[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

48-urige werkweek al op 1 april 2010 een feit


Marnix

Recommended Posts

  • Forumlid

@Sindaco,

maar jouw rondzwerven in Europa word niet kapotgemaakt door de 48-urige werkweek. Tenminste, je kunt daar niet alles aan afdoen. Ok, 55 max is niet echt realitisch als je 6 dagen in de weer bent. Maar er word meer gesproken over een gemiddelde gedurende een langere tijd. De grootste killer is de 90 uren regeling in jouw geval. Ik lees in een ander topic dat je 2 x 4 weken vakantie pakt per jaar, jij bent er! Dit even grofweg gerekend hoor, hang me er nie aan op. En drie dagen weekend? Is dat nieuw? (ben er al weer ruim twee jaar uit).

Ben het wel met je eens mbt de vrije keuze!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 136
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

@Sindaco,

maar jouw rondzwerven in Europa word niet kapotgemaakt door de 48-urige werkweek. Tenminste, je kunt daar niet alles aan afdoen. Ok, 55 max is niet echt realitisch als je 6 dagen in de weer bent. Maar er word meer gesproken over een gemiddelde gedurende een langere tijd. De grootste killer is de 90 uren regeling in jouw geval. Ik lees in een ander topic dat je 2 x 4 weken vakantie pakt per jaar, jij bent er! Dit even grofweg gerekend hoor, hang me er nie aan op. En drie dagen weekend? Is dat nieuw? (ben er al weer ruim twee jaar uit).

Ben het wel met je eens mbt de vrije keuze!

ik hang daar niet alles aan op, maar het is het zoveelste kaasschaafje wat weer een dun plakje van de vrijheid van werken afhaalt.

het steeds minder kunnen en mogen doen is al een tijdje bezig. ( daar heb je volkomen gelijk in )

ik had goede afspraken over 2x 4 weken vakantie en de snipperuren die we tekort kwamen was gewoon onbetaald.

ik zit ook niet puur op de wagen om de centen, maar voor mij is het meer hobby en ik ben graag op pad en geniet van het weg zijn en dan wil ik niet door regelgeving stranden 3 dagen ergens op een parking.

de werkgevers hebben ook lang geroepen toen de digi kwam....geef maar gas.

tot de boete's kwamen en toen was het nu gaan we netjes rijden anders zelf bekeuring betalen.

en dan maar duwen en trekken om het werk toch gedaan te krijgen.

de werkgever vind wel weer een oplossing voor de 48 uur en de chauffeur heeft zich maar weer aan te passen.

kijk eens hoeveel bedrijven mensen zoeken in de grensstreek hier bij ons zodat je 2 man op 1 wagen hebt. ( geisseler, stam, wolter koops )

eentje doet overdag binnenland en eentje gaat in duitsland op 4,5 uur koppelen (nachtrit )

de wagen moet lopen en het werk wat we vroeger deden dat gaat gewoon verdwijnen.

wat ik eigenlijk als punt heb is dat wij als chauffeurs steeds meer in een hoek komen en de LOL gaat eraf. Als je je aan de regels houdt is het alleen op verre ritten erg lastig.

het allergrootste feit van de 48 uur wordt straks de wagen delen en dan is het voor mij gelukkig niet over, omdat ik hem kan delen met mijn vrouw.

maar ik ken vele collega's die er dan een punt achter zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sindaco,

maar jouw rondzwerven in Europa word niet kapotgemaakt door de 48-urige werkweek. Tenminste, je kunt daar niet alles aan afdoen. Ok, 55 max is niet echt realitisch als je 6 dagen in de weer bent. Maar er word meer gesproken over een gemiddelde gedurende een langere tijd. De grootste killer is de 90 uren regeling in jouw geval. Ik lees in een ander topic dat je 2 x 4 weken vakantie pakt per jaar, jij bent er! Dit even grofweg gerekend hoor, hang me er nie aan op. En drie dagen weekend? Is dat nieuw? (ben er al weer ruim twee jaar uit).

Ben het wel met je eens mbt de vrije keuze!

als je donderdag's aan je 90 rijuren zit mag je dus niet meer rijden en sta je verplicht stil tot maandag 00.00

dus als je onderweg staat heeft de werkgever een wagen minder ter beschikking en internationaal hebben ze dat liever niet!!

ook als je een week 6 dagen werkt en een verkort weekend maakt dan moet je dit compenseren voor het einde van de 3e week en moet je dus toch ergens verplicht ruim 3 dagen stil staan....cq niet werken.

internationaal is dat behoorlijk onwerkbaar en daarom gaat er steeds meer op de trein en wordt er veel gekoppeld.

feit is gewoon dat men niet meer kijkt naar de chauffeur ( die vroeger nog redelijk zelf kon bepalen waar ie ging slapen en eten ), maar alles is nu door regelgeving op straffe van zware boete's precies te controleren.

zeker omdat alles minutieus digitaal opgeslagen wordt.

wij hadden bijna altijd 56 rijuren in de 1e week

dan kun je de 2e week bijna niks meer doen internationaal gezien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind die vergelijking met dat die kaasschaaf treffend! Inderdaad, meer en meer vrijheid wat weggenomen word. Een van de redenen voor mij om te stoppen met meerdaagse ritten, was die zotte controle op alles. De digtale tacho is niet meer om de chauffeur te beschermen, maar om hem uit te kleden, dat is het probleem. Ikzelf heb altijd bij een bedrijf gereden wat zich gewoon aan de regels hield, een kleinigheidje hier en daar buiten beschouwing genomen. Maar een aantal jaar geleden, toen we nog met de analoge tacho reden, die je nog zelf kon verdraaien, rommelde jan en alleman met de tijden, ik ook. Geen schokkende dingen, en ook niet in opdracht vaak, maar gewoon om smaandags wat verder te komen en vrijdags thuis te geraken. Die dingetjes, uurtje teveel, half uurtje tekort, je kent het wel. Toen de analoge met de schuifla kwam, was het al een heel eind over voor mij, hooguit een keer een schijf om vrijdags thuis te komen als dat op een redelijke tijd was. Meet de digi kan niets meer, geeft ook niet, je moet je aan de regels houden. Klaar af. Maat het is met die digi gewoon te ver doorgeslagen en dát is in beginsel hetgeen waar we ons aan ergeren, denk ik. En inderdaad, een ondernemer zal zijn auto niet 3 dagen op de Brenner laten staan, want dat kost geld. Dat begrijpen we allemaal wel. Je kunt het de ondernemer niet echt aanrekenen vind ik.Het is jammer dat het zo moet!

Als ik terug ga naar mijn situatie zoals die was twee jaar geleden, denk ik dat ik in de setting, mét een digitale en mét de 48-urige werkweek, gewoon op dezelfde manier kan blijven werken. Ik deed voor 90% de hoek Dresden, Bautzen en dan wat verder naar het zuiden met veel adressen, tussen de 8 en de 15 op, 2 a 3 terug. De ene week 1 keer, de andere week 1 keer en een extra ritje. Elke week tussen de 55 en 60 uur, denk eerder als je het echt middeld 55. Had een loon waar ik redelijk evreden mee was, geen weekenden weg, wat ook niet ging met mn thuissituatie, wat ook van de redenen is waarom ik gestopt ben met rijden. Nu met een gemiddelde over een half jaar, zou ik denk ik niet over die 48 komen (heb het nooit echt uitgerekend). Tweewekelijkse rijtijd zou krap worden denk ik. Maar als je vroeger je schijf liet zien aan oom agent, en die zag de altijd dikke nachtrusten, want die had ik, kon je altijd zonder problemen door, maar nu worden de overtredingen eruit gefilterd. En dat is mis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die 48 uur is het begin nog maar Want er komt nog veel meer op ons af

Ik hoor links en rechts nog wel eens wat Het weg transport wordt onbetaal baar

En zeker Inter kijk maar naar de onkosten.En vrij zijn die tijd is allang voorbij

Huub

Natuurlijk komt er nog veel meer op ons af Huub, onder andere dat we ouder worden, dat we (tenminste dat hoop ik voor iedereen) ooit eens opa of oma worden.

Ik hoor ook genoeg de hele dag, zoals file informatie, het nieuws, het geouwehoer van mijn collega's.

Hoe kom je aan die wijsheid ?

Huub, je weet soms best wel eens een hoop, maar stop eens een keer met dit soort berichtjes want hier word ik zo moe van. Schrijf er dan bij wat je weet of schrijf niks.

Ik heb gehoord, ik weet meer maar mag niks zeggen. Nou doe het dan ook niet :eek:

Want dom lullen/schrijven kan ik ook zoals je hierboven kunt lezen.:ja::ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Natuurlijk komt er nog veel meer op ons af Huub, onder andere dat we ouder worden, dat we (tenminste dat hoop ik voor iedereen) ooit eens opa of oma worden.

Ik hoor ook genoeg de hele dag, zoals file informatie, het nieuws, het geouwehoer van mijn collega's.

Hoe kom je aan die wijsheid ?

Huub, je weet soms best wel eens een hoop, maar stop eens een keer met dit soort berichtjes want hier word ik zo moe van. Schrijf er dan bij wat je weet of schrijf niks.

Ik heb gehoord, ik weet meer maar mag niks zeggen. Nou doe het dan ook niet :eek:

Want dom lullen/schrijven kan ik ook zoals je hierboven kunt lezen.:ja::ja:

Als je niets inhoudelijk toe te voegen hebt aan een/de discussie lees ik liever het -onbegrijpelijke- commentaar van Huub, dan de goedkope 'we-zullen-huub-eens-bashen' berichtjes......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die 48 uur is het begin nog maar Want er komt nog veel meer op ons af

Ik hoor links en rechts nog wel eens wat Het weg transport wordt onbetaal baar

En zeker Inter kijk maar naar de onkosten.En vrij zijn die tijd is allang voorbij

Huub

Tjongejonge, zeg toch eens wat zinnigs in plaats van de mensen de put in te praten. Tuurlijk, er zal best nog meer op ons af komen, dat is altijd al zo geweest. En het zal allemaal best moeilijk worden, maar wegtransport zal toch altijd wel blijven.

En dat gezeur met de belastingdienst en je postcode intypen. Verschrikkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Als je niets inhoudelijk toe te voegen hebt aan een/de discussie lees ik liever het -onbegrijpelijke- commentaar van Huub, dan de goedkope 'we-zullen-huub-eens-bashen' berichtjes......

Ik heb jou niet verplicht om mijn postings te lezen dus ik begrijp niet wat je loopt te zeiken.

En anders bestaat er altijd nog iets van een negeerknop, werkt prima moet ik zeggen :D.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb jou niet verplicht om mijn postings te lezen dus ik begrijp niet wat je loopt te zeiken.

En anders bestaat er altijd nog iets van een negeerknop, werkt prima moet ik zeggen :D.

Waarom gebruik jij hem dan niet voor de berichten van HWM?

Als hij toch zo goed werkt?

Jij bent ook niet verplicht zijn berichten te lezen.

Toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom gebruik jij hem dan niet voor de berichten van HWM?

Als hij toch zo goed werkt?

Jij bent ook niet verplicht zijn berichten te lezen.

Toch?

Dat klopt Richard, maar ik gaf ook aan dat Huub ook wel eens goeie tips had die best handig kunnen zijn. Alleen de berichten van: ik heb gehoord, ik mag niks zeggen en dergelijke vind ik dan weer jammer en dat stoort mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bert,

ik snap dat wel. Ik kan hem ook niet altijd volgen. En sommige van die berichten vind ik ook ver gezocht. Maar ik haal daar mijn schouders dan maar over op. Maak me er gewoon niet druk om...

Ja het is irritant, ben ik helemaal met je eens, maar laat het lekker van je afglijden. Ik kan dat ondertussen :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast MrOnderweg

Ik heb begrepen dat er andere landen zijn die het 48 uur systeem hanteren, als er iemand is die goed op het internet kan zoeken dan vraag ik hem om even uit vogelen wat de gevolgen waren en meningen van chauffeurs zelf.

Ook zie ik op andere (NL) forums dat bijna iedereen het niet wil, MAAR er zijn ook een handjevol die wel 48 uur willen werken?!

Ik begrijp het ff niet meer, ik bedoel als je voor deze vak kiest dan kies je toch voor het rijden, daarvoor heb ik het gekozen het maakt mij niet uit of ik een weekje weg moet, daar heb je voor gekozen, er moeten duidelijke grenzen gesteld worden aan chauffeurs die internationaal gaan en nationaal, laat de nationale chauffeurs maar die 48 uur hanteren en de internationale chauffeurs 55 of 60 uur of wat het ook mag zijn, want er zijn grote verschillen als het komt op internationaal/nationaal rijden denk ik.

Je kiest er bij internationaal zelf voor om langer weg te blijven, maar jah wie ben ik om te klagen, ik heb niet eens m'n B-rijbewijs.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb begrepen dat er andere landen zijn die het 48 uur systeem hanteren, als er iemand is die goed op het internet kan zoeken dan vraag ik hem om even uit vogelen wat de gevolgen waren en meningen van chauffeurs zelf.

Ik heb met name op Duitse sites gekeken, maar hoewel de 48 uur daar al van toepassing is merk ik niet dat er grote verschillen zijn. Je leest of hoort er dus niet veel over.

Ook zie ik op andere (NL) forums dat bijna iedereen het niet wil, MAAR er zijn ook een handjevol die wel 48 uur willen werken?!

Ik begrijp het ff niet meer, ik bedoel als je voor deze vak kiest dan kies je toch voor het rijden, daarvoor heb ik het gekozen het maakt mij niet uit of ik een weekje weg moet, daar heb je voor gekozen, er moeten duidelijke grenzen gesteld worden aan chauffeurs die internationaal gaan en nationaal, laat de nationale chauffeurs maar die 48 uur hanteren en de internationale chauffeurs 55 of 60 uur of wat het ook mag zijn, want er zijn grote verschillen als het komt op internationaal/nationaal rijden denk ik.

Je kiest er bij internationaal zelf voor om langer weg te blijven, maar jah wie ben ik om te klagen, ik heb niet eens m'n B-rijbewijs.:D

Het zijn ook niet de chauffeurs die hiervoor hebben gekozen ... hoewel onze Franse Broeders er veel mee te maken hebben .... maar het wordt ons door Brussel opgelegd.

En die stropdassen zullen wel hun eigen belangen hebben vrees ik.

Feit is dat ze ver van de werkvloer verwijderd zijn. Van het echte hard werkende leven = met je handen en niet alleen met je bovenkamer en in driedelig grijs pak hebben zij geen kaas gegeten.

De DENEN hebben bij invoering van de 48 uur in hun land wel HARD GEPROTESTEERD, maar hun protesten werden van tafel geveegd onder het mom van de verkeersveiligheid!

En daar is het personenautorijdertje m/v (maw de Kiezer) het natuurlijk weer geheel mee-eens.

Maw het is vechten tegen de bierkaai gebleken aldaar.

De 48 uur is een feit helaas.

Maar aan de afwerking kunnen we landelijk nog wel wat veranderen === oa het NIET laten meetellen van vakantie-, ziektedagen & andere nationale Feestdagen. Dat zou voor het gemiddelde van de 48 uur al enorm schelen.

Wil je dus de nadelen beperken van de 48 urige werkweek dan zul je daaraan moeten gaan werken.

Aanpassing van dat stukje NL wetgeving dus.

En het is zoooooOOOooo logisch want als je vrij bent of ziek dan WERK je immers niet.

Welke politieke-strontkabouter zou dat nou niet kunnen snappen .... :hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

wat telt er dan allemaal mee in de 48 uur berekening ?

Het jaar 2009 is net voorbij.

Wie heeft hier per week nauwkeurig zijn werkuren bijgehouden?

Hoeveel werkweken had jij in 2009 boven de 60 uur?

Op welk gemiddelde kom jij over een geheel 2009 uit?

--- gewoon nieuwsgierig ---

*** Ik denk dat het met die 48 uur wel mee zou vallen INDIEN vrije dagen* NIET worden meegeteld binnen die 48 uur.

* vrije dagen / vakantie / ziekte / bijzondere feestdagen zoals kerst etc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Even reageren op MrOnderweg:

Ik denk dat het de binnenland chauffeurs niet zoveel uitmaakt als de buitenland chauffeurs. Als ik kijk naar vorig jaar, had ik elke week dat ik werkte tussen de 48 en 55 uur, aan vrije dagen 6 weken vrij geweest, en ik vind het genoeg, als ik elke week dat ik werk rond de 50 uur zit hoor je mij niet klagen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik 3 jaar geleden hier heen ben gegaan omdat mijn privé naar de kl#te ging omdat ik thuis kwam, eten moest maken, opeten, douchen, nieuw brood voor de volgende dag maken en 6 uurtjes slapen. Daar kon ik niet tegen. Ik woonde een half uur van de zaak, dus was elke dag al een uur kwijt aan reizen, en als je er om 20.00 uur weer was, kon je dus om 05.00 weer vertrekken voor een binnenland distributie rit. Als je om 20.00 weer was, en je moest alles nog doen thuis, was ik blij als ik om 22.15 in bed lag, om 04.00 ging de wekker, was om 04.20 moest ik in de auto zitten opweg naar de zaak, ander kon ik niet om 05.00 weg rijden. Wij trapten ook dik 600 km per dag. Er zijn genoeg internationaal chauffeurs die er jaloers op waren dat wij ook bijna 3000km per week hadden, want dat hadden zij niet eens. Ik was zaterdag kapot maar moest dan er wel optijd uit, want er moesten ook boodschappen gehaald worden voor de volgende week. Was niet altijd zo, zat ook wel eens 10 of 11 uur tussen als je er vroeg weer was, maar je maakte ook gewoon 65 - 70 uur per week.

Heb bij een andere werkgever een tijd internationaal (BeNeDui) gereden, je was de hele week weg, of tenminste 2 a 3 nachten in de week, toen kwam ik wel uitgerust thuis, want je hebt veel meer tijd om te slapen. Want je staat 'savonds stil, je gaat douchen en eten, is in totaal uurtje anderhalf, en dan slapen uurtje of 7 - 8 en een half uur voor je wilt vertrekken uit je nest, heb je ook 9 - 10 uur stil gestaan, slaap je toch al gauw 1 - 2 uurtjes langer per nacht. Daarom vind ik het niet zo gek dat een binnenland distributie chauffeur met dagelijks 15 - 20 adressen het niet zo raar vind die 48 urige werkweek, in de week een dag vrij om uit te slapen bijvoorbeeld.

Heb volgens mij van de week een uitspraak van Sindaco gelezen over dit onderwerp maar kan het niet weer vinden. Die bekeek het ook vanuit beide standpunten.

Maar ik denk dat als je bijv Italië rijd straks dat je de eerste week om maandag, hem lost, weer laad en dat er dan een collega is waarmee je koppelt, die lost bij voorkeur op vrijdag en laad op maandag en dan terugkomt, op woensdag in de 2e week er een andere chauffeur op stapt die hem hier lost en laad en eventueel nog koppelt onderweg, weer in nl lost en laad en dat jij er dan weer op stapt, op dinsdag in de 3e week. auto blijft rollen, klanten zijn tevreden over de snelle lever service.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt.

@ Sindaco zou dat theoretisch kunnen dat verhaaltje over Italië?? Zou je dan uitkomen met je 90 uur per 2 weken?

Persoonlijk denk ik dat er heel veel zijn die geen idee hebben dat je als je in de distributie "het land in gaat" ook lange dagen met veel uren hebt. Bij ons is "het land in" alles onder de lijn Afsluitdijk - Amersfoort - Enschede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Elzen106 vroeg wat er dan allemaal mee-telde-voor die 48 uur:

* Rij-uren

* Administratie

* Laden en Lossen

* vakantie dagen = dus heb je een dag vrij dan tellen die 8 uur toch mee voor je gemiddelde

* ziekte dagen = ook hiervoor tellen 8 uur mee in het gemiddelde

* bijzondere feestdagen = 30 april niet gewerkt ... jammer dan ook hiervoor worden 8 uur doorberekend

WAT NIET telt zijn wachturen die van te voren bekend waren ... maar deze definitie is nog niet geheel duidelijk.

Ik ben van mening wanneer vakantiedagen/ziekte etc NIET zouden meetellen binnen die 48 uur dat het een en ander nogal zal meevallen.

Vandaar dat ik ook nieuwsgierig ben naar de gemiddelden die JULLIE over het afgelopen half jaar hebben gewerkt.

Of over de laatste 4 maanden van 2009 als dat makkelijker te berekenen/uit te zoeken valt.

Mijn gemiddelde kwam uit op 50 uur per week.

Nationaal Brandstoffen.

Hier en daar bij een 6 daagse werkweek wel boven de 60 uur max uitgekomen overigens.

6 daagse werkweken zullen dan wellicht in de nabije toekomst ook tot het verleden gaan behoren omdat je dan 'te' snel boven het max van 60 uur uitschiet.

Zouden vakantiedagen/bijzonderedagen/ziektedagen (ben overigens niet ziek geweest) NIET meetellen dan zou ik WEL onder de 48 uur uitgekomen zijn.

In dat geval had ik (met mijn kleine contract) op een gemiddelde van 44 uur uitgekomen.

Kun je nagaan als je een contract hebt van 40 uur per week.

Dus denk ik dat als vakantiedagen etc NIET mee zouden tellen in de berekening van de 48 uur velen van ons dus nauwelijks iets zullen gaan merken van de 48uur.

Gegevens van toen ik internationaal reed moet ik nog ergens hebben liggen = werkuren per week. Maar die moet ik dan op gaan spitten.

Misschien dat Midweek hier een berekening op los kan laten.

Ik had in ieder geval weken van tussen de 55 en de 70 uur.

En dan ga je er met de 48 urige werkweek wel erg veel op achteruit!, hoewel in de zeecontainers een flink aantal uren kan worden weggeboekt onder wachturen die dus niet meetellen voor het gemiddelde van 48 uur.

Redelijk complex wordt het dus om dit allemaal te gaan bijhouden ... niet alleen voor jezelf maar ook de bedrijven die hier dus extra aandacht aan zullen moeten besteden = tevens verhoogde administratiekosten!

(en het werk wordt m.i. sowieso minder interessant)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij een berekening van de gemiddeld 48 urige werkweek tellen VAKANTIE en ZIEKTE mee als normaal gewerkte uren Niet als arbeid wordt geteld Pauzes

Per week mag de arbeidstijd niet meer zijn dan 60 uur

Van de periode van 16 weken mag in collectief overleg worden afgeweken,tot een periode van maximaal 26 achtereenvolgende weken Collectief overleg wil zeggen:bij cao of in overeenstemming met OR of PVT

Huub

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even reageren op MrOnderweg:

Ik denk dat het de binnenland chauffeurs niet zoveel uitmaakt als de buitenland chauffeurs. Als ik kijk naar vorig jaar, had ik elke week dat ik werkte tussen de 48 en 55 uur, aan vrije dagen 6 weken vrij geweest, en ik vind het genoeg, als ik elke week dat ik werk rond de 50 uur zit hoor je mij niet klagen. Moet ik er wel bij zeggen dat ik 3 jaar geleden hier heen ben gegaan omdat mijn privé naar de kl#te ging omdat ik thuis kwam, eten moest maken, opeten, douchen, nieuw brood voor de volgende dag maken en 6 uurtjes slapen. Daar kon ik niet tegen. Ik woonde een half uur van de zaak, dus was elke dag al een uur kwijt aan reizen, en als je er om 20.00 uur weer was, kon je dus om 05.00 weer vertrekken voor een binnenland distributie rit. Als je om 20.00 weer was, en je moest alles nog doen thuis, was ik blij als ik om 22.15 in bed lag, om 04.00 ging de wekker, was om 04.20 moest ik in de auto zitten opweg naar de zaak, ander kon ik niet om 05.00 weg rijden. Wij trapten ook dik 600 km per dag. Er zijn genoeg internationaal chauffeurs die er jaloers op waren dat wij ook bijna 3000km per week hadden, want dat hadden zij niet eens. Ik was zaterdag kapot maar moest dan er wel optijd uit, want er moesten ook boodschappen gehaald worden voor de volgende week. Was niet altijd zo, zat ook wel eens 10 of 11 uur tussen als je er vroeg weer was, maar je maakte ook gewoon 65 - 70 uur per week.

Heb bij een andere werkgever een tijd internationaal (BeNeDui) gereden, je was de hele week weg, of tenminste 2 a 3 nachten in de week, toen kwam ik wel uitgerust thuis, want je hebt veel meer tijd om te slapen. Want je staat 'savonds stil, je gaat douchen en eten, is in totaal uurtje anderhalf, en dan slapen uurtje of 7 - 8 en een half uur voor je wilt vertrekken uit je nest, heb je ook 9 - 10 uur stil gestaan, slaap je toch al gauw 1 - 2 uurtjes langer per nacht. Daarom vind ik het niet zo gek dat een binnenland distributie chauffeur met dagelijks 15 - 20 adressen het niet zo raar vind die 48 urige werkweek, in de week een dag vrij om uit te slapen bijvoorbeeld.

Heb volgens mij van de week een uitspraak van Sindaco gelezen over dit onderwerp maar kan het niet weer vinden. Die bekeek het ook vanuit beide standpunten.

Maar ik denk dat als je bijv Italië rijd straks dat je de eerste week om maandag, hem lost, weer laad en dat er dan een collega is waarmee je koppelt, die lost bij voorkeur op vrijdag en laad op maandag en dan terugkomt, op woensdag in de 2e week er een andere chauffeur op stapt die hem hier lost en laad en eventueel nog koppelt onderweg, weer in nl lost en laad en dat jij er dan weer op stapt, op dinsdag in de 3e week. auto blijft rollen, klanten zijn tevreden over de snelle lever service.

Ik hoop dat je het nu een beetje snapt.

@ Sindaco zou dat theoretisch kunnen dat verhaaltje over Italië?? Zou je dan uitkomen met je 90 uur per 2 weken?

Persoonlijk denk ik dat er heel veel zijn die geen idee hebben dat je als je in de distributie "het land in gaat" ook lange dagen met veel uren hebt. Bij ons is "het land in" alles onder de lijn Afsluitdijk - Amersfoort - Enschede.

vroeger heb ik het niet over, toen kon alles in het pre-digitale tijdperk.

wat jij schetst is geen italie werk, maar ( met alle respect ) een soort zuid- zwitserland pendel.

je komt dan niet verder dan milaan of bologna en dan houdt het op.

of de hoek verona-venetie.

wij gingen op maandag weg en losten op weg naar rome of napels of bari of reggio calabrie 10-12 adressen daar was je dan woensdag of donderdag mee klaar. ( afhankelijk van hoever je moest )

dan werden er een stuk of wat teruggeladen en kon je net in de buurt van munchen of basel komen om op zaterdag 1 keer te koppelen en dan ging je weer terug.

week in week uit

1 keer in de 2 weken kwam je zaterdags thuis en ging je maandag weer weg

we draaiden altijd 6 dagen per week

als je dan op vrijdag na zo'n week een bak sicilie erachter kreeg dan kwam je normaal gesproken nooit meer thuis als je nog ff een rondrit op het eiland deed en dan nog ff overstak naar reggio calabrie.

het is alweer heerlijk om over deze ritten te schrijven maar die tijd is voor enkel bemand gewoon voorbij.

dat was de goede tijd die ik morgen weer terug zou willen hebben, maar die komt niet meer.

kijk eens naar mijn ritverslagen of verhalen dan weet je dat dat niet te doen is met de huidige situatie.

ik heb gelukkig mijn vrouw met een rijbewijs dus het is nog mogelijk.

maar eerst deden we dat alleen.

en er is geen vergelijk te trekken tussen wat ik deed en wat ik nu nog kan in de huidige situatie uitgaande van 1 chauffeur.

ook de mensen die zuid spanje en portugal rijden of evenver richting noorden gaan zullen als men zich aan de regels houdt veel minder kunnen doen.

maar nogmaals het is gewoon zover en eenieder die ritjes milaan oke vindt kan dat heus nog wel doen, alleen ik vergelijk het met het fijne werk dat ik gehad heb en dat was gewoon heerlijk om te doen en is langzaamaan steeds verder beperkt geworden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus 48 uur gemiddeld over 16 weken, en nooit meer dan 60 uur per week. Huub geeft wel informatie...

Nu is nog de vraag welke instantie deze regels gaat controleren. Over de rijtijdenwet maakten chauffeurs zich destijds niet zo druk. Maar als beroepsgroep zijn we daar wel van terug gekomen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bij een berekening van de gemiddeld 48 urige werkweek tellen VAKANTIE en ZIEKTE mee als normaal gewerkte uren Niet als arbeid wordt geteld Pauzes

Per week mag de arbeidstijd niet meer zijn dan 60 uur

Van de periode van 16 weken mag in collectief overleg worden afgeweken,tot een periode van maximaal 26 achtereenvolgende weken Collectief overleg wil zeggen:bij cao of in overeenstemming met OR of PVT

Huub

Dit WETEN we Huub.

Het is dan ook aan ons ... en onze vakbonden & werkgeversorganisaties om hier wat aan te gaan doen.

Dat juist vakantiedagen / ziektedagen etc NIET zullen mee tellen voor de 48 uur.

Zoals al eerder gezegd NL wil weer eens heiliger zijn dan de Paus.

En wetten kunnen worden aangepast als de Politieke wil er maar is, en soms verkrijg je die Politieke wil alleen maar door ze onder druk te zetten.

Dus 48 uur gemiddeld over 16 weken, en nooit meer dan 60 uur per week. Huub geeft wel informatie...

Nu is nog de vraag welke instantie deze regels gaat controleren. Over de rijtijdenwet maakten chauffeurs zich destijds niet zo druk. Maar als beroepsgroep zijn we daar wel van terug gekomen!

De ArbeidsInspectie als het goed is, die controleren immers op naleving van Arbeidstijdenwetgeving. Volgens andere bronnen (ander forum) zijn ze nu vooral druk bezig om de arbeidsuren van uitzendkrachten te controleren.

familie???

waar hwm uitblinkt in one liners, daar blink jij uit in overdreven uitleggen

maar ff normaal, ik begrijp hwm wel, en vaak heeft hij het bij het goede eind, maar is hij te kort van stof om werkelijk duidelijk te zijn!

Pilsje teveel op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De 48-urige werkweek:

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft in staatsblad 10 van 11 januari 2007 bekendgemaakt dat de invoering van de 48-urige werkweek wordt afgekondigd. De ingangsdatum is 12 januari 2007. Formeel mogen chauffeurs vanaf die datum gemiddeld over een periode van 6 maanden maximaal 48 uur per week werken. In een week mag maximaal 60 uur gewerkt worden. Zoals bekend is in Nederland echter een overgangsperiode afgesproken waarin chauffeurs gemiddeld maximaal 55 uur per week mogen werken. Deze periode geldt tot medio 2010. Voorwaarde is wel dat de werknemer hiermee instemt en dat de werkgever hiervan een register bijhoudt. Aan dit register zijn geen vormvereisten verbonden.

Zoals we van Brussel gewend zijn zit deze nieuwe regelgeving uitermate ingewikkeld in elkaar, dus ik begin maar bij het begin. De 48 urige werkweek is een feit. Omdat de transportbranche onregelmatig is, zijn er uitschieters van 60 uur in één week toegestaan, maar nooit meer. De 48-urige werkweek is dus gebaseerd op de gemiddelde werkweek over een periode van 6 maanden. Het maakt niet uit of je nu bij één of meerdere werkgevers tegelijk werkt. Niet alleen het rijden telt mee in de 48-urige werkweek, maar ook het laden en lossen, schoonmaken, technisch onderhoud aan de auto en alle andere werkzaamheden die nodig zijn om de veiligheid van de vrachtwagen en lading te waarborgen. Ook telt de periode waarbij de chauffeur op zijn werkplek aanwezig is en daar op aanwijzingen van zijn baas klaarstaat om aan het werk te gaan mee in de 48-urige werkweek. Als deze tijd niet van te voren bekend is, valt ook het wachten op laden en lossen onder arbeidstijd.

Naast deze arbeidstijd is er ook "beschikbaarheidstijd". Dit wordt niet gezien als arbeidstijd. Dit is tijd waarbij de chauffeur niet op zijn werkplek aanwezig hoeft te zijn, maar wel klaar moet staan voor vertrek, bijvoorbeeld tijdens een overtocht met een veerboot. Deze beschikbaarheidstijd moet voor het vertrek, of vlak voor het ingaan van de beschikbaarheidstijd bekend zijn. Voor chauffeurs in ploegendienst wordt de tijd die ze gedurende de rit naast de bestuurder of in de slaapcabine doorbrengen ook gerekend tot beschikbaarheidstijd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden