn er boetes gevallen ... hoe wordt er gecontroleerd etc etc etc

De 48 uur word gezien over een tijdsbestek van een half jaar

Er zal dus onderweg niet op gecontroleerd kunnen worden.en de huidige rijtijdenwet blijft van kracht

maar minder overuren maken is goedkoper voor werkgever,daarom zullen die er ook niet tegen zijn

Wat ik er van weet ,vallen wachturen niet onder de 48 uur.dus zal ook een kwestie worden van anders uren verantwoorden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zwar nehmen die Straßen- und Betriebskontrollen zu, bei der Überwachung der Arbeitszeit der Lkw-Fahrer haben die Speditionen aber kaum etwas zu befürchten: Denn die ausgewiesenen Zeiten auf dem digitalen Tacho haben mit der Wirklichkeit häufig nichts mehr zu tun: "Wir können jetzt nicht mehr überprüfen, ob der Fahrer tatsächlich eine Pause gemacht hat oder ob das Arbeitsbereitschaft war, sprich Be- und Entlade- oder sonstige Wartezeiten", so Wilfried Prock vom zuständigen Bundesamt für Güterverkehr. So betrügen sich die LKW-Fahrer weiter selbst, wenn sie bei Wartezeiten oder bei der Be- und Entladung den Tacho auf Pause stellen.

Van een Duitse site geplukt (onderdeel uit een heel groot artikel over arbeidstoestanden!)

Naderhand is er dus niet meer goed uit te zoeken of er daadwerkelijk gewerkt is.

Dus bij laden / lossen // wachten .... hebben we nog veel ruimte om de wet ietswat op te rekken.

Het zal dus aan de werkgevers gaan liggen hoe deze de wetgeving zullen gaan uitleggen en HOE je jouw gewerkte uren gaan registreren!!!

Wachturen vallen immers buiten de 48 uur.

Maar dan moeten deze volgens diezelfde wetgeving wel van te voren bekend zijn???

Zo ja ... hoe LANG van te voren dienen die dan bekend te zijn .... hier is dus nog veel Juridisch niet in kaart gebracht en kan je dus nog alle kanten uit.

*** toevoeging ... echt goede en duidelijke info heb ik nog niet kunnen vinden ***

Wel veel wets-teksten maar daar wordt je niet blij van ... zeer moeilijk door te lezen en dan blijkt ook nog niet alle info die je zou wensen erin te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wat je hier neerzet is erg leuk, want als je het goed leest zie je op het einde van dit bericht dat de chauffeurs zichzelf vern****n.

volgens de controleurs is inderdaad achteraf niet meer te bewijzen dat er gewerkt is ipv gerust tijdens laad en los werkzaamheden.

onderweg is dat dus nooit te bewijzen, maar bij bedrijfscontrole's gaan alle uren wel in de mallemolen en komt het er wel uit.

feitelijk kan men dan ook nog eens bewijzen dat je aan het frauderen bent door je tachograaf niet juist te gebruiken.

daarom zeggen die duitsers ook dat je jezelf in de vingers snijdt.

even iets voordat er reactie's komen

ik heb dit ook altijd zo gedaan om aan de pauze's te komen....wie niet????

maar als men idd alle uren op de weegschaal gaat leggen bij een bedrijfscontrole dan komt de aap wel uit de bekende mouw.

het is natuurlijk van den zotte idd wat je al zegt dat alle betaalde uren ( atv vakantie ziekte ) meetellen.

zou ww ook meetellen voor het geval ik straks weer een baan krijg??????

dan heb ik per week nog 8 uur goed te maken:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

och een voordeel is er, als je het nieuws een beetje volgt tenminste.:D

Met een beetje geluk valt vannacht het kabinet nog, krijgt wilders meer zetels kan hij dus wel een coalitie beginnen en dan verandert er nog veel meer denk ik zo. Hij zal echt niet de macht krijgen zoals jp, is maar goed ook. Maar zal toch een heel andere wind door de regering laten waaien op zich ook niet verkeerd!! Dus afwachten wat het komende dagen gaat geven

ik drink er wel een paar opbiertje dat het beter afloopt zoals nu is immer zo dat als het kabinet valt er ook geen belangrijke beslissingen worden genomen!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
och een voordeel is er, als je het nieuws een beetje volgt tenminste.:D

Met een beetje geluk valt vannacht het kabinet nog, krijgt wilders meer zetels kan hij dus wel een coalitie beginnen en dan verandert er nog veel meer denk ik zo. Hij zal echt niet de macht krijgen zoals jp, is maar goed ook. Maar zal toch een heel andere wind door de regering laten waaien op zich ook niet verkeerd!! Dus afwachten wat het komende dagen gaat geven

ik drink er wel een paar opbiertje dat het beter afloopt zoals nu is immer zo dat als het kabinet valt er ook geen belangrijke beslissingen worden genomen!!!!

Volgens mij snap jij er niet zo heel veel van......

*iets mompelt over Europese wetgeving*

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het controleren zal echt zo moeilijk niet zijn Ze komen op het bedrijf De leptop aansluiten

en hebben alles Een dag en ze hebben heel limburg.Want als een chauffeur te veel uren heeft is de werkgever verantwoordelijk.En niet de chauffeur

Er zijn al veel bedrijven werkt een chauffeur nog maar 4 dagen in de week

En de uren van af gelopen jaar is niet zo veel als de meeste denken Vergeet niet de belasting kan het ook controleren.Is je inkomen te hoog dan ben je de klos.

Frankrijk bedrijf controlen. En de boete is hoog voor de franse chauffeur En kans dat het bedrijf de verguning in moet leveren. Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Probeer maar Google Dan zie je het

En als je een code hebt Heb je alles

Die kun je aanvragen bij de staat Of het belasting kantoor

Maar of ze die code aan iedereen geven weet ik niet

Huub

Sorry hoor maar ''als je niets te doen hebt doe het dan niet hier''........

Zelfs als ik mijn adres met nummer in google of wat voor zoekmachine plaats komt er alleen maar reclame...... En ik weet echt wel hoe ik wat opzoeken moet. Ook als ik mijn burgerservicenummer neem: niets.....

Volgens mij is dit alleen maar stemmingmakerij: Als de rijksverkeersinspectie controle uit wil voeren gaan ze echt niet bij de belastingdienst informeren wat ik verdiend heb en aan de hand daarvan concluderen dat ik te veel uren hebt gemaakt (bovendien is de controle toch tot slechts28 dagen terug?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij snap jij er niet zo heel veel van......

*iets mompelt over Europese wetgeving*

jammer dat je je er bij neer legt.

misschien zou er een soort belangenclub moeten zijn die op de bres springt voor de chauffeurs die het niet eens zijn met dingen als wetten, regels en voor arbeidsgeschillen? :( (nee, ik geef ze gewoon weer het voordeel van de twijfel. voor de zoveelste keer. hopelijk gaat het voor 1-4 goed)

Ik sluit me aan bij The Duke.

En Wilders mag van mij weg :hamer:

mijn vriend is hij niet, maar het lijkt er op dat die partij iets anders naar het transport kijkt dan uh, anderen?

even wat geknipt van de pvv:

"De PVV is van mening dat werkbaarheid en flexibiliteit de prioriteit

moet zijn als het gaat om chauffeursbeleid."

"De PVV is van mening dat dit soort EU regeltjes de branche meer schade toebrengen dan ze de branche helpen."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

jan putter schreef ook dit:

maar minder overuren maken is goedkoper voor werkgever,daarom zullen die er ook niet tegen zijn
Dat is niet juist gedacht:

Als je 10 chauffeurs 60 uur laat werken is 600 uur.

bij 48 uur per week zou je dan 12 1/2 chauffeur nodig hebben.... is afgerond 13.

13 chauffeurs in dienst is duurder want dan heb je er 3 meer die verzekerd moeten worden (+ alle andere vaste kosten...) Dus transportbedrijf wordt er ook niet echt beter van.

Zou wel weer goed zijn voor de werkgelegenheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij snap jij er niet zo heel veel van......

*iets mompelt over Europese wetgeving*

ik snap het wel degelijk alleen denk ik anders dan het gros..............

laat hem maar es wat meer te vertellen hebben wat dan nog?hij moet geen premier worden nee dat zie ik ook niet zitten, maar dat geneuzel van de afgelopen jaren heeft je ook alleen maar geld gekost of wou je beweren nu dat je er rijker van geworden bent na de zoveelste jp affaire?maar goed ieder zijn mening dus ik de mijne maar ga niet beweren dat ik er dan niet veel van snap!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

www.digid.nl

Hier kun je alles bij van je zelf

Alleen je moet een wachtwoord aan maken

Huub

er is een plek waar ik nog veel meer zou kunnen vinden over mezelf. linker la in het wandmeubel.

over een ander is niets te vinden.(ook in de la niet ;))

lekker off-topic weer....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

48 uur een voldongen feit, door de EU.

stel nou, dat de bonden tot de ontdekking zouden komen, dat de chauffeurs dit massaal niet willen.

wat zouden ze dan doen?

in theorie zou je alles net zo lang plat kunnen gooien tot je je zin krijgt.

maar in de praktijk, wat zou er werkelijk gebeuren?

aangezien maar weinigen de mogelijkheid hebben om naar vergaderingen te komen, gezien de drukke werkweek en het gebrek aan tijd in het weekend. en mochten ze tijd maken, ze voor een voldongen feit geplaatst worden. ze niet de gelegenheid krijgen om duidelijk te maken wat de chauffeur nou wil. mede door incompetentie ( j Heilig) en vooralsnog de lage opkomst doordat de chauffeur gewoon geen tijd heeft of kan maken.

de bereidheid is wel te zien bij bedrijven waar iedereen, of de meesten, wel aanwezig zijn op het bedrijf zelf, waar chauffeurs door nederland of europa zwerven.

mede door persoonlijke ervaringen, verder door "horen van" of het lezen van verhalen, het lezen van nieuwsberichten, het uiteindelijke loonstrookje na de onderhandelingen, verliest de persoon het geloof dat een organisatie die zegt dat men zich moet organiseren (waar ben je nou lid voor) iets voor hen kan doen.

en zo sukkelen we door, en wordt de 48 uur door onze strot gedrukt. en de mannen maar wijzen; had je er maar wet van moeten zeggen. uh, dat deden we toch ook? alleen niet in het zaaltje waar we helemaal niet konden komen. misschien maar één hele avond thuis in de week, en dan wil men dat we op komen draven om te horen dat het allemaal al geregeld is. in ons nadeel dan.

vergadering 2004, chauffeur in opstand (ruud) weet het nog wel. al is hij hier niet meer. slechte cao, stemming daarover, helaas was alles al rondt, u kunt maar beter voor stemmen, omdat het al rondt was was er maar weinig volk, toch twee tegenstemmers. voor heel noord-holland en omstreken. ruud en ondergetekende.

nog even aangekaart het feit, dat iemand die iedere dag een kwartiertje koppelt of laad op de zaak bijna de gehele verblijfskosten-vergoeding kwijt raakt. bestond niet, volgens de meneer van de bond.....

dus ga nou niet zeggen dat de chauffeur geen moeite doet, ga eerst maar eens 80 uur werken, en kijk dan maar of je nog tijd kan maken om te stemmen voor of tegen een voldongen feit.

dit is mijn persoonlijke ervaring, alsook mijn persoonlijke mening over sommige dingen.

groeten, frank

bewerkt door midweek
stukje off-topic gewist
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
jammer dat je je er bij neer legt.

misschien zou er een soort belangenclub moeten zijn die op de bres springt voor de chauffeurs die het niet eens zijn met dingen als wetten, regels en voor arbeidsgeschillen? :( (nee, ik geef ze gewoon weer het voordeel van de twijfel. voor de zoveelste keer. hopelijk gaat het voor 1-4 goed)

mijn vriend is hij niet, maar het lijkt er op dat die partij iets anders naar het transport kijkt dan uh, anderen?

even wat geknipt van de pvv:

"De PVV is van mening dat werkbaarheid en flexibiliteit de prioriteit

moet zijn als het gaat om chauffeursbeleid."

"De PVV is van mening dat dit soort EU regeltjes de branche meer schade toebrengen dan ze de branche helpen."

Even enige nuance aanbrengen in jouw antwoord op mijn comment. Het is niet dat ik me erbij neerleg, maar Rimero ziet het iets te simpel. Een val van het kabinet is niet erg wenselijk, en het argument van het wel of niet nemen van belangrijke beslissingen is niet relevant.Deze beslissing is namelijk al genomen, nietwaar?

Even over Wilders.....

Niemand stemt op hem als je het hoort en leest, maar die man is ongekend populair, en ongekend gehaat. Niemand is het eens met de gang van zaken in dit kabinet, tenminste als je algemene sfeer proeft op de 'straat' op het internet etc, maar toch 'schamen' mensen zich uit te spreken voor Wilders. Dit komt volgens mij een beetje doordat de 'oude' media, die gedicteerd worden door de staat (de gehele staatstelevisie, de staatsradio ) toch een beetje Wilders in een hoekje zetten. Vervolgens durven mensen, zo zie ik het, op een forum zoals deze zich niet echt uit te spreken (voor of tegen). Ik denk dat er onder ons toch heel wat mensen zijn die Wilders stemmen of dat gaan doen, maar er niet voor uit komen, omdat ze 'bang' zijn om als dom of whatever gezien te worden. Dit is namelijk een beetje wat de media ons wil doen geloven. Vergelijk het een beetje met een aantal jaar geleden, niemand keek naar Sex voor de Buch, maar iedereen wist waar het over ging. Dit is wat ik probeer te zeggen.

Ik denk trouwens dat ik op Wilders ga stemmen.....

Tot zover off-topic

@midweek,

in een van jouw eerste comments in deze discussie, pagina 1 bericht 14 meen ik, komt naar voren dat jij en ik een beetje hetzelfde idee hebben. Heb dat al eens meer gezegd, wij lopen niet ver uit elkaar kwa mening. Ik vraag me ook af of Sindaco het allemaal niet te zwart/wit ziet. Zoals het door Midweek geschreven is (chauffeurs maken gemiddeld 55 uur per week) veranderd er toch niet zo héél veel hoor, af en toe een week vakantie tussendoor om het gemiddelde op peil te houden en voila, je bent er. Je kunt dan nog steeds rondzwerven door Europa volgens mij. Óf de werkgevers moeten massaal de 48-urige werkweek als handvat gebruiken om hun materieel zo efficient mogelijk te benutten, op de manier waarop Sindaco beschrijft. Is dat misschien de reden waarom werkgevers zich weinig tot niet verzet hebben? Mensen die gewend zijn om 70+ uur te werken en daar hun leefpatroon op gebaseerd hebben, die krijgen in deze setting wél een probleem! Want die gaan in inkomen natuurlijk fors achteruit, maar niet getreurd (www.avro.nl/tv/progammas_a-z/maximum_bereikt/afleveringen), het kan altijd erger.

En zoals Abs het terecht opmerkt, de vrije dagen zouden niet moeten meetellen in het gemiddelde, Nederland op zn smalst zullen we maar zeggen. Als ze niet zouden meetellen, dan valt alles nog mee voor de mensen die gewend zijn 55-60 uur te maken (internationaal transport)

In het binnenlandsvervoer is het makkelijker om écht mensen niet meer als 48 uur te laten werken, daar je elke dag een ander op de auto kunt zetten, zeker nu in een tijd dat de chauffeurs voor het oprapen liggen.

Nog even verder Midweek,

ook je laatste comment zit heel dicht bij de werkelijkheid, dit is nu precies het probleem, men heeft geen zin om die ene dag of dat ene weekend op te offeren voor een zinkend schip. That is. En ik vraag me echt af, zou het tij te keren zijn geweest als massaal meegedaan werd aan vergaderingen? Ik denk persoonlijk van niet. De vakbonden hebben in deze materie de plank misgeslagen, zijn te laks geweest om te repareren en als toetje komt er nu de crisis overheen. Reparatie is haast uitgesloten. Maar ik vind dat je de bond niet alles aan kunt rekenen, de EC en de rest van de politiek is de hoofdschuldige, terwijl de bonden in deze niet veel in te brengen hebben, maar wat waar is waar, concrete plannen voor reparatie heb ik nog nooit gehoord, en das jammer! Persoonlijk ben ik wel voor de 48-urige werkweek, mits je niet word beknot in je vrije keuze, en dat is waar het om draait! De vrije keuze word je afgenomen, en dat is een kwalijke zaak! En dat meen ik uit de grond van mijn hart, maar nogmaals, dit is m.i. niet de schuld van de vakbond maar van Europa!

Overigens, want ik kan het niet helemaal met je eens zijn trouwens:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tot op zekere hoogte heb je gelijk beste duke, maar ik vergelijk mijn werk van de afgelopen 10 jaar met de mogelijkheden die ik had de afgelopen 2 jaar onder het digitale regiem en als daar nu nog eens bijkomt dat je ook nog gecontroleerd kunt worden over je gewerkte uren en uitbetaling dan is dat toch niet echt rooskleurig.

misschien dat ik teveel vergelijk tussen pak m beet 5 jaar geleden en nu, maar dan zien we toch al grote verschillen.

als chauffeur heb je niet veel speelruimte meer en als je je kunt vinden in de marge's dan is dat prima.

feit is echter dat de werknemer zich weer moet aanpassen en getroffen wordt in zijn vrijheden die hij had.

de werkgever neemt wat meer volk aan verdeeld het over de wagen en draait weer verder zolang als de werknemer zich aanpast.

wat ik bedoel is dat wij als werknemer nooit eens in het gelijk worden gesteld en ons altijd maar moeten aanpassen omdat het niet mogelijk is om een vuist te maken tegen de gevestigde orde.

al de acties en bonden of niet leden die mopperen.....het heeft geen effect.

de vrijheid wordt steeds meer beperkt en dat is wat voor mij het grootste punt van ongenoegen is.

laat ons toch gewoon werken zoals we willen.

even wat feiten over rondzwerven in europa.

als je naar zuid italie gaat of zuid spanje sta je in de 2e week op donderdag stil ivm je 90 rijuren.

je kunt gewoon niet meer doen.

de werkgever van wie die wagen is zal dat ding liever in de buurt hebben zodat ie wel ingezet kan worden ipv dat ie op de brenner staat en jij niet meer mag rijden tot maandagochtend.

bettuteling van volwassen mensen ten top.

de werkgever komt er wel mee weg , maar de werknemer moet zich steeds aanpassen.

misschien vindt je dit iets te zwart wit, maar hoe leuk is het dan nog op het buitenland??

de mogelijkheden voor controle's zijn legio, waarmee ik niet weet of het daadwerkelijk zo gaat worden, maar ze kunnen het wel en veel makkelijker dan vroeger controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden